Прим. Поется на облачение архиерея.
Проскомидия
Чин священныя и Божественныя литургии,
бываемыя сице в велицей церкви, и во святей горе.
Хотяй священник Божественное совершати тайнодействие, должен есть первее убо примирен быти со всеми, и не имети что на кого, и сердце же, елика сила, от лукавых блюсти помыслов, воздержатися же с вечера, и трезвитися даже до времене священнодействия.
Времени же наставшу, повнегда совершити обычный предстоятелю поклон, входит в храм: и соединився со диаконом, творят вкупе к востоку пред святыми дверьми поклонения три.
Таже глаголет диакон: благослови владыко.
священник: благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
Начинает глаголати диакон: царю небесный: Трисвятое. По отче наш:
священник: яко твое есть царство:
Таже глаголют: Помилуй нас Господи, помилуй нас: всякаго бо ответа недоумеюще, сию ти молитву яко владыце грешнии приносим: помилуй нас.
Слава: Господи, помилуй нас, на тя бо уповахом, не прогневайся на ны зело, ниже помяни беззаконий наших: но призри и ныне яко благоутробен, и избави ны от врагов наших. ты бо еси Бог наш, и мы людие твои, вси дела руку твоею, и имя твое призываем.
И ныне: Милосердия двери отверзи нам благословенная Богородице, надеющиися на тя да не погибнем, но да избавимся тобою от бед: ты бо еси спасение рода христианскаго.
Таже отходят ко иконе христове, глаголюще:
Пречистому твоему образу покланяемся благий, просяще прощения прегрешений наших христе Боже: волею бо благоволил еси плотию взыти на крест, да избавиши, яже создал еси, от работы вражия. темже благодарственно вопием ти: радости исполнил еси вся спасе наш, пришедый спасти мир.
Таже целуют и икону Богородицы, глаголюще тропарь:
Милосердия сущи источник, милости сподоби нас Богородице, призри на люди согрешившия, яви яко присно силу твою: на тя бо уповающе, радуйся, вопием ти, яко иногда гавриил безплотных архистратиг.
Таже приклонше главу, глаголют сию молитву:
Господи, низпосли руку твою с высоты святаго жилища твоего, и укрепи мя в предлежащую службу твою: да неосужденно предстану страшному престолу твоему, и безкровное священнодействие совершу, яко твоя есть сила, во веки веков, аминь.
Таже творят и к ликом поклоны по единому, и тако отходят в жертвенник, глаголюще:
Вниду в дом твой, поклонюся ко храму святому твоему в страсе твоем. Господи, настави мя правдою твоею, враг моих ради исправи пред тобою путь мой: яко несть во устех их истины, сердце их суетно, гроб отверст гортань их, языки своими льщаху. суди им Боже, да отпадут от мыслей своих, по множеству нечестия их изрини я, яко преогорчиша тя Господи. и да возвеселятся вси уповающии на тя, во веки возрадуются, и вселишися в них, и похвалятся о тебе любящии имя твое. яко ты благословиши праведника Господи, яко оружием благоволения венчал еси нас.
Прим. Это Пс. 5, 8-13.
Вшедше же во святилище, творят поклоны три пред святою трапезою, и целуют святое евангелие и святую трапезу. Таже приемлют в руки своя кийждо стихарь свой, и творят поклоны три к востоку, глаголюще в себе кийждо: Боже, очисти мя грешнаго и помилуй мя.
Таже приходит к священнику диакон, держя в десной руце стихарь со орарем, и подклонив ему главу, глаголет: благослови, владыко, стихарь со орарем.
священник глаголет: благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
Таже отходит к себе диакон, во едину страну святилища, и облачится в стихарь, моляся сице: Возрадуется душа моя о господе, облече бо мя в ризу спасения, и одеждею веселия одея мя: яко жениху возложи ми венец, и яко невесту украси мя красотою. Радостью буду радоваться о Господе, возвеселится душа моя о Боге моем; ибо Он облек меня в ризы спасения, одеждою правды одел меня, как на жениха возложил венец и, как невесту, украсил убранством.
