Make up a dialogue between two government officials. Discuss the typical problems such as corruption, money laundering, abuse of ranks, etc. Make a list of measures how to fight with the problems.

13. Prepare a report in the form of a presentation on one of the following topics:

1.The latest approaches to the implementation of state and municipal government.

2.The subject and scientific basis of the system of state and municipal government.

3.Foreign Experience of State and Municipal Management.

4.State and municipal management as an object of legal regulation.

5.Regulation of state and municipal services and functions.

6.Interaction of the state and municipal level of management.

Writing

Fill in the table. Search the Internet for finding differences between local government, state government and federal government. Be ready to comment upon the found information.

  Local government State government Federal government
Explanation      

Write the summary of the text (250 words). Use the active vocabulary of the unit.

To write a summary, use your own words to express briefly the main idea and relevant details of the piece you have read. What was it about and what did the author want to communicate?

Translate into English.

1.Правительства штатов устанавливают уставы для уездных и городских властей.

2.Организация местных органов власти варьируется в зависимости от государства.

3.Государственное правительство разрабатывает и применяет законы для государства.

4.Главной функцией уездного правительства является местное управление государственными законами.

5.Члены законодательной власти в губернаторской партии следуют указаниям губернатора в поддержку или против отдельных законодательных актов.

6.В каждом графстве есть уездное место, которое является городом, который служит столицей этого округа.

7.Граждане района избирают большинство своих должностных лиц местного правительства.

8.В большинстве штатов есть губернатор, который является главой исполнительной ветви власти.

9.В Соединенных Штатах в каждом из пятидесяти штатов есть государственная конституция.

10.В современных странах правительства штатов имеют особые полномочия и обязанности, которых нет у национального правительства.

SOURCES FOR FURTHER RESEARCH

· https://www.whitehouse.gov/1600/state-and-local-government

· http://www.theusaonline.com/government/state-local-government.htm

· https://collegegrad.com/industries/state-and-local-government

· http://www.statelocalgov.net/

· http://refac.ru/the-state-and-local-government/

UNIT 3

Government decision-making

Lead-in

Discuss the questions in pairs.

6. Why are Governments centralized institutions?

7. How do you think there are limitations on the powers of government or on the processes?

8. Do you agree that the success of a government can be measured by its ability to satisfy the requirements of population and external governments?

9. How do you think what organizations governments take part in?

10. What should you do when decision-making processes are not working well?

Topical Vocabulary

a) Study the vocabulary list. Use the words and phrases in the sentences of your own.

1. to amend (v) - изменить

2. asset(n) – актив, имущество, капитал

3. to at odds with– вступать в противоречие

4. bias(n) – предвзятость, предубеждение, тенденциозность

5. Chancellor(n) – премьер министр

6. clique(n) – группировка, клика

7.consistent(adj) – последовательный, согласованный

8.councilors(n) - советники

9. to bind(v) – связывать, обязывать

to be binding on smth– быть обязательным для чего-либо

10. defamation(n) – клевета

laws of defamation – законы о клевете

11. delivery(n) – предоставление, поставка, доставка

delivery of effective service – предоставление услуг высокого уровня

12. to derive authority – получать полномочия

13. division(n) - отдел

subdivision(n) - подразделение

14. engagement(n) – дело, занятие, обязательство

community engagement – участие, вовлечение сообщества

15. frank (adj) – открытый, явный

16. Home Secretary – министр внутренних дел ( в Великобритании)

17. impartial(adj) - беспристрастный

18. inclusion(n) –интеграция, включенность в структуру

social inclusion– социальная интеграция

inclusive (adj) – включенный в общую концепцию

19. input(n) – вклад

to give an input(n) – вносить вклад

20. invalid(adj) – недействительный

21. lawfully (adv)– законно

22. elected officials - выборные должностные лица

23. government officials - правительственные чиновники

24. to over ride (v) – отвергать, отменять

25. to pertain (v) – относиться к чему-либо

26. rebellion (n) – возмущение, сопротивление, неподчинение

27. to repeal (v) - отменить

28. retribution (n) – наказание, возмездие

29. to spark (v) – побуждать

30. sustainable (adj) – устойчивый, стабильный, экологический

sustainable development – стабильное, долгосрочное развитие

31. transparent (adj) – очевидный, ясный, понятный

32. virtue (n) – действие, свойство, хорошее качество

by virtue of smth. – благодаря чему-либо

b) Transcribe and pronounce the following words. Use them in the sentences of your own.

· retribution

· lawfully

· inclusive

· ethical

· repeal

· committee

· non-elected

· inner-circle

· bill

· councilor

c) Fill in the table. Use 5-7 words to compose stories of your own.

VERB NOUN ADJECTIVE ADVERB
question      
  issue    
    effective  
      immediately
access      
  government    
    democratic  
      formally
  committee    

d) Fill in the gaps using the words and word combinations from the Topical Vocabulary.

1.Until the constitution ___ the power to appoint ministers will remain with the president.

2.The senator has accused the media of ___.

3.The lawsuit accused his former associates of ___.

4.A trial must be fair and ___.

5.I didn't have much ___ into the project.

6.Those who pay the taxes act ___ and help decrease the budget deficit.

7.The president used his veto to ___ the committee's decision.

8.The government has brutally crushed the ___.

9.A large international meeting was held with the aim of promoting ___. development in all countries.

10.She was asked whether a civilian government should seek ___ against military officers involved in human rights abuses.

Наши рекомендации