Программа дисциплины
СОДЕРЖАНИЕ
- титульный лист и обратная сторона титульного листа;
- содержание (оглавление);
-типовая учебная программа дисциплины;
-программа обучения по дисциплине (Syllabus) для студента;
- активные раздаточные материалы (АРМ) (Hand-outs) - (тезисы лекции, глоссарий);
- методические рекомендации по изучению дисциплины;
- материалы по контролю и оценке учебных достижений обучающихся (тестовые задания; перечень вопросов для самоподготовки, экзаменационные вопросы);
- перечень специализированных аудиторий, кабинетов и лабораторий.
КАЗАХСКИЙ ГУМАНИТАРНО-ЮРИДИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ
Высшая школа Высшая школа международного права и международных отношений
Кафедра кафедры общего языкознания и переводческого дела
Утверждаю
Проректор-директор
Высшей школы международного
права и международных отношений
____________ проф. Калишева Ж.Г.
"____" _________ 20___ г
ПРОГРАММА ДИСЦИПЛИНЫ
(syllabus)
Наименование дисциплиныОСНОВЫ ТЕОРИИ ИЗУЧАЕМОГО ЯЗЫКА
Специальность 050207 Переводческое дело
Форма обучения дневная
Всего 3 кредит
Курс 2 Семестр 3,4
Лекции 30 часов
Практические, семинарские 15 часов
лабораторные занятия
Количество РК 4
СРСП 23 часов
СРС 67 часов
Экзамен 3,4 семестр Трудоемкость 135 часов
А С Т А Н А – 2011
Программа дисциплины для студента составлена на основе Типовой учебной программы, разработанной в соответствии с ГОСО РК 3.08.277-2006 для высших учебных заведений по специальности 050207 «Переводческое дело».
Программу дисциплины составил к.ф.н., доцент Рамазанова Г.Х.
(подпись, ученая степень, ученое звание Ф.И.О)
Обсуждена на заседании кафедры общего языкознания и переводческого дела
(наименование кафедры)
Протокол № 9 от «20» мая 2011 г.
Заведующий кафедрой ОЯиПД д.ф.н., профессор Бейсенова Ж.С.
Одобрена методическим советом Высшей школы международного права и международных отношений
(наименование факультета)
Протокол № _____ от «____» ___________ 2011 г.
Председатель _________________к.ю.н. Калишева Ж.Г.
1.Калыкова Данара Мейрашовна – старший преподаватель
E-mail: [email protected]
КазГЮУ, г. Астана, Коргалжинское шоссе, 8
Кафедра общего языкознания и переводческого дела,
каб. №312, 70-30-47
2. Пререквизиты:
Введение в языкознание, Современный русский язык, Базовый иностранный язык (А1, А2, В1, В2 уровни)
3. Постреквизиты:
Базовый иностранный язык, Теория перевода, Теория и практика межкультурной коммуникации, Функциональная стилистика русского и иностранного языков, сопоставительный анализ разносистемных языков.
4. Характеристика дисциплины:СогласноТиповой программе дисциплина«Основы теории изучаемого языка» состоит из таких разделов, как история языка, теоретическая фонетика и грамматика, лекесикология. В курсе данной дисциплины теория языка рассматривается с научной точки зрения, также пути развития иностранного языкознания; большое внимание уделяется приоритетным направлениям науки.
4.1 Цель дисциплины:ознакомление с историей развития иностранного языка, с особенностями его фонетической, лексической и грамматической системой и учет этих особенностей в процессе перевода.
4.2 Задачи дисциплины:
1. Характеристика языковых явлений в системе, определение их сущности и функции;
2. Рассмотрение развития иностранного языка с учетом особенностей его фонетической, лексической и грамматической систем;
3. Изучение фонетической, лексической и грамматической систем иностранного языка;
4. Развитие навыков научного анализа и синтеза по изучаемым темам.
