Къыз кете. О да озен янына бара. Урчугъыны энъкъастан сувгъа тюширип, агълап башлай.
Къартанай къызгъа келип (бабушка подошла к девочке):
«Не ичюн агълайсынъ, къызым(почему ты плачешь, доченька)?» - дей(говорит).
Къартанай къызгъа келип:
«Не ичюн агълайсынъ, къызым?» - дей.
Къыз (девочка):
««Насыл агъламайым (как не плакать), урчугъым сувгъа тюшти (веретено упало в воду), огей анамдан къоркъам (боюсь мачехи). Шимди эвге барсам ( если сейчас я пойду домой), огей анам котеклер (мачеха меня побьет)», - дей (говорит).
Къыз:
««Насыл агъламайым, урчугъым сувгъа тюшти, огей анамдан къоркъам. Шимди эвге барсам, огей анам котеклер», - дей.
Къартанай бу къызны биле (бабушка эту девочку знала) ве меселени (меселе – 1.задача, вопрос, проблема;2. дело) анълай (и поняла в чём дело). Къызгъа (девочке):
«Къызым, отур да (доченька, садись) меним башымны бакъ(посмотри мою голову). Мен юкълайым (я буду спать), меним башымдан акъ сув , сары сув кетер ( по моей голове будет течь белая, затем жёлтая вода), сен мени уятма (ты меня не буди). Ешиль сув кеткенде (когда потечёт зелёная вода), мени уятырсынъ (разбудишь меня)», - дей (говорит).
Къартанай бу къызны биле ве меселени анълай. Къызгъа:
«Къызым, отур да меним башымны бакъ. Мен юкълайым, меним башымдан акъ сув , сары сув кетер, сен мени уятма. Ешиль сув кеткенде, мени уятырсынъ», - дей.
Къыз къартанайнынъ башыны бакъа (девочка смотрит бабушкину голову). Къартанайнынъ башындан ( по голове бабушки) акъ, сары сув кете (белая, жёлтая вода текла), къызчыкъ уятмай (девочка её не будит). Ешиль сув кетеяткъанда (когда потекла зелёная вода), уята (разбудила). Къартанай бу ешиль сувнен (бабушка этой зелёной водой) къызчыкънынъ башыны джува ( девочке помыла голову), явлукънен башыны багълай ве (завязывает ей голову и): «Буны сакъын чезме (ни в коем случае не развязывай)», - дей (говорит). Къыз къувана-къувана анасына келе (девочка очень обрадовалась и побежала к маме). Бир къач афталар кече (прошло несколько недель).
Къыз къартанайнынъ башыны бакъа. Къартанайнынъ башындан акъ, сары сув кете, къызчыкъ уятмай. Ешиль сув кетеяткъанда, уята. Къартанай бу ешиль сувнен къызчыкънынъ башыны джува, явлукънен башыны багълай ве: «Буны сакъын чезме», - дей. Къыз къувана-къувана анасына келе. Бир къач афталар кече.
Анасы (мама):
«Къызымнынъ башыны чезип бакъайым (доченькину голову развяжу, посмотрю), алтынлангъан экенми (позолотела ли)?» - деп къызынынъ башыны чезе (сказала и развязала голову). Бир даа бакъса(раз посмотрела), не корьсин (и что видит), къызнынъ башында хыярлар осип башлай (на голове у дочки растут огурцы). Къызынынъ башында оськен хыярларны къопара (она срывала огурцы, растущие на голове у дочки), лякин хыярлар даа зияде оселер (но они ещё больше растут).Бунынъ ичюн (поэтому) къызнынъ адыны хыяр баш деп къоялар (девочку стали называть огуречная голова). Бир кимсе о къызгъа къулакъ асмай (никто на эту девочку не обращает внимания, перен.зн. къулакъ асмакъ – не обращать внимания). Алтын баш исе даа дюльбер ола ( а золотая голова стала ещё красивее).
Анасы:
«Къызымнынъ башыны чезип бакъайым, алтынлангъан экенми?» - деп къызынынъ башыны чезе. Бир даа бакъса, не корьсин, къызнынъ башында хыярлар осип башлай. Къызынынъ башында оськен хыярларны къопара, лякин хыярлар даа зияде оселер.Бунынъ ичюн къызнынъ адыны хыяр баш деп къоялар. Бир кимсе о къызгъа къулакъ асмай. Алтын баш исе даа дюльбер ола.
Бир кунь бу хыяр башнынъ анасы тойгъа кеткенде ( один день когда мама огуречной головы пошла на свадьбу),озюнинъ хыяр баш къызыны да алып кете ( взяла свою дочь – огуречную голову, с собой).Алтын башны алып кетмей ( золотую голову с собой не берёт). «Мен де кетем(и я пойду)», - дегени ичюн (за то что сказала: «И я пойду»), оны яхшы котеклей (мачеха её сильно побила) ве эвге къапап ташлай (и запирает её дома).Алтын баш эв ичинде агълай-агълай отургъанда (когда золотая голова сидела дома и плакала), кене де шу къартанайчыкъ келе (опять пришла эта бабушка).Ондан сорай(спрашивает у неё):
«Не ичюн агълайсынъ, къызчыгъым (почему ты плачешь, доченька), сени кене де ынджыттылармы(тебя опять обидели, ынджытмакъ - обижать)?» - деп сорай (спрашивает).
Бир кунь бу хыяр башнынъ анасы тойгъа кеткенде,озюнинъ хыяр баш къызыны да алып кете. Алтын башны алып кетмей. «Мен де кетем», - дегени ичюн, оны яхшы котеклей ве эвге къапап ташлай.Алтын баш эв ичинде агълай-агълай отургъанда, кене де шу къартанайчыкъ келе.Ондан сорай:
«Не ичюн агълайсынъ, къызчыгъым, сени кене де ынджыттылармы?» - деп сорай.
Къызчыкъ (девочка):
« Огей анам бузавчыгъымны сойды (мачеха зарезала моего телёночка) ве мени де пек яман этип урды (и меня сильно побила). Онынъ ичюн агълайым ( поэтому я и плачу). О озюнинъ хыяр баш къызыны тойгъа алып кетти (она свою дочку с огуречной головой взяла на свадьбу), мени исе алмады (а меня не взяла)», - деди (сказала).
Къызчыкъ:
« Огей анам бузавчыгъымны сойды ве мени де пек яман этип урды. Онынъ ичюн агълайым. О озюнинъ хыяр баш къызыны тойгъа алып кетти, мени исе алмады», - деди.
Къартанай (бабушка):
«Сен, къызым, бузавчыгъынънынъ кемиклерини манъа кетир (ты, доченька, принеси мне кости твоего телёнка), биз оны мына бу чукъур ичине комейик (мы их вот в этой яме закопаем, чукъур - яма)», - дей (говорит).
Къызчыкъ бузавчыгъынънынъ кемиклерини кетире (девочка принесла кости телёнка), оларны комелер (они их закапывают), бираз вакъыт кечкен сонъ ( через некоторое время) къартанай кемиклерни комген чукъурнынъ устюне тепме ура (бабушка ударила один раз по яме в которой были закопаны кости), о ерден бир арап атылып чыкъа ( с этого места выскочил один араб).
Къартанай:
«Сен, къызым, бузавчыгъынънынъ кемиклерини манъа кетир, биз оны мына бу чукъур ичине комейик », - дей.