Прим. Поется на облачение архиерея.
Сравн.: 10 Радостью буду радоваться о Господе, возвеселится душа моя о Боге моем; ибо Он облек меня в ризы спасения, одеждою правды одел меня, как на жениха возложил венец и, как невесту, украсил убранством. (Ис. 61:10)
Душа же моя возрадуется о Господе, возвеселится о спасении его. Пс. 34, 9.
И орарь убо целовав, налагает на левое рамо. Нарукавницы же налагая на руки, на десную убо, глаголет: Десница твоя, Господи, прославися в крепости: десная твоя рука, Господи, сокруши враги, и множеством славы твоея стерл еси супостаты.
Первая песнь канона.
На левую же, глаголет:
Руце твои сотвористе мя и создасте мя. вразуми мя, и научуся заповедем твоим.
Прим. Букв. Пс. 118. 73. Начало второй статии.
Таже отшед в предложение, уготовляет священная. святый убо дискос поставляет о шуюю страну, потирь же, еже есть святую чашу, о десную, и прочая с ними.
священник же сице облачится:
прием стихарь в левую руку, и поклонився трижды к востоку, якоже речеся, назнаменует глаголя:
благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
Таже облачится, глаголя: Возрадуется душа моя о господе: до конца.
Букв. Пс. 44, 4-5.
Таже прием фелонь и благословив, целует глаголя сице:
священницы твои, Господи, облекутся в правду, и преподобнии твои радостию возрадуются, всегда, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
Букв. Пс. 131, 9.
Настольная книга священнослужителя:
Облачение во все одежды полностью, как для служения литургии, священник также облачается на пасхальную заутреню, на пасхальную вечерню, в вечерню Великого пятка - перед выносом Плащаницы, на утрене Великой субботы, пред крестным ходом с Плащаницей; на утренях 1 августа, 14 сентября и Крестопоклонную Неделю (перед выносом Честнаго и Животворящего Креста). Однако положенные при этом молитвы в то время не читаются, кроме как перед облачением на пасхальную заутреню, так как в данном случае это облачение есть и предлитургийное.
Таже отшедше в предложение, умывают руки, глаголюще:
умыю в неповинных руце мои, и обыду жертвенник твой Господи, еже услышати ми глас хвалы твоея, и поведати вся чудеса твоя. Господи, возлюбих благолепие дому твоего, и место селения славы твоея: да не погубиши с нечестивыми душу мою, и с мужи кровей живота моего, ихже в руках беззакония, десница их исполнися мзды. Аз же незлобием моим ходих, избави мя Господи, и помилуй мя: нога моя ста на правоте, в церквах благословлю тя Господи.
Букв. Пс. 25, 6-12
И тако отходят в предложение.
См. Ис. 53, 8.
И положив и взнак на святем дискосе, рекшу диакону: Пожри, владыко.
жрет его крестовидно, сице глаголя: Жрется агнец божий, вземляй грех мира, за мирский живот и спасение.
Вземляй наша грехи на рамена, пришел еси, Иисусе, к струям иорданским: аз же ужасохся твоего страшнаго пришествия. Како убо ми велиши крестити тя? Сам мя очистити пришел еси, и како крещения от мене просиши, всех очищение?
или еще:
Ко гласу вопиющаго в пустыни, уготовайте путь Господень, пришел еси, Господи, зрак рабий приим, крещения прося, не ведый греха: видеша тя воды, и убояшася. Трепетен бысть предтеча, и возопи, глаголя: како просветит светильник света, како руку положит раб на Владыку, освяти мене и воды, Спасе, вземляй мира грех.
И обращает другую страну горе, имущую крест. И глаголет диакон: Прободи, владыко.
иерей же прободая и в десную страну святым копием, глаголет: един от воин копием ребра его прободе, и абие изыде кровь и вода: и видевый свидетельствова, и истинно есть свидетельство его.
Это букв. Ин. 19, 34-35.
Это псалом 92, 1-5
Диакон: господу помолимся. Покрый, владыко.
