Числительные, обозначающие годы, дни недели, месяцы, времена года. Чтение дат
Годы в датах читаются по две цифры (например: 1997 – nineteen ninety seven, 2000 – twenty hundred). Если предпоследняя цифра “0”, то она читается как [ou]: 2009 – twenty 0 [ou] nine.
На письме показания календаря обозначаются названием месяца и числом (например: January, 16). Показания календаря читаются двумя способами:
January, 16 January the sixteen;
the sixteenth of January.
Months [mΛnθs] (месяцы):January ['dʒænju(ə)ri], February ['febru(ə)ri], March [mɑ:tʃ], April ['eipr(ə)l], May [mei], June [dʒu:n], July [dʒu'lai], August [ɔ:'gΛst], September [sep'tembə], October [ɔk'təubə], November [nəu'vembə], December [di'sembə].
Week-days [`wikdeiz] (дни недели): Sunday ['sΛndi] воскресенье, Monday ['mΛndi] понедельник, Tuesday ['tju:zdi] вторник, Wednesday ['wenzdi] среда, Thursday ['θə:zdi] четверг, Friday ['fraidi] пятница, Saturday ['sætədi] суббота.
Seasons ['si:z(ə)ns] (времена года):summer [`sΛmə] лето, autumn [`ɔ:təm] осень, winter [`wintə] зима, spring [`spriη] весна.
ПРИТЯЖАТЕЛЬНЫЙ ПАДЕЖ СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ
Существительное в притяжательном падеже (чей? чья? чьё?) выражает принадлежность, является определением к другому существительному и ставится перед ним.
Форма притяжательного падежа образуется путем прибавления 's (апострофа и s) к существительному единственного числа в общем падеже. Это окончание произносится по тем же правилам, что и окончание множественного числа имен существительных, т.е. в зависимости от предыдущего звука.
my mother's name – имя моей мамы
my friend's house – дом моего друга
Форма притяжательного падежа существительных множественного числа, имеющих окончание множественного числа -s, образуется путем прибавления к окончанию только апострофа ('):
his brothers' teacher – учитель его братьев
Форма притяжательного падежа существительных, не имеющих окончания множественного числа, образуется, как и в единственном числе, путем прибавления 's:
her children's room – комната ее детей
Когда два или более лица обладают одним предметом, 's употребляется только с последним существительным:
Bob and Nick's sister – сестра Боба и Ника
Во всех остальных случаях отношение принадлежности передается существительным с предлогом of. Существительное с предлогом of ставится после определяемого существительного:
the centre of the city - центр города
Упражнение
1. Переведите следующие словосочетания:
My father's name, my friend's wife, his wife's job, my friends' house, her children's teacher, Mark and Jane's room, the legs of the table, the students of our group, the hero of the day.
ПОВЕЛИТЕЛЬНОЕ НАКЛОНЕНИЕ
Повелительное наклонение выражает побуждение к действию, т. е. приказание, просьбу, совет, запрещение, команду и т. п.
Утвердительная форма повелительного наклонения совпадает с формой инфинитива без частицы to:
Come to the blackboard! | Подойди (те) к доске! |
Take the book! | Возьми (те) книгу! |
Open the door! | Открой (те) дверь! |
Отрицательная форма повелительного наклонения образуется при помощи вспомогательного глагола to do в повелительном наклонении и отрицательной частицы not - do not (сокращенная форма don't) и инфинитива смыслового глагола без частицы to:
Don't take the book! | Не бери (те) книгу! |
Don’t open the door! | Не открывай (те) дверь! |
Don’t speak! | Не разговаривай (те)! |
Упражнение
1. Переведите следующие побудительные высказывания с использованием словаря:
1. Go! 2. Say it again, please! 3. Speak English! 4. Listen to me! 5. Close the window, please! 6. Please, give me some money! 7. Don’t talk! 8. Don’t open the door! 9. Don’t smoke here! 10. Don’t tell anyone, please.
ПОРЯДОК СЛОВ АНГЛИЙСКОГО ПРЕДЛОЖЕНИЯ
В английском языке простое повествовательное распространенное предложение имеет твердый порядок слов, то есть каждый член предложения имеет свое определенное место:
I – подлежащее; III – дополнение;
II – сказуемое; IV (0) – обстоятельство.
