Тематика семинаров и практических занятий.

Семинарские и практические занятия ориентированы на то, чтобы студенты имели возможность освоить в полном объеме нормативные учебные знания, предусмотренные требованиями Государственного образовательного стандарта по специальности «Управление персоналом», Стандартами профессиональной деятельности в области кадрового менеджмента, а также реализовать свой творческий потенциал при обсуждении проблем курса.

При подготовке к семинару студент должен ознакомиться с планом занятия, в котором указано, какие вопросы и проблемы будут обсуждаться на семинаре и какая литература рекомендуется по каждому из рассматриваемых вопросов. При подготовке к семинару следует просмотреть конспекты лекций по теме семинара и соответствующие разделы учебников, сделать выписки и конспекты из рекомендуемой литературы, составить планы ответов на вопросы семинарского занятия.

Студент должен быть готов ответить по каждому вопросу семинарского занятия, делать дополнения, принимать участие в обсуждении вопросов и проблем, вынесенных на семинарское занятие.

Список литературы, содержащийся в рабочей программе, носит справочный характер и дает студенту представление о публикациях по заявленным темам дисциплины. Предлагаемый список изданий включает в себя основную, дополнительную и дополнительно рекомендуемую для изучения литературу. Основная и дополнительная литература – необходимый минимум, в который включены базовые учебники и учебные пособия по курсу, из которых студент может почерпнуть необходимый материал для подготовки к занятиям, текущему контролю и промежуточной аттестации. При этом необходимо учитывать, что разные авторы придерживаются разных подходов к существу рассматриваемых на семинаре проблем.

Поэтому по возможности студент должен ознакомиться с точкой зрения различных авторов, их подходами и аргументацией. В список дополнительно рекомендуемой литературы включены монографии и публикации в периодических изданиях, которые помогут студенту более глубоко и детально изучить рассматриваемые темы, подготовить интересный доклад. Кроме того, знание студентом дополнительно рекомендуемой литературы является подтверждением успешного усвоения курса и приветствуется преподавателем.

Для приобретения практических навыков предусмотрены различные формы проведения семинарских занятий (публичное выступление, ведение дискуссии, командная работа, дебаты, деловые игры).

С целью более глубокого усвоения изучаемого курса, формирования навыков исследовательской работы и умения применять теоретические знания на практике, учебным планом предусмотренасамостоятельная работа студентов. Самостоятельная работа предполагает: повторение пройденного материала по конспектам лекций, ознакомление с рекомендованным списком литературы, подготовку докладов (устных выступлений, сообщений, презентаций) по предложенным темам.

Семинар 1.Ситуационный подход в управлении.(для менеджеров трех направлений – УП, ГиМУ, Менеджмент).

Цель занятия – усвоение студентами основных терминов и категорий курса, изучение возможностей и проблем ситуационного подхода.

Ситуационный подход концентрируется на том, что пригодность различных методов управления определяется конкретной ситуацией. Известно, что «в сегодняшних условиях для большинства предприятий характерно ситуационное управление финансами, то есть принятие управленческих решений, исходя из развития конкретной ситуации» Поскольку имеется такое обилие факторов и их сочетаний, определяющих ситуацию, как в самой организации, так и окружающей среде, не существует единого для всех « лучшего» способа управления организацией. Самым эффективным методом в конкретной ситуации является метод, который более всего соответствует данной ситуации. Задача - найти и суметь реализовать этот метод.

.

Ситуационный подход

Андрей Теслинов, доктор тех.наук, профессор, руководитель Мастерской концептуального мышления, в статье «Бизнес по законам развития» (Маркетинг-pro, 2008, №6(45), стр.14-17) употребляет формулу «Управлять развитием, не приходя в сознание» - применительно к ситуации, когда есть много методик и технологий (матрицы Ансоффа, SWOT, SMART, Event-ax и др.), и порой за деревьями не видно леса, а именно- общего закона развития.

