Наказание храбрым витезем послушати
Аще кто хощет со благоусердием да послушает. Повесть чюдная и полезна добродетелна мужа Александра, царя макидонского, како и откуду бысть и како доколе прииде великия ради храбрости и мужества и добродетели всеи подсолночнои царь назвася и самодержец. Подобает же нам сего разумети подобно мудрости его, и храбрости, премудрому разуму. Божиим неизреченным промыслом явися сеи праведный во времена, царствующу тогда великим Римом Таркинею царю1, началствующу тогда житии изра-ителскими от архиереи Еврейским государством Еремею пророку2, обладающу и царствующу восточным странам Крисфору сыну
Дарию царю3, обдержащу же Индеею Пору великому царю4, Египтом же обладающу Нектанаву волхву, царствующу Македонскою страною и Еламитскими островы5 Филиппу царю, греку сущу ел-лину. И родися ему тогда сын, и наречеся ему имя Александр, а по греческому языку избранный муж, избран же измлада являше-ся красен и смирен, благонравен и ко всем зрящим его. Сеи же несть от телеснаго рождения, ни от человеческаго утворения, но о всем виновнаго благам великого божиа промысла помагающи же, имяше к сим естьственную добродетель, славу же и богать-ство яко тленно и мимотекущи вменяше, долготерпелив же к согрешающим бысть, целомудрие же и мужество велико стяжа. Сими же четырми добродетелми четырем вселенскым концем царь и самодержець назвася, елико бо невозможно есть исписати, и словом исповедати Александровы добродетели, и храбрости, и мудрости, велие и неисповедимое его мужество кто сказати можеть?
Повесть начнем о рожении его. Глаголют бо его быти сына царя Филиппа, но несть тако, лжут: той бо египетскаго царя Нектона-ва, великого волхва, сын и Олимпиады, жены Филипповы. Случи же ся сице. Нектонав, царь египетскый волшебною хитростию и звездочетием украшен зело, ни бранми, ни воинством, ни оружием бо супостатным противляяся, но помощницу имея себе воль-шебную хитрость и сею всем противляяся градом, побежая всех противных царей.
Царь же макидоньскый Филипп имяше жену красну сущу, Олимпиаду именем6. Многою же печалию смущашеся и царскую славу и богатьство ни во что же вменяше, понеже бесплодна бе, не имущи отрочати, красна же паки зело. И видя сию царь Филипп, мужь ея, неплодну, раскидаше соуз любве, еже имяше к ней. Отходяшу же ему во ины страны воевати, объем царицу свою Олимпиаду и всем сердцем своим начат облобызати, глаголя: «Свете очима и душа моя, милый живот, Олимпиада царица, яко аще до возвращения моего не будет отрочати у тебе, к тому лица моего не узриши, ни на перси мои возле щи не имаше любезно». Сии же рек, отьиде на войну. Олимпиада же во мнози скорби и тузе оставшеся и недоумевашеся, что сътворити. От отроковиць же ея едина видяше ю, яко неплодства ради скорбит, и рече ко Олимпиаде: «Госпоже царице, есть во граде нашем человек египтянин, хытр муж делом и словом, иже может сътворити вся прошениа сердца твоего, аще видети тя сподобиши его». Она же слышавше се и повеле ей вскоре призвати его к себе. Пришедшу же к ней Нектонаву, и рече Олимпиада к нему: «О человече египтянине, истинно ли есть слышание мое о тебе, яко можеши хитростию своею разорити соуз утробы моея бесчадства, неплодства и славному царю Филиппу сердце утвердити к моей любви, безмерную мне скорбь на радость претворити? Да аще можеши, скоро сътво-ри ми, а возмездие от мене многа благая въсприимеши и от Ма-кидониа назовешися великый врачь и хитрець». Нектонав же, сию видев, неизреченней красоте и доброте лица ея подивися, и очи-ма на ню позирая, и главою покивая. Она же рече к нему: «Что ми труд даеши, человече? Аще возможно ти есть творити, и не медли!» Он же красотою лица ея уязвися, яко стрелою устрелен бысть во сердце любовию, рече к царици: «Амона и Пинеса, Екрулиа великого, да аще сим вход сьтвориши к себе и совокупишися с ним, мати велику царевичу назавешися». Се же слышавши Олимпиада возрадовася велми, прелестным и волховным его речам, яко «чадам мати, назовешися».
И повеле Нектонав близь палаты царевы клет сотворит малу, яко к ней бога Амона призоветь. Сей же прельсти бывши: видев же подобну жену, Нектонав — лестен бо есть ко всякому падению прелщати жены — сам вниде к ней во образе бога Амона. Образ же Амонов таков бяше: глава орля, а на нем рози василисковы и опашь аспидова, ногы аспидовы и лвовы, кри-лат же, три коси златы и черлени*. Сицев образ Амонов, в нем же к ней с мечтанием прииде, и совокупися с нею, изыде паки.
