О свободах шляхты и о размноженью Великого княжства Литовскаго
1. Господар шлюбует панства его милости Великого князства Литовскаго и
панов-рад ни в чом не понижати.
Теж коли Пан Бог усхочет зичити и допустити нам панства иного также и королевства, тогды пан-ства нашего, Великого князства Литовского, и рад наших ни в чом не вменшым, але ото всякое легкости и пониженя, яко славное памети отец наш чинил в часу щасного панованья своего, стеречы будем.
2. Господар шлюбует розмножати Великое князство Литовское и што не добре разобрано ку панству привернути.
Теж добра Князства того Великого Литовского не вменшим, але што будет несправедливе отдано и неслушне разобрано и упрохано, (у) власности того Князства приведем и привести хочем.
3. Держаней и чести чужоземцом не мають давань быти.
Теж шлюбуем и обецуем: иж в землях наших того Великого князства земель и городов, мест и кото-рых колвек дедицтв и держанья, и теж которых колвек урядов-честей и достойности жодному обчому але толко прирожоным а тубыльцом тых земель наших, Великого князства...будем давати ... в держанье и жаловане.
4. Врады старые мают захованы быти подле давнего обычаю.
Теж уставуем: ачколвек права писане дали есмо земли Великому князству Литовскому, а вшакже старых врадов воеводства Виленского и воеводства Троцкого и иншых воевод, кашталянов и канцлерства, маршалства земского и маршалства дворного, и староств, и вси врады наши ничим не вменшаем. Мает ся кождый с них у своем повете справовати и судити, и радити, и детских своих всылати и врадов своих ужива-ти подле давнемо обычая. Одно – судити мают тым писаным правом.
5. Держаня на причины заочныя не мают отиманы быти.
Теж державцы дворов наших и тивунови на причины заочне через нас не мают быти никому отни-маны. Але коли бы который з урадников, яко роспорошитель а шкодник двора нашого в нас был обвинен, обоя сторона мает перед нами очевисто стати, а выслухавши тую реч, винный подле заслуги мает каран бы-ти, але без вины держане отимати не будем.
6. Господар шлюбует вси уфалы старые держати, а новые с паны-радами прибавляти.
И теж о захованье старых привилев земских и звычаев которые в тых привиляхописаны, по-твержоны и уфалены абы нових деланю або множеню, што бы ся мело причины и нашому и речы посполи-тое пожитку з ведомостью и порадою и с призволенем рад наших, Великого князсва Литовського, ради оправовати будем.
7. Вольности княжатом и панятом, шляхтам и мещаном господар его милость шлюбует в целости заховати.
Слюбуем своею персоною господарскою иж всю шляхту, княжата и паны хоруговые, и вси бояре посполите, и мещане, и их люди заховати при свободах и волностях от продков наших даных им, и теж от нас.
8. Вольности выитя из земли господарское для выученья учинков рыцерских до всяких земель, кром земель неприятельских, всим господар его милость дозволяет.
Теж узычаем: абы княжата и панове хоруговные, шляхта и бояры преречоные мели волную моц выйти с тых земель наших, Великого князства Литовского и иных, для набытя лепшого щастья свого и на-вченя учинков рыцерских до всяких земль чужих, окром неприятелей наших. А вед же так абы з добра их выходячих службы наши не были бы омешканы, але нам ... были бы чинены колько крот надобе было вод-луг уставы земское.
А ести бы сын поехал по рыцерству, а отца по себе оставил и отец бы умер, а не оставил по себе опекуна в именях, тогды господар мает уставити опекуна на тые именья хто бы земскую службу заступил и для приеханя сына або брата не тратить (служби).
9. По смерти отцов сынове и дочки отчизны отдалены быти не мают.
Теж по смерти отцов дети – сынове и девки – (від) добра отчизного и дедизного не мають быти от-далены, але добра их, щастки и волности суполным правом посядут, яко княжата (так) и панове хоруговые, шляхта и мещане Великого князства Литовского посядают и на пожитки свои оборочают.
