Шаблон перечня вопросов письменных экзаменов
ТВ1-сложный теоретический вопрос
ТВ2-теоретический вопрос средней сложности
ПОЗ-практико-ориентированное задание
№ | Вопросы | тема вопросов | тип (ТВ1,ТВ2,ПОЗ) |
Modern methodology in foreign languages education: stages of its development (critical analysis). | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Socio-Historical Factors in the Development of foreign language education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Methodological Factors in the Modern Paradigm of foreign language education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Intercultural Communication as the Theory of the Modern Paradigm of foreign language education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
A new interpretation of Basic Methodological Categories. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Links of foreign language education Methodology with Cognitive linguistics. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Links of foreign language education Methodology with Psycho-linguistics. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Links of foreign language education Methodology with Lingua culture studying. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Lingua-cultural approach to teaching listening proficiency. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Lingua-cultural approach to teaching reading proficiency. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Lingua-cultural approach to teaching speaking proficiency. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Lingua-cultural approach to teaching writing proficiency. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Cognitive lingua-cultural methodology as the modern paradigm of foreign language education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
New pedagogical technologies in foreign languages education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Comparative characteristics of modern forms of control in foreign language education. Types of tests for evaluation Intercultural communicative competence. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Intercultural communicative competence as a final result in foreign languages education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
The national model of levels of Intercultural communicative competence. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Model of professional-pedagogical competency of foreign language teacher. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
The role of Internet in foreign language education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Interactive technologies in foreign languages education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Innovative technologies in foreign languages education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Use of video in foreign languages education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Modern approaches in foreign language teaching methodology. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Methodological and methodical principles as a reflection of essence of cognitive linguacultural methodology. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Methods of scientific research in foreign language teaching methodology. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
The main methodological categories in the light of new educational paradigm. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Communicative language teaching, the history of its development. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
The Competency-Based Approach as the Modern MFL Pedagogical theory. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Compulsory characteristics of methodology of foreign language education as a theory of scientific cognition. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Model of professional-pedagogical competency of foreign language teacher. . | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ 1 | |
Methodological interpretation of the concept “Intermediator of Intercultural communication”. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Methodological interpretation of the concept “Second language personality”. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Subject of methodology of foreign language education “language-culture-personality”. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Methodological interpretation of the concept “Language picture of the world”. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Methodological category “linguaculture”. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Methodological interpretation of the concept “Second language cognition”. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Methodical principles in FLT. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Methodological principles in foreign language education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Student-centered approach in foreign language education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Communicative-cognitive approach in foreign language education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Competency-based approach as a pedagogical theory in modern foreign language education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Intercultural communication: essence, basic categories, principles. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
The impact of culture in foreign language education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Language as the means of intercultural communication. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Competency and its types. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Characteristics and peculiarities of using role-playing technology in teaching foreign language communication. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Characteristics and peculiarities of using project technology in teaching foreign language communication. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Characteristics and peculiarities of using debates in teaching foreign language communication. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Characteristics and peculiarities of using cooperative learning in foreign language education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
The role and peculiarities of using group work in teaching foreign language communication. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Different types of communicative exercises as means of Intercultural communicative competence formation. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Cognitive paradigm of education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Anthropological paradigm of education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Lingua-cultural paradigm of foreign language education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Content-centered approach in foreign language education as the leading approach in teaching professional communication. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Theoretical-world-view competence of FL teacher. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Social-personal competence of FL teacher. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Subject-methodological competence of FL teacher. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Professional-oriented psychological-pedagogical competence of FL teacher. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Model as a method of scientific cognition and modern approaches to modelling of communication. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ТВ2 | |
