Неделя 16-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Преставле́ние апо́стола и евангели́ста Иоа́нна Богосло́ва.
Воскресная служба Октоиха совершается в соединении с бденной службой ап. и ев. Иоанна Богослова.
На великой вечерне «Блажен муж» – кафизма вся.
На «Господи, воззвах» стихиры на 10: воскресные, глас 7-й:
Пpииди́те, возpа́дуемся Го́сподеви, / сокpуши́вшему сме́pти деpжа́ву, / и пpосвети́вшему челове́ческий pод, / со безпло́тными зову́ще: / Соде́телю и Спа́се наш, сла́ва Тебе́.
Кpест пpетеpпе́л еси́ Спа́се, / и погpебе́ние нас pа́ди, / сме́pтию же я́ко Бог смеpть умеpтви́л еси́. / Те́мже покланя́емся тpидне́вному воскpесе́нию Твоему́: / Го́споди, сла́ва Тебе́.
Апо́столи ви́девше воскpесе́ние Соде́теля, чудя́хуся, / пою́ще хвалу́ А́нгельскую: / сия́ сла́ва есть цеpко́вная, / сие́ бога́тство Ца́pствия: / постpада́вый нас pа́ди, Го́споди, сла́ва Тебе́.
А́ще и ят был еси́ Хpисте́, от беззако́нных муже́й, / но Ты ми еси́ Бог, и не постыжду́ся; / бие́н был еси́ по плеще́ма, не отмета́юся; / на Кpесте́ пpигвожде́н был еси́, и не таю́; / воста́нием Твои́м хвалю́ся: / смеpть бо Твоя́ живо́т мой, / Всеси́льне и Человеколю́бче Го́споди, сла́ва Тебе́.
и апостола, глас 1-й:
Зри́тель неизрече́нных открове́ний, / и сказа́тель вы́шних Бо́жиих та́ин, / сы́н Зеведе́ев, / написа́в на́м Христо́во Ева́нгелие, / богосло́вити Отца́, и Сы́на, и Ду́ха Свята́го, // научи́л е́сть. (дважды)
Богодви́жимая цевни́ца Небе́сных пе́ний, / тайнопи́сец сы́й, / Богосказа́нная уста́, пе́ние пе́сней пое́т красно́: / устне́ бо движя́, я́ко стру́ны, / я́коже бряца́ло язы́к движя́, // и мо́лится спасти́ся на́м. (дважды)
Громогла́сным твои́м язы́ком / извеща́я Бо́жия му́дрости / сокрове́нное сло́во, Бо́гу возлю́бленне, / зове́ши при́сно, движя́ устна́ми ча́сто: / е́же в нача́ле бе́ Сло́во, // и науча́еши вся́каго челове́ка к зна́нию Бо́га. (дважды)
«Слава» – апостола, глас 2-й:
Сы́на гро́мова, основа́ние Боже́ственных слове́с, / нача́льника богосло́вия, / и пропове́дника пе́рвейшаго, и́стины догма́тов Бо́жия му́дрости, / возлю́бленнаго Иоа́нна и де́вственника, / челове́ческий ро́д по до́лгу благопохва́лим: / се́й бо непреста́нно в себе́ име́я Боже́ственное, / е́же, в нача́ле бе́, рече́, Сло́во, / а́бие же ко Отцу́ неразлу́чное, / и ра́вное по си́х Отча Существа́, / показу́я на́м Собо́ю правосла́вие Святы́я Тро́ицы: / Соде́теля же су́ща со Отце́м, и жи́знь нося́ща / и Све́т Истинный Того́жде показа́ на́м. / О чудесе́ ужа́снаго, и ве́щи мудри́тельныя! / Яко по́лн сы́й любве́, / по́лн бы́сть и богосло́вия, / сла́вою и че́стию и ве́рою, / основа́тель сы́й чи́стыя на́шея ве́ры. // Ея́же ра́ди получи́м ве́чная блага́я в Де́нь Су́дный.
«И ныне» – догматик, глас 7-й:
Ма́ти у́бо позна́лася еси́, па́че естества́, Богоpо́дице, / пpебыла́ же еси́ Де́ва, па́че сло́ва и pа́зума: / и чудесе́ Рождества́ Твоего́ сказа́ти язы́к не мо́жет. / Пpесла́вну бо су́щу зача́тию Чи́стая, / непости́жен есть о́бpаз pожде́ния: / иде́же бо хо́щет Бог, побежда́ется естества́ чин. / Те́мже Тя вси, Ма́теpь Бо́жию ве́дуще, / мо́лим Ти ся пpиле́жно, / моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Вход. Прокимен дня. Паримии апостола – 3.