Основоположник НЛП (нейролингвистического программирования) Джон Гриндер утверждал, что «есть три приема, которые все более явно выступают вперед и которые на деле работают более эффективно, чем традиционные…: подтекст (второй смысл), синестезия* и использование юмора. Все три чрезвычайно эффективны – но, заметьте, эффективны именно на бессознательном уровне».

Ричард Бэндлер, Дж.Гриндер. Структура магии. Т.1-2. –СПб: Евро-знак, 2007. -384 с.

*Синестезия – термин из психологии, в переводе с греческого означает «совместное ощущение».

Как и системный, ситуационный подход не является простым набором предписываемых руководств это скорее способ мышления об организационных проблемах и их решениях. Ситуационный подход исходит из того, что, хотя общий процесс управления одинаков, специфические приемы, которые должен использовать руководитель для эффективного достижения целей организации, могут значительно различаться.
Ситуационный подход направлен на реализацию возможностей прямого приложения науки к конкретным ситуациям и условиям. Центральным моментом данного направления менеджмента является ситуация, т.е. конкретный набор обстоятельств, которые влияют на организацию в данное конкретное время.

СЛАЙД - 4

В оригинале contingencyapproach — вероятностный, зависящий от случайностей, обстоятельств, от ситуации. Используя наиболее адекватный термин «ситуационный подход», не следует путать его с «методом ситуаций» (casemethod), широко применяемым в обучении менеджеров путем анализа конкретных примеров, случаев из практики управления. Метод ситуаций — основа методологии обучения в Гарвардской школе бизнеса, самой престижной в США, где накоплены многие сотни глубоко проработанных ситуаций по разнообразнейшим аспектам управления. Такой подход характерен для весьма влиятельной и эмпирической школы в правлении, где опыту придается большее значение, чем научным методам.Рассмотрение ситуации как важного явления не является чем-либо новым в управленческой теории. Идя намного впереди своего времени, Мери Паркер Фоллетт еще в 20-е годы говорила о «законе ситуации». Она отмечала, что «различные ситуации требуют различных типов знаний», и что человек, обладающий знаниями применительно только к одной ситуации, стремится быть в хорошо управляемых деловых организациях, при прочих равных условиях, калифом на час. Два десятилетия спустя, в 1948 г. Ральф Стогдилл (университет штата Огайо), Ralph M. Stogdill 1904 – 1978, провел тщательное и скрупулезное исследование характерных качеств лидеров и также пришел к выводу, что именно ситуация по большей части определяет, какие черты и навыки нужны лидеру

Exploring the Origins of Organizational Paths: Empirical Evidence From Newly Founded FirmsGruber,Marc //FollowJournal of Management, Volume 36 (5): 1143 SAGE – Sep 1, 2010

http://www.deepdyve.com/lp/sage/the-ralph-m-stogdill-memorial-symposium-OqfYzgfdnj

Из-за того, что в центре внимания оказывается ситуация, ситуационный подход подчеркивает значимость "ситуационного мышления" – предтечи мышления проектного.Ситуационный подход - способ мышления об организационных проблемах и способах их решения.

DYNAMICS OF SITUATIONAL THINKINGSKILLS: Situational Thinking Skills for Success in Life and Work

· Influence of Personality, Gender and Culture onThinking and Learning

• Thinking Defined

• Types of Thinking: A Chart of opposites

• Influence of Emotions On Thinking

• Influence of Gender on Thinking

• Influence of Culture on Thinking

• Influence of Other people on our thinking

• What Happens in the Brain When We Think

• Knowing Our Preferred Thinking Styles

• Understanding the Positive and NegativeConsequences of Each Style

• Situational Thinking

- Classifying situations

• Identifying the Range of Skills – We Can Learn andApply

• The Situational Skills – навыкиMatrix

- Matching Skills with each Situation

• How to Quickly Call Up the Right Skill

- Memory Joggers for Each Skill

• Measuring Effectiveness of Each Skill

• Thinking in Problem Solving and Decision Making

• Thinking in Planning

• Thinking in Crisis Situations

• Personal Development Action Plan (PDAP)

Situational Thinking defines five thinking styles and applies them to work.Consist of three parts – Aktor, Action, Result.“Thinking is more interesting than knowing, but less interesting than looking” — Johann Wolfgang von Goethe

