КОУЧИНГ и НАСТАВНИЧЕСТВО в адаптации и обучении персонала фармацевтических компаний
Заседание круглого стола на тему:
«ОБУЧЕНИЕ ПЕРСОНАЛА ФАРМАЦЕВТИЧЕСКИХ КОМПАНИЙ:ВОЗМОЖНОСТИ И ПЕРСПЕКТИВЫ»
Выступающая: КРИСТОВА Юлия Павловна
Управляющий партнер BEConsult
ЗАДАЧИ Круглого стола
… опыт эффективного решения задач бизнеса путем внедрения системной подготовки персонала;
… тенденции в обучении специалистов;
… возможности адаптации образовательных программ (трендов в обучении персонала) к фармацевтической отрасли.
ЧТО ОБСУДИМ?
Понятия «коучинг» и «наставничество».
Как их можно использовать на этапе адаптации сотрудников?
В чём ценность их применения в обучении и развитии персонала?
Практика применения (возможности и перспективы).
АКТУАЛЬНОСТЬ ТЕМЫ
Потребность в обучении персонала остаётся.
Внешние/внутренние ресурсы: стоимость/ценность
Оперативность в развитии «новичков».
Мотивация для удержания «стареньких».
Перераспределение сил и ответственности
Достижение результатов за более короткий срок.
КОУЧИНГ и НАСТАВНИЧЕСТВО
КОУЧИНГ
направлен на достижение результата, успеха, цели, на овладение навыками (акцент – на совершение действий и изменений во времени);
используется для улучшения навыков, необходимых для успешной деятельности в конкретной области.
наполнен больше практикой;
опирается на навыки межличностного взаимодействия.
КОУЧИНГ
Коучинг –
это раскрытие потенциала человека
с целью максимального повышения
его эффективности (личной и/или профессиональной).
«Coach» - тренировать, учить, направлять, подсказывать, снабжать фактами
(из краткого Оксфордского словаря английского языка).
КОУЧИНГ
Коучинг – это процесс, способствующий реализации обучения и развития, а также совершенствованию компетентности и профессиональных навыков обучающегося.
Для достижения успеха коучу необходимо
знать и понимать как процесс коучинга,
так и всё разнообразие стилей, навыков и
техник, соответствующих контексту,
в котором применяется коучинг.
НАСТАВНИЧЕСТВО
Ментор (англ. mentor - наставник) герой древнегреческой мифологии, который был мудрым советчиком, пользовавшийся всеобщим доверием.
Корпоративный наставник действует как руководитель, советчик и консультант: от приема на работу до топ-позиции.
Квалификационный наставник сопровождает соискателя при прохождении им программы обучения, предшествующей получению профессиональной квалификации.
Социальный наставник выступает в роли друга, эксперта-советчика или консультанта и работает с сотрудниками в широком спектре ситуаций, где они могут находиться в затруднительном либо реально трудном положении.
НАСТАВНИЧЕСТВО
Американское определение карьерно-ориентированного наставничества предполагает обладание сильной поддержкой некоего опытного лица.
Европейское определение развивающего наставничества: главное внимание сосредоточено на личностном росте и обучении.
КОУЧИНГ В ОРГАНИЗАЦИИ
Осознание целей всех трёх сторон
Баланс интересов
Системный фундамент
Индивидуальный подход
Организация менеджером
Ответственность сотрудника
ОБУЧАЮЩАЯСЯ ОРГАНИЗАЦИЯ
ЦЕЛИ коучинга и наставничества
Цели наставничества и коучинга в рамках Обучающейся организации:
помочь сотрудникам компании учиться и развиваться,
поддержать их намерение обучаться самостоятельно,
чтобы они могли максимизировать свой потенциал,
развить навыки, улучшить выполнение своих
непосредственных обязанностей
и достичь желаемого идеала как в личностном,
так и в профессиональном плане.
СТАДИИ РАЗВИТИЯ
- Неосознаваемая некомпетентность:
низкий уровень исполнения; отсутствие дифференциации и понимания.
- Осознаваемая некомпетентность:
низкий уровень исполнения; осознание недостатков, слабых мест и точек роста.
- Осознаваемая компетентность:
более высокий уровень исполнения; сознательные спланированные усилия.
