Прочитайте и устно переведите текст.

КОНТРОЛЬНЫЕ РАБОТЫ

В соответствии с действующими учебными планами студент выполняет на первом курсе один из пяти вариантов контрольного задания №1, сдает зачет и тексты, требуемые по программе. Вариант контрольного задания определяется в соответствии с последними цифрами студенческого билета: студенты, номер студенческого билета которых заканчивается на:

1,2, выполняют вариант № 1;

3,4 – вариант № 2;

5,6– вариант № 3;

7,8- вариант № 4;

9,0 – вариант № 5.

Сдавать выполненные письменные контрольные работы можно в электронном распечатанном варианте, или в письменной форме в отдельной тетради. На титульном листе или на обложке тетради необходимо указать свою фамилию, специальность, номер контрольной работы и вариант. Задания в контрольных работах должны выполняться в той последовательности, в которой они даны, с учетом методических указаний.

Выполненные контрольные работы направляются для проверки и рецензирования в вуз в установленные сроки. Если контрольная работа выполнена без соблюдения методических указаний или не полностью, она возвращается на доработку студенту. После того, как будут выполнены все указания рецензента и исправлены ошибки, работу необходимо сдать повторно.

После сдачи всего материала по плану рабочей программы первого курса, студент допускается к зачету.

Структура и содержание зачета

Допуск к зачету

· Чтение и перевод подготовленных текстовустно(ключевые слова по тексту необходимо выписать);

· Контрольная работа должна быть сдана в установленные сроки и зачтена преподавателем, возможно собеседование по работе с целью проверки усвоенного грамматического материала, навыков чтения.

Зачет

· Письменный перевод незнакомого текста со словарем (500 печатных знаков за 40 мин.);

· Беседа с преподавателем по одной из изученных тем

· Лингвистический материал для самостоятельного изучения

Фонетический минимум.Система гласных и согласных звуков; транскрипция; ударение.

Лексика и фразеология.Стилистически нейтральная наиболее употребительная лексика, относящаяся к общему языку и отражающая раннюю специализацию (базовая терминологическая лексика специальности). Интернациональная лексика, конверсия, фразеологические сочетания.

Структура словарной статьи. Синонимичность, многозначность слов; прямое и переносное значение слова. Устойчивые выражения

Грамматический минимум.В процессе обучения студент должен усвоить основные грамматические формы и структуры английского языка.

Морфология

Имя существительное.Артикли (определенный и неопределенный) как признаки имени существительного; множественное число существительных; притяжательный падеж существительных. Функции существительного в предложении.

Имя прилагательное и наречие.Степени сравнения прилагательных и наречий; сравнительные конструкции.

Числительные.Количественные, порядковые, дробные.

Местоимения.Личные местоимения в формах именительного и объектного падежей; притяжательные, возвратные, указательные, неопределенные, отрицательныеи их производные.

Глагол. Система времен английского глаголаSimple, Continuous, Perfect, Perfect Continuous. Неправильные глаголы. Особенности перевода пассивных конструкций на русский язык. Модальные глаголы и их эквиваленты. Функции глаголов to be, to have, to do.Условные предложения.Неличные формы глагола: инфинитив, инфинитивные конструкции. Причастие. Независимый причастный оборот. Герундий.

Синтаксис

Структура простого и вопросительного предложений. Оборотthere is/are. Безличные предложения. Придаточные предложения времени и условия.

Контрольное задание

для студентов 1 курса, обучающихся по техническим направлениям бакалавриата

ВАРИАНТ №1

Прочитайте и устно переведите текст.

Выберите правильную видовременную форму глагола и письменно переведите предложения на русский язык.

23. People ) speak the language of their country.

a) spoke;

b) speak;

c) were speaking.

24. It is evident that the electricity... the energy of the future.

a) has been;

b) was;

c) will be.

25. Electric power … universal.

a) has become;

b) became;

c) will become.

