Vítězi, který vyhrál v pěti disciplínách, říkáme pětinásobný vítěz.
Mistrovi, který zvítězil třikrát v soutěži, říkáme... - Ztrátě, která se opakuje dvakrát za sebou, říkáme... - Hrdinovi, který byl třikrát vyznamenán titulem, říkáme... - Porci, která je dvakrát tak veliká, říkáme...
8. Odpovězte na otázky a použijte v odpovědi číslice v závorce:
Kolikrát jsi byl v ČSSR? (1). - Kolikrát jsi odpověděl správně? (5). - Kolikrát jsi ho na to upozorňoval? (Nejméně 10). - Kolikrát chyběl tvůj spolužák v květnu a v červnu? (V květnu ani 1, v červnu 7). - Kolikrát jste ležel s tou rukou v nemocnici? (2). - Kolikanásobný vítěz to je? (6). - Kolikanásobného výkonu dosáhla nová elektrárna? (2).
9. Zaměňte větu předložkovými výrazy s „po“.
Vzor: Ty odznaky stojí pět korun. - Ty odznaky jsou po pěti korunách.
Nové brambory stojí již tři koruny. - Ty známky stojí šedesát haléřů. - Lístky do divadla stojí patnáct korun. - Čerstvá vejce stojí dvanáct korun. - Ty hračky stojí dvacet pět korun. - Fotbalové míče stojí sto padesát korun. - Jeden metr látky stojí sto dvacet pět korun.
10. Číslovky v závorkách dejte do příslušného pádu:
Hlaste se po (1). - Vrátil se do vlasti po (8 let). - Auto se po (několik km) jízdy zastavilo. - Ani po (2 napomenutí) nepřestali vyrušovat. - Celá třída bude rozdělena do skupin po (10 žáků). - Po (2 hodiny) pochodu bude delší odpočinek. - Každý z nich dostal po (10 rublů). - Všichni seděli po (2). - Dostali jsme po (3 kusy). - Kdo chodí ráno po (4), ve dne po (2) a večer po (3)?
11. Řekněte jinak s použitím slovesa „mít“:
být velmi zaměstnán, toužebně si přát, být světoznámý, bát se, obávat se o něco, nebýt v náladě, být rozumný, být bez práce, z ničeho se neradovat
12. Přeložte do češtiny:
а) Развитые в промышленном отношении страны помогают развивающимся странам сырьем и машинами. - Все это свидетельствует о том, что мы давно перешли от слов к действиям. - Несмотря на плохие условия работы, план был выполнен. - С тех пор прошло много лет. - Срок написания работы истек месяц назад. - Несмотря на тяжелые испытания, через которые они прошли, они остались верными своему долгу. - Они исходили всю страну вдоль и поперек. - При беглом чтении я не обратил внимания на важные места. - Мы не можем обойти молчанием этот вопрос. - Она была обижена тем, что ее обошли при премировании. - Люди въезжали в только что построенный дом. - Молодые композиторы продолжают замечательные традиции классической музыки. - Эти дружественные отношения были установлены много лет назад. - Своим творчеством он внес большой вклад в мировую культуру.
б) В 1957 году в космос был запущен первый советский спутник. - Советский Союз ведет большую работу по изучению космоса. - Народы всего мира следят за успехами советских ученых в космосе. - Студенты слушали интересную лекцию о романтизме. - Делегации
социалистических стран возложили венки к Мавзолею В. И. Ленина. - О точной дате собрания мы договоримся позже. - К этой дате все должно быть готово. - Наш институт заинтересован в разработке этой темы. - На эту тему я читал уже несколько статей. - Свою
дипломную работу он посвятил драмам Карла Чапека. - Я не могла там жить из-за тяжелого климата. - В течение нескольких лет он выступал в разных цирках. - В этой драме автор описал жизнь чехословацкого крестьянства до второй мировой войны.
в) Это имя существительное может иметь в предложном падеже два окончания. - В большой зал заседаний ведут четыре двери. - В магазине можно было купить сигареты пяти сортов. - Я подарил своему товарищу три разных ручки. - Я заказала себе платья из двух различных тканей.