- Неосознаваемая компетентность:
естественное, автоматическое исполнение на самом высоком уровне.
СТАДИИ ОБУЧЕНИЯ
- Неосознаваемая некомпетентность:
Þ научение осознанию потребности в новых стандартах компетентности.
- Осознаваемая некомпетентность:
Þ научение достижению стандартов.
- Осознаваемая компетентность:
Þ научение постоянному соответствию стандартам.
- Неосознаваемая компетентность:
Þ«зона комфорта»
Далее – ???
МЕТОД РАБОТЫ В КОУЧИНГЕ
СПИРАЛЬ ПРАКТИКИ
- Объяснение и демонстрация
- Осмысление обучения
- Обзор прогресса
- Планирование новой практики
- Практика
- Рефлексия
- Обзор
- План действий
- …
ОБЪЯСНЕНИЕ и ДЕМОНСТРАЦИЯ
На этой стадии коучдолжен:
объяснить и продемонстрировать все, что необходимо на данном этапе;
акцент – почему это важно;
как это будет выполняться;
логическая последовательность;
уточнения и обратная связь для проверки понимания сотрудником.
ОСМЫСЛЕНИЕ ОБУЧЕНИЯ
приватный разговор;
что получается, что – нет;
индивидуальные пометки на полях «стандартной» рабочей тетради;
рефлексия.
Этот этап должен занимать
минимальное количество времени.
ОБЗОР ПРОГРЕССА
напоминание о конечной цели программы обучения;
фиксация достигнутых на данный момент результатов (важно: в первую очередь, по мнению самого сотрудника);
фиксация «белых пятен»;
определение препятствий;
определение возможностей и имеющихся ресурсов.
ПЛАНИРОВАНИЕ ПРАКТИКИ
При использовании полученных знаний гарантировано достижение требуемых стандартов.
Вместе с тем, практика должна отвечать трём условиям:
«безопасные» возможности – ошибка не наказуема и допустимо исправление;
«близкое наблюдение» – реальные ситуации в тандеме с коучем;
«выборочная проверка» – действия по своему усмотрению, личная ответственность, обратная связь коуча.
7 золотых правил простоты
- Успех гарантируется постоянным выполнением простых вещей.
- Удостоверьтесь, что вы встретитесь.
- Встреча должна быть короткой.
- Придерживайтесь основного процесса*.
- Развивайте навык «спрашивай», а не «говори».
- Всё это – обучение.
- Ожидай пользу и для себя.
ТРЕБОВАНИЯ К ПРОЦЕССУ
- Сотрудник должен приходить на сессии подготовленным, со своим планом (согласование).
- Записи во время сессии должны вестись добровольно.
- Оба фиксируют план будущих действий, которые будут обсуждены на сл. встрече.
- Отслеживание времени на проведение данной сессии.
- Дата и время сл. встречи.
- Встречи ≠ оценка, ассесмент.
- Конфиденциальность встреч.
УРОВНИ ПЕРЕДАЧИ ОПЫТА
Job analysis
Ø After studying this chapter,
you should be able to:
- Discuss the nature of job analysis (what it is and how it is used)
- Know how to collect job analysis information, including interview, questionnaire, observation and participant’s diary
- Write job descriptions, job summaries and job specifications
- Explain what job analysis is, what it means and how it is done in practice
- Explain what competence-based job analysis is
Ø The Nature of Job Analysis
Ø Job analysis
– The procedure for determining the duties and skill requirements of a job and the kind of person who should be hired for it.
Ø Job description
– A list of a job’s duties, responsibilities, reporting relationships, working conditions, and supervisory responsibilities—one product of a job analysis.
Ø Job specifications
– A list of a job’s “human requirements,” that is, the requisite education, skills, personality, and so on—another product of a job analysis.
Ø The Nature of Job Analysis
Ø Type of information collected:
– Work activities
– Human behaviors
– Machines, tools, equipment, and work aids
– Performance standards
– Job context
– Human requirements
– The Nature of Job Analysis
Ø Uses of Job Analysis
Information
Ø Uses of Job Analysis
Information
Ø Recruitment and selection
– Selection of people to recruit based on job requirements and human characteristics needed to perform these jobs
Ø Performance appraisal
– Compares employees’ performance with standards which are derived from job analysis
Ø Uses of Job Analysis
Information
Ø Job evaluation / compensation
– Estimate value of each job and its appropriate compensation based on job’s required skill, education level, safety hazard, level of responsibility etc.