I | II | III | IV | ||
Обстоя-тельство | Подлежа-щее | Сказуемое | Дополнение | Обстоятельство | |
Когда? | Кто? Что? | Что делает? Что делал? Что будет делать? и пр. | Что? Кого? Кому? Чему? С кем? С чем? О ком? О чем? | Где? Как? Когда? Куда? и пр. | |
I | II | III | IV | ||
Last summer | Henry | played | golf | every day | |
Прошлым летом Генри играл в гольф каждый день.
Определение входит в состав той группы, слово которой оно определяет. Если определение стоит перед определяемым словом, оно называется «левым» (л. о.), если оно находится после определяемого слова – «правым» (п. о.).
л. о. п. о.
a good family; the students of our group.
Если два существительных следуют одно за другим, то первое выполняет роль определения ко второму и переводится прилагательным, либо существительным с предлогом:
A first-year student – студент первого курса.
business partners – партнеры по бизнесу.
ГЛАГОЛ TO BE В НАСТОЯЩЕМ ВРЕМЕНИ
Глагол to be переводится “быть, являться, находиться” или не переводится.
Утвердительная форма | Вопросительная форма | Отрицательная форма | |||
ед. число | мн. число | ед. число | мн. число | ед. число | мн. число |
1. I am | 1. We are | 1. Am I? | 1. Are we? | 1. I am not | 1. We are not |
2. You are | 2. You are | 2. Are you? | 2.Are you? | 2. You are not | 2.You are not |
3. He is She is It is | 3.They are | 3. Is he? Is she? Is it? | 3.Are they? | 3. He is not She is not It is not | 3. They are not |
В разговорной речи используются сокращенные формы: isn’t, aren’t.
Упражнения
1. Прочитайте и переведите предложения:
1. I am a student. 2. John is in the room. 3. We are all students. 4. You are in the classroom. 5. The apple is on the plate and the plate is on the table. 6. The woman and the baby are on the chair. 7. The pencil is on the table. 8. The train is in the station. 9. The boy is in the bed. 10. Canada is in the North of America. 11. I am not a worker. 12. Are you a teacher? 13. Two and two are four. 14. We are happy. 15. You are right.
2. Заполните пропуски соответствующей формой глагола to be в настоящем времени:
1. Bob ________ my friend. He ______ a teacher. 2. I _______ in my room now. 3. ______ those men friends? Yes, they ______. 4. We _______ students. 5. She ______ an economist. 6. ______ you a student? Yes, I _____. 7. ______ they doctors? No, they ______. 8. This _____ a table. It ______ brown. 9. The table _____ in the room. 10. The books ______ on the shelf.
3. Поставьте предложения в вопросительную и отрицательную форму:
1. I am a good specialist. 3. My parents are in Moscow.
2. Kate is an engineer.
4. Прочитайте и переведите предложения:
1. That boy is near the door. 2. Those boys are near the door. 3. This boy isn’t near the window. 4. These boys aren’t near the window. 5.Is the boy near the window?
5. Переведите на английский язык:
1. Это ручка. Ручка красная. Она на столе. 2. Я - экономист. Я в офисе. Офис на улице Калинина. 3. Мои родители - пенсионеры. Они не в городе. Они в деревне. 4. Это его квартира? Да, это его квартира. Она хорошая.
Текст №1
Nick and I are students. We are students. These two young men are also students. You are not a student. You are a teacher of English. We are all in a classroom.
Текст №2
It is Mr. Bell. He is a company manager. It is his office in London. The office is not large. Mr. Bell is in the office. He is at the desk. It is his telephone. It is white. The telephone is on the desk. It’s black.
It is Nancy. Nancy is a secretary. She is a good secretary and a nice woman.
Текст №3
It is Sunday. It’s nine o’clock. Peter Sokolov, his wife and his children are at home. Peter is an engineer. His wife Mary is a doctor. His daughter Nelly is five. She isn’t a schoolgirl. His son Mike is twelve. He’s a schoolboy. He’s a tall boy. Mike isn’t at school today. Mike is always at home on Sunday.