5. Тематический план лекций
№ | Темы и их объем в часах Контрольные вопросы | Цели и задачи занятий | Проблемные вопросы |
Theory of the English Language: subject and aims (2) | to explain the subjects and aims of the discipline | What are the aims of the discipline under discussion? | |
History of the English Language (2) | to discuss the fundamentals | Historic aspects | |
Old English, Middle English, Modern English (4) | to discuss the fundamental aspects | Periods in the language developing | |
Lexicology: aims, tasks and connections with other branches of linguistics. Fundamentals of lexicology. Some general problems of the word. Linguistic functions of a Word. Diachronic and synchronic approaches to the study of a Word. (1) | to discuss the fundamentals of lexicology | What are the general problems of the word? | |
Morphological structure of English words. Morphemes. Aims and principles of structural analysis. Morphological analysis. Derivational and functional affixes. The etymology of affixes. Hybrids. (1) | to introduce students to the morphological structure of the English words | Derivational and functional affixes | |
Semantic structure of English words. Semasiology. Semantic change. The lexical meaning of the word and its relation to the notion. Lexical and grammatical meanings of a Word. Types of lexical meaning. Denotation and Connotation. Denotational (denotative) and connotational (connotative) meanings of a Word. (1) | to explain the semantic structure of English words | Denotation and Connotation | |
Native words and borrowings (loan words). The origin of English words. Assimilation of loan words. Etymological doublets. International words. (2) | to explain the difference between native word stock and borrowings | Etymological doublets | |
English vocabulary as a system. Functional styles. Highly literary words (Learned words). Colloquial words and expressions. Scientific terminology (Terms). The style of official documents. The opposition of emotionally coloured and emotionally neutral vocabulary. (1) | to discuss the functional styles, colloquial words and expressions, scientific terminology | Highly literary words | |
Wordstock and society. Special terminology. Learned words and official vocabulary. Professional words. Jargonisms. Slang. Differentiation with respect to time axis. Neologisms. Historical, obsolete and archaic words. Poetic words. (2) | to discuss special terminology, jargonisms, historical, obsolete and archaic words | Differentiation with respect to time axis. | |
Regional varieties of the English Vocabulary. Dialectal words. Standard English Variants and Dialects of the English language. American English, Canadian, Australian and Indian variants. (2) | to discuss regional varieties of the English vocabulary | Standard English Variants and Dialects of the English language. American English, Canadian, Australian and Indian variants. | |
Word formation. Types of word building. Compound words and shortening. Conversion. Affixation. Composition. (1) | to introduce students to word building | Productive and non-productive affixes | |
Polysemy. Homonyms. Synonyms. Antonyms. (1) | to explain the polysemy | Polysemy | |
Phraseology. Phraseological units (set expressions, idioms). Semi-fixed combinations and free phrases. Similarity and discrepancy between set expression and a word. Syntactical and morphological divisibility of set expressions. Semantic, structural and syntactical classifications of phraseological units. Different opinions on classifications of set expressions. (1) | to discuss phraseology | Semantic, structural and syntactical classifications of phraseological units. | |
Lexicography. Types of dictionaries. Explanatory dictionaries. Phraseological dictionaries. Bilingual dictionaries. Historical development of British and American lexicography. (1) | to present lexicography | Thesaurus | |
Theoretical phonetics of the English Language: aims, tasks and connections with other branches of linguistics. The role of sound phenomena in communication. Varieties of English pronunciation in the British Isles and the USA. (1) | to introduce theoretical phonetics | Varieties of English pronunciation in the British Isles and the USA. | |
Syllabic structure of English words. Intonation. Phonostylistics. (1) | to provide information about syllabic structure of English words | Phonostylistics | |
Theoretical Grammar: aims, tasks and connections with other branches of linguistics. Parts of Speech. The Noun. The Verb. The Adjective. The Adverb. The Pronoun. The Numeral. The Article. The Interjection. (1) | to introduce theoretical grammar | The category of Verb | |
Syntax: 1) essential features of sentence; 2) classifications of sentences according to their structure and their communicative type. (1) | to discuss the issue of syntax[ | Classification of sentences | |
History of the English language: aims, tasks and connections with other branches of linguistics. The Old English period: 1) origin of the English language; 2) periods in the history of English; 3) Old English Phonetics; 4) Old English Vocabulary. (1) | to present the history of the English language | Old English phonetics | |
The Middle English period: 1) the influence of the Scandinavian and Norman conquests on the English language; 2) changes in the spelling system. (1) | to introduce the Middle English period | Middle English spelling system | |
The Middle English Noun, Pronoun, and Adjective. Rise of the Article system. (1) | to discuss the nature of Middle English parts of speech | Articles | |
The formation of the National Literary English language. (1) | to discuss the formation of literary English | The formation of the National Literary English language. | |
БАРЛЫҒЫ |
6. Тематический план практических занятий