Efficient and inefficient reading
РМ № 1
Задание:
Определите взаимосвязь между типом текста, целью чтения и скоростью чтения.
Text type |
Newspaper article Non-fiction book Magazine article Story Biography Research article Guide book Telephone directory Label on medicine bottle Street map Letter Timetable Instruction leaflet Notice Application form |
РМ № 2
ФОРМАТ ЭКЗАМЕНАЦИОННОГО ТЕС ТА В РАЗДЕЛЕ "ЧТЕНИЕ"
ПРОВЕРЯЕМЫЕ УМЕНИЯ | ТИП ЗАДАНИЯ | КОЛИЧЕСТВО ВОПРОСОВ В ЗАДАНИИ | ВРЕМЯ ВЫПОЛНЕНИЯ | УРОВЕНЬ СЛОЖНОСТИ | ТИП ТЕКСТА |
1.ПОНИМАНИЕ ОСНОВНОГО СОДЕРЖАНИЯ | § ЗАДАНИЕ-УСТАНОВЛЕНИЕ СООТВЕТСТВИЯ | МИНУТ | БАЗОВЫЙ | § Газетные/журнальные статьи § Публикации научно-познавательного характера | |
2.ПОНИМАНИЕ СТРУКТУРНО- СМЫСЛОВЫХ СВЯЗЕЙ | § ЗАДАНИЕ– ЗАПОЛНЕНИЕ ПРОПУСКОВ | 8 МИНУТ | ПОВЫШЕННЫЙ | § Проспекты, буклеты § Путеводители, § журнальные статьи | |
3.ПОЛНОЕ ПОНИМАНИЕ ПРОЧИТАННОГО | § ЗАДАНИЕ-МНОЖЕСТВЕННЫЙ ВЫБОР | МИНУТ | ВЫСОКИЙ | § Журнальные статьи § Отрывки из художественной литературы |
PМ № 3
Требования к овладению чтением |
ТЕХНИКА ЧТЕНИЯ | ЧТЕНИЕ КАК СРЕДСТВО ОБУЧЕНИЯ ЯЗЫКОВОМУ МАТЕРИАЛУ И ДРУГИМ ВИДАМРЕЧЕВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ |
ЧТЕНИЕ КАК САМОСТОЯТЕЛЬНЫЙ ВИД РЕЧЕВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ |
ЧТЕНИЕ С ПОНИМАНИЕМ ОСНОВНОГО СОДЕРЖАНИЯ | ЧТЕНИЕ С ИЗВЛЕЧЕНИЕМ НЕОБХОДИМОЙ ИНФОРМАЦИИ | ЧТЕНИЕ С ПОЛНЫМ ПОНИМАНИЕМ ПРОЧИТАННОГО |
PМ № 4
EFFICIENT READING
KNOWING WHAT YOU WANT FROM READING | CHOOSING THE RIGHT MATERIAL | USING THE TEXT EFFECTIVELY |
FLEXIBILTY | MAKING USEOF ALL RESOURCES | IMPROVING READING SKILLS |
ADEQUUATE UNDERSTANDING | SKIMMING AND SCANNING |
PRACTISING SKIMMING | PRACTISING SCANNING |
РМ № 5
EFFICIENT AND INEFFICIENT READING
EFFICIENT | INEFFICIENT | |
1. Language | The language of the text is comprehensible to the learners | The language of the text is too difficult. |
2. Content | The content of the text is accessible to the learners; they know enough about it to be able to apply their own background knowledge. | The text is too difficult in the sense that the content is too far removed from the knowledge and experience of the learners |
3. Speed | The reading progresses fairly fast: mainly because the reader has 'automatized' recognition of common combinations, and does not waste time working out each word or group or words anew. | The reading is slow: the reader does not have a large 'vocabulary' of automatically recognized items |
4- Attention | The reader concentrates on the significant bits, and skims the rest; may even skip parts he or she knows to be insignificant. | The reader pays the same amount of attention to all parts of the text. |
5. Incomprehensible vocabulary | The reader takes incomprehensible vocabulary in his or her stride: guesses its meaning from the surrounding text, or ignores it and manages without; uses a dictionary only when these strategies are insufficient. | The reader cannot tolerate incomprehensible vocabulary items: stops to look every one up in a dictionary, and/or feels discouraged from trying to comprehend the text as a whole. |
6. Prediction | The reader thinks ahead, hypothesizes, predicts. | The reader does not think ahead, deals with the text as it comes. |
7. Background information | The reader has and uses background information to help understand the text. | The reader does not have or use background information |
8. Motivation | The reader is motivated to read: by interesting content or a challenging task. | The reader has no particular interest in reading. |
9. Purpose | The reader is aware of a clear purpose in reading: for example to find out something, to get pleasure | The reader has no particular interest in reading. |
10. Strategies | The reader uses different strategies for different kinds of reading. | The reader uses the same strategy for all texts. |
OHP № 6
Жанры и типы текстов | |
Жанры текстов | Типы текстов |
Информационный | Объявления Вывески Афиши Инструкции Реклама Брошюры Путеводители Радио- и телепрограммы Письма Факсы Электронная почта |
Публицистический | Газетные и журнальные статьи, отражающие проблемы и явления текущей жизни, как в нашей стране, так и за рубежом |
Научно-популярный | Статьи о жизни животных, растений, достижениях во всех областях знаний Тексты из учебника Статьи из энциклопедии и другой справочной литературы |
Художественный | Рассказы Отрывки из романов Сказки Мифы |
РМ № 7