На литии стихира храма и литийные стихиры апостола, глас 1-й:
Ре́ки богосло́вия из честны́х твои́х у́ст / истеко́ша, апо́столе, / из ни́хже Це́рковь Бо́жия напая́ема, / покланя́ется правосла́вно Тро́ице Единосу́щней, / Юже и ны́не моли́, Иоа́нне Богосло́ве, // утверди́ти и спасти́ ду́ши на́ша.
Са́д чистоты́, ми́ро благово́ния / па́ки возсия́ на́м в прису́щем пра́зднице, / возопи́ти к нему́: / возлеги́й на пе́рси Влады́чня, / и одожди́в сло́во ми́ру, Иоа́нне апо́столе, / Де́ву сохрани́вый я́ко зе́ницу о́ка, // испроси́ на́м от Христа́ ве́лию ми́лость.
Учениче́ Спа́сов, де́вственниче и Богосло́ве, / тебе́ я́ко де́вственнику, / Де́ву и Богоро́дицу, / Христо́с Бо́г распина́емь предаде́, / и Сию́ сохрани́л еси́ я́ко зе́ницу о́ка. // Те́м моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Яко неизрече́нных та́ин самови́дец / воззва́л еси́ вопия́: / Преве́чное Сло́во, в нача́ле бы́ти к Бо́гу, / и Того́ бы́ти Бо́га, / Иоа́нне апо́столе / напе́рсниче Христо́в и дру́же при́сный, / Тро́ицы сла́досте, / Ефе́са и Па́тма утвержде́ние непоколеби́мо, / на́ша же по́мощь, / моли́ся Богосло́ве всеблаже́нне, / от злочести́вых враго́в чу́вственных и мы́сленных / изба́витися лю́дем, // па́мять твою́ при́сно соверша́ющим ве́рно.
«Слава» – апостола, глас 4-й:
Возле́г на пе́рси Учи́теля Христа́, / на ве́чери Госпо́дни, возлю́бленне учениче́, / отту́ду позна́л еси́ неизрече́нная, / и Небе́сный все́м возгреме́л еси́ гла́с: / в нача́ле бе́ Сло́во, / и Сло́во бе́ к Бо́гу, / и Бо́г бе́ Сло́во, / Све́т Истинный, просвеща́яй вся́каго челове́ка в ми́р гряду́щаго, // Христо́с Бо́г и Спа́с ду́ш на́ших.
«И ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же:
Со Отце́м и Ду́хом славосло́вимый Сы́н / в вы́шних от Херуви́мов, / первозда́ннаго назда́ти хотя́й, / всего́ Себе́ Сама́го истощи́ неизрече́нно / во утро́бе Твое́й, Богоро́дице Всепе́тая: / и из Тебе́ возсия́в, просвети́ ве́сь ми́р Божество́м, / избавля́я идолонеи́стовства, / и в Себе́ обожи́в, / на Небеса́ возведе́ челове́чество, // Христо́с Бо́г и Спа́с ду́ш на́ших.
На стиховне стихиры воскресные, глас 7-й:
Воскpе́сл еси́ из гpо́ба Спа́се ми́pа, / и совоздви́гл еси́ челове́ки с пло́тию Твое́ю: / Го́споди, сла́ва Тебе́.
Стих: Госпо́дь воцари́ся, / в ле́поту облече́ся.
Воскpе́сшему из ме́pтвых, и пpосвети́вшему вся, / пpииди́те поклони́мся: / от а́дова бо мучи́тельства нас свободи́л есть, / свои́м тpидне́вным Воскpесе́нием живо́т нам даpовавый, / и ве́лию ми́лость.
Стих: И́бо утверди́ вселе́нную, / я́же не подви́жется.
Во ад соше́д Хpисте́, смеpть плени́л еси́, / и тpидне́вен воскpе́с, нас совоскpеси́л еси́, / сла́вящих Твое́ всеси́льное воста́ние, / Го́споди Человеколю́бче.
Стих: До́му Твоему́ подоба́ет святы́ня, / Го́споди, в долготу́ дний.
Стpа́шен яви́лся еси́ Го́споди, во гpо́бе лежа́ я́ко спя, / воскpе́с же тpидне́вен я́ко си́лен, / Ада́ма совоскpеси́л еси́ зову́ща: / сла́ва Воскpесе́нию Твоему́, / Еди́не Человеколю́бче.
«Слава» – апостола, глас 6-й:
Апо́столе Христо́в, евангели́сте Богосло́ве, / неизрече́нных таи́нник бы́в, / прему́дрости неизглаго́ланная на́м возгреме́л еси́ уче́ния, / Еже в нача́ле бе́, уясни́в ве́рным, / и е́же не бе́, отложи́в, / ерети́чествующих отрева́я словеса́. / Напе́рсник яви́вся, и дру́г возлю́блен, / я́коже Иса́иа велегла́снейший, / и Моисе́й Богови́дец, / дерзнове́ние име́я к Бо́гу, // приле́жно моли́ся о душа́х на́ших.
