Аннотирование публицистического текста
Аннотация
Аннотация – предельно сжатое, краткое изложение главного содержания текста. Основным отличием аннотации от реферата является то, что последний дает представление о содержании оригинала, тогда как аннотация – только о его тематике. Аннотация перечисляет вопросы, проблемы оригинала, но не ставит целью их раскрыть их.
Для аннотации характерно использование специальных оборотов, клише.
Структура аннотации
1. Предметная рубрика (область/раздел знания, к которым относится аннотируемый материал.)
2. Тема
3. Выходные данные источника
4. Содержание аннотации.
Клише и связующие слова для рефератов и аннотаций к публицистическим текстам:
1. first of all/ for a start – прежде всего, во-первых
2. besides – кроме того, помимо этого
3. moreover – более того
4. inadditionto – в дополнение к этому
5. on the one hand – с одной стороны
6. on the other hand – с другой стороны
7. however – однако, тем не менее
8. in spite of this/that – несмотря на
9. according to – по словам, согласно
10. therefore - следовательно
11. thus - таким образом
12. finally/ eventually/ in the end – в конечном итоге
13. in conclusion – в заключение
При написании используйте следующие клише:
1. The article/text under review….. Рассматриваемый нами текст …
2. The article is entitled…. Текст озаглавлен …
3. The headline of the article/text is… Заголовок статьи/ текста…
4. The author of the text is… Автор данной статьи…
5. This article/text deals with… Данная статья /текст рассматривает…
6. It is devoted to… Он/она посвящен (-а)….
7. The authord escribes different ways… Автор предлагает разные способы/пути…
8. The author comes to the conclusion Автор приходит к мнению…
9. The author underlines that… Автор подчеркивает…
10. The article/text focuses on… Статья/текст сосредоточен (-а) на…
11. Attention is paid to… Внимание уделяется….
12. The article/text attempts to clarify… В статье делается попытка….
13. It is shown that… Показано, что…
14. Dataarepresentedon… Представлены данные о том, что…
15. Attempts are made to analyze… Сделана попытка проанализировать…
16. Conclusionsaredrawn… Делаются выводы о том, что….
17. Some recommendations are given… Даныt рекомендации относительно…
Пример аннтации текста “Computers, Curriculum and the learning Environment”
The scientific article under review is entitled “Computers, Curriculum and the learning Environment”. The author of the article is N. Thompson. It is published in the journal “Computer Education”, volume 16, Number 1, 1991, published in Great Britain.
The paper deals with the problems of the effective application of computers in learning.
The main idea of the article is to show teachers and tutors that if they combine learning in partnership with technology, they get a more effective and flexible learning system.
The author describes 4 different ways which can enhance the learning environment: by making learning more practical and more provisional, by improving the learners’ access to learning and by increasing the focus on higher order skill.
Appendix 3
Рекомендации к оформлению личного письма
1. Адрес отправителя представляет заглавную строчку в начале письма в правом верхнем углу. В адресе не должно быть никаких знаков препинания. Сначала указывается номер дома, затем название улицы, город и код: 38 ManorWayDyfedDY7 9SH.
2.Дата приводится сразу после адреса отправителя. Например: 9 April 2011.
3. Письмо начинается с обращения. После обращения ставится запятая. Варианты обращения:
Dear John,
Dear Aunt Jane,
4. В начале письма Вы выражаете благодарность за ранее полученное письмо:
Thank you for your letter..., Many thanks for..., I was glad to get your letter..., How nice of you to..., etc.
5. Далее следует извиниться, если вы долго не писали:
Sorry, I haven't written for so long...,I must apologize for not writing..., I really should have written sooner..., etc.
6. Далее следует основное содержание письма.
Начальные фразы письма:
Ho ware you?
I'm writing to ask for...
I'm writing to tell you that we are going to be in Providence during Christmas time.
I'm writing to ask you if you would come to dinner/lunch …etc.
При написании письма следует соблюдать абзацы и употреблять слова и фразы, которые часто употребляются и в устном разговоре: Canyoubelieveit? So you can imaginewhat it was like! Luckily, we didn’t...,Anyway we are..., etc.
7. В конце письма используются следующие заключительные фразы: I’т looking forward to hearing from you..., Don’t forget to write...,I’ll write again soon..., Hope to hear from you soon…, etc.
