Exercise 24 Turn these direct questions into indirect ones. Begin with
I wonder …
Do you happen to know …
- What day is it today?
- When did they start shooting?
- Are you happy?
- Were you at university yesterday?
- Am I doing all right?
- Where did she find it?
- Did he sign the contract?
ЧИСЛИТЕЛЬНЫЕ (NUMERALS)
I. Количественные числительные / Cardinal Numerals
1-12 | 13-19 | 20-90 | 100 и более |
1 one 2 two 3 three 4 four 5 five 6 six 7 seven 8 eight 9 nine 10 ten 11 eleven 12 twelve | 13 thirteen 14 fourteen 15 fifteen 16 sixteen 17 seventeen 18 eighteen 19 nineteen | 20 twenty 21 twenty-one 22 twenty-two и т.д. 30 thirty 40 forty 50 fifty 60 sixty 70 seventy 80 eighty 90 ninety | 100 a /one hundred 101 a /one hundred and one 102 a /one hundred and two и т.д. 200 two hundred 300 three hundred 400 four hundred и т.д. 1,000 a /one thousand 1,001 a /one thousand and one 1,250 a /one thousand two hundred and fifty 2,000 two thousand 2,001 two thousand and one 2,235 two thousand two hundred and thirty-five 3,000 three thousand 4,000 four thousand 100,000 a /one hundred thousand 1,000,000 a /one million 1,000,000,000 a /one milliard (в Англии); a /one billion (в США) |
Обратите внимание!
1) В пределах каждых трёх разрядов перед десятками (а если их нет, то перед единицами) ставится союз and:
375 – three hundred and seventy-five
305 – three hundred and five
2,075 – two thousand and seventy-five
2,005 – two thousand and five
1,225,375 – one million two hundred and twenty-five thousand three hundred and seventy-five
2) Числительные hundred, thousandи millionне принимают окончания -s, когда перед ними стоит числительное two, three, fourи т. д.:
two hundred three thousand four million
Hundred, thousandи millionмогут, однако, принимать окончание -s, когда они выражают неопределенное количество сотен, тысяч, миллионов. В этом случае после них употребляется существительное с предлогом of:
Hundreds ofstudents were present at the meeting. – Сотни студентов присутствовали на собрании.
Thousands of people greeted the Russian representatives. – Тысячи людей приветствовали
Российских представителей.
3) Годы произносятся:
1652 – sixteen fifty-two
1998 – nineteen ninety-eight
2010 – twenty ten
2036 – twenty thirty-six
Но! С 2000 по 2009г : 2000 – the year two thousand
2001 – two thousand and one
2009 – two thousand and nine
II. Порядковые Числительные / Ordinal Numerals
1-12 | 13-19 | 20-90 | 100 и более |
1 the first 2 the second 3 the third 4 the fourth 5 the fifth 6 the sixth 7 the seventh 8 the eighth 9 the ninth 10 the tenth 11 the eleventh 12 the twelfth | 13 the thirteenth 14the fourteenth 15 the fifteenth 16 the sixteenth etc. | 20 the twentieth 21 the twenty-first 22 the twenty-second etc. | 100 the one hundredth 101 the one hundred and first 3,248 the three thousand two hundred and forty-eighth etc. |
February is the second month of the year. – Февраль – второй месяц года.
Your second composition is better than the first. – Ваше второе сочинение лучше первого.
Обратите внимание!
1) Перед порядковым числительным может стоять и неопределенный артикль. В этом случае числительное приобретает значение «другой, еще один»:
We sent them a second telegram. – Мы послали им вторую (еще одну) телеграмму.
2) При обозначении номеров глав, страниц, параграфов, частей книг, актов пьес и т. п. чаще употребляются количественные числительные
the first part = part one первая часть
the fifth chapter = chapter five пятая глава
the ninth paragraph = paragraph nine девятый параграф
the twenty-first page = page twenty-one - двадцать первая страница
3) При обозначении номеров домов, комнат, автобусов, размеров обуви и одежды употребляются количественные числительные
The lecture will take place in classroom No. 15 (читается: room fifteen). – Лекция состоится в пятнадцатой аудитории (в аудитории № 15).
Не lives in flat 10 (читается: flat ten). – Он живет в десятой квартире .
Не wears size forty shoes. Он носит обувь сорокового размера.
4) Даты произносятся:
10 January – thetenth ofJanuary
26 October, 2017 – thetwenty-sixth ofOctober, twenty seventeen
Exercise 25. Write the following cardinal numerals with letters and make the corresponding ordinal numerals.
1; 2; 3; 4; 5; 11; 12; 14; 15; 21; 25; 28; 30; 52; 67; 74; 83; 99; 100.
Exercise 26. Write it in English.
1. 245; 533; 816.
2. 3,562; 7,324.
3. Сто книг; сотня страниц; сотни людей.
4. Тысяча машин; тысячи людей; миллион книг.
5. 2+3=5; 7-4=3; 3х5=15; 10:2=5.
6. 1 Января; 8 Марта.
7. Глава 5; автобус 6.
Exercise 27. Write the following cardinal numerals in figures and form the appropriate ordinal numerals.
One, two, three, four, five, eleven, twelve, fourteen, fifteen, twenty-one, twenty-five, twenty-eight, thirty, fifty-two, sixty-seven, seventy-four, eighty-three, ninety-nine, one hundred;
First, second, third, fourth, fifth, eleventh, twelfth, fourteenth, fifteenth, twenty- first, twenty-fifth, twenty-eighth, thirtieth, fifty-second, sixty-seventh, seventy-fourth, eighty-third, ninety-ninth, one hundredth.
ВРЕМЯ
What time is it?
11:00 - It’s eleven o’clock (in the morning / am)
19:00 – It’s seven o’clock (in the evening / pm)
10:05 – It’s five (minutes) pastten.
10:15 – It’s (a) quarter pastten.
10:23 – It’s twenty-three (minutes) pastten.
10:30 – It’s half pastten.
10:35 – It’s twenty-five (minutes) toeleven.
10:45 – It’s (a) quarter toeleven
10:54 – It’s six (minutes) toeleven