V. Степени сравнения прилагательных.
Положительная степень | Сравнительная степень | Превосходная степень |
strong cold easy narrow interesting famous good bad little many (much) old far | 1. Односложные и двусложные прилагательные, оканчивающиеся на –y, -er, -ow. stronger colder easier narrower 2. Двусложные и многосложные прилагательные. more interesting more famous 3. Прилагательные-исключения better worse less more older (elder) farther (further) | the strongest the coldest the easiest the narrowest the most interesting the most famous the best the worst the least the most the oldest (the eldest) the farthest (the furthest) |
Упр. 22. Образуйте сравнительную и превосходную степень следующих прилагательных.
Short, long, wide, comfortable, dirty, clean, good, dark, clever, difficult, expensive, light, many, bad, rich, cheerful, old, silly, tall, beautiful, strange, lazy, much, hopeful, thick, thin, narrow, careful, little, weak, happy, dangerous, young, far, big, friendly, active, popular, hot, busy, pleasant, high, intelligent, low, heavy, necessary.
Упр. 23. Раскройте скобки, употребив нужную степень прилагательного.
1. Winter is (cold) season of the year. 2. Moscow is (large) than St. Petersburg. 3. Which is (long) day of the year? 4. It is one of (important) questions of our conference. 5. We have (little) interest in this work than you. 6. I am (young) in my group. 7. I have many friends but Peter is (good) of them. 8. This exercise is (difficult) than that one. 9. London is (old) than Moscow. 10. The 22nd of December is (short) day in the year. 11. This book is (expensive) than that one. 12. My (old) brother has two children. 13. To go by train is (cheap) than by plane. 14. Health is (good) than wealth. 15. Where is (beautiful), in the mountains or near the sea?
Упр. 25. Вставьте as ...as или not so ... as.
1. This girl is ... beautiful ... her mother. 2. The days in winter are ... long... in summer. 3. The Baltic Sea is ... warm ... the Black Sea. 4. Mary is ... lazy ... her brother. 5. I am ... thin ... you. 6. During the holidays the students are ... busy ... during the academic year. 7. The English language is ... difficult ... the German language. 8. This writer is ... famous ... Jack London. 9. Her cat is ... old ... mine. 10. A football match is ... exciting ... a hockey match.
Упр. 26. Составьте предложения, употребив сравнительные конструкции.
A. Model: teacher — doctor — important.
The profession of a teacher is as important as the profession of a doctor.
1. book — film — interesting 2. brother — sister — tall 3. July — August — warm 4. daughter — mother — beautiful 5. sofa — armchair — comfortable 6. Ann — Nelly — pretty 7. lion — tiger — dangerous 8. he — she — clever.
B. Model: English — Latin — difficult English is not so difficult as Latin.
1. spring — summer — hot 2. silver — gold — expensive 3. meat — vegetables — useful 4. the Moon — the Sun — bright 5. train — car — fast 6. I — my friend — hardworking 7. lake — sea — deep 8. cats — dogs — intelligent.
Упр. 27. Переведите на английский язык.
1. Этот дом такой же высокий, как тот. 2. Сегодня вода в реке не такая тёплая, как вчера. 3. Его бабушка не такая старая, как дедушка. 4. Он такой же сильный, как его брат. 5. Державин не такой знаменитый, как Пушкин. 6. Темза такая же красивая, как Нева. 7. Ноябрь не такой холодный, как январь. 8. Ты не такой умный, как папа. 9. Его машина такая же комфортабельная, как и твоя. 10. Упражнение 2 такое же трудное, как и упражнение 3.
V. Типы предложений
Побудительные предложения.
Утвердительные предложения (просьба, приказание)
Open the door! Sit down, please!
Отрицательные предложения (запрет)
Don't open the door!
Don't sit down, please!
Упр. 28. Прочтите, переведите и выполните действия.
1. Take the book. 2. Open it. 3. Give me the book, please. 4. Bring her the book. 5. Look at the book. 6. Open these books and don't close them, please.
Упр. 29. Измените предложения так, чтобы они стали отрицательными.
1. Open the windows. 2. Read the text. 3. Take your bag. 4. Look at Mary. 5. Listen to your friend. 6. Close the door. 7. Stand up. 8. Take a chair. 9. Sit down. 10. See this film. 11. Take a taxi. 12. Forget about it.
Упр. 30. Переведите на английский язык.
1. Открой книгу и читай текст. 2. Возьми ручку и пиши. 3. Не смотрите на доску. 4. Слушайте Мэри, пожалуйста. 5. Не закрывай окно. 6. Возьмите стул, пожалуйста, и садитесь. 7. Прочтите текст дома, не читайте его сейчас. 8. Не говорите по-русски, пожалуйста, говорите по-английски. 9. Закройте книгу и принесите её мне. 10. Не смотри этот фильм, иди спать.
Упр. 31. Составьте пять побудительных предложений.