Look at Appendix 1 and put the following verbs into the correct box in the 3rd person singular.
МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ И ЗАДАНИЯ ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ
ПО ТЕМЕ:
«СИСТЕМА ВРЕМЕН АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА»
Волгоград
«Перемена»
2005 г.
Методические указания и задания для самостоятельной работы студентов по теме: «Система времен английского языка»/ Сост. Е.А. Локтюшина. – Волгоград: Перемена, 2005.
Данное пособие основано на материалах учебников по грамматике ведущих британских издательств и предназначено для студентов 1-х курсов неязыковых специальностей в качестве дополнительного материала при овладении системой времен английского языка.
PRESENT FORMS
Present Simple
a) Образование: Present Simpleобразуется при помощи инфинитива смыслового глагола без частицы to. В 3-ем лице единственного числа смысловой глагол прибавляет окончание –s (-es).Для образования вопросительных и отрицательных предложений используется вспомогательный глагол do (does).
I; you; we; they – work.
He; she; it – works.
Do you work? – Yes, I do.
Doeshe work? – Yes, he does.
I don’t work. He doesn’t work.
б) Использование:
Present Simple используется:
1) когда говорят о постоянных занятиях, повторяющихся действиях и ежедневных обязанностях:
He works at a hotel (постоянное занятие).
He makes the beds and cleans the rooms every day (ежедневные обязанности, повторяющееся действие).
2) когда говорят о всеобщих истинах и законах природы:
It often rains in tropics.
3) в расписаниях (поездов, самолетов) и программах:
The plane to Moscow takes off at 7 am.
4) в спортивных комментариях, обзорах и повествованиях:
a) Rogers kicks the ball and passes it to Jones (спортивный комментарий).
b) She acts perfectly in this show (обзор).
c) So, the author tells us … (повествование).
Следующие временные указатели обычно используются с Present simple: always, usually, etc.; every day/week/month/year, etc.; on Monday/Tuesday, etc.; in the morning/afternoon/evening; at night/the weekend, etc.
Present Continuous
а) Образование: Present Continuous образуется при помощи вспомогательного глагола to be в Present Simple и причастия I смыслового глагола.
I am/you; we; they are / he; she; it – is working.
Areyou working? – Yes, I am. No, I am not.
He isnot working. They are not working.
а) Использование:
Present Continuous используется:
1) чтобы сказать о действиях происходящих сейчас, в момент речи или о действиях, происходящих в данный временной период, но не в настоящий момент:
Nick is working hard these days. Right now he is having dinner (Он не работает в момент речи).
2) со словом always , когда мы хотим выразить наше раздражение действиями, которые происходят слишком часто:
You are always forgetting feed the dogs.
3) о действиях, которые уже запланированы на ближайшее будущее, особенно если время и место уже известны:
We are having a party at 5 this evening (время и место вечеринки уже известны).
4) о ситуациях изменяющихся или находящихся в развитии:
The climate is getting warmer every year.
Следующие временные указатели обычно используются с Present Continuous: now, at the moment, these days, at present, tonight, nowadays, still.
Look at Appendix 1 and put the following verbs into the correct box in the 3rd person singular.
scratch, say, try, set, play, do, stop, miss, stay, fry, drive, fix, cry, freeze, teach, pray, crash, fly, type
+s sets
ss, sh, ch, x, o, + es scratches
vowel + y + s says
consonant + y -»ies tries
2. Expand the following into sentences in order to make true statements withdoesn'tordon'twhere necessary.
1. water / boil/at 100° C
Water boils at 100°C.
2.rice / grow / on trees
Rice doesn't grow on trees.
3. chicks / hatch / from eggs
4. kangaroos / live / in Spain
5. plants / need / water to grow
6. rain / fall / from clouds
7. astronauts / travel / in submarines
8. cows / lay / eggs
9. pandas / live / in Italy
10. elephants / eat / meat
11. fish / walk / on land
12. the sun / set / in the east
13. bees / give milk
14. caterpillars / turn / into butterflies
15. wool / come / from sheep
3.In this exercise you have to put the verb into the correct form.
Examples: Water.....boils..........(boil)at 100 degrees centigrade.
George........doesn’t go.........(not/go) to the cinema very often.
How many languages .......do you speak......(you/speak)?
1. The swimming bath..........(open) at 9.00and.................(close) at 18.30 every day.
2. What time..........................................(the banks / close) in Britain?
3. I have a car but I..........................................(not/use) it very often.
4. How many cigarettes..........................................(you/smoke) a day?
5. 'What..........................................(you/do)?' 'I'm an electrical engineer.'
6. 'Where...................(your father / come) from?' 'He.........(come) from Scotland.'
7. If you need money, why..........................................(you/not/get) a job?
8. I.........................(play) the piano, but I..................................(not/play) very well.
9. I don't understand the word 'deceive'. What..........................('deceive' / mean)?
4.This time you have to read some sentences and correct them. The English is correct but the information is wrong. Write two correct sentences each time.
Example: The sun goes round the earth.
The sun doesn’t go round the earth.
The earth goes round the sun.
1. The sun rises in the west. ...............................................................
2. Mice catch cats. .............................................................................
3. Carpenters make things from metal. ...............................................
4. The River Amazon flows into the Pacific Ocean. ..........................
5.Now you have to use these sentences to make questions. Begin your question with theword(s) in brackets.
Examples: Tom plays tennis. (How often?) How often does Tom play tennis?
I get up in the morning. (What time / usually?) What time do you usually get up?
1. Ann watches television. (How often?) How often ..................
2. I write to my parents. (How often?) .......................................
3. I have dinner in the evening? (What time / usually?)………….
4. Tom works. (Where?) .............................................................
5. I go to the cinema. (How often?) .............................................
6. People do stupid things. (Why?) .............................................
7. The car breaks down. (How often?) ........................................