8. Завершить письмо можно одной из следующих фраз:
Lots of love, Love, Best wishes, All the best, Yours. После этих фраз ставится запятая и следует подпись. Личные письма подписываются без указания фамилии.
Варианты подписи:
Sincerelyyours,
Nora
With all good wishes,
Nora
With best wishes,
Nora
38 Manor Way
Dyfed DY7 9SH
4 June 2002
Dear Felix,
I was glad to get your letter. Sorry I didn't get in touch before, but...
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Hope to hear from you soon.
All the best,
Jane
Appendix 4
Making a Presentation
Most presentations are divided into 3 main parts (+ questions):
INTRODUCTION | Questions | |
BODY | ||
CONCLUSION | ||
Questions |
Introduction
The introduction is a very important - perhaps the most important - part of your presentation. This is the first impression that your audience have of you. You should concentrate on getting your introduction right. You should use the introduction to:
1. welcome your audience;
2. introduce your subject;
3. outline the structure of your presentation;
4. give instructions about questions.
The following table shows examples of language for each of these functions. You may need to modify the language as appropriate.
Function | Possible language | |
I N T R O D U C T I O N INTRODUCTION | 1.Welcoming your audience | Good morning,ladies and gentlemen Good afternoon, ladies and gentlemen Good afternoon, everybody |
2. Introducing your subject | I am going to talk today about... The purpose of my presentation is to introduce our new range of... | |
3.Outlining your structure | To start with I’ll describe the progress made this year Then I’ll mention… After that I’ll consider … Finally, I’ll summarize my presentation | |
4. Giving instructionsabout questions | Do feel free to interrupt me if you have any questions… I’ll try to answer all of your questions after the presentation. I plan to keep some time for questions after the presentation. | |
B O D Y | Firstly… Secondly… To begin, let’s look at I’d like to emphasize… Let’s move on… | |
C O N C L U S I O N | 1. Summing up | In conclusion… Now, to sum up… So let me summarize |
2. Giving recommendations | My recommendations are… I suggest the following… | |
3 Thanking your audience | Many thanks for your attention | |
4. Inviting questions | Now, I’ll try to answer your questions. Are there any questions? Do you have any questions? |
Questions are a good opportunity for you to interact with your audience. It may be helpful for you to try to predict what questions will be asked so that you can prepare your response in advance. You may wish to accept questions at any time during your presentation, or to keep a time for questions after your presentation. Normally, it's your decision, and you should make it clear during the introduction. Be polite with all questioners, even if they ask difficult questions. They are showing interest in what you have to say and they deserve attention. Sometimes you can reformulate a question. Or answer the question with another question. Or even ask for comment from the rest of the audience.
(http://www.englishclub.com/business-english/presentations-pres.htm)
СОДЕРЖАНИЕ
Предисловие........................................................................................... 3
Module 1................................................................................................. 6
Unit 1 Animal Husbandry................................................................... 6
Unit 2 Food processing...................................................................... 20
Module 2................................................................................................ 32
Unit 3 Veterinary............................................................................... 32
Unit 4 Agronomy............................................................................... 45
Unit 5 Forestry.................................................................................. 58
Список использованной литературы.................................................. 72
Приложение.......................................................................................... 73
Учебное издание
АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК
Учебное пособие для студентов,
обучающихся по программам бакалавриата
по всем направлениям в сельскохозяйственном вузе
Часть 1
Составители:
ЛитвиноваВера Михайловна
Ольга Игоревна Кайдалова,
Владимир Геннадьевич Балтачев,
Ольга Борисовна Кулева,
Юлия Владимировна Торхова,
Светлана Евгеньена Неустроева,
Ольга Игоренвна Кочурова,
Ольга Александровна Камашева,
Наталья Андреевна Атнабаева
2-е издание переработанное и дополненное
Технический редактор Е.Ф. Николаева
Подписано в печать « ..» 2015г.
Формат 60x84/16.
Уч. - изд. л. 4,0. Усл. печ. л. 4,65
Тираж – 700 экз. Заказ № ______
ФГБОУ ВПО Ижевская ГСХА
426069, г. Ижевск, ул. Студенческая, 11