Тема 8. Учение об Искуплении
Понятие об искуплении. Библейские и святоотеческие образы искупления. Юридическая и нравственная теории искупления, их переосмысление в православном богословии XX века.
Составляющие искупления. Боговоплощение. Учение Иисуса Христа. Чудеса Иисуса Христа. Крестная смерть. Сошествие Иисуса Христа во ад и победа над адом.
Воскресение Иисуса Христа. Вознесение Иисуса Христа на небо. Вечное царствование Иисуса Христа по вознесении на небо. Спасительные плоды искупительного подвига Иисуса Христа.
Учебные пособия и дополнительная литература
Давыденков О., свящ. Догматическое богословие: учебное пособие. — М.: Изд-во ПСТГУ, 2013. — С. 397-452.
Воронов Ливерий, прот. Догматическое богословие: Учебник для духовных учебных заведений. — СПб.: Издательский дом Московского Патриархата «Хроника», 1994. — С. 51-72.
Гнедич П., прот. Догмат искупления. — М., 2007.
Лосский В. Н. Искупление и обожение / Пер. В. Рещиковой // Лосский В. Н. Богословие и боговидение: Сборник статей / Под общ. ред. В. Пислякова. — М.: Изд-во Свято-Владимирского братства, 2000. — С. 273–288.
Макарий (Булгаков), митр. Православно-догматическое богословие: в 2 т. — Коломна: Свято-Троицкий Ново-Голутвин монастырь, 1993. — Т. 2. — С. 90-139.
1.1. Понятийно-тематический минимум
Теория искупления (юридическая, нравственная, органическая), Гефсиманское борение, Крест, сошествие во ад, воскресение, вознесение, пятидесятница.
1.2. Вопросы для самопроверки
Как соотносятся понятия спасение и искупление?
Этимология слова искупление.
Какова цель искупления?
Перечислите библейские и святоотеческие образы спасения.
Охарактеризуйте положительные и отрицательные стороны юридической, нравственной и органической теорий искупления.
Перечислите составляющие искупления.
В чем заключается значение Боговоплощения в деле искупления?
В чем заключается значение учения, пророчеств и чудес Иисуса Христа в деле искупления?
Какое место занимает Крестная Жертва в деле искупления?
Кому приносится Крестная Жертва?
В чем заключается значение сошествия Иисуса Христа во ад в деле искупления?
В чем заключается значение Воскресения Иисуса Христа в деле искупления?
В чем заключается значение Вознесения Иисуса Христа в деле искупления?
Перечислите плоды искупительного подвига Иисуса Христа.
2. Богословское осмысление богослужебных текстов
«Искупил ны еси от клятвы законныя честною Твоею Кровию, на Кресте пригвоздився и копием прободся, безсмертие источил еси человеком, Спасе наш, слава Тебе» (Страстная седмица. Пятница. Утреня. Седален по 15 антифоне)
«Днешний день тайно великий Моисей прообразоваше, глаголя: и благослови Бог день седмый. Сия бо есть благословенная Суббота. Сей есть упокоения день, воньже почи от всех дел Своих Единородный Сын Божий, смотрением еже на смерть плотию субботствовав: и во еже бе, паки возвращься Воскресением, дарова нам живот вечный, яко Един Благ и Человеколюбец»(Страстная седмица. Суббота. Утреня. Стихира на хвалитех)
«Приидите, вси языцы, / благословенному Древу поклонимся, / имже бысть вечная правда: / праoтца бо Адама прельстивый древом / Крестом прельщается / и падает, низвержен, падением странным, / мучительством одержавый царское здание; / Кровию Божиею яд змиев отмывается, / и клятва разрушися осуждения праведнаго, / неправедным судом Праведнику осуждену бывшу; / Древом бо подобаше древо исцелити / и Страстию Безстрастнаго, яже на Древе, / разрешити страсти осужденнаго. / Но слава, Христе Царю, / eже о нас Твоему мудрому смотрению, / имже спасл eси всех, / яко Благ и человеколюбец» (Воздвижение. Великая вечерня. Стихира на и ныне на Господи воззвах)