иерей же, покадив вторый покровец, покрывает святый потирь, глаголя: Покры небеса добродетель твоя христе, и хвалы твоея исполнь земля.
Сравн. Ис. 6: 2 И серафими стояху окрест его, шесть крил единому и шесть крил другому: и двема убо покрываху лица своя, двема же покрываху ноги своя и двема летаху. 3 И взываху друг ко другу и глаголаху: свят, свят, свят Господь саваоф: исполнь вся земля славы его.
Диакон: господу помолимся. Покрый, владыко.
иерей же, покадив покров, сиречь, воздух, покрывает и обоя, глаголя: Покрый нас кровом крилу твоею и отжени от нас всякаго врага и супостата. умири живот наш Господи, помилуй нас, и мир твой, и спаси души наша, яко благ и человеколюбец.
Таже прием священник кадильницу, кадит предложение, глаголя трижды: благословен Бог наш, сице благоволивый, слава тебе. Диакон же на коемждо глаголет: Всегда, ныне и присно, и во веки веков, аминь. И покланяются благоговейно оба, трижды.
"Смысл троекратного каждения таков:
"1) для предосвящения их;
2) в знаменование аромат, возлиянных на Тело Христово Иосифом и Никодимом при Его погребении (Иоан. 19:40);
3) в воспоминание о Дарах, смирне и ливане, волхвами новорожденному Царю Христу принесенных".
Частные просфоры После совершения проскомидии священник вынимает частицы о живых и умерших из подаваемых мирянами просфор, причем он вынимает особую частицу за каждого из живых и умерших отдельно, а не должен ограничиваться изыманием одной частицы за многих. Изымание частиц о здравии и упокоении из одной и той же подаваемой кем-либо из молящихся просфоры нигде не запрещается и допускается практикой. Когда на проскомидии подаются одни помянники (записки) без просфор, тогда о здравии или упокоении вынимаются частицы из служебных просфор. Священник может вынимать частицы за живых и умерших не только на проскомидии, но и на самой литургии до великого входа, до перенесения Даров с жертвенника на престол, особенно когда он служит литургию с диаконом и когда, следовательно, имеет свободное для этого время. После же великого входа поминовение с изыманием частиц не может быть допускаемо как действие, не оправдываемое смыслом проскомидии, древнехристианской практикой и противоречащее Уставу (см. в чине литургии молитву проскомидии по поставлении Божественных Даров на святой трапезе; сравни эту молитву с молитвой предложения в конце проскомидии). Обычно при изымании частиц помянники читаются диаконами или церковнослужителями.
По отпусте же кадит диакон святое предложение: таже отходит, и кадит святую трапезу кругом крестовидно, глаголя в себе: Во гробе плотски, во аде же с душею яко Бог, в раи же с разбойником, и на престоле был еси христе, со отцем и духом, вся исполняяй неописанный.
псалом 50, в немже и покадив святилище же и храм весь, входит паки во святый олтарь, и покадив святую трапезу паки, и священника, кадильницу убо отлагает на место свое, сам же приходит ко иерею. И ставше вкупе пред святою трапезою, покланяются трижды, в себе молящеся, и глаголюще:
Царю небесный, утешителю, душе истины, иже везде сый и вся исполняяй, сокровище благих и жизни подателю: прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, блаже, души наша.
Слава в вышних Богу, и на земли мир, в человецех благоволение. Дважды.
Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу твою.
Таже целуют, священник убо святое евангелие, диакон же святую трапезу. И посем подклонив диакон свою главу священнику, держя и орарь треми персты десныя руки, глаголет:
Время сотворити господеви, владыко благослови. Священник, знаменуя его, глаголет:
благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
Таже диакон: Помолися о мне, владыко.
священник: Да исправит господь стопы твоя.
Проскомидия
Чин священныя и Божественныя литургии,
бываемыя сице в велицей церкви, и во святей горе.
Хотяй священник Божественное совершати тайнодействие, должен есть первее убо примирен быти со всеми, и не имети что на кого, и сердце же, елика сила, от лукавых блюсти помыслов, воздержатися же с вечера, и трезвитися даже до времене священнодействия.
