Make up a dialogue between a civil servant and his/her employer.
· Discuss possible unethical behaviour both of them, ways to deal with the problem.
· What Maxims Of Public Administration Ethics should be taken into account when thinking how to adhere to ethical standards at a civil service?
· Which peculiarities should each participant remember about? Why?
11. Prepare a report in the form of a presentation on one of the following topics:
1.Government ethics
2.Ethical decision-making
3.Ethics and the personal life of administrators
4.Ethical climate in public sector
Fill in the table. Search the Internet for explanations, examples, problems and their solutions in the main fronts of business ethics. Be ready to comment upon the found information.
Ethics in PA | explanation | examples |
public officials characteristics | ||
a changing environment | ||
ethical breaches |
Write the summary of the text (250 words). Use the active vocabulary of the unit.
To write a summary, use your own words to express briefly the main idea and relevant details of the piece you have read. What was it about and what did the author want to communicate?
Translate into English.
1.Государственные чиновники должны предоставлять услуги в интересах общества.
2.Управление государством согласно демократическим принципам требует, чтобы государственные должностные лица были независимыми, беспристрастными и ответственными перед людьми.
3.Мошенничество, взяточничество и другие злоупотребления властью искажают концепцию равного участия всех граждан в общественной жизни.
4.Граждане ожидают, что государственные чиновники будут честно служить общественным интересам и эффективно управлять общественными ресурсами
5.Хотя реформы государственного управления и достигли важных результатов с точки зрения эффективности и действенности, некоторые из корректировок, возможно, оказали непредвиденное воздействие на этику и стандарты поведения.
6. Государственный служащий без колебаний примет ответственность за свои решения и действия.
7.Он сохранит моральную ответственность, когда будет принимать решения по своему усмотрению.
8. Работа рассматривается не как бремя, а как возможность служить и конструктивно содействовать обществу.
9. Этический кодекс для государственных служащих признает, в первую очередь, то, что управляющие не просто нейтральные исполнители политики правительства.
10.Этичное поведение государственных служащих имеет основополагающее значение для осуществления демократического управления на законной основе
11.Поддержание социальной справедливости должно быть конструктивной целью для государственного служащего.
12.Этический кодекс не воспрепятствует всем этическим нарушениям - он даже не остановит большинство из них, но этичное поведение, очевидно, стоит усилий.
SOURCES FOR FURTHER RESEARCH
· https://www.youtube.com/watch?v=1BJTgDiX0k8
· https://www.youtube.com/watch?v=JyxxAuZNbTQ
· https://www.youtube.com/watch?v=l4hyiBct9y4
· https://www.youtube.com/watch?v=oRfeT-uXni8&t=70s
· https://www.youtube.com/watch?v=0ipbGlRVeXM
UNIT 10
Leadership in the Public Arena
Lead-in
Comment on the following statements. Use the expressions in the table below. Work in pairs.
Asking for Opinions Can you give me your thoughts on … ? Do you approve of … ? Do you agree with the opinion that … ? Do you have any views on … ? Do you share the/my view that … ? If I asked your opinion about … , … ? If I said … , … ? I’d like (to hear) your views on … I’m sure you’d agree that …What are your feelings about … ? What are your views on … ? |
1."To handle yourself, use your head; to handle others, use your heart." - Eleanor Roosevelt
2."Keep your fears to yourself, but share your courage with others."- Robert Louis Stevenson
3."Leaders must be close enough to relate to others, but far enough ahead to motivate them." - John C. Maxwell
4."A leader is a dealer in hope."- Napoleon
5."Earn your leadership every day." - Michael Jordan
Topical Vocabulary
a) Study the vocabulary list. Use the words and phrases in the sentences of your own.
1. accountability (n) – ответственность, подотчетность
syn. responsibility, liability
2. actualise (v) – осуществлять, реализовывать
3. adaptation (n) – применение, приспособление
4. adept (n) – знаток, эксперт
socially adept – знаток законов социума
5. advisory (adj) - консультативный
6. be assertive – быть напористым
7. be nurtured – быть воспитанным, обученным, выращенным
8. capacity (n) - способность
9. conceptualize an issue – осмысливать проблему
10. dependable (adj) – заслуживающий доверия, надежный
11. devoid of spontaneity – лишенный спонтанности
12. elicit (v) – вызывать, выявлять, допытываться
elicit cooperation – устанавливать сотрудничество
13. empowered (adj) - уполномоченный
14. espousal (n) – поддержка идеи
15. flamboyant (adj) – яркий, живой
16. imbed/embed (v) – внедрять
17. influenced – подверженный влиянию
18. indirect (adj) – уклончивый, косвенный, побочный
19. inspirational (adj) - вдохновляющий
20. judgmental (adj) – поверхностный (о мнении), субъективный
21. leadership focus – сосредоточенность на руководстве
22. mutually exclusive – взаимоисключающий
23. orderly (adj) - упорядоченный
24. organisational performance – организационная эффективность
25. performance management – управление производительностью
26. public spiritedness – дух гражданственности
27. reframe an issue – переосмысление вопроса
28. resourceful (adj) - находчивый
29. securing leader – закрепление лидерских позиций
30. sincere (adj) - искренний
31. separated powers – разделение властей
32. shared vision – общее видение
33. shortcoming (n) - недостаток
34. stubborn (adj) – упрямый
35. status quo – существующее положение
36. strive (v) – стараться, прилагать усилия
37. succession planning – планирование кадровой преемственности
38. thorough [´θᴧrˏə] (adj) – тщательный, доскональный
39. underlying values – базовые ценности
40. unspoken - невыраженный
41. varying degrees – различные степени
42. willingness (n) – готовность
b) Fill in the table. Use 5-7 words to compose stories of your own.
VERB | NOUN | ADJECTIVE | ADVERB |
to allocate | |||
attainment | |||
manageable | |||
individually | |||
communicate | |||
subordinate | |||
entire | |||
obviously |
c) Fill in the gaps using the words and word combinations from the Topical
Vocabulary.
1.Sean had ______ his dream and achieved the world record
2.They expressed their _____ to help.
3.You can ____ the videos into a blog post.
4.Ann sorted the information into _____ categories.
5.She's a very ___ manager.
6.Like any political system, it has its ___.
7.There's an ____ assumption in the department that Sue will take over the post when Dan leaves.
8. They did a ___ search of the area but found nothing.
9.The Governor is _____to determine whether a complaint has been properly investigated.
10.He wears ______ clothes more suited to a rock star than a literary figure.
2. a) Match idioms and their meanings.
1.to ace a test 2.also-ran 3.in the bag 4.to bear fruit 5.to bring the house down 6. to chance one's arm 7. to cook someone's goose | a.something produces positive or successful results b. you decide to do something even though there is little hope of success c.obtain a very high score or an excellent result. d.when it becomes obvious that success or victory is going to be achieved e.to spoil that person's chances of success f.give a very successful performance. g. an unsuccessful competitor. |
b) Fill in the gaps using idioms below:
1.If he sings like that on Saturday, he'll ______.
2.After years of hard work, his research finally began ____.
3.When the burglar saw the police car arriving, he realized his ______!
4.He entered the contest hoping that he wouldn't end up as an _____.
5.Maria's parents said she could go to the party if she ______
6.Tony knew there was little hope of getting into Harvard but he decided to _____ anyway.
7.An hour before the polling stations closed, victory seemed _____ for the Conservative candidate