Сею прелестию прелстившися, Олимпиада царица в чреве зачат, в царскых домех пребываше. Нектонав же приступи ко царици, рече: «Блажена ты еси в женах, Олимпиада, всей вселеней в себе царя приала еси. Внегда же время рожения твоего прииде, тогда призови мене к себе, что ти реку, то сътвори». Часу же рожения приспевшу, приступивши Нектонаву, рече ко царици: «Держи в себе, царице, не родити, дондеже благорастворен час прииде, доидеже небеснии планити станут на уставех и стихие. Тогда царь царем породится, велеумна человека храбра Александра».
1... Таркинею царю — римский император Тарквиний. Было два римских царя с именем Тарквиний: Тарквиний Приск (конец VII — начало VI в. до н. э.) и Тарквиний Гордый (свергнутый около 510 г. до н. э.). Не ясно, какой Тарквиний упоминается в повести.
2 ...Еремею пророку — один из четырех великих библейских пророков Иеремия (конец VII — начало VI в. до н. э.).
3 ...Крисфору сыну Дарию царю — было три персидских царя, называвшихся Дариями, но ни один из них не жил в эпоху Александра. Дарий I (522—486 гг. до н. э.), Дарий II — сын Артаксеркса (423—404 гг. до н. э.), Дарий III — сын Арсама (336—330 гг. до н. э.).
4 ...Пору великому царю — Пор — правитель одной из областей Западной Индии, разбитый Александром в 326 г. до н. э.
5 ...Еламитские островы — искаженное написание в русском тексте южнославянского перевода, где речь идет о «елладскымь островомь», т. е. об островах Эллады.
6...Олимпиаду именем — Олимпиада — реальное историческое лицо; известно, что она вышла замуж за Филиппа Македонского в 358—357 гг, до н. э., Александр родился через год после замужества, в 356 г. до н. э.
ДЕВГЕНИЕВО ДЕЯНИЕ
«Девгениево деяние» — под таким названием бытовала в Древней Руси повесть, переведенная с греческого языка, видимо, в XI—XII вв. В византийской литературе она была известна как эпическое сказание или поэма. В «Девгениевом деянии» повествуется о сражениях героя-богатыря и о его любовной истории, что было необычно для древнерусской литературы XI—XIV вв. Повесть дошла в поздних списках (XVII— XVIII вв.), все списки дефектны, поэтому при публикации текстологи вынуждены прибегать к сводному тексту.
Из повести публикуются три главы в текстологической обработке О. В. Творогова — «Житие Девгения», «О свадьбе Девгеева и всъхыщении Стратиговны» и «Сказание, како победи Девгений Василия царя» по книге «Памятники литературы Древней Руси. XIII век» — М., 1981.
ЖИТИЕ ДЕВГЕНИЯ
...И книжницы начаша проповъдывати о рождении Девгени-евъ, и потомъ царица Амира царя прия плодь во угробь своей, мужеска полу, и родить сына, и нарекоша имя ему Акрит. И въвер-гоша его въ божественное крещение и нарекоша имя ему Прекрасный Девгеней, а крестиша его самъ патриархъ, а мати крестная — царица града того. И бысть во градъ томъ два царя да четыре царевича. И потомъ воспиташе Девгения царевича до 10 лъть.
Преславный Девгений на 12 лъто мечемъ играше, а на 13 льто копиемь, а на 14 лъто покушашеся вся звъри побъдити и начать прилежно нудити отца своего и стрыевъ: «Поидите со мною на ловы». И рече ему отецъ: «Еще еси, сыну мой, младъ, о ловехъ не молви, понеже жаль ми тебъ, млада, нудити». И рече Девгений отцу своему: «Тем отче, не нуди мень, понеже имамъ упование на сотворшаго бога, яко нъсть ми нуды в томъ, но великое утьше-ние».
И то слово слышавъ отецъ юноши, яко такъ глаголеть юноша, и совокупи вся вои и град весь и рад бысть с нимъ ехать на ловъ. И мнози идяху из града того на ловы за нимъ, зане слышаху Девге-ниеву дерзность. И вышедше из града на ловы, отецъ его ловить зайцы и лисицы, и стры его ловят, а Девгени имъ смеяшеся, и в пустыню вниде, и сниде с коня, яко соколъ млады, на божию силу надеясь.
И два медведя по тростию хождаше, и с ними дети ихъ бысть. И очюти медведица юношу, против ему поскочи и хотяше его пожрети. Юноша же еще не ученъ, како звъри бити, и поскочи вборзе переди ея, похвати и согну ея лактями, ц все, еже бъ во чреве ея, выде из нея, борзо мертва бысть в руку. Друга медведь бежаше во глубину тростия того.
И кликну его стрый* к нему: «Чадо, стерегись, доколе не ско-чить на тебъ медведь». И Девгений радостенъ бысть и поверже свою рогвицу на месте, на немже стояше, яко скоры соколъ медведя наскочи. И медведь к нему возвратись, разверзь уста своя, хотя его пожрети. Юноша же борзо скочи, и ухвати его за главу, и оторва ему главу, и вборзе умре в руку его. От рыкания жъ медведя того и от гласа юноши голкъ великъ побъже.