– Relative worth of job determined to group jobs into different classes
Ø Training requirements
– Training requirements based on job and required skills which are listed in the job description
Ø Steps in Job Analysis
Ø Step 1:Decide how you’ll use the
information.
Ø Step 2:Review relevant background
information – organization chart/job description
Ø Step 3:Select representative positions.
Ø Step 4:Actually analyze the job.
Ø Step 5:Verify the job analysis information.
Ø Step 6:Develop a job description and job
specification.
Ø Steps in Job Analysis
Ø Organization chart
– A chart that shows the organization-wide distribution of work, with titles of each position and interconnecting lines that show who reports to and communicates to whom.
Ø Job specification
– A list of a job’s “human requirements” i.e. the requisite education, skills, personality etc.
Ø Methods of Collecting Job Analysis Information
Ø Methods of Collecting Job Analysis Information: The Interview
Ø Information sources
– Individual employees
– Groups of employees with same job
– Supervisors with knowledge of the job
Ø Interview formats
– Structured (Checklist)
– Unstructured
Ø Advantages
– Quick, direct way to find overlooked information.
Ø Disadvantages
– Distorted information
Ø Methods of Collecting Job Analysis Information: The Interview
Ø Interview Guidelines
– The job analyst and supervisor should work together to identify the workers who know the job best.
– Quickly establish rapport with the interviewee.
– Follow a structured guide or checklist, one that lists open-ended questions and provides space for answers.
– Ask the worker to list his or her duties in order of importance and frequency of occurrence.
– After completing the interview, review and verify the data.
– Methods of Collecting Job Analysis Information: Questionnaires
Ø Information source
– Have employees fill out questionnaires to describe their job-related duties and responsibilities.
Ø Questionnaire formats
– Structured checklists
– Opened-ended questions
Ø Advantages
– Quick and efficient way to gather information from large numbers of employees
Ø Disadvantages
– Expense and time consumed in preparing and testing the questionnaire
Ø Methods of Collecting Job Analysis Information: Observation
Ø Information source
– Observing and noting the physical activities of employees as they go about their jobs
Ø Advantages
– Provides first-hand information
– Reduces distortion of information
Ø Disadvantages
– Time consuming
– Difficulty in capturing entire job cycle
– Of little use if job involves a high level of mental activity
Ø Methods of Collecting Job Analysis Information: Participant Diary
Ø Information source
– Workers keep a chronological diary/ log of what they do and the time spent in each activity
Ø Advantages
– Produces a more complete picture of the job
– Employee participation
Ø Disadvantages
– Distortion of information
– Depends upon employees to accurately recall their activities
Ø Writing Job Descriptions
Ø A job description
– A written statement of what the worker actually does, how he or she does it, and what the job’s working conditions are.
Ø Writing Job Descriptions
Ø Sections of a typical job description
– Job identification
– Job summary
– Responsibilities and duties
– Authority of incumbent
– Standards of performance
– Working conditions
– Job specifications
Ø Sample Job Description, Pearson Education
Ø The Job Description
Ø Job identification
– Job title: name of job
– Date: when the description was written
– Prepared by: who wrote the description
– Job summary
– Describes the general nature of the job
– Lists the major functions or activities
Ø The Job Description
Ø Relationships (chain of command)
– Reports to: employee’s immediate supervisor
– Supervises: employees that the job incumbent directly supervises
– Works with: others with whom the job holder will be expected to work and come into contact with internally.
– Outside the company: others with whom the job holder is expected to work and come into contact with externally.
Ø The Job Description
Ø Responsibilities and duties
– A listing of the job’s major responsibilities and duties (essential functions)
– Defines limits of jobholder’s decision-making authority, direct supervision, and budgetary limitations.
Ø The Job Description
Ø Standards of Performance and Working Conditions
– Lists standards the employee is expected to achieve under each of the job description’s main duties
– Standards must be specific
– Examples:
Ø Writing Job Specifications
Ø To show what kind of person to recruit and for what qualities that person should be tested on
Ø Either listed in a section of job description or in a separate document
Ø Writing Job Specifications
Ø Specifications Based on Judgment
– Self-created judgments (common sense)
– Basic question: What does it take in terms of education, intelligence and training to do this job well?