26. Air and water pollution by industry … now … tremendous proportions.

a) reached;

b) has reached;

c) is reaching.

27. Industrial pollution … many sources of water undrinkable.

a) made;

b) is making

c) has made.

Письменно переведите текст.

ВАРИАНТ № 2

Calculus

Calculus is a branch of mathematics that deals with the rates of change of quantities as well as the length, area and volume of objects. It grew out of geometry and algebra. There are two divisions of calculus – differential calculus and integral calculus. Differential calculus is the form concerned with the rate of change of quantities. This can be illustrated by slopes of curves. Integral calculus is used to study length, area and volume.

The earliest examples of a form of calculus date back to the ancient Greeks, developing a mathematical method to work out area and volume. Other important contributions were made by the famous scientist and mathematician, Archimedes. In fact, the first text on calculus was written in India. There was much scientific activity at the time, and calculus was able to answer many questions, particularly in the field of physics.

The starting point of calculus is the idea that you can use an approximation and keep increasing the accuracy until the exact answer is found. An example of this would be to calculate the volume or area of a sphere by using shapes such as rectangles or cubes that become increasingly smaller until the exact volume or area is determined. In calculus, this final result is called a limit.

Differential calculus describes processes that are constantly changing (temperature variations, the speed of a moving object). Integral calculus begins with a known rate of change and, working backwards, finds certain values.

Today, both forms are used in every area of science and knowledge.

From: Macmillan Guide to Science, с. 98.

2. Выберите правильный вариант ответа на вопросы по содержанию текста.

1. What is calculus?

a) a branch of geometry;

b) a branch of algebra;

c) a branch of mathematics.

2. Who made the important contributions in the development of calculus?

a) ancient Greeks;

b) Russian scientists;

c) Archimedes.

3. What is the starting point of calculus?

a) it is possible to use any data;

b) you can keep increasing the accuracy;

c) you can use any shapes.

3. Закончите предложения в соответствии с содержанием прочитанного текста.

4. This can be illustrated …

a) by using shapes;

b) by slopes of curves;

c) by the famous scientist and mathematician, Archimedes.

5. … were made by the famous scientist and mathematician, Archimedes.

a) The starting point of calculus;

b) Differential calculus;

c) Important contributions.

6. Differential calculus … the rate of change of quantities.

a) demonstrates;

b) describes;

c) begins.

7. It … of geometry and algebra.

a) deals;

b) finds;

c) grew out.

8. There was much … and calculus was able to answer many questions.

a) scientific activity at the time;

b) rate of change;

c) accuracy.

Письменно переведите текст.

Washington

Washington, D.C., is the capital of the United States. It is a city that has no state, but it is a district – the District of Columbia or DC. That is why we say Washington, D.C.

George Washington became the first president of the United States in 1790. The name of the capital is after George Washington. This city has wide streets and beautiful buildings, which can tell the history of the country. The most famous buildings are the White House, the residence of the President; the Capitol, where Congress meets; the Pentagon, the seat of the military administration and many other buildings of political, historical and cultural value.

It is a very green city situated on the Potomac River. The population of Washington is 723 thousand people.

From: Introducing the USA; A cultural reader 2011, с.25

ВАРИАНТ № 3

Michael Faraday

Faraday was unusual among famous men in the 19th century. He was born in London to a poor family. He received little more than a primary school education, but educated himself. He worked in the daytime and attended the public lectures at the Royal Institution in the evenings.

One series of lectures was given by H. Davy, one of the leading physicists of the time. He became Davy’s assistant and had time to carry out experiments at the Royal Institution of Great Britain. Davy tried and failed to make an electric motor and discussed his failure with his assistant. Faraday set to work, and produced what he called a homopolar (однополюсный) motor. It was simply a wire, rotating around a magnet when an electric current from a battery was applied. The following years Faraday was working on Davy’s experiments with glass. Whatever Faraday did, Davy seemed determined to prevent him from succeeding with electricity.

