Говорение. Работа с устными высказываниями по теме

Тема 3.1. ИСКУССТВЕННЫЕ СПУТНИКИ СВЯЗИ

(ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES)

1. Отработка новой лексики. Особенности перевода интернациональных слов.

2. Словообразование.

3. Употребление приставки re-

4. Чтение.

5. Говорение. Работа с устными высказываниями по теме.

Отработка новой лексики. Особенности перевода интернациональных слов.

ЗАДАНИЯ

1.1. Найдите транскрипцию приведённых ниже слов в англо-русском словаре. Произнесите слова в соответствии с транскрипцией (см. Приложение1). Прослушайте слова (см. Введение.п.2). (Find a transcription of the following words in the English-Russian dictionary. Say the words according to the transcription (see Application1). Listen to the words (see Introduction. item2.)

to amplify - усиливать

to curve - гнуть, изгибать

to radiate - излучать, освещать

to reflect - отражать, отбрасывать

art - искусство, мастерство

artificial - искусственный

part - часть, доля

surface - поверхность

upper - верхний

thus - таким образом

1.2. Найдите в тексте «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES» указанные в задании 1.1. слова. Запишите слова в контексте (см. Введение. п.1). (Find words pointed in the task 1.1. in the text «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES». Write down the words in a context (see Introduction. item1.)

ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES

Artificial communication satellites are placed in an orbit around the Earth. They relay radio and television signals around the curved surface of the Earth and thus serve the purpose of intercontinental radio and television transmission. There are two types of satellites in the orbit: active and passive. As for active satellites, they are used to receive, amplify, and retransmit sig­nals being sent for the purpose of communication. The function of passive satellites is only to reflect the transmitted signals from the surface of the Earth.

1.3. Прочитайте приведенные ниже слова. Обратите внимание на особенности перевода интернациональных слов (см. Введение. п.3.). Попытайтесь перевести слова без словаря. Запишите перевод этих слов, сверяясь со словарём. (Read the following words. Pay attention to the translation of international words (see Introduction. item3). Try to translate these words without a dictionary. Write down the translation of these words, referring to the dictionary.)

active ______________________________

atmosphere __________________________

ion _________________________________

orbit ________________________________

passive ______________________________

radiation _____________________________

1.4. Переведите приведенные ниже словосочетания в письменной форме. (Translate the following word combinations in writing.)

искусственные спутники __________________

высокая частота _________________________

верхняя поверхность _____________________

Словообразование

2.1. Прочитайте Приложение 3. Определите части речи приведенных ниже слов, запишите перевод (см. образец). (Read Application 3. Identify the parts of speech the following words, write down the translation of the words (see Model.)

Образец (Model):

action (действие) process (процесс) doer (исполнитель)
to amplify - увеличивать amplification - усилитель amplifier - усиление

to radiate, to combine.

2.2. Прочитайте Приложение 3. Определите части речи приведенных ниже слов, запишите перевод (см. образец). (Read Application 3. Identify the parts of speech the following words, write down the translation of the words (see Model.)

Образец (Model):

noun adjective adverb
art - искусство artificial - искусственный artificially - искусственно

part, function, form.

2.3. Прочитайте Введение. п.4. Преобразуйте приведенные ниже существительные в глаголы, запишите перевод (см. образец). (Read Introduction. item4. Reverse the following nouns to the adverbs, write down the translation of the words (see Model.)

Образец (Model): to curve — curve; изгибать — кривая, изгиб

to place —__________;__________— __________

to change —__________;__________— _________

3. Употребление приставки re-

Приставка re- со значением "снова, заново" (часто соответствует русской приставке "пере"):

write – написать; rewrite – переписать

collect – собирать; recollect — снова собирать

new – новый; renew — возобновлять

3.1. Переведите приведенные ниже словосочетания в письменной форме. (Translate the following word combinations in writing.)

reused instruments ______________

retransmitted messages ______________

replaced layers______________

Чтение

4.1. Прочитайте Введение. п.5. Следуя рекомендациям, прочитайте текст «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES» (п.1.2). (Read Introduction. item5. Following the recommendations, read the text «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES» (item 1.2.)

4.2. Найдите ответы на следующие вопросы в тексте «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES» (п.1.2). (Find the answers to the following questions in the text «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES» (item 1.2.)

• What signals do artificial satellites relay?

• What purpose do they serve?

• What are the functions of active satellites?

• What makes it possible to carry out intercontinental transmission?

Говорение. Работа с устными высказываниями по теме

5.1. Прочитайте текст «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES» (п.1.2). Подготовьте устное высказывание по теме (см. Введение. п.6). (Read the text «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES» (item 1.2.). Prepare a report on the theme (see Introduction. item6.)

5.2. Запишите сокращенный вариант оригинального текста «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES» (п.1.2) для устного ответа по теме «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES», используя фразы из Приложения1). (Write down the reduced variant of the original text «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES» (item 1.2) for the report on the theme «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES», using phrases from Application1.)

ДОПОЛНИТЕЛЬНАЯ ИНФОРМАЦИЯ:Вы можете подготовить свою презентацию по теме «ИСКУССТВЕННЫЕ СПУТНИКИ СВЯЗИ» и продемонстрировать ее в аудитории. (The additional information: You can make the presentation on a theme «ARTIFICIAL COMMUNICATION SATELLITES» and show it in the classroom.)

Наши рекомендации