Put the verb into the correct form. Федеральное агентство по образованию

Федеральное агентство по образованию

Государственное образовательное учреждение

Высшего профессионального образования

НИЖЕГОРОДСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ

ЛИНГВИСТИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ

ИМ. Н.А.ДОБРОЛЮБОВА

СБОРНИК ГРАММАТИЧЕСКИХ УПРАЖНЕНИЙ

(ПОВТОРЕНИЕ ВИДОВРЕМЕННЫХ ФОРМ,

КОСВЕННАЯ РЕЧЬ, СТРАДАТЕЛЬНЫЙ ЗАЛОГ)

Учебно-методическое пособие по английскому языку для студентов IV курса факультетов немецкого и французского языков, изучающих английский язык как второй иностранный

Нижний Новгород

Печатается по решению редакционно-издательского совета ГОУ ВПО НГЛУ. Специальность: 031201 — Теория и методика преподавания иностранных языков и культур. Дисциплина: практический курс речевого общения (английский язык как второй иностранный)

УДК 811.111’36(076.1)

ББК 81.432.1-93

C 231

Сборник грамматических упражнений (повторение видовременных форм, косвенная речь, страдательный залог): учебно-методическое пособие по английскому языку для студентов IV курса факультетов немецкого и французского языков, изучающих английский язык как второй иностранный. - Нижний Новгород: Нижегородский государственный лингвистический университет им. Н.А.Добролюбова, 2008. - 77 с.

Настоящее учебно-методическое пособие предназначено для студентов 2-го года обучения, изучающих английский язык как второй иностранный. Цель пособия - повторение временных форм активного залога, введение и активизация в речи пассивного залога и структур с косвенной речью. Пособие может быть использовано для аудиторной и самостоятельной работы.

УДК 811.111’36(076.1)

ББК 81.432.1-93

Составитель А.О.Баринова, ассистент

Рецензенты: С.Ю.Ильина, канд. филол. наук, доцент кафедры второго иностранного языка НГЛУ им. Н.А.Добролюбова

Е.А.Максименко, доцент кафедры основ английского языка НГЛУ им. Н.А.Добролюбова

© ГОУ ВПО НГЛУ, 2008

Part I. Tenses

The Present Tenses

The Present Simple Tense

The Present Indefinite is used to denote:

1. Customary, repeated actions.

I get up at 8 o’clock every morning.

2. Actions and states characterizing a given person.

She sings beautifully.

3. Universal truth.

The sun rises in the East.

4. Actions going on at the present moment with verbs not used in the Continuous form.

I hear somebody knock. Go and open the door.

5. The Present Indefinite tense denotes a future action:

a) in an adverbial clauses of time and condition after the conjunctions when, till, until, before, after, as soon as, as long as, if, unless, on condition that, provided.

I’ll come as soon as I finish.

If we don’t hurry, we’ll be late.

b) with the verbs of motion, such as to, to come, to leave etc. The future action is regarded as something fixed. The Present Indefinite is used when we\talk about timetables, programmes, etc.

The train leaves Plymouth at 11.30 and arrives in London at 14.45.

The Present Indefinite is used for people if their plans are fixed like a time-table:

I start my new job on Monday.

Note: the Continuous is more usual for personal arrangements:

What time are you meeting Ann tomorrow?

Compare: What time are you leaving tomorrow?

but What time does the train leave tomorrow?

I’m going to the cinema this evening?

but The film starts at 8.15 (this evening).

Put the verb into the correct form.

1. The swimming bath ___________(to open) at 9.00 and _________(to close) at 18.30 every day.

2 What time ____________(the banks/to close) in Britain?

3. I have a car but I_____________(not/to use) it very often.

4. How many cigarettes_____________(you/to smoke) a day?

5. “What ___________(you/to do)?” “I’m an electrical engineer.”

6. “Where _________(your father /to come) from?” “He _________(to come) from Scotland.”

7. If you need money, why___________(you/not/ to get) a job?

8. I ____________(to play) the piano, but I ___________(not/ to play) very well.

9. Water ____________( to boil) at 100 degrees centigrade.

10. George ___________(not/ to go) to the cinema very often.

11. How many languages _____________ (you/ to speak)?

1.2 Expand the sentence using the adverbial (always, often, regularly, frequently, occasionally, usually, seldom, rarely, never, as a rule, from time to time, on Mondays, every day/week etc)

Mind the following:He always comes late to the university.

He is always late for classes.

During the examination session he revises for his exams every day.

1. I sit up late.

2. She is good at arranging farewell parties.

3. My friend takes French leave.

4. Jane comes to the university on time.

5. I eat porridge for breakfast.

6. My friend drinks champagne at parties.

7. My mother gives presents to the whole family.

8. Jack works by fits and starts.

9. Linda is on time for lectures and seminars.

10. She puts off important tasks till tomorrow.

11. I skip classes.

12. Jenny stays away from classes.

Наши рекомендации