Slovníček
действие čin
настоящий opravdový
вдоль и поперек křížem krážem
молчание mlčeni
Doplňková četba
ČESKOSLOVENSKA STÁTNÍ HYMNA
Československá státní hymna má dvě části: českou a slovenskou. Česká část státní hymny je lyrická, slovenská část je živější, bojovnější.
KDE DOMOV MŮJ?
Kde domov můj, kde domov můj?
Voda hučí po lučinách,
Bory šumí po skalinách,
V sadě skví se jara květ,
Zemský ráj to na pohled!
A to je ta krásná země,
Země česká, domov můj,
Země česká, domov můj!
NAD TATROU SA BLÝSKÁ
Nad Tatrou sa blýská, hromy divo bijú.
Nad Tatrou sa blýská, hromy divo bijú.
Zastavme sa, bratia, veď sa ony stratia,
Slováci ožijú.
Zastavme sa, bratia, veď sa ony stratia,
Slováci ožijú.
* * *
O PRAVDĚ
Pravda vítězí.
Kdo zlu neubrání, dobru škodí (Tomáš ze Štítného).
Hledej pravdu, slyš pravdu, uč se pravdě, miluj pravdu, drž pravdu, braň pravdu až do smrti (Mistr Jan Hus).
Pravda ve vodě neutone a v ohni neshoří (Fr. Lad. Čelakovský).
Pro pravdu se lidé nejvíc hněvají (Lidové přísloví).
LEKCE 24
Склонение одушевленных существительных мужского рода иностранного происхождения на -us, -ius, -es, -os, -is, -o, -x, -j, -s и др. Склонение заимствованных существительных среднего рода. Склонение заимствованных существительных женского рода. Именительный падеж множественного числа существительных, обозначающих народности, национальности, а также жителей различных стран, областей, городов. Важнейшие суффиксы существительных мужского рода со значением лица.
SMRT ARCHIMEDOVA
Karel Čapek
Ona totiž ta historie s Archimedem nebyla docela tak, jak se píše, je sice pravda, že byl zabit, když Římané dobyli Syrakus1, ale není správné, že do jednoho domu vnikl římský voják, aby plenil, a že Archimedes, ponořený do rýsování nějaké geometrické konstrukce, na něho mrzutě zavrčel... „Neruš mi mé kruhy!“ Předně Archimedes nebyl žádný roztržitý profesor, který neví, co se kolem něho děje, naopak byl od nátury2 pravý voják, který vymýšlel pro Syrakusy válečné stroje, za druhé pak ten římský vojáček nebyl žádný kořistník, nýbrž vzdělaný a ctižádostivý štábní setník Lucius, který věděl, s kým má tu čest3, a nepřišel plenit, nýbrž vzdal na prahu vojenský salut a řekl: „Buď zdráv, Archimede“.
