О приходе блаженнаго в монастырь.
Блаженныи же, пришед в монастырь, и приходить к игумену, и просить благословениа и о замедлении прощениа, и молить игумена и братию о приятии. Игумен же, ведый житие его богоугодное и добронравие, нимало не истязав, ни в новоначалных поставляеть, благослови его, и прият его с любовию, и устрояет его клирика. Блаженныи же в вящи чин прииде, и вящешии добродетели стяжа, и велико усердие показа, и всех преодоле смирением, поминаа в паметь писанаа, яко «проиду в место крова дивна до дому Божиа в глас радованиа исповеданиа шуму празднующаго» (Пс 41:5), «да насладяться в веселии, вспоите Богу, поите имяни Его» (Пс 67:4-5). И пакы рече// (л. 43 об.): «“Крепость моя и пение мое Господь. Бысть мне в спасение в селех праведных” (Пс 117:14–15). “Гласом ко Господу взвах, гласом моим к Господу помолихся. Пролию пред ним молитву мою и печаль мою пред ним взвещу. Егда исщезаше от мене дух мои”» (Пс 141:2–4). И сие вспоминая на всяк день. И от сего велико умиление бысть ему бысть ему, и о исходе душевнем велми печашеся, и слезным источником изливатися от очию его. И пребысть же блаженный в том чину неколико время.
И потом свещает игумен с братиею, священьству сподобляют его. Блаженны же взят чин священническы и, чисте служа, жертву принося Богу, служаше по неделям, якоже и прочии священници, и, егда прост бываше, и паки в поварню отхожаше или в хлебню и много помогаше братиам в служьбах. Никакоже обленихся, ни превознесеся мыслию священьства саном, не уподобися оному ленивому рабу, не скры в земли дарованного ему //(л. 44) таланта, но сторичныи прикуп хотя принести господину своему (Ср. Мф 25:14–30), и тако пребываа служа пречистым таинам, повинуяся во всем настоятелю своему. Сам же посылает грамоту отцу своему, да повелит готовити лес на сздание церкви и на поставление келиям.
О приходе Александрове к игумену <нрзб>
По неколицем же времяни пакы блаженный приходить к игумену и просит благословениа и отпущениа с молитвою, да идет на преже реченое ему место. Игумен же не всхоте по воле его створити: «Чадо, не остави обета своего, еже рекл еси терпети до последняго издыханиа». Блажении же тепле молит игумена и с умилением и слезами и исповедает ему вся по ряду: звание гласом дивным на место оно и свои ответ и клятву, еже не преступити обета, и отца своего глаголы слышаниа звон и гласи поющих. Игумен же, видев его к Богу желание, и не просто отпущаеть его, посылаеть с ним брата некоего искусна //(л. 44 об.) инока, ведуща добре чин монастырьскыи. И благослови их, и отпусти с молитвою, и вдасть ему на утвержение непобедимую помощницу – образ Пречистыя Богородица, иже есть Одигитриа, на руку имеа Превечнаго Младенца, и другую икону – образ Николы Чюдотворца. Есть же те образы и доныне во обители, Богом блюдоми, в притворе над гробом преподобнаго отца нашего Александра, всеми зрими.
Блаженный же с братом онем, взем от игумена благословение, взя же с собою потребная, пути касаются. Идоша некая веси, зовомое Короткое. И оттуду вседоша в насад, и отплыша в Каргополь, и дошед веси, глаголемыя Слободы, жилища родитель своих. Родители же взрадовашеся о приходе блаженнаго. Он же возрадовася, дошед родитель своих. И поставиша им трапезу, да напитаются и потом почиют от труда путнаго, бе бо уже вечер. Наутрии же блаженный, //(л. 45) встав, нимало помедлив (уже бо бе осень, празднику тогда приспевшу Рождества Пресвятей Богородицы), и иде на преже реченое ему место, и створи сень, и сдела киот, и вложи в нем образ Пречистыя Честнаго Ея Одигитрия и другую икону – образ Николы Чюдотворца. И пад на землю, пред образом Пречистыя со слезами моляшеся.
Молитва: «О всемилостивая Владычице Богородица, Мати Христа Бога, услыши моя молитвы, грешнаго и нестоинаго раба твоего, се ныне прибегаю в твое теплое заступление, требующа твоеа помощи, на Тя бо по Бозе надежю взложих, но сама настави мя и схрани мя от уст пагубнаго змия, зияща пожрети мя, и спаси мя, на сем месте хотяща Богу работати и молитвы всылати к Всещедрому Богу о благоверном царе государе нашем, и христолюбивых князех, и за вся христианы о спасении и о утвержении, понеже убо спасение их и у//(л. 45 об.)крепление, покои бываеть нам и бесчание. Даждь тихо и безмолвно житие поживем с всякою благою верою (1 Тим 2:2) и прославити имя Твое святое в векы. Аминь». И встав от молитвы, и обыде место по лаврьскому устроению и расчинии, и наят делателеи, и начат преже келию ставити. И свершиста вскоре Божиею благодатию, и начат жити в неи в трудех и бдениих, с слезами Бога молити. Наят же делателеи и церковь рубити и созидати, отца своего Никифора нарядчика и дозирателя делу приставляеть, а сам поиде в Великый Нов град.
Старца же с ним прешедшаго молит с собою итти. Брат же он не преслуша вся, поиде с ним и, взем потребнаа, пути касаются, шествие творя к Великому Нову граду// (л. 46).