Тематика семинаров и практических занятий. - student2.ru

GLOSSARY OF TERMS

analytic•Breaking up things or ideas into parts and examining them to see how they fit together.

artistic• Taking enjoyment from or skillful in painting, drawing, music, or sculpture. Able to coordinate color, design, and texture for pleasing effects.

conceptual• Able to conceive thoughts and ideas; to generalize abstract ideas from specific instances.

controlled• Restrained, holding back, in charge of one’s emotions.

conservative• Tending toward maintaining traditional and proven views, conditions, and institutions.

creative• Having unusual ideas and innovative thoughts. Able to put things together in new and imaginative ways.

critical• Exercising or involving careful judgement or evaluation, e.g., judging the feasibility of an idea or product.

detailed• Paying attention to the small items or parts of an idea or project.

dominant• Ruling or controlling; having strong impact on others.

emotional• Having feelings that are easily stirred; displaying those feelings.

empathetic• Able to understand how another person feels, and able to communicate that feeling.

extrovert• More interested in people and things outside of self than internal thoughts and feelings. Quickly and easily exposes thoughts, reactions, feelings, etc. to others.

financial• Competent in monitoring and handling of quantitative issues related to costs, budgets, and investments.

holistic• Able to perceive and understand the “big picture” without dwelling on individual elements of an idea, concepts, or situation. Can see the forest as contrasted with the trees.

imaginative• Able to form mental images of things not immediately available to the senses or never wholly perceived in reality; able to confront and deal with a problem in a new way.

implementation• Able to carry out an activity and ensure fulfillment by concrete measures and results.

innovating• Able to introduce new or novel ideas, methods, or devices.

integration• The ability to combine pieces, parts and elements of ideas, concepts and situations into a unified whole.

intellectual• Having superior reasoning powers; able to acquire and retain knowledge.

interpersonal• Easily able to develop and maintain meaningful and pleasant relationships with many different kinds of people.

introvert• Directed more toward inward reflection and understanding than toward people and things outside of self. Slow toexpose reactions, feelings, and thoughts to others.

intuitive• Knowing something without thinking it out – having instant understanding without need for facts or proof.

Iogical• Able to reason deductively from what has gone before.

mathematical• Perceiving and understanding numbers and being able to manipulate them to a desired end.

metaphorical• Able to understand and make use of visual and verbal figures of speech to suggest a likeness or an analogy in place of literal descriptions, e.g., “heart of gold.”

musical• Having an interest in or talent for music and/or dance.

organized• Able to arrange people, concepts, objects, elements, etc. into coherent relationships with each other.

planning• Formulating methods or means to achieve a desired end in advance of taking actions to implement.

problem solving • Able to find solutions to difficult problems by reasoning.

quantitative• Oriented toward numerical relationships; inclined to know or seek exact measures.

rational• Making choices on the basis of reason as opposed to emotion.

reader• One who reads often and enjoys it.

rigorous thinking • Having a thorough, detailed approach to problem-solving.

sequential• Dealing with things and ideas one after another or in order.

simultaneous • Able to process more than one type of mental input at a time, e.g. visual, verbal, and musical; able to attend to more than one activity at a time.

spatial• Able to perceive, understand and manipulate the relative positions of objects in space.

spiritual• Having to do with spirit or soul as apart from the body or material things.

symbolic• Able to use and understand objects, marks, and signs as representative of facts and ideas.

synthesizer• One who unites separate ideas, elements, or concepts into something new.

technical• Able to understand and apply engineering and scientific knowledge.

teaching/training• Able to explain ideas and procedures in a way that people can understand and apply them.

verbal• Having good speaking skills; clear and effective with words.

writer• One who communicates clearly with the written word and еnjoys it.

In Coping with Difficult Bosses Тематика семинаров и практических занятий. - student2.ru , Robert Brahmson’s scenario-based approach identifies five thinking styles to categorize our modes of thinking and problem solving we use most frequently.