In 1829 Davy died, and soon after Faraday began the series of experiments that would make him one of the most important scientists of all time. He managed to build a device which moved a magnet through a loop of wire. This motion of the magnet through the wire created an electric current. He demonstrated that a changing magnetic field produces an electrical field. He was helped by James Clerk Maxwell to state the process mathematically, and this is now known as Faraday’s Law of Induction. It is one of the foundations of electromagnetism and of modern technology. Later, Faraday built the first dynamo, a way of generating electricity. What Faraday did was to discover a way both of making electricity and of making use of it. Without his discoveries we would not be able to enjoy the modern lifestyle that we have now.

From: Macmillan Guide to Science, с. 63

2. Выберите правильный вариант ответа на вопросы по содержанию текста.

1. Where did Faraday get his education?

a) at the primary school;

b)he studied himself a lot;

c) attending public lectures.

2. What was Faraday’s job at Davy’s laboratory?

a) an assistant;

b) a secretary;

c) a servant.

3. What did he discover?

a) a device which created an electric current;

b) the Theory of Relativity;

c) the laws of planetary motion and gravity.

3. Закончите предложения в соответствии с содержанием прочитанного текста.

4. He worked … at the Royal Institution in the evenings.

a) in the daytime and attended the public lectures;

b) and produced what he called a homopolar (однополюсный) motor;

c) discovered a way both of making electricity and of making use of it.

5. … Faraday was working on Davy’s experiments with glass.

a) In the 19th century;

b) When Davy died;

c) The following years.

6. Faraday set to work, and produced ….

a) what he called a homopolar (однополюсный) motor;

b) a device;

c) the first dynamo.

7. He was helped… mathematically, and this is now known as Faraday’s Law of Induction.

a) by James Clerk Maxwell;

b) by Davy;

c) by his friends.

8. Without his discoveries we… the modern lifestyle that we have now.

a) couldn’t enjoy;

b) would not be able to enjoy;

c) can’t enjoy.

Письменно переведите текст.

ВАРИАНТ № 4

The Biosphere

The biosphere is the layer of the Earth in which all life exists. V. Vernadsky recognized its ecological importance in 1929. He believed that all living organisms together with their environments make up the biosphere. These environments include the air, land, rocks and water. The exact thickness of the biosphere on Earth is difficult to calculate, but most scientists agree that there is a 14-kilometer zone within which life exists.

The earliest forms of life were very simple organisms similar to modern bacteria. Over millions of years, more complex organisms evolved and in time, many different forms of life began to inhabit the land, the sky and the oceans. They all depend on each other to survive. The biosphere is like a ladder known as the food chain. All life depends on the first step of the ladder which is made up of plants. Animals eat the plants; bigger animals eat the smaller animals and so on.

The biosphere is what keeps us alive. Everything we need in order to grow and survive comes directly from the biosphere, so it is important to protect it. We have had a huge impact on the biosphere. The growing population on Earth means there is less room for other species and by destroying their habitats we have made many types of plants and animals extinct. Scientists are concerned about the future, particularly how people will affect the environment in harmful ways. It is important to prevent any permanent damage, or we will destroy ourselves.

From: Macmillan Guide to Science, с. 14

2. Выберите правильный вариант ответа на вопросы по содержанию текста.

1. Why is the biosphere so important?

a) it is the layer of the Earth;

b) keeps us alive;

c) there are many organisms.

2. What is a food chain?

a) interdependence of everything in the biosphere;

b) the growing population on Earth;

c) different forms of life.

3. What effect do we have on our planet?

a) people have had a huge impact;

b) it is difficult to calculate;

c) we will destroy ourselves.

3. Закончите предложения в соответствии с содержанием прочитанного текста.

4. … ecological importance of the biosphere in 1929. He believed that all living organisms together with their environments make up it.

a) The scientist recognized;

b) V. Vernadsky believed;

c) V. Vernadsky recognized.