И Амира царь к сыну кликну: «Девгений, сыну мой, стерегись, понеже лось бъжить велми великъ, тебе же укрытися негде». То слышавъ, Девгений поскочи, яко левъ, и догнавъ лося, похвати его за задние ноги, надвое раздра.
«О чюдо преславно божиимъ дарованиемъ! Кто сему не дивится? Какова дерзность явись млада отрочати, кто лося догна быстрее лва? От бога ему надо всемъ силу имьти. Како побьди медведи безъ оружия! О чюдо преславно! Видимъ юноши 14 летъ возрас-томъ суща, но не от простыхъ людей, но от бога есть созданъ». Но глаголаше межъ собою, и абие зверь, лють зъло, изболота выиде, из того же тростия. И узреста юношу, и часто глядаху, дабы не вредить юноши. Девгений же влечаше лосеву главу в правой руке и два медведя убитие, на левой руке — раздраны лось. И стрый рече ему: «Приди, чадо, съмо и мертвая та поверги. Зде суть ины живы звер, понеже то есть не лось раздрати надвое, то люты левъ, с великою обороною итти к нему». Отвещаша юноша: «Господине стрыю! Надеюсь на творца и на его величие божие и молитву матерню, яжь мя породи». И то слово Девгений рече ко стрыю, при-иде и восхити мечь свой вборзе и противу звери поиде. Звер же обрелъ юношу к себъ идушу и начать рыкати, и хвостомъ своя ребра бити, и челюсти своя разнемъ на юношу, и поскочи. Девге-ни жъ удари его мечемъ во главу и пресече его на полы.
И начать отецъ его ко стрыю глаголати: «Виждь, стрыю, величия божия, како рассечень бысть левъ, якоже и прежни лось». И борзо поскочиста отецъ со стрыями и начаста целовати его во усто, и очи, и руде, и глаголаху к нему вси: «Видеще, господине, твоего велегласнаго возраста, и красоты, и храбръства, кто не подивится?» Бе бо юноша возрастомъ велми лепъ паче меры, а власы имуще кудрявы и очи вели гораздны. На нь зрети — лице же его, яко снегь, и румяно, яко червецъ, брови же черны имяше, перси жъ его сажени шире.
Видев же отецъ юношу велми красна, радовашесь и глагола к нему: «Чадо мое милое, преславни Девгений, зной золь и великъ в полудни бысть. Всяки зверь сохранился бяше в пустолесие. Пой-демъ, чадо, к студеному источнику, измыеши бо лице свое от многаго пота и во ины порты облечешися, а рудныя с себъ сни-меши, понеже от зверинаго пота, и медвежи капани, и лютаго зверя крови порты на тебе орудишась. Измыю твои руде и нозъ и дам азъ».
Во источницъ бо томъ свети, а вода яко свеща светится. И не смеяше бо к воде той от храбрыхъ приитъти никто, понеже бяху мнози чюдеса: в воде той змей великъ живяше.
И пришедши им ко источнику, и седоша около Девгения, и начаша мыти лице его и руце. Онъ же рече: «Руце мои умываете, а еще имъ калатися». И того слова юноша не скончавъ, абие змей великъ прилете ко источнику, яко человъкъ явись троеглавой, и хотяше людей пожрети. И узре Девгений, и вборзе мечь свой по-хвати, и противо змия поиде, и 3 главы ему отсече, и начать руки умывати. И вси предстоящи почюдишася такой дерзости, юже юноша показа на лютомъ звери, и начаша хвалу богу воздавати: «О чюдо велие! О вседержителю владыко, создавы человъка и велику силу давъ ему надо всеми силными и дивно храбрыми, показалъ человъки сильнее ихъ».
И начаша юношу прилежно целовати и ризы с него совлекоша. Исподни жъ быша хлада ради, и верхни бяху червлены, сухимъ златомъ тканы, и предрукавие драгимъ жемчюгомъ сажены, а наколенники его бяху драгая поволока, а сапоги его вси златы, сажены драгимъ жемчюгомъ и камениемъ магнитомъ. Острози его виты златомъ со измарагдом камениемъ.
И повеле юноша борзо ко граду погнати, да мати его не печа-лует по немъ. И приидоша в домы своя вси и начаша веселитись, и радостно пребываша. Паче всехъ Девгениева мати веселяшеся, занеже породи сына славнаго и велегласнаго и краснаго.
Бысть же Девгениевъ конь бълъ, яко голубь, грива же у него плетена драгимъ камениемъ, и среди камения звонцы златы. И от умножения звонцовъ и от камений драгихъ велелюбезны гласъ исхождаще на издивление всъмъ. На лядвияхъ коневых драгою поволокою покрыто летняго ради праха, а узда его бысть златом кована со измарагдомъ и камениемъ. Кон же его бысть борзъ и гораздъ играти, а юноша храбръ бысть и хитръ на немъ сидети. И то видя, чюдишася, како фарь под нимъ скакаше, а он велми на немъ крепко съдяще и всяческимъ оружиемъ играше и храбро скакаше.
Богу нашему слава, ныне и присно и вовъки въков. Аминь.