«И ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же:
Творе́ц и Изба́витель мой, Пречи́стая, / Христо́с Госпо́дь из Твои́х ложе́сн проше́д, / в мя Оболки́йся, / пе́рвыя кля́твы Ада́ма свободи́. / Те́мже Ти, Всечи́стая, / я́ко Бо́жии Ма́тери же и Де́ве, / вои́стинну вопие́м немо́лчно: / ра́дуйся А́нгельски, ра́дуйся, Влады́чице, / Предста́тельство и Покро́ве, / и Спасе́ние душ на́ших.
По Трисвятом – «Богородице Дево…» (дважды) и тропарь апостола, глас 2-й (единожды).
Тропарь апостола, глас 2-й:
Апо́столе Христу́ Бо́гу возлю́бленне, / ускори́ изба́вити лю́ди безотве́тны: / прие́млет тя́ припа́дающа, / Иже па́дша на пе́рси Прие́мый. / Его́же моли́, Богосло́ве, / и належа́щую мглу́ язы́ков разгна́ти, // прося́ на́м ми́ра и ве́лия ми́лости.
На утрене на «Бог Господь» – тропарь воскресный, глас 7-й (дважды).
Тропарь воскресный, глас 7-й
Разруши́л еси́ Кресто́м Твои́м смерть, / отве́рзл еси́ разбо́йнику рай; / мироно́сицам плач преложи́л еси́ / и Апо́столом пропове́дати повеле́л еси́, / я́ко воскре́сл еси́, Христе́ Бо́же, / да́руяй ми́рови / ве́лию ми́лость.
«Слава» – тропарь апостола, глас 2-й, «И ныне» – Богородичен воскресный по гласу «Славы»:
Вся па́че смы́сла, / вся пресла́вная Твоя́, Богоро́дице, та́инства, / чистоте́ запеча́танной и де́вству храни́му, / Ма́ти позна́лася еси́ нело́жна, / Бо́га ро́ждши И́стиннаго; / Того́ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Кафизмы 2-я и 3-я. Малые ектении. Седальны воскресные.
Полиелей. Величание апостола и избранный псалом. «Ангельский собор...». Ипакои гласа. Седален апостола по 1-м стихословии, глас 8-й: «Ты сын назва́лся еси…»; седален апостола по 2-м стихословии, глас тот же: «Глубину́ ловле́ния оста́вив…». «Слава» – седален апостола по полиелее, глас тот же: «Возле́г на пе́рси…», «И ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же: «Небе́сную дверь и киво́т...». Степенны и прокимен – гласа. Евангелие воскресное 5-е. «Воскресение Христово видевше…». По 50-м псалме: «Слава» – «Молитвами апостолов…». Стихира воскресная, глас 6-й: «Воскрес Иисус от гроба…».
Каноны: воскресный со ирмосом на 4 (ирмосы единожды), Богородицы (Октоиха) на 2 и апостола (два канона) на 8.
Библейские песни «Поем Господеви…».
Катавасия «Отверзу уста моя…».
По 3-й песни – кондак и икос апостола, глас 2-й; седален апостола, глас 8-й (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же.
Конда́к апостола, гла́с 2:
Вели́чия твоя́, де́вственниче, кто́ пове́сть? / То́чиши бо чудеса́, и излива́еши исцеле́ния, / и мо́лишися о душа́х на́ших, // я́ко Богосло́в и дру́г Христо́в.
По 6-й песни – кондак и икос воскресные, глас 7-й.
Кондак воскресный, глас 7:
Не ктому́ держа́ва сме́ртная / возмо́жет держа́ти челове́ки: / Христо́с бо сни́де, сокруша́я и разоря́я си́лы ея́. / Связу́ем быва́ет ад, / проро́цы согла́сно ра́дуются: / предста́, глаго́люще, Спас су́щим в ве́ре, / изыди́те, ве́рнии, в воскресе́ние.
На 9-й песни поем «Честнейшую».
По 9-й песни – «Свят Господь Бог наш». Ексапостиларий воскресный 5-й, светилен апостола. «Слава» – ин светилен апостола, «И ныне» – Богородичен воскресного ексапостилария.
«Всякое дыхание…» и хвалитные псалмы.
На хвалитех стихиры на 8: воскресные, глас 7-й:
Воскре́се Христо́с из ме́ртвых, / разру́ш сме́ртныя у́зы: / благовести́ земле́, ра́дость ве́лию, / по́йте Небеса́ Бо́жию сла́ву.
Воскресе́ние Христо́во ви́девше, / поклони́мся свято́му Го́споду Иису́су: / еди́ному безгре́шному.
