Симонов п. в. эмоциональный мозг. м.: наука, 1981.
Simonov P. V. The Emotional Brain. Physiology, Neuroanatomy, Psychology and Emotion. New York and London: Plenum Press, 1986.
Симонов П. В. Мотивированный мозг. М.: Наука, 1987.
Simonov P. V. The Motivated Brain. A Neurophysiological Analysis of Human Behavior. Philadelphia: Gordon and Breach Science Publishers. 1991.
Симонов П. В. Созидающий мозг. М.: Наука, 1993.
Симонов П. В. (ред.) Индивидуальный мозг. М.: Наука, 1993.
Симонов П. В. Ершов П. М. Темперамент. Характер. Личность. М.: Наука, 1984.
Simonov P. V., Yershov P. M. Temperament, Character, Personality: Biobehavioral Concepts in Science, Art and Social Psychology. Philadelphia: Gordon and Breach Science Publishers, 1991.
Симонов П. В., Ершов П. М., Вяземский Ю. П. Происхождение духовности. М.: Наука, 1989.
ДОПОЛНИТЕЛЬНАЯ ЛИТЕРАТУРА
1-я лекция
Балабан П. М. Концепция подкрепления в исследованиях на
Простых нервных системах//Журн. высш. нервн. деят.
Т. 47. № 2. С. 280. Лурия А.Р. Основы нейропсихологии. М.: МГУ. 1973. Павлов И. П. Павловские клин, среды. М.-Л.: Изд-во АН СССР.
Т. 1. Ухтомский А. А. Очерк физиологии нервной системы//Собр. соч.
Л.: Изд-во АН СССР. 1954. Т. 4. Шепард Г. Нейробиология. Т.2. М.: Мир. 1987. Balaban P. M., Chase R. Selfstimulation in snails//Neurosci. Res.
Comm. 1989. V. 4. № 3. P. 139. Balaban P. M., Maksimova 0. A. Positive and negative brain zones
In the snail//Europ. J. Neurosci. 1993. V. 5. № 6. P. 768. Godefroid J. Les chemins de la psychologie. Liege-Bruxellss: Pierre
Mardaga. 1988.
James W. What is emotion // Mind. 1884. № 4. P. 188.
Price D., Barrell J. Some general lows of human emotion: Interrelationships between intensites of desire, expectation and emotional feeling // J. of Personality. 1984. V. 52. № 4. P. 390.
Rime B. Les theories des emotions//Cah. psychol. cognitive. 1984. V. 4. № 1. P. 5.
Schmidt R., Thews G. (Eds.). Human Physiology. V. 1. Springer Verlag. 1983.
Я лекция
Павлов И. П. Двадцатилетний опыт объективного изучения
Высшей нервной деятельности (поведения) животных.
М.: Наука. 1973. Шеррингтон Ч. Интегративная деятельность нервной системы.
Л.: Наука, 1969. Milgram S. Obedience to authority. New York. 1974. Orlebeke J. Personality dimensions and arousal. Book review
//Psychophysiology. 1988. V. 25. № 6. P. 718.
Я лекция
Выготский Л. С. Собр. соч. Т. 2. 1982-1984.
Каверин С. Б. О психологической классификации потребностей
//Вопр. психологии. 1987. № 5. С. 121. Леви В. Я и Мы. М.: Молодая гвардия. 1973. Лесгафт П. Ф. Собр. педагог, соч. Т. 3. М.: Физкультура и спорт
Набоков В. Федор Достоевский//Лит. газета. 1990. № 36. С. 7. Рассел Б. Почему я не христианин. М.: Политиздат. 1987. Толстой Л. Н. Полное собр. соч. в 90 т. Т. 46. М.-Л.: 1958. Фромм Э. Бегство от свободы. М.: Прогресс. 1990. Шрейдер Ю. Неправомерная альтернатива//Человек в системе
Наук. М.: Наука. 1989. С. 259.
4—я лекция
Выготский Л. С. Собр. соч. Т. 1. 1982. С. 137.
Павлов И. П. Полное собр. трудов. Т. 3. Кн. 1. М.-Л. 1951.
Полани М. Личностное знание. М.: Прогресс. 1985.
Толстой Л. Н. Полное собр. соч. Т. 12. С. 323.
Фрейд 3. Психология бессознательного. М. 1989. С. 429.
Шопенгауэр А. Свобода воли и нравственность. М.: Республика. 1992. С. 9.
Я лекция
Ад омар Ж. Исследование психологии изобретения в области математики. М.: Сов. радио. 1970.
Волькенштейн М. В. Биофизика. М.: Наука. 1981.
Достоевский Ф. М. Собр. соч. T.l. M.: Гослитиздат. 1956.
Мандельштам Н. Я. Моцарт и Сальери//3намя. 1993. № 9. С. 120.
Медавар П. Литература против науки. М.: Мир. 1979.
Павлов И. П. Двадцатилетний опыт... М.: Наука. 1973.
Тимирязев К. А. Сочинения. Т. 6. М.: Сельхозгиз. 1939.
Popper К., Eccles J. The Self and its Brain. New York: Springer. 1977.
СОДЕРЖАНИЕ
Предисловие.................................................................3
ЛЕКЦИЯ ПЕРВАЯ
Что такое эмоция? Мозговые механизмы эмоций..........5
ЛЕКЦИЯ ВТОРАЯ
Нейробиология индивидуальности. Темперамент.........27
ЛЕКЦИЯ ТРЕТЬЯ
Потребности человека и высших животных.
Личность и характер.................................................41
ЛЕКЦИЯ ЧЕТВЕРТАЯ
Осознаваемое и неосознаваемое в деятельности мозга.
Сознание и сопереживание..........................................65
ЛЕКЦИЯ ПЯТАЯ
Нейробиология творчества: доминанта и
функциональная асимметрия мозга............................77
Рекомендуемая литература.......................................91
Дополнительная литература......................................91
CONTENTS
The First Lecture.
WHAT IS AN EMOTION? BRAIN MECHANISMS OF EMOTIONS.
Emotion as a function of an actual need and probability (possibility) of its satisfaction. Classification of emotions. Brain structures realizing the reinforcing, com-pensatory-substitutional and communicative emotional functions. Asymmetry of the brain mechanisms of positive and negative emotions as the result of peculiarities of informational (cognitive) functions of the left and right hemispheres. The availability of the negative and positive emotions as a result of the tendencies aimed at preservation and development of the living systems.
The Second Lecture.
NEUROBIOEOGY OE THE INDIVIDUALITY. TEMPERAMENT.
The individual specificity of the interaction of the frontal parts of the neocortex, hippocampus, amygdala and hypothalamus as the basis of ancient temperaments, Pavlov's types and Eysenck's parameters. Testing of the individual behavioral peculiarities: the choice between the probability and reinforcement value, delay in the motor reaction for the sake of more significant reinforcement, comparative efficiency of the artificial and zoosocial aversive stimuli. Typological peculiarities of the functional brain asymmetry.
The Third Lecture.