Make up the plan of the text in the form of questions.
Write down 3 sentences showing the main idea of the text.
11) Render the following text in English:
Оцените и, если возможно, проконтролируйте окружающую обстановку
Заранее составьте список всего, что необходимо вам знать, например, как проехать к месту выступления, формат выступления, очередность выступающих и наличие кафедры.
Если можно, придите на место выступления раньше, особенно в тех случаях, когда обстановка для вас абсолютно новая, лишнее время поможет получить более полную информацию и удобнее почувствовать себя в новом месте, устранить выявленные в последнюю минуту факторы, которые могут помешать сосредоточиться.
Договоритесь с соответствующим представителем, чтобы он сопровождал при проверке места выступления и проверьте:
• размер помещения;
• уровень комнатной температуры (отрегулируйте ее);
• расстояние от выступающего до слушателей (нужны ли какие-то изменения);
• высоту подиума, а также пюпитра для записей;
• работу и расположение микрофона или звуковой системы (опробуйте уровень звука);
• освещение, которое должно позволить читать текст выступления или записи;
• наличие питьевой воды;
• работу аудиовизуальной и вспомогательной системы, если они используются.
До появления на телевидении или радио получите информацию - непосредственно или через посредника - относительно формата, времени, грима, процедуры прямых телефонных звонков и других подробностей программы. Как правило, теле- и радиорежиссеры не ожидают, что их гости знакомы с обстановкой на телевидении и радио, поэтому в общих интересах сделать все возможное и «показать товар лицом». Если вы не уверены, что получили необходимую информацию, то спросите, задали ли вы все вопросы относительно того, что может оказаться полезным для успешной работы.
UNIT 13
THE NATURE OF A SPEECH
Text A
It is important to know the basic structure of an effective speech and imperative to incorporate these concepts into every speech you prepare.
ASpeech is Heard, Not Read
The average speech has only one brief exposure - the few minutes during which the speaker is presenting it. There is no chance to go back, no time to let it slowly digest, no opportunity for clarification. The message must get across now or never.
You may be an accomplished writer, but you must realize that speaking is something else. The words may be the same, but the grammar, rhetoric, and phrasing are different. It is a different mode of expression - a different language.
One major difference is that you have to build up to a major point and prepare the audience for what is coming. The lead of a written story attempts to say everything in about 15 to 25 words right at the beginning. If a speaker used the same form, most of the audience probably wouldn't hear it. When a speaker begins to talk, the audience is still settling down - so the first one or two minutes are devoted to giving unimportant information: a humorous comment, remarks on how nice it is to be there, and so on.
You should also be aware that people's minds wander. As your speech progresses, you must restate basic points and also summarize your general message.
One platitude of the speaking circuit, but still a valid one, is to "tell them what you are going to tell them, tell it to them, and then tell them what you have told them". In this way, an audience is given a series of guideposts as they listen to the talk.
Some concepts used by writers are of course transferable to speaking. The words you use should be clear, concise, short and definite. Use words that specify, explain, and paint pictures for the audience.
□ Vocabulary:
imperative –необходимость
incorporate - включить
exposure - представление, освещение
present - представлять
digest - усвоить
clarification - разъяснение
accomplished - искусный, совершенный
rhetoric - риторика; ораторскоеискусство
lead - основнаячасть
buildup - подготавливать, подводить к ч.-л.
settledown - устроиться
wander - отклоняться, отвлекаться
platitude - банальность, расхожая истина
circuit - схема
valid - веский, важный
guidepost - указатель, ориентир
transferable - переводимый
Exercices
1) Find the English equivalents in the text. Use them in sentences of your own:
основная структура; средство выражения; важное различие; важный момент; с самого начала; шутливое замечание; осознавать ч.-л.; повторить еще раз; основная мысль.
2) Find the words in the text that would describe or mean the following:
1. to prepare for a particular moment or event –
2. things that are said and written on television and in newspapers that make a person or event known to a lot of people -
3.to understand new information after thinking about it carefully -
4. very skillful -
5. the art of speaking or writing to persuade or influence people -
6. a statement that has been made many times before and is not interesting or smart -
3) Translate the following sentences into Russian:
1.1 could see my sister was building up to telling me something.
2. The convention brought money and media exposure to this small city.
3. It took a while to digest the theory.
4. I'm sorry, my mind was wandering. What did you say?
5. They had some valid concerns about the safety of the airplane.
6. History is an important guidepost for leaders.
4)Match the words which are close in their meaning:
aware | proficient |
brief | perceptible |
clear | compressed |
definite | awake |
accomplished | exact |
5) Match the words having the opposite meaning:
brief | obscure |
accomplished | unconscious |
definite | inept |
clear | lengthy |
aware | uncertain |
6)Complete the sentences and translate them into Russian(accomplished; digest; build up; wander; exposure):
1. There is no chance to go back, no time to let it slowly_________.
2. The average speech has only one brief_________.
3. You may be an________writer.
4. One major difference is that you have to___________to a major point.
5. You should also be aware that people's mind ____________.
7) Insert prepositions(for; into; to; on):
to build up________smth. to be transferable___________smth.
to prepare____________smth. to incorporate smth.___________smth.
to be devoted____________smth. an opportunity____________smth.
a remark________ smth.
8) Write down 7 questions to the text beginning with:
in what way; why; what; how long; how many words; with what purpose; what sort oj words.
9) Can you explain the following:
1. The message must get across now or never.
2. It is a different mode of expression - a different language.
3. Use words that specify, explain, and point pictures for the audience.