Христо́ву воскресе́нию кла́няющеся не преста́ем: / той бо спасл есть нас от беззако́ний на́ших, / Святы́й Госпо́дь Иису́с, / явле́й воскресе́ние.
Что возда́мы Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ нам? / Нас ра́ди Бог в челове́цех, / за истле́вшее естество́ Сло́во плоть бысть, / и всели́ся в ны, к неблагода́рным, Благоде́тель: / к пле́нником, Свободи́тель: / ко и́же во тьме седя́щим, Со́лнце Пра́вды: / на Кресте́, безстра́стный: во а́де, свет: / в сме́рти, живо́т: воскресе́ние, па́дших ра́ди. / К Нему́же возопии́м: / Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
и апостола, глас 8-й:
Блаже́нне Иоа́нне всему́дре, / оби́льною теплото́ю Христо́вы любве́, / мно́жае все́х бы́л еси́ ученико́в / люби́мь Всеви́дцу Сло́ву, / и судя́щему пра́выми ме́рами / все́й вселе́нней, / чистоты́ и де́вства добро́тами озари́вся, / те́лом и по́мыслом, // богоблаже́нне.
Де́вства процвете́ние, / честны́х доброде́телей прия́тное жили́ще, / му́дрости орга́н, / Ду́ха хра́м, / светоно́сная уста́ благода́ти, / Це́ркве светле́йшее о́ко, / всечестна́го Иоа́нна / пе́сньми духо́вными ны́не восхва́лим, // я́ко служи́теля Христо́ва.
Богосло́вия во́ды, / на пе́рси возле́г, Му́дрости / поче́рпл еси́, / и ми́р напои́л еси́, / Иоа́нне всеизя́щнейше, / Тро́ицы ве́дением / мо́ре изсуши́л еси́ безбо́жия, / сто́лп бы́в и о́блак одушевле́н, // наставля́я ны́ к Небе́сному насле́дию.
Евангели́сте Боже́ственне, / благи́х исто́чник, / Ца́рство недви́жное, жи́знь ве́чную, и ра́дость неизглаго́ланную, / и зре́ния Боже́ственнаго наслажде́ние, / и богатода́тно Христо́ва дарова́ния, / у́м превосходя́й, и челове́ческий по́мысл, / сы́не гро́мов, // благовеству́яй ми́ру, уясни́л еси́.
«Слава» – стихира евангельская 5-я:
О прему́дрых суде́б Твои́х, Христе́! / Ка́ко Петру́ у́бо плащани́цами еди́неми, / дал еси́ разуме́ти Твое́ воскресе́ние? / Луце́ же и Клео́пе спутеше́ствуя, бесе́довал еси́, / и бесе́дуяй не а́бие себе́ явля́еши? / Те́мже и поноси́мь быва́еши, я́ко еди́н прише́льствуяй во Иерусали́м, / и не причаща́яйся в коне́ц сове́та их. / Но И́же вся к созда́ния по́льзе стро́я, / и я́же о Тебе́ проро́чествия откры́л еси́, / и внегда́ благослови́ти хлеб, позна́лся еси́ им, / и́хже и пре́жде того́ сердца́ к позна́нию Твоему́ распала́стася, / и́же и ученико́м со́бранным уже́ / я́сно пропове́даста Твое́ воскресе́ние, / и́мже поми́луй нас.
«И ныне»:
Преблагослове́на еси́, Богоро́дице Де́во, / Вопло́щшим бо ся из Тебе́ ад плени́ся, / Ада́м воззва́ся, / кля́тва потреби́ся, / Е́ва свободи́ся, / смерть умертви́ся, и мы ожи́хом. / Тем воспева́юще вопие́м: / благослове́н Христо́с Бог, / благоволи́вый та́ко, сла́ва Тебе́.
Великое славословие. По Трисвятом – тропарь воскресный:
Днесь спасе́ние мiру бысть, / пое́м Воскре́сшему из гро́ба, / и Нача́льнику жи́зни на́шея: / разруши́в бо сме́ртию смерть, / побе́ду даде́ нам и ве́лию ми́лость.
На часах – тропарь воскресный. «Слава» – тропарь апостола. Кондаки апостола и воскресный читаются попеременно.
На Литургии блаженны гласа – 6 и апостола, песнь 3-я – 4.
По входе – тропари и кондаки:
В храме Господском – тропарь воскресный, тропарь апостола. «Слава» – кондак апостола, «И ныне» – кондак воскресный.
В храме Богородицы – тропарь воскресный, тропарь храма, тропарь апостола; кондак воскресный. «Слава» – кондак апостола, «И ныне» – кондак храма.
В храме святого – тропарь воскресный, тропарь апостола; кондак воскресный. «Слава» – кондак апостола, «И ныне» – «Предстательство христиан…».
Прокимен, аллилуиарий и причастен – воскресные и апостола.
Апостол и Евангелие – дня и апостола.