Времени же наставшу, повнегда совершити обычный предстоятелю поклон, входит в храм: и соединився со диаконом, творят вкупе к востоку пред святыми дверьми поклонения три.
Таже глаголет диакон: благослови владыко.
священник: благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
Начинает глаголати диакон: царю небесный: Трисвятое. По отче наш:
священник: яко твое есть царство:
Таже глаголют: Помилуй нас Господи, помилуй нас: всякаго бо ответа недоумеюще, сию ти молитву яко владыце грешнии приносим: помилуй нас.
Слава: Господи, помилуй нас, на тя бо уповахом, не прогневайся на ны зело, ниже помяни беззаконий наших: но призри и ныне яко благоутробен, и избави ны от врагов наших. ты бо еси Бог наш, и мы людие твои, вси дела руку твоею, и имя твое призываем.
И ныне: Милосердия двери отверзи нам благословенная Богородице, надеющиися на тя да не погибнем, но да избавимся тобою от бед: ты бо еси спасение рода христианскаго.
Таже отходят ко иконе христове, глаголюще:
Пречистому твоему образу покланяемся благий, просяще прощения прегрешений наших христе Боже: волею бо благоволил еси плотию взыти на крест, да избавиши, яже создал еси, от работы вражия. темже благодарственно вопием ти: радости исполнил еси вся спасе наш, пришедый спасти мир.
Таже целуют и икону Богородицы, глаголюще тропарь:
Милосердия сущи источник, милости сподоби нас Богородице, призри на люди согрешившия, яви яко присно силу твою: на тя бо уповающе, радуйся, вопием ти, яко иногда гавриил безплотных архистратиг.
Таже приклонше главу, глаголют сию молитву:
Господи, низпосли руку твою с высоты святаго жилища твоего, и укрепи мя в предлежащую службу твою: да неосужденно предстану страшному престолу твоему, и безкровное священнодействие совершу, яко твоя есть сила, во веки веков, аминь.
Таже творят и к ликом поклоны по единому, и тако отходят в жертвенник, глаголюще:
Вниду в дом твой, поклонюся ко храму святому твоему в страсе твоем. Господи, настави мя правдою твоею, враг моих ради исправи пред тобою путь мой: яко несть во устех их истины, сердце их суетно, гроб отверст гортань их, языки своими льщаху. суди им Боже, да отпадут от мыслей своих, по множеству нечестия их изрини я, яко преогорчиша тя Господи. и да возвеселятся вси уповающии на тя, во веки возрадуются, и вселишися в них, и похвалятся о тебе любящии имя твое. яко ты благословиши праведника Господи, яко оружием благоволения венчал еси нас.
Прим. Это Пс. 5, 8-13.
Вшедше же во святилище, творят поклоны три пред святою трапезою, и целуют святое евангелие и святую трапезу. Таже приемлют в руки своя кийждо стихарь свой, и творят поклоны три к востоку, глаголюще в себе кийждо: Боже, очисти мя грешнаго и помилуй мя.
Таже приходит к священнику диакон, держя в десной руце стихарь со орарем, и подклонив ему главу, глаголет: благослови, владыко, стихарь со орарем.
священник глаголет: благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
Таже отходит к себе диакон, во едину страну святилища, и облачится в стихарь, моляся сице: Возрадуется душа моя о господе, облече бо мя в ризу спасения, и одеждею веселия одея мя: яко жениху возложи ми венец, и яко невесту украси мя красотою. Радостью буду радоваться о Господе, возвеселится душа моя о Боге моем; ибо Он облек меня в ризы спасения, одеждою правды одел меня, как на жениха возложил венец и, как невесту, украсил убранством.
Прим. Поется на облачение архиерея.
Сравн.: 10 Радостью буду радоваться о Господе, возвеселится душа моя о Боге моем; ибо Он облек меня в ризы спасения, одеждою правды одел меня, как на жениха возложил венец и, как невесту, украсил убранством. (Ис. 61:10)