Archimedes zvedl oči od voskové destičky, na které opravdu něco rýsoval a řekl: „Co je?“
„Archimede,“ děl Lucius, „my víme, že bez tvých válečných strojů by se tyhle Syrakusy nebyly udržely ani měsíc; takhle jsme s nimi měli co dělat dvě léta. Nemysli si, my vojáci to dovedeme ocenit. Skvělé stroje. Gratuluju.“
Archimedes mávl rukou. „Prosím tě, na tom přece nic není4. Obyčejné vrhací mechanismy - nu, taková hračka. Vědecky to nemá valného významu.“
„Ale vojensky ano,“ mínil Lucius. „Poslyš, Archimede, já jsem ti přišel říci, abys pracoval s námi.“
„S kým?“
„S námi. Římany. Musíš přece vidět, že Karthágo je v úpadku. Nač jim ještě pomáhat! Teď zatočíme s Karthágem5, to budeš koukat. Měli byste jít raději s námi, vy všichni.“
„Proč?“ bručel Archimedes. „My Syrakusané jsme náhodou Řekové! Proč bychom měli jít s vámi?“
„Protože žijete na Sicílii, a my Sicílii potřebujeme.“
„A proč ji potřebujete?“
„Protože chceme ovládnout Středozemní moře6.“
„Aha,“ děl Archimedes a pohlížel zamyšleně na svou destičku. „А k čemu to chcete?“
„Kdo je pánem Středozemního moře,“ řekl Lucius, „je pánem světa. To přece je jasné.“
„Copak musíte být pány světa?“
„Ano. Poslání Říma je, aby se stal pánem světa. A říkám ti, že jím bude.“
„Možná,“ řekl Archimedes a smazával něco na voskové tabulce. „Ale já bych vám to neradil, Lucie. Poslyš, být pánem světa - to vám dá jednou ukrutné hájení7. Škoda té práce, co s tím budete mít.“
„To je jedno8, ale budeme veliká říše.“
„Veliká říše,“ mumlal Archimedes. „Když nakreslím malý kruh nebo velký kruh, je to pořád kruh. Zas tady jsou hranice, - nikdy nebudete bez hranic, Lucie. Myslíš, že velký kruh je dokonalejší, než malý kruh? Myslíš, že jsi větší geometr, když nakreslíš větší kruh?“
„Vy Řekové si pořád hrajete s argumenty9,“ namítl Lucius „To my dokazujeme svou pravdu jinak“.
„Čím?“
„Činem. Na příklad jsme dobyli vašich Syrakus. Ergo nám Syrakusy náležejí. Je to jasný důkaz?“
„Je“, řekl Archimedes a škrabal se pisátkem ve vlasech. „Ano, dobyli jste Syrakus; jenže to už nejsou a nebudou ty Syrakusy, jako dosud. Bylo to velké a slavné město, člověče10, teď, už nikdy nebude veliké. Škoda Syrakus.“
„Zato Řím bude veliký. Řím musí být nejsilnější v celém okruhu zemském.“
„Proč?“
„Aby se udržel. Čím jsme silnější, tím více máme nepřátel. Proto musíme být nejsilnější.“
„Co se týče síly.“ mumlal Archimedes. „Já jsem trochu fyzik, Lucie, a něco ti řeknu. Síla se váže11.“
„Co to znamená?“
„To je takový zákon, Lucie. Síla, která působí, se tím váže. Čím budete silnější, tím více svých sil na to spotřebujete; a jednou přijde chvíle - “
„Co jsi chtěl říci?“
„Ale nic. Já nejsem prorok, člověče, jsem jenom fyzik. Síla se váže. Víc nevím.“
„Poslyš, Archimede, nechtěl bys pracovat s námi? Nemáš ponětí12, jaké ohromné možnosti by se ti otevřely v Římě. Stavěl bys ty nejsilnější válečné stroje na světě - “
„Musíš odpustit, Lucie, jsem starý člověk, a ještě bych chtěl vypracovat jednu nebo dvě ze svých myšlenek. Jak vidíš, zrovna si tady něco rýsuju.“
„Archimede, neláká tě dobývat s námi vlády nad světem? Proč mlčíš?“
„Promiň,“ brumlal Archimedes nad svou destičkou. „Co jsi řekl?“
„Že člověk jako ty by mohl dobývat světovlády.“
„Hm, světovláda“, děl Archimedes zahloubaně. „Nesmíš se zlobit, ale já tady mám něco důležitějšího. Vis, něco trvalého. Něco, co tu opravdu zůstane.“
„Co je to?“
„Pozor, nesmaž mi mé kruhy! To je způsob, jak se dá vypočítat plocha kruhové výseče.“
Později byla vydána zpráva, že učený Archimedes přišel o život13 náhodou.