Текст №4
My son is a student. His name is Nick. This is his classroom. It’s large. These are desks. The desks are brown. This is his desk. It’s brown too. These are his notebooks and textbooks. They are on his desk.
These are shelves. They are brown and yellow. They’re new. Those are pictures. They’re on the walls. Show me the picture, please.
It’s nine o’clock. Nick and his friends are in the classroom. The teacher is in the classroom too. Dick is absent today. He is ill. Ann is absent too. She isn’t ill. She’s late.
ГЛАГОЛ TO HAVE В НАСТОЯЩЕМ ВРЕМЕНИ
Глагол to have имеет значение «иметь» и переводится на русский язык оборотом «у меня (у него и т. д.) есть».
Утвердительная форма | Вопросительная форма | Отрицательная форма | |||
ед. число | мн. число | ед. число | мн. число | ед. число | мн. число |
1. I have | 1.We have | 1.Have I? | 1.Have we? | 1.I have not. | 1.We have not |
2.You have | 2.You have | 2.Have you? | 2.Have you? | 2.You have not. | 2.You have not. |
3. He has She has It has | 3.They have | 3.Has he? Has she? Has it? | 3.Have they? | 3. He has not. She has not. It has not. | 3.They have not. |
Отрицательная форма глагола to have образуется:
а) с помощью отрицательной частицы not. В разговорной речи обычно употребляются сокращенные формы: haven’t, hasn’t.
I haven’t a book. He hasn’t a pencil.
б) с помощью отрицательного местоимения no - никакой.No ставится перед существительным, и артикль в этом случае не употребляется.
I have no bag. He has no brother.
Упражнения
1. Прочитайте и переведите предложения:
1. I have a family. 2. I have a good friend. 3. He has a nice wife and a son. 4. My friend has an English lesson today. 5. Dick’s wife has a good job. 6. They have a nice house. 7. We have three children. 8. Have you a computer? 9. Has Mary a TV set? 10. I have no lectures today. 11. Bob has no problems.
12. I have very good news for you. 13. Helen has a new boyfriend.
2. Поставьте предложения в вопросительную и отрицательную форму:
1. I have many English books. 3. We have much work.
2. Peter has two sons.
3. Переведите на английский язык:
1. У меня есть план. 2. У Джейн есть книга. 3. У родителей есть новая машина. 4. У Боба нет брата. 5. У меня нет сада. 6. У тебя есть компьютер? 7. У твоего друга есть семья? 8. У него урок в 10 часов. 9. У нас в понедельник английский. 10. У Мэри есть интересные идеи.
Текст №1
I have a large family: a father, a mother, a sister, two brothers, a grandfather and a grandmother. My mother is a housewife. She has much work at home. She is 45. My father is not very old. He is only 50. He is a worker at the plant. They have a good flat in a big new house. My sister and I are students. We have many books.
Текст №2
My name is Michael Sandford. I am a student. Our family is not very large.
My father’s name is Henry. He is a businessman. My mother’s name is Helen. She is a housewife. My parents are not old. My mother is thirty-six and my father is forty-three.
I have a young sister. Kate is fifteen. She is a student too. I am seventeen. Kate and I are not married. We are too young.
Текст №3
I have a friend. His name is Boris Smirnov. He is thirty-two years old. He is an engineer at a big plant. He has a lot of work to do at the plant. He is a busy man and he has not much free time.
Boris is married. He has a family. He has a wife and a daughter. Boris has no son. He also has a mother but he has no father. His mother is old. She is sixty-five years old. She is a pensioner.
Boris has a wife. Her name is Olga. She is a nice young woman of twenty-seven. Olga is a student at our Institute. She is a final-year student. Olga is very fond of sport but this year she hasn’t much time for it, because she is busy with her graduation design.
Boris has a daughter. Her name is Ann. Ann is a nice little girl. She is only eight. Ann is very fond of sport too and she has a lot of time for it. Ann is also fond of reading books. She has very many good books. She has a lot of Russian but few English books.
All members of this family are good friends. I am fond of the family.
Olga is free today. She is at home. Boris is not at home. He is at the plant. He has a lot of work to do today. He is busy with his new design and with his social work. Ann is at home now. She has a lot of homework to do today. Now she is busy with her Russian lessons.