Five Thinking Styles
According to Bramson, the five thinking styles are:

  • Synthesists
  • Idealists
  • Pragmatist Thinkers
  • Analyst Thinkers
  • Realist Thinkers

Synthesists
According to Bramson, "Synthesists are creative thinkers who perceives the world in terms of opposites. When you say black, they think white, when you say long, they think short."
To connect with Synthesists, Bramson suggests "listen appreciatively to their speculation and don’t confuse their arguing nature with resistance."

Idealists
According to Bramson, "Idealists believe in lofty goals and standards."
To connect with Idealists, Bramson suggests "associate what you want to do with these goals of quality, service, and community good."

Pragmatic Thinkers
According to Bramson, "Pragmatic thinkers are flexible, resourceful folk who look for immediate payoff rather than for a grand plan that will change the world."

To connect with Pragmatists, Bramson suggests "emphasize short-term objectives on which you can get started with resources at hand."

Analyst Thinkers
According to Bramsom, "Analyst thinkers equate accuracy, thoroughness, and attention to detail with completeness. They are likely to gather data, measure it, categorize it, and rationally and methodically calculate the right answer to any problem you come up with.
To connect to Analysts, Bramson suggests "provide a logical plan replete with back-up data and specifications."

Realist Thinkers
According to Bramson, "Realist thinkers are fast moving doers who know that reality is what their senses – sight, sound, taste, smell, and touch – tell them it is, and not that dry stuff that one finds in accounting ledgers, or the insipid pages of manual of operations."

Synthesists are integrators.
They delight in finding relationships in things which, to others, have no apparent connection.
In a group discussion, they are likely to champion an opposite point of view, and are therefore valuable in avoiding "group think."
Synthesists tend to be highly creative people, very interested in change and highly speculative.
To others, they may appear argumentative at times, and their pattern of thought may appear somewhat disjointed.

Idealists take a broad, holistic view of things, tending to be future-oriented and to think about goals.
They are also interested in social values. We could say that they are "big picture" people.
Correspondingly, they tend not to like detail.

Pragmatists have a bias for action.
They like to get things done and their approach is often flexible and adaptive. The model of the pragmatist is, "whatever works."
Unlike idealists, their solutions do not have to be the most elegant.

Analysts tend to be logical, structured and prescriptive.
They prefer predictability and rationality, and will look for a method, a formula, or procedure to solve a particular problem.
Analysts believe there is "one best way" to solve any problem.

Realiststake an empirical view.
Their world consists of what can be felt, smelled, touched, seen, heard, and personally observed or experienced.
They are interested in concrete results And, at times, may appear to be too results-oriented.
In thinking styles, the realist resembles the analyst.
Both are factual and focused on concrete facts, but unlike the analyst,
the realist will finally run out of patience and become frustrated with the analyst's endless search for data.

· About half of any population would be expected to have a peak in a single thinking style.

35% of people have peaks in two thinking styles, with the most common combinations being analyst/realist, idealist/analyst, and synthesist/idealist. The rarest combination is synthesist/realist.Two percent of the general population has a preference for three styles. About 13 percent exhibit relatively flat profiles, with neither peaks nor valleys.Keep in mind that while one or two styles predominates for most people, about fifteen percent use all five styles equally.Here’s a couple that are helpful to start:
- 10 Distorted Thinking Patterns
- 13 Negative Motivation Patterns
- Six Thinking Hats

http://www.typologycentral.com/forums/online-personality-tests/23073-inq-thinking-styles-test-harrison-bramson.html