Slovníček
brumlat/bručet ворчать, бормотать ctižádostivý честолюбивый destička, -у f дощечка dít se делаться, происходить; Со se děje? Что происходит? dít (прич. děl) (книжн.) сказать, го- ворить dokonalý совершенный důkaz, -u m доказательство gratulovat поздравлять kořistník, -a m захватчик, хищник koukat смотреть, глядеть kruhová výseč, -e f сектор окружности lákat привлекать, соблазнять mávnout (rukou) махнуть (рукой) mínit думать, предполагать mrzutě с недовольством, недовольно mumlat ворчать, бормотать myšlenka, -у f идея náhodou случайно náležet относиться namítnout возразить odpustit простить opilý пьяный pisátko, -a n грифель plenit опустошать, грабить, разорять | plocha, -у f площадь ponořený погруженный poslání, -í n миссия pravý настоящий, истинный předně прежде всего roztržitý рассеянный rušit мешать, прерывать rýsování, -í n черчение rýsovat чертить říše, -e f империя skvělý блестящий, великолепный smazávat стирать škoda: š. té práce жаль этой работы škrabat se ve vlasech почесывать за- тылок štábní setník, -а m штабной капитан, сотник trvalý постоянный ukrutný жестокий; зд. ужасный, ог- ромный válečný военный valný большой vniknout проникнуть vrhací mechanismus, -u m метательное устройство vymýšlet придумывать | |
vypočítat вычислить, рассчитать vypracovat выработать, разработать; зд. воплотить vzdát vojenský salut отдать честь; при- ветствовать по-военному vzdělaný образованный | zahloubaně погруженный (в свои мыс- ли) zamyšleně задумчиво zavrčet заворчать zemský okruh, -u m весь мир zrovna как раз, только что |
Lexikálně-gramatické poznámky
1. dobýt (dobývat) čeho, со (G. или A.) добыть / добывать что-л., овладеть / овладе-
вать чём-л., захватить / захватывать
что-л., добиться / добиваться чего-л.
Římané dobyli Syrakus. Римляне захватили Сиракузы.
dobývat světovlády добиваться мирового господства
Ср. также:
dobýt vítězství одержать победу
dobýt svobodu завоевать свободу
2. od nátury по натуре
Byl od nátury pravý voják. Он был по натуре настоящим солдатом.
3. Věděl, s kým má tu čest. Он знал, с кем имеет честь (разговаривать).
Ср. также:
S kým mám tu čest? С кем (я) имею честь (разговаривать)?
4. Na tom nic není. Это пустяки!
5. zatočit (s něčím, s někým) взять в оборот (что-л., кого-л.)
Teď zatočíme s Karthágem. Теперь мы возьмем в оборот Карфаген.
Ten s ním zatočí. Он его возьмет в оборот.
6. ovládnout (ovládat) něco (А.) овладеть (овладевать) / завладеть (чем-л.)
Chceme ovládnout Stredozemní moře. Мы хотим завладеть Средиземным морем.
Ovládám cizí jazyky. Я владею иностранными языками.
7. То vám dá jednou ukrutné hájení. В один прекрасный момент вам туго
придется.
8. То je jedno. Это все равно, это безразлично.
9. hrát si s agrumenty играть аргументами
10. Člověče! Звательная форма существительного člověk часто употребляется не в своем прямом значении: То bylo velké a slavné město, člověče. На русский язык может быть переве-дено междометием или вводными словами: видишь ли, это было ..., послушай это было ..., а также существительными дружище, друг и др.
11. Síla se váže. Закон сохранения энергии: Сила воздейст-
вия равна силе противодействия.
12. Nemáš ponětí. Ты не представляешь (себе).
13. Přišel o život. Он лишился жизни.
přijít o něco (A.) лишиться чего-л.
Ср. также:
Brzy přišel o rodiče. Он рано лишился родителей.
Přišel jsem o všechny peníze. Я лишился всех денег.
Gramatické výklady
Склонение одушевленных существительных
мужского рода иностранного происхождения
(на -us, -ius, -es, -os, -is, -o, -x, -j, -s и другие согласные)
У греческих и латинских имен, как правило, сохраняется первоначальная основа, к которой присоединяются чешские падежные окончания. Склонение по тому или иному образцу зависит от конечного согласного основы. Так, имена на -us, -es, -os, -ius склоняются по образцу одушевленных существительных мужского рода твердой разновидности (тип pán). Существительные типа génius имеют отклонения во мн. числе.
