Госпоже Богородице, помилуй мя грешнаго, и в добродетели укрепи, и соблюди мя, да наглая смерть не похитит мя неготоваго, и доведи мя, Дево, Царствия Божия.
Зде –здесь.Сласти –чувственные наслаждения, удовольствия, похоти. Егда –когда. Блюдися от сих –храни себя от этого. Мзду наемничу удержуеши –задерживаешь плату наемному работнику (мзда – воздаяние, награда). Блуд и гордость гониши – не оставляешь блуда и гордости (гонити – следовать, достигать, держаться). Углебаеши– погрязаешь ( образ пчелы, вязнущей в сладком и липком). Наглая –внезапная, скоропостижная.
^Песнь 5
Ирмос: Божиим светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети, Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.
Утренюющих Ти –с раннего утра обращающихся к Тебе.
Божиим светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети…Построение фразы для нас непривычно и потому непонятно. Молюсь Тебе, о Благой: утренюющих Ти души озари(чтобы) Божиим светом Твоим – любовию Тя ведети(любовию к познанию Тебя) – истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа(истинного Бога, призывающего к Себе из греховного мрака).
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Воспомяни, окаянный человече, како лжам, клеветам, разбою, немощем, лютым зверем, грехов ради порабощен еси; душе моя грешная, того ли восхотела еси?
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Трепещу ми уди, всеми бо сотворих вину: очима взираяй, ушима слышай, языком злая глаголяй, всего себе геенне предаяй; душе моя грешная, сего ли восхотела еси?
Слава:
Блудника и разбойника кающася приял еси, Спасе, аз же един леностию греховною отягчихся и злым делом поработихся; душе моя грешная, сего ли восхотела еси?
И ныне:
Дивная и скорая помошнице всем человеком, Мати Божия, помози мне недостойному, душа бо моя грешная того восхоте.
Уди –члены тела (ед. число уд).
+ Блудника и разбойника кающася приял еси, Спасе… На память душе приводится блудный сын притчи (Лк.15:11-32) и благоразумный разбойник Креста (Лк.23:39-43).
Очима взираяй, ушима слышай…Очима, ушима – формы двойственного числа.
^Песнь 6
Ирмос: Житейское море воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.
Зря –видя. Напастей –бед, искушений. Притек –здесь: пристав, приплыв. Возведи от тли –изведи от погибели.Живот мой –жизнь мою.
Житейское море воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти…Снова порядок слов, отличающийся от привычного. Зря(видя) житейское море, воздвизаемое(волнуемое) бурею напастей(искушения и бед), и пристав к Твоей тихой пристани, я вопию Ти…
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Житие на земли блудно пожих и душу во тьму предах; ныне убо молю Тя, Милостивый Владыко: свободи мя от работы сея вражия и даждь ми разум творити волю Твою.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Кто творит таковая, якоже аз? Якоже бо свиния лежит в калу, тако и аз греху служу. Но Ты, Господи, исторгни мя от гнуса сего и даждь ми сердце творити заповеди Твоя.
Слава:
Воспряни, окаянный человече, к Богу, воспомянув своя согрешения, припадая ко Творцу, слезя и стеня; Той же, яко молосерд, даст ти ум знати волю Свою.
И ныне:
Богородице Дево, от видимаго и невидимаго зла сохрани мя, Пречистая, и приими молитвы моя, и донеси я Сыну Твоему, да даст ми ум творити волю Его.
От работы сея вражия –от этого рабства врагу. Таковая, якоже яз –такое, как я.
Пожих, предах –формы прошедшего времени, 1-го лица: я пожил, я предал.
^Кондак
Душе моя, почто грехами богатееши, почто волю диаволю твориши, в чесом надежду полагаеши? Престани от сих и обратитися к Богу с плачем, зовущи: милосерде Господи, помилуй мя грешнаго.
В чесом –в чем.
+ Греческое слово кондакбуквально означает «колышек», «валик» — деревянный валик, на который накручивается свиток; это значение легко перешло и на сам свиток. Первоначальный кондак – жанр византийской гимнографии, созданный преподобным Романом Сладкопевцем (первым кондаком был кондак Рождества Христова – Дева днесь Пресущественнаго рождает…) и приобретший огромную популярность, пока его не вытеснил из богослужения канон. Это был гимн, состоящий из большого числа строф – икосов, одинаковых по числу стихов и их ритмической организации. Нынешние кондак и икос, исполняемые после 6-й песни канона, — все, что осталось от древнего канона.
^Икос
Помысли, душе моя, горький час смерти и Страшный Суд Творца твоего и Бога: Ангели бо грознии поймут тя, душе, и в вечный огонь введут; убо прежде смерти покайся, вопиящи: Господи, помилуй мя грешнаго.
Икос –церковное песнопение, развивающее тему кондака (икос всегда следует за кондаком и не употребляется самостоятельно), но более обширное. Кондак и икос,читаемые по 6-й песни канона, обычно оканчиваются одними и теми же словами. Поймут –схватят, поймают.
^Песнь 7
Ирмос: Росодательну убо пещь содела Ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие, мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.
Росодательну убо пещь содела –соделал так, что печь окропляла росою.Преподобным отроком – святым юношам. Увеща– убедило.
Халдеи же опаляющее веление Божие мучителя увеща вопити…Повеление божие, опаляющее халдеев, убедило мучителя (царя) воскликнуть.