Give comparative definitions of the methodological categories: conception, approach, methodological system, methodical and methodological principles, aim and content of education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Critically analyze existing approaches to the interpretation of Intercultural communication as the field of knowledge of the modern theory of MFL education. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Defend the modern interpretation of the place and role of the ‘foreign language teaching method’ within the new FL educational paradigm. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Give the reasons for the difficulties in the definition of “Methodology of foreign language education” as an independent scientific theory. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Present, in the form of a diagram, the development of methodology foreign language education and indicate the reasons for its change. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Present in a form of scheme the definition of “Intercultural communicative competence’’. What are the existing approaches to the definition of Intercultural communicative competence? | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
How does the term ‘philosophy of education’ differ from ‘paradigm of education’? In two columns give your reasons. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
What are the main characteristics of the ‘competency-based pedagogical theory and knowledge-centered approach in FLT’? In two columns give your reasons. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Give your reasons why do didactic principles formulated by Y.A.Komensky haven’t satisfied to the new ideas of Cognitive linguacultural methodology. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Make up a plan of a creative lesson on the theme “Nauriz” (8th form) devoted to the development of Intercultural-communicative skills of the learners. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Present three types of activities illustrating integration of “language – culture – personality”. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
There are different opinions on the final and strategic aim in foreign language education. N.D.Galskova and I.I.Khaleeva think that it is a “second language personality”, S.S.Kunanbayeva suggests that it may be “intermediator of intercultural communication”. What is your attitude towards this problem, give your reasons. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Make up a list of the most important from your point of view characteristics of communication, give your reasons. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
The wide usage of testing as one of the forms of control in FLT is however connected with certain problems. Name these problems and give your vision on the solution of these problems. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Your young colleague does not know technology of project work, so he completely excludes it from his work. Explain to him the procedure of work on a project and give appropriate recommendations. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
We have had a conference recently on the theme: “Model of professional-pedagogical competency of a FL teacher”. All the students of your course have participated. What are the most important qualities and competences of a FL teacher should be developed in your opinion? | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
The prominent psychologist B.V. Belyaev supposed that “Without good methods there are no good teachers”. American Methodologist P. Herbold maintained an opposite point of view: “There are no perfect methods. There are only good and bad teachers”. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Imagine that during the FL lesson you need to activate cognitive activity of students. By means of what technologies you could solve this problem? Give a detailed description of these technologies. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
You have paid attention that during your lecture students are insufficiently attentive. What methodological techniques are possible to use in order to keep attention of students during academic lecture? | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
You are working at the design of scientific-research apparatus of your thesis. What position would you like to emphasize to prove the actuality of the research topic? | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
At the meeting of a Round table is discussing a question of didactic feasibility of two approaches to co-teaching of foreign language and foreign language culture: from the facts of foreign language culture to facts of foreign language and vice versa. Explain which of these approaches do you prefer in their practice? | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Imagine that you are asked to write an article for publication in a foreign journal, answering the question: "What are the achievements of the national methodological science in the development of an interconnected teaching of a foreign language and culture? What scientific works, in your opinion, had a noticeable impact into the development of modern methodology of foreign language education in Kazakhstan? | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
At the conference devoted to pedagogical practice the teacher said to the students: “To teach is to learn twice.” How do you understand his words? Express your opinion. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
In the modern methodology in foreign languages education the basic methodological categories are rethinking. Determine the cause and effect relationships of methodological rethinking of the categories, give their modern definitions. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
You are invited to a conference devoted to the problems of innovative technologies in FLT. What technology would you choose to make a report on? Explain your choice. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Are you a reviewer of the textbook of a foreign language, which is not implemented one of the most important principles - the principle of communicativeness. Suggest ways of its realization concerning teaching language material and types of speech activities, having illustrated them with examples of concrete tasks. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
In practice of FLT there are different opinions about the relation between language and culture. A young colleague addressed you a question: “What for do we really need background knowledge?” Say what in your opinion is the relation between language and culture in FLT process? | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Consider the following hypothesis: Formation of intercultural communicative competence of students of linguistic high school will be more effective if integrated communicative foreign language skills of students will be formed on the basis of module educational technology. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
Many scientists and teachers argue: Whether "It is possible to consider testing as a universal method of control?" Present your vision of this problem and prove your position. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ | |
In thesis “THE MODERNIZATION OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION: THE LINGUOCULTURAL - COMMUNICATIVE APPROACH” S.S.Kunanbaeva notes that the leading methodological principle is cognitive principle. Explain why a leading role is assigned to the cognitive principle. Express your judgment. | Современная методология иноязычного образования в высшей школе | ПОЗ |
Составители: к.п.н., доцент Шаяхметова Д.Б.