Прочитайте данные высказывания и скажите, какие из них соответствуют тексту. Подтвердите свои высказывания фактами из текста.

1. There is great progress in every field of study.

2. The methods of testing person’s knowledge have changed..

3. Educationists have devised more efficient and reliable methods than exams.

4. Exams are a good means of training memory.

5. Exams tell you everything about a person’s true ability.

6. A person’s future depends little on the exams.

7. Success and failure are carefully measured at school.

8. It is very easy to give of your best at the examination after a sleepless night

9. The number of “drop-outs” is decreasing.

10. A good education should train young people only to think about themselves.

11. Exams motivate a student to read widely.

12. The teachers despise teaching exam techniques.

2.1.28. Ответьте на следующие вопросы:

1. What is the pious claim for all?

2. What may the exams be a good test of?

3. What can they tell you about person’s true ability and aptitude?

4. When may your whole future be decided?

5. Who can give of his best at the exam after a sleepless night?

6. What happens when a child begins school?

7. \What should a good education train you among other things?

8. How do examinations motivate the student to read?

9. Why are the students induced cramming?

10. How are the teachers judged?

11. What do they train their students instead of teaching subjects?

12. How are the most successful candidates educated?

13. What techniques are they trained in?

14. Under what conditions do the examiners work?

15. When do you have the right of appeal?

16. What is the best comment on the exam system on author’s opinion?

2.1.29. Закончите предложения в соответствие с содержанием текста:

1. Testing person's knowledge and ability remains …..

2. The educationist couldn’t devise anything …..

3. It is common knowledge that exams …..

4. The exams are probably a good means …..

5. They can’t tell you anything …..

6. Very much depends on …..

7. When it is an exam it doesn’t matter if ….

8. It is impossible to do your best if …..

9. In the world of competition the success or failure ….

10. Can you be surprised at the increasing number …..

11. The students should memorise things according to ….

12. Examinations motivate the students …..

13. The standards of teaching go down because …..

14. The best candidates are usually …..

15. The results of the exams are really …..

16. Examiners are human beings; they also …..

17. There should be some more effective …..

18. One of the failed candidates wrote …..

2.1.30. Переведите следующие предложения на английский язык:

1. Что является главной целью образования?

2. Они пичкают детей знаниями, но не учат думать самостоятельно.

3. Ты умеешь напряжённо работать?

4. Я думаю, книга точно там, где ты её оставил.

5. Твоё будущее зависит от результатов экзаменов.

6. Они устали и проголодались, поэтому делают ошибки.

7. Ему не удалось придти домой в обычное время.

8. Он провалил все свои экзамены.

9. Мы не поверили его заявлению, что он отсутствовал в офисе в это время.

10. Если ты не можешь выдержать этого напряжения, лучше уходи сразу.

11. У неё низкое давление?

12. Я почувствовал их беспокойство по поводу его приезда.

13. Он напишет эту статью именно потому, что эта проблема очень важна сейчас.

14. Многие люди в мире лишены возможности получить высшее образование.

15. Мне понравился этот дом, но пойди посмотреть и решай сам.

16. Школы оцениваются по результатам экзаменов.

Сформулируйте основную мысль каждого абзаца.

Составьте аннотацию текста.

2.1.33. Перескажите текст по ключевым словам:

Methods of testing; efficient and reliable; examinations; fateful day; to be in moral terror; a world of competition; defined and measured;

train to think; to be encouraged; motivate; standards of teaching; exam techniques; examiners; make mistakes; illiterate message.

2.1.34. Прочитайте диалог. Выучите его и разыграйте парами со своим сокурсником:

A: Have you seen the new girl in our group?

B: No. What is she?

A: I forgot her name.

B: Is she from around here?

A: No. She has lived in India with her parents for many years. She entered the university there. But then they came back to Russia.

B: Does she speak English well?

A: Yes, she does. And more important she is beautiful.

B. How old is she?

A: She is eighteen, I think. She has lovely eyes.

B: How do you know so much about her?

A: I saw her and I really wanted to get to know her. So when someone asked her about herself, I listened. She had to come here because her parents are from our town.

B: I would meet her. Could you remember her name?

A: Oh, yes. Her name is Ann. Will you do me a favour?

B: Sure. What is it? You don’t want me to ask her if she’ll go out on a date with you, do you?

A: No way. But maybe I should ask for myself.

2.1.35. Прокомментируйте следующие высказывания:

1. To know everything is to know nothing..

2. Our progress as a nation can be no swifter than our progress in education.

3. Only the educated are free.

4. A little learning is dangerous thing.

5. The best education in the world is that by struggling to get a living.

6. It is only the ignorant who despise education.

2.1.36. Опишите ситуацию или разыграйте диалог с сокурсником, используя высказывания из предыдущего упражнения. Ситуация: Вы встречаете своего бывшего одноклассника, который не хочет продолжать образование. Приведите аргументы в пользу получения высшего образования.

Раздел 2.2.

2.2.1. Отработайте произношение слов, уточнив транскрипцию по словарю:

imagine v definitely adv put up with v bind (bound,bound) v aim n foremost a require v stuff v segregate v offer v extra-curricular a vice-versa adv rivalry n foster v proper a contribution n dispel v freckle n piecing a knobbly a unkempt a awkward a adjust v well-adjusted p.p. cope v воображать, представлять себе определённо, ясно, точно терпеть, мириться связывать, обязывать прицел, цель, намерение передовой, первейший, самый главный требовать впихивать, набивать, фаршировать отделять, изолировать предлагать, представляться (о случае) вне расписания наоборот соперничество, конкуренция воспитывать, поощрять присущий, правильный, приличный содействие, вклад разгонять, рассеивать веснушка острый, пронзительный узловатый, шишковатый нечёсаный, неопрятный, небрежный неудобный, затруднительный, неловкий приводить в порядок, приспособлять хорошо приспособленный справляться


Наши рекомендации