Číslo jednotné | Číslo množné | |||
N. G. D. А. V. L. I. | Augustus Augusta Augustovi Augusta Auguste! Augustovi Augustem | Archimedes Archimeda Archimedovi Archimeda Archimede! Archimedovi Archimedem | génius génia géniovi génia génie! géniovi géniem | géniové géniů géniům génie géniové! géniích génii |
Как видно из таблицы, падежные окончания у одушевленных существительных, как и у неодушевленных (socialismus), присоединяются к основе косвенных падежей, т.е. -us, -os, -es, -ius представлены только в форме им. падежа ед. числа. Ср.: Sokrates - Sokrata, Aristoteles - Aristotela, Lucius - Lucia. Подобный тип склонения имеют также имена собственные и фамилии на -о, -е (у латинских и греческих имен представлено в косвенных падежах наращение основы): Cicero - Cicerona, Nero - Nerona, Hugo - Huga, Dante - Danta, Marco - Marca, Niederle - Niederla, Goethe - Goetha, Goethovi и т. д.
Личные имена, фамилии, а также нарицательные существительные в основе на -j, -s, -č, -ř, -x склоняются, как правило, по образцу существительных мужского рода мягкой разновидности, например: Alexej - Alexeje, Marx - Marxe, Felix - Felixe, Engels - Engelse, Mickiewicz - Mickiewicze [mick’evič], hokej - hokeje.
Примечание. У некоторых имен на -s типа Alois, Ámos наблюдается колебание между мягким и твердым типом склонения: Aloisa / Aloise, Ámosa / Ámose.
Склонение заимствованных существительных
среднего рода
Заимствованные существительные на -о, обозначающие неодушевленные предметы, географические названия, склоняются по образцу существительных среднего рода твердой разновидности (тип město): Oslo - z Osla, v Oslu; Mexiko - z Mexika, v Mexiku; Karthágo - z Karthága, v Karthágu; Borneo - z Bornea, v Borneu; Chicago - z Chicaga, v Chicagu; Maroko - z Maroka, v Maroku; kino - do kina, v kině; metro - z metra, k metru, v metru, metrem. Так же склоняются Švédsko, Švýcarsko, Tokio, Turecko, Sasko, Portoriko, Rakousko, Rumunsko, Lotyšsko, Maďarsko, Norsko, Alžírsko, Bělorusko и другие географические названия на -о.
Склонение заимствованных существительных
женского рода
Географические названия на -а склоняются по образцу существительных женского рода твердой разновидности (тип žena): Varšava, Varšavy, Varšavě.
Личные имена и географические названия на -е, -ie склоняются как существительные мягкой разновидности (тип růže): Amálie, Asie, Indie, Libye, Sicílie, Florencie, Itálie, Francie, Sýrie, Arménie, Belgie, Austrálie, Nigérie, Velká Británie.
Так же склоняются historie, geometrie, praxe и другие нарицательные существительные на -се, -ice, -асе: revoluce, rezoluce, demokracie asimilace, pozice.
Отличие от склонения чешских существительных такого же типа (ulice, lavice) заклю-чается в том, что в род. падеже мн. числа наряду с формой без окончания (pozic, směrnic) существует и, как правило, употребляется форма род. падежа на -í: z rezolucí, z konferencí, z institucí.
Иностранные существительные на -еа, -ua, -oa (Korea, Nikaragua, Managua, Guinea, Samoa, orchidea, idea) имеют смешанный тип склонения: одни падежные формы оканчи-ваются у них как у существительных женского рода твердой разновидности, другие - как у существительных мягкой разновидности.
