Efficient and inefficient reading

РМ № 1

Задание:

Определите взаимосвязь между типом текста, целью чтения и скоростью чтения.

Text type
  Newspaper article   Non-fiction book   Magazine article   Story   Biography   Research article   Guide book   Telephone directory   Label on medicine bottle   Street map   Letter   Timetable   Instruction leaflet   Notice   Application form  

РМ № 2

ФОРМАТ ЭКЗАМЕНАЦИОННОГО ТЕС ТА В РАЗДЕЛЕ "ЧТЕНИЕ"

  ПРОВЕРЯЕМЫЕ УМЕНИЯ   ТИП ЗАДАНИЯ КОЛИЧЕСТВО ВОПРОСОВ В ЗАДАНИИ ВРЕМЯ ВЫПОЛНЕНИЯ УРОВЕНЬ СЛОЖНОСТИ ТИП ТЕКСТА
1.ПОНИМАНИЕ ОСНОВНОГО СОДЕРЖАНИЯ § ЗАДАНИЕ-УСТАНОВЛЕНИЕ СООТВЕТСТВИЯ МИНУТ   БАЗОВЫЙ § Газетные/журнальные статьи § Публикации научно-познавательного характера
2.ПОНИМАНИЕ СТРУКТУРНО- СМЫСЛОВЫХ СВЯЗЕЙ § ЗАДАНИЕ– ЗАПОЛНЕНИЕ ПРОПУСКОВ   8 МИНУТ   ПОВЫШЕННЫЙ § Проспекты, буклеты § Путеводители, § журнальные статьи
3.ПОЛНОЕ ПОНИМАНИЕ ПРОЧИТАННОГО § ЗАДАНИЕ-МНОЖЕСТВЕННЫЙ ВЫБОР МИНУТ   ВЫСОКИЙ § Журнальные статьи § Отрывки из художественной литературы

PМ № 3

Efficient and inefficient reading - student2.ru Требования к овладению чтением

Efficient and inefficient reading - student2.ru Efficient and inefficient reading - student2.ru

ТЕХНИКА ЧТЕНИЯ   ЧТЕНИЕ КАК СРЕДСТВО ОБУЧЕНИЯ ЯЗЫКОВОМУ МАТЕРИАЛУ И ДРУГИМ ВИДАМРЕЧЕВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
ЧТЕНИЕ КАК САМОСТОЯТЕЛЬНЫЙ ВИД РЕЧЕВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

Efficient and inefficient reading - student2.ru Efficient and inefficient reading - student2.ru Efficient and inefficient reading - student2.ru

ЧТЕНИЕ С ПОНИМАНИЕМ ОСНОВНОГО СОДЕРЖАНИЯ   ЧТЕНИЕ С ИЗВЛЕЧЕНИЕМ НЕОБХОДИМОЙ ИНФОРМАЦИИ   ЧТЕНИЕ С ПОЛНЫМ ПОНИМАНИЕМ ПРОЧИТАННОГО

PМ № 4

EFFICIENT READING

Efficient and inefficient reading - student2.ru


KNOWING WHAT YOU WANT FROM READING   CHOOSING THE RIGHT MATERIAL   USING THE TEXT EFFECTIVELY

Efficient and inefficient reading - student2.ru Efficient and inefficient reading - student2.ru

Efficient and inefficient reading - student2.ru Efficient and inefficient reading - student2.ru FLEXIBILTY   MAKING USEOF ALL RESOURCES   IMPROVING READING SKILLS


ADEQUUATE UNDERSTANDING   SKIMMING AND SCANNING

Efficient and inefficient reading - student2.ru Efficient and inefficient reading - student2.ru

PRACTISING SKIMMING   PRACTISING SCANNING

РМ № 5

EFFICIENT AND INEFFICIENT READING

EFFICIENT INEFFICIENT
1. Language The language of the text is comprehensible to the learners The language of the text is too difficult.
2. Content The content of the text is accessible to the learners; they know enough about it to be able to apply their own background knowledge. The text is too difficult in the sense that the content is too far removed from the knowledge and experience of the learners
3. Speed The reading progresses fairly fast: mainly because the reader has 'automatized' recognition of common combinations, and does not waste time working out each word or group or words anew. The reading is slow: the reader does not have a large 'vocabulary' of automatically recognized items
4- Attention The reader concentrates on the significant bits, and skims the rest; may even skip parts he or she knows to be insignificant. The reader pays the same amount of attention to all parts of the text.
5. Incomprehensible vocabulary The reader takes incomprehensible vocabulary in his or her stride: guesses its meaning from the surrounding text, or ignores it and manages without; uses a dictionary only when these strategies are insufficient. The reader cannot tolerate incomprehensible vocabulary items: stops to look every one up in a dictionary, and/or feels discouraged from trying to comprehend the text as a whole.
6. Prediction The reader thinks ahead, hypothesizes, predicts. The reader does not think ahead, deals with the text as it comes.
7. Background information The reader has and uses background information to help understand the text.   The reader does not have or use background information
8. Motivation The reader is motivated to read: by interesting content or a challenging task. The reader has no particular interest in reading.
9. Purpose The reader is aware of a clear purpose in reading: for example to find out something, to get pleasure The reader has no particular interest in reading.
10. Strategies The reader uses different strategies for different kinds of reading. The reader uses the same strategy for all texts.



OHP № 6

Жанры и типы текстов
Жанры текстов Типы текстов
  Информационный   Объявления Вывески Афиши Инструкции Реклама Брошюры Путеводители Радио- и телепрограммы Письма Факсы Электронная почта
Публицистический Газетные и журнальные статьи, отражающие проблемы и явления текущей жизни, как в нашей стране, так и за рубежом
Научно-популярный Статьи о жизни животных, растений, достижениях во всех областях знаний Тексты из учебника Статьи из энциклопедии и другой справочной литературы
Художественный Рассказы Отрывки из романов Сказки Мифы

РМ № 7

Наши рекомендации