ОТКЛИКИ: 80 synthesist
64 realist
49 pragmatist
39 idealist
38 analyst,

57 Idealist
57 Pragmatist
54 Analyst
53 Synthestist
49 Realist

Enneagram 9w1 sp/so

Тематика семинаров и практических занятий. - student2.ru

Описание по-русски есть на сайте де Боно.   Стили мышления по Роберту Брэмсу Режимы мышления по Эдварду Метчэтту
Белая шляпа: информация Белая шляпа используется для того, чтобы направить внимание на информацию. В этом режиме мышления нас интересуют только факты. Мы задаемся вопросами о том, что мы уже знаем, какая еще информация нам необходима и как нам ее получить.   Realist: "Realist thinkers are fast moving doers who know that reality is what their senses – sight, sound, taste, smell, and touch – tell them it is, and not that dry stuff that one finds in accounting ledgers, or the insipid pages of manual of operations."People tend use one of a handful of relatively standard ways to think, learn, process information,   мышление стратегическими схемами. Сюда относится следу­ющее: 1) способность заранее выбрать страте­гию (т. е. последовательность или сеть действий или мыслей менеджера); 2) способность сравнивать достигнутое с намеченным; 3) способность разрабатывать стратегии.  
Красная шляпа: чувства и интуиция   проявляется возможность высказать свои чувства и интуитивные догадки относительно рассматриваемого вопроса, не вдаваясь в объяснения о том, почему это так, кто виноват и что делать. Idealists: "Idealists believe in lofty goals and standards." To connect with Idealists, Bramson suggests "associate what you want to do with these goals of quality, service, and community good."   мышление "образами", синтетическими архетипами созна-ния, символами, ассоциациями. Например, поиск образа взаимосвязей между задачей управления, про-цессом и решением. Или между частным и общим…  
Черная шляпа: критика   Черная шляпа позволяет дать волю критическим оценками, опасениям и осторожности. Она защищает нас от безрассудных и непродуманных действий, указывает на возможные риски и подводные камни. Польза от такого мышления несомненна, если, конечно, им не злоупотреблять.   Analyst-А "Analyst thinkers equate accuracy, thoroughness, and attention to detail with completeness. They are likely to gather data, measure it, categorize it, and rationally and methodically calculate the right answer to any problem you come up with. Bramson suggests "provide a logical plan replete with back-up data and specifications."   мышление с нескольких точек зрения с упором на слабые стороны и угрозы
Желтая шляпа: логический позитив   Желтая шляпа требует от нас переключить свое внимание на поиск достоинств, преимуществ и позитивных сторон рассматриваемой идеи.   Analyst-В   мышление с нескольких точек зрения с упором на сильные стороны и возможности (на-пример, определение целей через функции сотрудника или отдела организации, продукта или услуги). При этом используются контрольные перечни вопросов.  
Зеленая шляпа: креативность   мы придумываем новые идеи, модифи-цируем уже сущест-вующие, ищем альтернативы, исследуем возмож-ности, даем креативности зеленый свет. Synthesists"Synthesists are creative thinkers who perceives the world in terms of opposites. When you say black, they think white, when you say long, they think short." Bramson suggests "listen appreciatively to their speculation and don’t confuse their arguing nature with resistance."   мышление в параллельных плоскостях - способность отстраненно наблюдать за своими и чужими мыслями и действиями; так рекрутер во время интервью одновременно участвует в беседе с кандидатом на вакантное место и направляет ее.  
Синяя шляпа: управление процессом   она предназначена не для работы с содержанием задачи, а для управления самим процессом работы. В частности, ее используют в начале процесса для определения того, что предстоит сделать, и в конце, чтобы обобщить достигнутое и обозначить новые цели. Pragmatic According to Bramson, "Pragmatic thinkers are flexible, resourceful folk who look for immediate payoff rather than for a grand plan that will change the world." "emphasize short-term objectives on which you can get started with resources at hand."   мышление в основных элементах (тэчтемах, по Мэтчэтту). Их можно собрать в несколько групп (варианты решений, варианты суждений, варианты стратегий, варианты тактик, варианты отноше-ний, варианты понятий и препятствий).  

Как это происходит?

В групповой работе самая распространенная модель — определение последовательности шляп в начале сессии. Последовательность определяется исходя из решаемой задачи (подробнее об этом можно узнать на тренинге на «Шести шляпам»). Затем начинается сессия, во время которой все участники одновременно «надевают шляпы» одного цвета, согласно определенной последовательности, и работают в соответствующем режиме. Модератор остается под синей шляпой и следит за процессом. Результаты сессии суммируются под синей шляпой.