Pád | Číslo jednotné | Číslo množné |
N. G. D. А. V. L. I. | idea idey/ideje ideji ideu ideo! ideji ideou/idejí | idey/ideje ideí ideám/idejím idey/ideje idey!/ideie! ideách/idejích ideami/idejemi |
Именительный падеж множественного числа существительных,
обозначающих народности, национальности,
а также жителей различных стран, областей и городов
В зависимости от звукового вида основы иностранных существительных они, как и существительные собственно-чешского происхождения, могут иметь три окончания: -i, -é, -ové. Наиболее частыми у этого лексического разряда существительных являются окончания -é, -ové. Окончание -é употребляется у существительных с суффиксом -an:
Им. падеж ед. числа Им. падеж мн. числа
Říman римлянин Římané
Syrakusan житель Сиракуз Syrakusané
Angličan англичанин Angličané
Američan американец Američané
Afričan африканец Arfičané
Evropan европеец Evropané
Belgičan бельгиец Belgičané
Číňan китаец Číňané
Rakušan австриец Rakušané
Peršan перс Peršané
Moravan житель Моравии Moravané
Pražan пражанин Pražané
У односложных существительных с этим же значением, как правило, появляется окончание -ové: Řek - Řekové, Ind - Indové, Ir - Irové, Srb - Srbové, Skot - Skotové, Fin - Finové, Šved - Švédové, Nor - Norové.
Прочие существительные (с суффиксами -еc, -еk и др.), обозначающие названия народностей и национальностей (реже жителей), имеют обычно окончание -i: Jugoslávec - Jugoslávci, Japonec - Japonci, Korejec - Korejci, Ukrajinec - Ukrajinci, Malajec - Malajci, Bulhar - Bulhaři, Maďar - Maďaři, Polák - Poláci, Kazach - Kazaši, Turek - Turci.
Важнейшие суффиксы существительных мужского рода
со значением лица
Суффикс | Производящая основа | Значение производных существительных | Примеры |
-а | а) от разных частей речи б) прилагательное + отрицание | а) имя, фамилия, существительное со значением лица б) название носителя отрицательных свойств | předseda, starosta, Neruda, Benda, Jarda nemrava, necuda, ne-motora |
-áč | прилагательное и существительное | название носителей свойств | boháč, hrbáč, vousáč |
-ák | а) прилагательное и су- ществительное б) существительное и глагол в) существительное | а) название носителей свойств 6) название лица по роду занятий, по профессии в) название лица по националь- ному признаку | dobrák, hlupák, chytrák divák, voják, zpěvák, kuřák, nekuřák Slovák, Polák |
-аn | существительное | название лица по происхожде- нию (территориальному, на-циональному, родовому) | Američan, Evropan, Pražan, vesničan, měšťan, Moravan |
-án | прилагательное | название носителя свойств (увеличительн.) | dlouhán, velikán |
-ař / -ár | существительное | название лица по профессии, по роду занятий | lékař, novinář, kovář, lyžař, češtinář, rybář |
-се | глагол, реже существи- тельное | название деятеля (исполнителя или носителя действия) | soudce, rádce, vůdce, zástupce, obhájce |
-čí | глагол | название лица по профессии, по роду занятий | krejčí, mluvčí, průvodčí |
-č | глагол | название лица по профессии, по роду занятий | nosič, holič, prodavač, řidič |
-еc | а) глагол б) прилагательное | а) название лица по роду занятий б) название лица по какому-л. признаку | běžec, letec, chodec slepec, tupec |
-ista -asta | заимствованные слова | название лица по роду деятель- ности; по принадл. к общест- вен. течению, идейному направлению | cyklista, gymnasta; komunista, socialista |
-ník | а) существительное б) прилагательное в) глагол | название лица по роду занятий, профессии, по роду деятель- ности | dělník, rolník, básník, pracovník, opatrovník |
-tel | глагол | название деятеля (по профес- сии, по роду занятий) | spisovatel, učitel, sta- vitel, zlepšovatel |
CVIČENÍ
1. a) Jaká je hlavní myšlenka „Smrti Archimedovy“?
b) Pokuste se ocharakterizovat vědce Archimeda a vojáka Lucia.
2. Podstatná jména s předložkami nahraďte přídavnými jmény podle vzoru: