О головщины людей поутных и мужицкие, и паробоцкие
1. На первей о головщинах путного человека и бортника.
Теж уставляем: хто бы путнаго человека або бортника забил, головщина за путнаго дванадцать руб-лев грошей, а за бортника – осмь рублев грошей. А хто бы бил путнаго человека або бортника, тогды путно-му человеку навязка три рубли грошей, а бортнику – рубль, а жонам их – совито.
2. О головщины и навезки ремеслных людей.
Золотару, органисте, пушкару, кухару, дойлиде, гафрару, ковалю, столяру, маляру, соколнику, псар-цу, возницы, машталеру, мулярю, кравцу, шевцу, гафтарце, коверницы, ткали мает тым всим головщина бы-ти яко путному слузе, дванадцать рублев грошей. Хотя бы тяглый невольный был ремесником, тогды ему тая головщина, а навезки рубль. И естли тое работы не будут вмети, тогды им головщина подле роду их: естли хто хлоп, то ему хлопье, а естли мужику – то мужицкое.
3. О бой и головщины тивунов и приставов, и иншых врадников.
Теж уставуем: тивуну и приставу, и ключнику его головщина, хто бы его во враде забил, дванадцать рублев грошей, и навезки по враде их три рубли грошей. А естли бы который тивун або пристав з ураду бы-ли выставлены, тогды им головщина и навезка яко и тяглому человеку. А естли бы паробок во враде в ти-вунстве або у приставництве был, головцина ему десет коп а навезки рубль грошей, до того часу поки на враде, а естли з уряду вызволены будут, тогды им головщина и навезка яко паробку.
4. О бои, головщины простых людей и парубков.
А хто бы мужика тяглого забил, тот мает платити за него головщины десет коп грошей, а за паробка невольного головщины пять коп грошей, а жонце невольной – по томуж головщины.
5. О бои и раны мужицкие и паробоцкие.
Коли бы хто мужика тяглого ранил або бил, мает его навезати полтину грошей, а жонце – рубль грошей, а паробку – пол-копы грошей, а жонце – копа грошей.
6. Жид, татарин хрестьян в неволи мети не мают.
Теж уставуем: естли бы который жид або татарин которого колве стану хрестиянина купил або за-купил, от того часу приказуем воеводам старостам и державцам абы того ся доведывали и каждого хрестьянина от жида або от татарина з неволи вызволяли.
А то тым обычаем: естли бы купил на вечность або в купленое жонки его родил, доросшы лет своих мает ся в него выробити за сем лет, а по семи летех мает на волю пущон быти. А естли бы жид або татарин закупил в пенезях, тогды уставуем: таковым выпуску на кождый год, як мужчизне, так и жонце, полкопы грошей, до тых часов мает ему (той) закуп служити, поки с тое сумы выробит ся. А челяд, которая дана та-таром за отца нашого и продков наших, и за нас з дворы нашими, тую челед они мают держати вечне.
7. Человек волный за жадный выступ в неволю не мает взят быти.
Теж уставуем: иж человек волный за жадный выступ не мает взят быти у вечную неволю. А естли бы за который выступ выдан был в некоторой суме, тогды мает ся выробити на кождый год выступку мужику дванадцать грошей а естли им дано присевок на пожиток их. А естли бы им присевку не дал, тогды мужику на год выпуску пол-копы грошей, а жонце – дванадцать грошей. А естли бы ся им не мог выробити, жебы так у великой суме выдан был, тогды дети его мают ся выробити, выпуску им потомуж мает быти.
8. О выпусканья пенезей закупным людем.
Теж уставуем: естли бы хто закупа закупил, мужика або жонку, а сним бы не вмовил што мает (йо-му) присевати або пенезей выпустити, тогды мает также с пенезей отручоно быти пятнадцать грошей на ле-то, а жонце – десеть грошей.
9. Естли бы человек вольный або неволный, або челядин зашол за другого, а он бы не хотел права дати и сего выдати.
Теж уставуем: естли бы который человек неволный або волный, або челядин неволный за кого за-шол за иного, а поведал ся волный, а оный пан, чей человек або челядин, просил в него права раз або два, а оный пан не хотел ему на него права дати, тогды таковый земенин мает притягнен быти ку праву земскому. Естли бы тот человек чий непохожий або челядин зыщен правом, иж его невольный, а на оного пана, в кого будет был человек, переведет, иж в него права просил раз и два, а он права не дал, тогды тот мает навезати оного человека або челядина от того часу, как от него втекшы в него мешкал, водле уставы тых прав.
10. Естли бы в кого челедин втек, а другий ведаючы заказ пропустил его доброволне.
Теж уставуем: стли бы от кого челядин втек, мужик або жонка невольная, а который бы ведаючы через заказ або заповедь иж то чужая челедь бежит, вказал им дорогу або хлеба дал, або их в себе переховывал, а то бы было на него переведено, тогды таковый мает тую челед отыскивати. А естли бы не отыскал, тогды мает тому, чия челядь, платити.
11. Естли бы хто сына своего або волного человека в неволю продал.
Теж уставуем: естли бы хто человека або сына своего з голоду продал в неволю або сам ся для голоду дал, таковый лист не мает держан быти, а як год* оминет, тот человек пенезей набывшы, и ему отдаст, а сам за се волен зостанет. Естли ж бы пак хто неволного своего продал або с хлеба дал кому, тогды такий вечне тому мает быти.
12. Естли бы хто в голод челед свою выгнал.
Теж уставуем: естли бы хто челед свою неволную в голод выбил з двора проч, не хотячи их переховывати, а они бы ся сами в голод перекормили, таковые вжо не мают быти невольными. А вшакже тым обычаем: иж коли хто тую свою челед выбьет, тогды ся она мает оповедати враднику в повете або враду местскому бурмистру або мещаном, иж их выбил. А тые, которым отповедают, мают обослати того, чия челед есть, естли бы их выбил проч не хотечи их кормити, тогды оная челед вжо вечне мает быти волна.
13. Невольницы мают быти четвераких причин.
Теж уставуем: иж невольницы мают быти четвераких причин: первое, которые здавна сут або з не-волнных ся родят; другое – которые полоном заведены из земли неприятелское; третье – коли бы на смерть сказаны кому, окроме злодейства, а они бы просили того, кому сказаны, жебы их не губил, а давали бы ся в неволю, а он бы их не вбил, таковые в неволю мают даны быти, и дети их, которые ся будут потом родити; четвертое – коли бы ся сами в неволю поддали в тот обычай, иж хто б ведаючы жонку неволную, хотя чело-век волный, ее понял, тогды и сам в неволю мает быти, и дети их, будь музкого стану або женского, тым же обычаем и жонка мает быти, естли бы за невольного пошла ведаючы, тогды и сама в неволю поддает ся, и дети их.
14. К навезкам о приказ слуги.
15. О слугу неприказного, естли бы пану своему зашкодил.