10. Простых людей над шляхту не маем повышати.
Теж не шляхту над шляхту не маем повышати, але усю шляхту маем заховати у их почтивости.
11. О звод шляхетства.
Теж уставляем: ести бы хто кому рек иж бы не был шляхтич, тогды тот, хто выводит ся, мает поста-вити з отца и матки два шляхтича, а тые мают присягнути. А пак ли ся будет род звел, а он тубылец, тогды бояр шляхту околичних, которые бы знали его иже ест шляхтич, мает поставити. И мают тые бояре, которых он поставит, при нем присягнути иж он ест з роду шляхтич.
А пакли бы который чужоземець приежджий был чловек, тогды мает ехати до земли своее отколи ест. Там мает перед врадом вывести шляхтство свое. А ести бы валка с тое стороны была, отколе он ест, то-гды мает поставити двух чловеков шляхтичов, которое с тое стороны будут отколе он, и мают при нем при-сягнути аж ест з роду шляхтич. Тыми мает ся вывести (своє шляхетство).
12. Хто бы кому приганил а назвал его иж ест нечистго ложа сын.
Теж уставуем: коли бы хто кому приганил: “Ты еси злого ложа сын”, а того бы на него не довел, то-гды сказуем иж таковый мает того нагабаня судом очистити под тыми словы рекучы: “Што есми менил на тебе иже бы ты был злого ложа сын, менил есми яко пес”. А вшак же тым обычаем мает быти перевожоно на бенкарта ести бы отец власный был отрекся его и вызнал иж тот не его сын або у тестаменте отписал отдаля-ючи его от своего именя, або теж з невенчальною жоною мел. Тогды таковый мает быти поличон за правого бенкарта, а иным ничим не мает на него довожонобыти. А однако ж при при мачосе и отец не мает сына от именя отдалити и бенкартом вчинити, кгды при матце за сына мел.
13. Ести бы хто кому приганил о шляхетство, а за се сам запрел.
14. О бой шляхтича, хто бы его збил.
Ести бы шляхтич шляхтича збил, тогды, водле обычая прав, дванадцат рублев грошей. А коли простый хлоп або мещанин шляхтича собьет а рукою на него сягнет, а окровавит его а он бы на него правом перевел, тогды иным ничим не мает каран би только руки утяти, а вшакже мещанин, который бы не был ра-дою. А естли бы мещанин был радою а збил шляхтича, тогды также мает навязывати дванадцат рублев гро-шей, а руки не тратит.
15. Естли бы шляхтич выслужил под паном або под князем, а хотел с ним проч пойти.
Коли бы который с подданых наших на ком выслужил, на княжатах або на ком ином имене лежачое, тогды имене оное зоставивши оному пану своему або потомкам его, подлуг листов его на то ему даных, вольно будет и потомкам его отити проч куды хотя, нили тыми листы ему даными выражоно было, иж бы мог с тым именем служити кому хотя. А ести бы хто таковый лист слузе своему дати хотел, тогды мает со-звати людей добрых, сторонних, под своею печатю и под печатми и добром своим сведомом людей добрых мает дати и сам же тот пан мает або сам, або через лист свой нас просити абыхмо ему то потвердили, тако-вый лист буден держан.
А ести бы тот, который выслужил имене на пане своем, а по смерти пана своего, на которым он вы-служил, дети того пана делити ся не хотели, а тот, у тот час коли ся они будут делити, не приупоминал а ли-ста не вказывал, а тот пан будет ли ему того в нас листом нашим не подтвердил, а они ся поделят, тогды та-ковый лист моци не будет мети, иж замолчал, и спадывает тое имене за се на отчица, а тому мает служити, кому и делу достанет. А ести бы не хотел служити, тогды мает имене подати с тым всим, с чим ему дано, а самому пойти со всими его статки.
16. Хто бы не учстил листов и старост або теж державец наших, чим таковый мает каран быти.
17. Корчмы покутны мают от воевод браны быти.