Matchett E., Briggs A. H. Practical design based on method (fundamental design method) // The design method, Gregory S. (ed), Butterworths, London, 1966.

Matchett E., FDM - A means of controlled thinking and personal growth// Proceedings of the State Czechoslovakian Confederation of Designers. -Prague, 1967.

Bramson, Robert М.Styles of Thinking: Strategies for Asking Questions, Making Decisions, and Solving Problems , January 1, 1982.

Coping with Difficult Bosses. -Touchstone (March 8, 1994), 192 рр.Поладитьструднымибоссами.This book divides difficult people into seven different types namely "hostile-aggressives", "complainers" (жалобщики), "silent and unreasponsives", "super-agreeables", "negativists", "know-it-all experts" and "indecisives" (нерешительные, колеблющиеся). Each type of behavior is explained and real-world examples of each in action are given. The forte of the book is how it explains how to cope effectively with each type.

First Hired, Last Fired,June 1, 2000.

The Art of Thinking,with Allen F. Harrison, Berkley Trade,February 5, 2002, 240 pp. The Meyers-Briggs, Kirsey and other type cast/thinking references are great but do not deliver as much practical and usable information as the Art of Thinking book does in my opinion. The text also explains the interaction of the differing styles and how and when to use them. The book has an excellent test in it to identify preferred thinking styles.

деБонно, Эдвард. Рождение новой идеи. О нешаблонном мышлении. -М., 1976.

Джонс,Дж. Методы проектирования/ Дж.Джонс. –М.: Мир, 1986.

Альтшуллер, Г. С. Профессия - поиск нового/ Г.Альтшуллер. -Кишинев: Картя молдовеняске, 1985.

Щедровицкий Г.П., Дубровский В.Я. Общая концепция методики// Теоретические и методологические исследования в дизайне. – Труды ВНИИ технической эстетики, вып.61, ч.II. –М., 1990.

HANDEDNESS

5. Which picture most closely resembles the way you hold a pencil?

A B C D

6. What is the strength and direction of your handedness?

A Primary left B Primary left, C Both hands D Primary right, E Primary right

WORK ELEMENTS

Rate each of the work elements below according to your strength in that activity, using the following scale: 5= work I do best; 4= work

I do well; 3= neutral; 2= work I do less well; 1= work I do least well. Enter the appropriate number next to each element. Do notuse any number more than four times.

10. ______ Analytical 16. ______ Technical Aspects 21. ______ Innovating

11. ______ Administrative 17. ______ Implementation 22. ______ Teaching/Training

12. ______ Conceptualizing 18. ______ Planning 23. ______ Organization

13. ______ Expressing Ideas 19. ______ Interpersonal Aspects 24. ______ Creative Aspects

14. ______ Integration 20. ______ Problem Solving 25. ______ Financial Aspects

15. ______ Writing

Please tally: Number of 5’s_____, 4’s_____, 3’s_____, 2’s_____, 1’s_____. If there are more than fourfor any category, please redistribute.

KEY DESCRIPTORS

Select eight adjectiveswhich best describe the way you see yourself. Enter a 2next to each of your eightselections. Then change one 2to a 3for the adjective which best describes you.

26. ______ Logical 35. ______ Emotional 43. ______ Symbolic

27. ______ Creative 36. ______ Spatial 44. ______ Dominant

28. ______ Musical 37. ______ Critical 45. ______ Holistic

29. ______ Sequential 38. ______ Artistic 46. ______ Intuitive

30. ______ Synthesizer 39. ______ Spiritual 47. ______ Quantitative

31. ______ Verbal 40. ______ Rational 48. ______ Reader

32. ______ Conservative 41. ______ Controlled 49. ______ Simultaneous

33. ______ Analytical 42. ______ Mathematical 50. ______ Factual

34. ______ Detailed

Please count: seven 2’s and one 3?Correct if necessary.

HBDI •

HOBBIES

Indicate a maximum of sixhobbies you are actively engaged in. Enter a 3next to your major hobby, a 2next to each

primary hobby, and a 1next to each secondary hobby. Enter only one 3.