«Радуйся, слепых наставниче, / немощных врачу, / воскресение всех умерших, / воздвигнувый ны, во тлю падшия, / Кресте честный, / имже разрушися клятва, и процвете нетление, / и земнии обожихомся, / и диавол всеконечно низвержеся. / Днесь воздвизаема тя видяще руками архиерейскими, / возносим Вознесеннаго посреде тебе / и тебе покланяемся, / почерпающе богатно велию милость» (Воздвижение. Великая вечерня. Стихира на стиховне)
«Иже прежде век из Отца рождся паче мысли, / из Девы напоследок воплотися, якоже весть Сам, / хотя человечество обновити, истлевшее лукаваго змия советом» (Неделя святых отец. Тропарь канона предпразднству Рождества)
«Иже в Вышних соседяй Отцу и Духу, / смирившееся естество человеческое видев, / Сын Божий Безначальный начало приемлет / и хощет плотию родитися, яко человек» (Неделя святых отец. Тропарь канона предпразднству Рождества)
«Во ад Божественное низшествие Твое, Христе Боже, мертвым жизнь явися: / Ты бо врага связал еси державу доле, Благий, / и Небесную стезю человеком отверзл еси» (Неделя святых отец. Тропарь канона предпразднству Рождества)
«Не истле во гробе пречистое тело Избавителя лежащо, / но, яко силен, сокруши адовы вереи / и воскресе во славе, Христе, тридневно» (Неделя святых отец. Тропарь канона предпразднству Рождества)
«Видел еси нашу болезнь и озлобление, Щедрый Христе, / и не презрил еси нас, но истощил еси Тебе Самаго, не отступив Родителя, / и вселился еси во утробу Неискусобрачную, / яже неболезненно родити Тя плотию в вертепе предгрядет» (Неделя святых отец. Тропарь канона предпразднству Рождества)
«Приидите, возрадуемся Господеви, настоящую тайну сказующе: / средостение градежа разрушися, / пламенное oружие плещи дает, / и Херувим отступает от древа жизни, / и аз райския пищи причащаюся, / от негоже произгнан бых преслушания ради; / неизменный бо образ Oтечь, / образ присносущия Eго, / зрак раба приемлет, / от Неискусобрачныя Матере прошед, / не преложение претерпев, / eже бо бе пребысть, Бог Сый истинен, / и eже не бе прият, Человек быв человеколюбия ради. / Тому возопиим: / рождейся от Девы Боже, помилуй нас» (Рождество Христово. Великая вечерня. Стихира)
«Неизреченным советом раждается плотию, / Безплотный описуется ныне телом, неописанный, / и спасает непреложно оба существа; / начало приемлет, Иже естеством Безначальный и Един Безлетен; / зрится Младенец, Сый всесовершенный; / носится руками, носяй всяческая. / Темже Того сродством почтенныя / яко Бог венчает Своим Рождеством, / яже прославляюще верою, немолчно вопием: / Щедре, спасай Тебе чтущия» (Неделя после Рождества Христова. Икос)
«Днесь спасения нашего главизна / и еже от века таинства явление: / Сын Божий Сын Девы бывает, / и Гавриил благодать благовествует. / Темже и мы с ним Богородице возопиим: / радуйся, Благодатная, / Господь с Тобою» (Благовещение. Тропарь)
«Еже от века таинство открывается днесь, / и Сын Божий Сын человечь бывает: / да, хуждшее восприем, подаст ми лучшее. / Солгася древле Адам, / и Бог, возжелев быти, не бысть: / Человек бывает Бог, / да бога Адама соделает. / Да веселится тварь, да ликовствует естество, / яко Архангел Деве со страхом предстоит / и – еже радуйся – приносит, печали сопротивное. / За милосердие милости вочеловечивыйся, / Боже наш, слава Тебе» (Благовещение. Стихира на и ныне на хвалитех)