Диакон: С миром Христовым изыдем.
Архиерей же (или иерей) исшед святыми [101//102] дверьми из олтаря, и став среди народа, глаголет молитву сию, зря к востоку:
От силы в силу восходяще, и всю еже в храме твоем исполнив божественную службу, и ныне молимся тебе, Господи Боже наш: совершеннаго человеколюбия сподоби нас, исправи путь наш, укорени нас в страсе твоем, всех помилуй и пренебесного царствия твоего достойны покажи, во Христе Иисусе Господе нашем, с нимже подобает тебе слава, честь, держава, вкупе со всесвятым Духом, ныне, и присно, и во веки веков.
Диакон к людем: Отпущаетесь в мире.
Архиерей или иерей: Благословися Бог, благословляяй и освящаяй нас причащением святых и пречистых его таин, ныне, и присно, и во веки веков.
Людие: Аминь.
102//103
И отходят людие с миром в домы своя, священницы же совлачаются святых одежд, тожде творит и диакон потребив святая, и идут в домы своя благодаряще Бога.
Сице совершися божественная литургия святаго апостола Иакова.
Конец и Богу слава.
103//104
ИЗВЕСТИЕ
О божественней литургии святаго славнаго апостола Иакова брата божия и перваго иерарха иерусалимскаго.
Сию божественную литургию святаго славнаго апостола Иакова брата божия и перваго архиереа иерусалимскаго от святыя православныя церкве иерусалимския прияхом. В сей бо церкви единожды в лето, в день памяи святаго апостола Иакова, октовриа в 23 день, сия божественная литургиа совершается. В сей же день совершается такожде и в АЛександрии, и на острове Закинфе: от древейших бо лет сию литургию тамо совершати обыкоша. Глаголют, яко от [104//105] дний святых апостол предание сие соблюдается. Древле убо даже до девятаго века от рождества Христова литургиа сия бысть обычнейша в Палестине, в Закинфе, на Кипре, в Александрии, на святей синайстей горе и в южной Италии, сиречь Велицей Греции, обаче златоустовой и василиевой, яко царствующаго града Константинополя обычными литургиами по малу заменися, и тако угашашеся предание сея божественныя службы, яко да токмо единожды в лето ныне совершают ю.
Святый Иоанн златоустый егда бе пресвитер во Антиохии, всяко совершаше сию литургию, таже пришед в царствующий град, изрече своими словесы молитвы, иже суть в чине его литургии. Прежде Златоуста, Василий Великий, Кесарии Каппадокийския архиепископ, своими боговдохновенными словесы службу божию [105//106] изрече, юже сократи немощи человеческия ради святый Иоанн златоустый. Темже златоустовы, наипаче же василиевы литургии основание едино, еже есть литургиа святаго Иакова брата божия.
Ведомо буди, яко изменися мало чин сей от дней апостольских. Святыя отцы наша установиша, да поются песни некия, ихже не бысть во дни святых апостол, Сиречь: Единородныйы сыне, Трисвятое, таже символ православныя веры, и иныя. Сие богоносныя отцы наша учиниша научения христиан вере ради.
Сице достиже предание службы сея даже до сего дне, и мы прияхом его во святем граде Иерусалиме, и преложихом службу сию с греческаго языка на словенской. Не знаше бо сея службы церковь российская, ниже прочыя церкви народов словенских: от царскаго бо града Константинополя прияша богослу [106//107]
Жебный чин. В царском же граде сию службу не обыкоша тогда совершати: точию златоустову, василиеву и преждеосвященных даров литургии. Сего ради отцы нашя прияша точию три сии литургии, ихже и преложиша на словенский язык.
Ревнуя преданием апостольским, предстоятель русския церкве в разсеянии сущей, высокопреосвященнейший Анастасий, митрополит кишиневский и хотинский даде благословение да совершится сия божественная литургиа святаго апостола Иакова на словенском языце в царственном граде королевства Югославии Белграде, в русском православном храме святыя живоначальныя Троицы, еже и бысть ианнуария в 18 день, в память иже во святых отец наших Афанасия и Кирилла, патриархов Александрийских, в лето Господне 1938, присутствующым [107//108]
Преосвященным: Анастасию митрополиту кишиневскому и хотинскому, Нестору архиепископу камчатскому и петропавловскому, Алексию епископу алеутскому и аляскинскому, и Иоанну епископу шанхайскому, литургисающу священноигумену Филиппу (Гарднеру), имже и преложися литургиа сия с греческаго языка на словенский, при протодиаконе Алексие Годяеве.
Мним, яко в скорбныя дние наши, егда церковь русская в гонении и разсеянии обретается, литургия сия зело приличествует: многажды бо молимся в ней о еже в гонении, в заточении, в тяжких работах и в многоразличных скорбех сущих, вельми умилительны и пространны суть молитвы сии, ихже изрекоша древние христианы, егда за веру гонения и скорби терпеша.