5. Over millions of years, more complex organisms …began to inhabit the land, the sky and the oceans.

a) evolved and in time, many different forms of life;

b) disappear and in time, many different forms of life;

c) revealed and in time, many different forms of life.

6. Animals eat … the smaller animals and so on.

a) the plants; bigger animals eat;

b) simple organisms similar to modern bacteria;

c) many different forms of life.

7. … is like a ladder known as the food chain.

a) Other species;

b) All life;

c) The biosphere.

8. The growing … means there is less room for other species.

a) damage;

b) population;

c) destruction.

Письменно переведите текст.

The Statue of Liberty

The Statue of Liberty was designed by Frederic Bartholdi and is situated on Liberty Island in New York Harbor. The Statue was constructed in France, shipped overseas in crates, and assembled on the complete pedestal on what was then called Bedloe’s Island. The Statue completion was marked by New York’s first ticker-tape parade and a dedication ceremony presided over by President Grover Cleveland.

The Statue was closed for renovation from 1984 to 1986; the torch and a large part of the internal structure were replaced. The pedestal reopened in 2004 and the Statue in 2009, with limits on the number of visitors allowed ascending to the crown.

From: Первое сентября, английский язык, 2011, №12. с.22

ВАРИАНТ № 5

Chemical Kinetics

Chemical kinetics (движение) is the study of rates of chemical reactions. In the world around us billions of reactions occur; some are slow while others are fast. It can take years for wood to rot, while the lighting of a match takes just an instant. Chemical kinetics attempts to understand the factors that control the rates of chemical reactions. These factors are concentration, pressure, and surface area, the nature of reacting substances, temperature and catalysts.

Some substances are naturally more reactive than others. For example, if the metals magnesium, zinc and copper are dropped into hydrochloric acid in separate tubes, three very different results are obtained. The magnesium is consumed within seconds, the zinc is consumed but takes much longer, and the copper shows no reaction. Therefore, magnesium is more reactive than zinc and copper.

Temperature affects the rate of a chemical reaction in two ways. Firstly, molecules move faster in a hot system than in a cold one, so they will collide more often if they are moving faster. Secondly, increasing the temperature increases reaction rate through its effect on the collision energy (known as activation energy) of the molecules. Higher temperatures give molecules the energy to collide forcefully. If they collide with less than a certain amount of energy, they simply bounce off of each other unchanged.

Finally, a catalyst is a substance that increases the rate of a chemical reaction without being consumed in the reaction.

From: Macmillan Guide to Science, с. 51

2. Выберите правильный вариант ответа на вопросы по содержанию текста.

1. What does the rate of reaction depend on?

a) depends on different factors;

b) depends on the control of the rates of chemical reactions;

c) depends on the high temperature.

2. What metal is more reactive?

a) copper;

b) magnesium;

c) zinc.

3. How does the temperature affect the rate of a chemical reaction?

a) can make travel faster with no increase in energy;

b) can travel at same speed, but with more energy;

c) can travel faster, and with more energy.

3. Закончите предложения в соответствии с содержанием прочитанного текста.

4. Chemical kinetics attempts … that control the rates of chemical reactions.

a) to discover the factors that;

b) to understand the factors that;

c) to explain the factors that.

5. … give molecules the energy to collide forcefully.

a) Temperature;

b) Higher temperatures;

c) The increasing temperature.

6. Molecules move faster in … than in a cold one.

a) in a hot system;

b) in the water;

c) in the chemical reactions.

7. … is a substance that increases the rate of a chemical reaction.

a) The water;

b) The magnesium;

c) The catalyst.

8. In the world around us … occur.

a) billions of reactions;

b) billions of accidents;

c) travels.

Письменно переведите текст.

