Целеполагание при проектировании урока
Расплывчатость и неопределенность спроектированных учителем целей и задач урока на практике постоянно являются предметом критики. По их формулировкам порой невозможно определить будущий результат.
Целеполагание - главная функция деятельности учителя, возникающая на стадии замысла проекта урока. В педагогике целеполагание - это процесс выявления целей и задач субъектов деятельности (учителя и ученика), их предъявления друг другу, согласования и достижения. Оно должно быть субъектным и соответствовать планируемому результату.
Цель - это то, к чему стремятся, что надо осуществить. Задача - это то, что требует исполнения, разрешения (С. Ожегов). Различаются данные понятия массштабом своего значения по отношению к результату и временными рамками. Для достижения цели требуется более продолжительный отрезок времени. Задачей может быть отдельный этап какой-то деятельности, проблемная ситуация и ближайшая цель.
Цель - это идеальное, мысленное предвосхищение результата деятельности (БСЭ). Образ ожидаемого результата должен быть конкретным, охарактеризованным качественно и количественно, достигаемым к определенному моменту времени. Предполагается любое изменение, продвижение, развитие ученика (формирование его представлений и понятий, взглядов и убеждений, практических умений и навыков).
Цель как компонент педагогической деятельности, его основа, обладает рядом свойств: полнотой содержания, операциональностью, временной определенностью, реальностью и побудительностью.
Содержание каждого элемента процесса обучения на уроке определяется учебной задачей. Учебная задача (вопрос, проблема, задание и др.) как структурная единица урока является и средством организации учебной деятельности, и частью процесса обучения. Учебные задачи могут носить содержательный, дидактический, методический или психологический характер. Хороший урок характеризуется конкретностью его целей и задач.
Стратегические, глобальные цели образования изложены в законе РФ «Об образовании», в Национальной доктрине образования, в Концепции модернизации российского образования и других документах. Они диктуются требованиями общества, государства, с одной стороны, а общие и личностные цели — требованиями школы, ученического коллектива конкретного ученика — с другой. Учет данного подхода позволяет выстроить систему целей, сформулировать их на ближнюю и отдаленную перспективы.
Б. Блум выделял три области целей в обучении: познавательную (когнитивную), эмоциональную и психомоторную.
- Познавательные (образовательные) цели включают в себя формирование знаний и интеллектуальных умений в иерархической системе: понимание содержания - перевод - применение - анализ - синтез - оценивание результата.
- Эффективные (эмоционально-ценностные) цели - формирование отношения к явлениям окружающего мира: интереса и склонностей, каких-то чувств; их осознание и проявление в деятельности.
- Психомоторные цели - формирование видов деятельности (навыки письма, речевые; цели физического воспитания, трудового обучения).
Попытаемся определить иерархию целей отдельного урока.
Педагогические цели и задачи урока образуют целостную многоуровневую взаимосвязанную систему, включающую в себя: стратегические цели образования, общие и частные цели обучения, главную дидактическую цель урока, несущую в себе ряд функций: обучающую, развивающую, воспитывающую, и конкретные задачи урока.
Listen and Discuss 2.2.
Listen to the Wordmaster Programme”Program Moves Online to Train Teachers in Global English” and fill the gaps. This time all the gaps are word combinations and even may be filled with a whole sentence.
Welcome to Wordmaster. I'm Adam Phillips sitting in this week for Rosanne Skirble and Avi Arditti. Today, we look at ________________________________1at the New School in New York.
It was specifically designed _________________________________________________
____________________________________________2Linda Dunne, dean of the New School, helped to pioneer the program, which will be offered entirely online beginning this September.
LINDA DUNNE: "It's unique because in addition to teaching the skills of teaching English, _______________________________________________________3of what it means to learn English. We also have courses that engage in ______________________ ________________________________4English and speaking it."
Dunne says that, until recently, most people wanted to learn English ________________
____________________________5 or to talk with people from places where English is the main tongue.
LINDA DUNNE: "In other words, they moved to the United States, and they wanted to be able to speak English here. Or they were working in the tourist industry, and they wanted to be able to speak to American or English tourists."
At one time, most of the world's English speakers grew up speaking the language. But today, says Dunne, three out of four English speakers are native speakers of other languages. Dunn says that many of them now use English to communicate effectively with other non-native English speakers. They use it as ______________________________6 _______________________________________________________________________
LINDA DUNNE: "So that somebody who is speaking Swedish who does business with someone who speaks Japanese____________________________________________ ____________________________7 between them. That changes very much the dynamics of what kind of English they are using, how they are learning it, the purpose for which they are learning it. They are learning it not in order_______________ ______________ _______________________________8. They are using it in order to communicate in their worlds and do business and write papers and all the things people do now in the globalized world. So __________________________________________.9"
And that has changed the way English is taught and the way teachers are taught to teach English. Lesley Painter-Farrell, the associate director of the New School's English Language Department, says that when she started teaching English to speakers of other languages nearly two decades ago, the emphasis was always __________ ____________ __________________________________10.
LESLEY PAINTER-FARRELL: "Accuracy was the main thing. Grammar was very high on the agenda. In fact, we had ____________________________________11_. That's all we really had. Now we are turning more to___________________________________ ____________________________12. Meaning we are focusing much more on the ability to communicate. We just focus on how students actually do something, how they introduce themselves, how they negotiate themselves with somebody, how they express themselves clearly -- let's say with regret -- not really the past simple of the present perfect. That's still important. But certainly there is _________________________13now."
Linda Dunne points out that this new methodology has required English teachers to change their attitudes as well as their methods.
LINDA DUNNE: "I think in part it means an English teacher isn't assuming they are teaching English to someone because English is somehow inherently the privileged or the best culture, the best language, [or] that people want to become American. _______________
___________________________________________________________________14_"
Lesley Painter-Farrell agrees.
LESLEY PAINTER-FARRELL: "Ultimately, what we have to have are________________ __________________________________15_. That is the key to successful networking within this informational society."
Traditionalists in many nations are wary that their native cultures will be eclipsed by the prevalence of English in international media such as film. But Ms. Painter-Farrell points out that native cultures often ____________________________________________16in their own image. She says that's what happened in India, where she once lived.
LESLEY PAINTER-FARRELL: "And people would go to see these English- speaking movies even if they couldn't understand English and couldn't read the subtitles quickly enough. And then Bollywood became huge. You've got people seeing something, and they like it. But then they interpret it to how they think it can work in their context."
The __________________________________________________________17have also contributed to the worldwide spread of English.
The New School's online master's degree program will also include concentrations in curriculum development, writing and publishing in the English language teaching field and instruction in how to set up English language education centers around the world.
Exercises 2.2.