Find out some facts about the nervous system. Make up the sentences using the given words.
1.Нервные клетки с волокнами образуют нервную систему.
Make up, nerve cells, fibres, the nervous system, with. ___________________________________________________________________________
2.Нервная клетка имеет длинное волокно с одного конца и короткие волокна с другого конца.
A long fibre, has, a nerve cell, short fibres, at one end, and, at the other end. ____________________________________________________________________________
3.Нервные клетки посылают импульсы друг другу посредством волокон на концах.
To each other, impulses, nerve cells, by means of, at the ends, their fibres, send. _____________________________________________________________________________
4.Все нервные клетки соединяются друг с другом.
All, are connected, nerve cells, each other, with. ____________________________________________________________________________
5.Нервы проходят от спинного мозга или от головного мозга к каждой части тела.
To each part of the body, lead, the spinal cord, nerves, or, from, the brain. _____________________________________________________________________________
6.Головной и спинной мозг – центры нервной системы.
The centres, the nervous system, of, are, the brain, the spinal cord, and. _____________________________________________________________________________
7.Тысячи нервных волокон, объединённых в узел, образуют нерв.
Make up, thousands of, together in a bundle, a nerve, nerve fibres. ____________________________________________________________________________
8.Головной мозг состоит из трёх частей: большой мозг, мозжечок, продолговатый мозг. Consists of, the cerebrum, the brain, parts, the cerebellum, three, the medulla. _____________________________________________________________________________
9.Большой мозг имеет части, отвечающие за память, мышление, слух, зрение, чувства. Has, memory, the cerebrum, parts for, hearing, feelings, sight, thought. _____________________________________________________________________________
10.Мозжечок контролирует работу мышц тела.
Controls, the cerebellum, muscles, of, the work, in the body. _____________________________________________________________________________
11.Продолговатый мозг помогает контролировать такие процессы как сердцебиение, дыхание, глотание и зевание.
Hepls, such acts as, swallowing, the medulla, control, heartbeat, yawning, breathing. _____________________________________________________________
Read the definition (определение) of the word and guess what it is.
1. the sense which you use to hear sounds
2. the thin pieces of flesh that form the nerves or muscles in your body
3. the bottom part of your brain that controls your muscles
4. someone's ability to remember things, places, experience
5. the thick string of nerves enclosed in your spine, by which messages are sent to and from your brain
6. the smallest part of a living thing that can exist independently
7. the organ inside your head that controls how you think, feel, and move
8. the parts inside your body which look like threads and carry messages between the brain and other parts of the body
9. the physical ability to see
10. an action in which you make food or drink go down your throat
SayintoEnglish
Контролировать действия, образовывать нервную систему, иметь длинные и короткие волокна, части тела, центры нервной системы, посылать импульсы друг другу, нервные волокна, состоять из трёх частей, контролировать сердцебиение и дыхание, такие действия, как зевание и глотание, нервы проходят от спинного мозга, посредством волокон, соединяться нервами.
Answer the questions
1. What cells make up the nervous system?
2. What does each nerve cell have at its ends?
3. What do the nerve cells send to each other?
4. Where do the nerves lead?
5. What are the centres of the nervous system?
Complete the sentences.
1. All parts of the body are connected by ______________.
2. Each nerve is made up of _____________________.
3. The brain _________________ of three parts.
4. The parts of the brain are ______________________.
5. ____________________ controls the work of the muscles in the body.
6. The medulla controls heartbeat, __________________________.
7. _________________ has parts for memory, sight, hearing, thought and feelings.
Match the idiomatic expressions with their Russian equivalents
1. bag of nerves 2. get on nerves 3. lose one’s nerves 4. nerves of steel 5. be up to the ears in work 6. listen with half an ear | 1. стальные нервы 2. потерять мужество 3. комок нервов 4. действовать на нервы 5. слушать краем уха 6. по уши в работе |
Translate into English. Roleplay the conversation
А: Привет! Как дела? Я давно тебя не видел. Ты выглядишь измученным.
B: Ты прав. Я по уши в работе и готовлюсь к экзаменам. Дело в том, что я слушал лекции краем уха.
A: Не теряй мужества!
B: Легко сказать. Я как комок нервов. Мне все действует на нервы.
A: Верь в себя. Я уверен, что ты хорошо сдашь экзамены. Удачи!
Speak about the nervous system.
TOPIC 16. THE SKIN
Mr. Clever: Read the verse and explain the meaning of the saying «to be in somebody»s skin».
I want you to think
What does it mean
To be in somebody's skin?
It is easy to blame
Than offer a help.
It’s easy to shout
Than stop and be quiet.
When friend is in trouble
Don’t idle around.
If a child is crying
Smile and be charming.
Before judging someone
Stop …’cos it’s no fun.
Don’t hide, it’s time to think
What does it mean
To be in somebody’s skin?
Read the text