The Spirit of London

London often gives the impression of being more comfortable with its past than its present. From the world famous landmarks of St.Paul’s Cathedral, Buckingham Palace and the Tower of London to the traditional and well-loved double-decker buses, the theatres and the many grand hotels, England’s capital offers visitors a journey through centuries of history. The city looks as if it has been revitalized. The city has found a new heart along the forgotten riverside. You will see that old warehouses have been transformed into galleries, shops and clubs. The capital is well-known for its popular culture, music, clubs, street fashion and visual arts.

From: Первое сентября, английский язык, 2011, №14. с.19

КОНТРОЛЬНЫЕ РАБОТЫ

В соответствии с действующими учебными планами студент выполняет на первом курсе один из пяти вариантов контрольного задания №1, сдает зачет и тексты, требуемые по программе. Вариант контрольного задания определяется в соответствии с последними цифрами студенческого билета: студенты, номер студенческого билета которых заканчивается на:

1,2, выполняют вариант № 1;

3,4 – вариант № 2;

5,6– вариант № 3;

7,8- вариант № 4;

9,0 – вариант № 5.

Сдавать выполненные письменные контрольные работы можно в электронном распечатанном варианте, или в письменной форме в отдельной тетради. На титульном листе или на обложке тетради необходимо указать свою фамилию, специальность, номер контрольной работы и вариант. Задания в контрольных работах должны выполняться в той последовательности, в которой они даны, с учетом методических указаний.

Выполненные контрольные работы направляются для проверки и рецензирования в вуз в установленные сроки. Если контрольная работа выполнена без соблюдения методических указаний или не полностью, она возвращается на доработку студенту. После того, как будут выполнены все указания рецензента и исправлены ошибки, работу необходимо сдать повторно.

После сдачи всего материала по плану рабочей программы первого курса, студент допускается к зачету.

Структура и содержание зачета

Допуск к зачету

· Чтение и перевод подготовленных текстовустно(ключевые слова по тексту необходимо выписать);

· Контрольная работа должна быть сдана в установленные сроки и зачтена преподавателем, возможно собеседование по работе с целью проверки усвоенного грамматического материала, навыков чтения.

Зачет

· Письменный перевод незнакомого текста со словарем (500 печатных знаков за 40 мин.);

· Беседа с преподавателем по одной из изученных тем

· Лингвистический материал для самостоятельного изучения

Фонетический минимум.Система гласных и согласных звуков; транскрипция; ударение.

Лексика и фразеология.Стилистически нейтральная наиболее употребительная лексика, относящаяся к общему языку и отражающая раннюю специализацию (базовая терминологическая лексика специальности). Интернациональная лексика, конверсия, фразеологические сочетания.

Структура словарной статьи. Синонимичность, многозначность слов; прямое и переносное значение слова. Устойчивые выражения

Грамматический минимум.В процессе обучения студент должен усвоить основные грамматические формы и структуры английского языка.

Морфология

Имя существительное.Артикли (определенный и неопределенный) как признаки имени существительного; множественное число существительных; притяжательный падеж существительных. Функции существительного в предложении.

Имя прилагательное и наречие.Степени сравнения прилагательных и наречий; сравнительные конструкции.

Числительные.Количественные, порядковые, дробные.

Местоимения.Личные местоимения в формах именительного и объектного падежей; притяжательные, возвратные, указательные, неопределенные, отрицательныеи их производные.

Глагол. Система времен английского глаголаSimple, Continuous, Perfect, Perfect Continuous. Неправильные глаголы. Особенности перевода пассивных конструкций на русский язык. Модальные глаголы и их эквиваленты. Функции глаголов to be, to have, to do.Условные предложения.Неличные формы глагола: инфинитив, инфинитивные конструкции. Причастие. Независимый причастный оборот. Герундий.

Синтаксис

Структура простого и вопросительного предложений. Оборотthere is/are. Безличные предложения. Придаточные предложения времени и условия.

Контрольное задание

для студентов 1 курса, обучающихся по техническим направлениям бакалавриата

ВАРИАНТ №1

Прочитайте и устно переведите текст.

Наши рекомендации