51. _____ Arts/Crafts 59. _____ Gardening/Plants 67._____ Sewing

52. _____ Boating 60. _____ Golf 68._____ Spectator Sports

53. _____ Camping/Hiking 61. _____ Home Improvements 69._____ Swimming/Diving

54. _____ Cards 62. _____ Music Listening 70._____ Tennis

55. _____ Collecting 63. _____ Music Playing 71._____ Travel

56. _____ Cooking 64. _____ Photography 72._____ Woodworking

57. _____ Creative Writing 65. _____ Reading _____ Other ______________

58. _____ Fishing 66. _____ Sailing ______________

Please review: Only one 3and no more than six hobbies. Correct if necessary.

ENERGY LEVEL

73. Thinking about your energy level or “drive,” select the one that best represents you. Check box A, B, or C.

a. Day person b. Day/night person equally c. Night person

MOTION SICKNESS

74. Have you ever experienced motion sickness (nausea, vomiting) in response to vehicular motion (while in a car, boat,

plane, bus, train, amusement ride)? Check box A, B, C, or Dto indicate the number of times.

a. None b. 1-2 c. 3-10 d. More than 10

75. Can you read while traveling in a car without stomach awareness, nausea, or vomiting?

a. Yes b. No

ADJECTIVE PAIRS

For each paired itembelow, check the word or phrase which is more descriptive of yourself. Check box Aor Bfor each

pair, even if the choice is a difficult one. Do not omit any pairs.

76. ...... Conservative / Empathetic 88 ................. Imaginative / Sequential

77 ...............Analyst / Synthesizer 89. ..................... Original / Reliable

78. ........Quantitative / Musical 90. .....................Creative / Logical

79 ... Problem-solver / Planner 91. ................ Controlled / Emotional

80 .......... Controlled / Creative 92 ....................... Musical / Detailed

81. ..............Original / Emotional 93. ........... Simultaneous / Empathetic

82. ...............Feeling / Thinking 94. .......... Communicator / Conceptualizer

83 ......Interpersonal / Organizer 95. ....... Technical Things / People-oriented

84. ..............Spiritual / Creative 96. ......... Well-organized / Logical

85. ..............Detailed / Holistic 97. .... Rigorous Thinking / Metaphorical Thinking

86. .. Originate Ideas / Test and Prove Ideas 98. . Like Things Planned / Like Things Mathematical

87 ... Warm, Friendly / Analytical 99. .................. Technical / Dominant

Please review: Did you mark one and only one of each pair? Correct if necessary.

HBDI • Copyright 1989-2001 The Ned Herrmann Group

Page 4

INTROVERSION/EXTROVERSION

Check one box to place yourself on this scale from introvert to extrovert:

TWENTY QUESTIONS

Respond to each statement by checking the box in the appropriate column.

1. I feel that a step-by-step method is best for solving

problems.

2. Daydreaming has provided the impetus for the solution of

many of my more important problems.

3. I like people who are most sure of their conclusions.

4. I would rather be known as a reliable than an imaginative

person.

5. I often get my best ideas when doing nothing in particular.

6. I rely on hunches and the feeling of “rightness” or “wrongness”

when moving toward the solution to a problem.

7. I sometimes get a kick out of breaking the rules and doing

things I’m not supposed to do.

8. Much of what is most important in life cannot be expressed

in words.

9. I’m basically more competitive with others than selfcompetitive.

10. I would enjoy spending an entire day “alone with my

thoughts.”

11. I dislike things being uncertain and unpredictable.

12. I prefer to work with others in a team effort rather than

solo.

13. It is important for me to have a place for everything and

everything in its place.

14. Unusual ideas and daring concepts interest and intrigue

me.

15. I prefer specific instructions to those which leave many

details optional.

16. Know-why is more important than know-how.

17. Thorough planning and organization of time are mandatory

for solving difficult problems.

18. I can frequently anticipate the solutions to my problems.

19. I tend to rely more on my first impressions and feelings when

making judgments than on a careful analysis of the situation.

120. I feel that laws should be strictly enforced.

Наши рекомендации