Ø Specifications Based on Statistical Analysis
– Attempts to determine statistically the relationship between a predictor or human trait and an indicator or criterion of job effectiveness.
– Five-step procedure:
Ø Writing Job Specifications
Ø Job Analysis in a “Jobless” World
Ø Job
– Generally defined as “a set of closely related activities carried out for pay.”
Ø Job Analysis in a “Jobless” World
Ø From Specialized to Enlarged Jobs
– Job enlargement
• Assigning workers additional same level activities, thus increasing the number of activities they perform.
– Job enrichment
• Redesigning jobs in a way that increases the opportunities for the worker to experience feelings of responsibility, achievement, growth, and recognition.
Ø Job Analysis in a “Jobless” World
– Job rotation
• Moving a trainee from department to department to broaden his or her experience and identify strong and weak points to prepare the person for an enhanced role with the company
• Systematically moving workers from one job to another to enhance work team performance.
Ø Why Managers Are Dejobbing Their Companies
Ø Dejobbing
– Broadening the responsibilities of the company’s jobs
– Encouraging employee initiative.
Ø Internal factors leading to dejobbing
– Flatter organizations
– Work teams
– Re-engineering
Ø External factors leading to dejobbing.
– Rapid product and technological change
– Global competition
– Deregulation,
– Political instability,
– Demographic changes
– Rise of a service economy
Ø Job Analysis in a “Jobless” World
Ø Competencies
– Demonstrable characteristics of a person that enable performance of a job.
Ø Competency-based job analysis
– Describing a job in terms of the measurable, observable, behavioral competencies (knowledge, skills, and/or behaviors) an employee must exhibit to do a job well.
Ø Job Analysis in a “Jobless” World
Ø Why Use Competency Analysis?
– Support HPWS
• Traditional job descriptions (with their lists of specific duties) may actually backfire if a high-performance work system is the goal.
• HPWS encourages employees to work in a self-motivated manner.
Ø Job Analysis in a “Jobless” World
Ø Why Use Competency Analysis? (cont’d)
– Maintain a strategic focus
• Describing the job in terms of the skills, knowledge, and competencies the worker needs is more strategic.
– Measure performance
• Measurable skills, knowledge, and competencies are the heart of any company’s performance management process.
Ø Self-Managed Teams (SMT)
in Asia
Ø A small group of workers with authority to manage their own work
Ø Set their own targets and schedule
Ø Inspect their own work
Ø Review performance as a group
Ø Allows workers to control their work arrangements and job conditions
Ø Requires technical and decision-making skills
Ø The Skills Matrix for a Job at BP
Ø SMTs at Texas Instruments (Malaysia & Philippines) – 3 levels
Ø 1. Quality steering team
– MD & managers
Ø 2. Process management team
– Heads of department
Ø 3. Self-managed team
– Operators and technicians
Ø SMT at Ritz Carlton
(Singapore)
Ø Employees are authorized to spend up to a specific amount to please a dissatisfied guest.
Ø Credo:
– Do everything you can to never lose a guest.
Ø SMTs recruit their co-workers, decide on work procedures, and handle their own budget.
Ø SMT at Becton Dickinson Medical (Singapore) – 3 levels
Ø 1. Steering team
– Senior management to provide direction
Ø 2. Resource team
– Professionals to support process teams
Ø 3. Process team
– Employees to manufacture products or provide services
Ø SMT at Becton Dickinson Medical (Singapore) – 3 levels
Ø The process team leader should:
– Coordinate activities
– Encourage participation
– Facilitate team decision-making
– Communicate performance targets
Ø SMT at Becton Dickinson Medical (Singapore) – 3 levels
Ø Role of team members
– Understand team goals
– Participate to solve problems, make decisions
– Perform tasks to achieve standards
– Monitor results
Ø SMT at Becton Dickinson Medical (Singapore) – 3 levels
Ø Process teams are authorized to:
– Change methods & procedures
– Ensure customer satisfaction & safety
– Work overtime (within budget)
– Schedule activities
– Allocate resources
– Prioritize tasks