Степени сравнения прилагательных и наречий. Односложные и некоторые двусложные прилагательные образуют сравнительную и превосходную степени путем добавления суффиксов –er для сравнительной и –est для

Односложные и некоторые двусложные прилагательные образуют сравнительную и превосходную степени путем добавления суффиксов –er для сравнительной и –est для превосходной степеней.

После краткой гласной согласная удваивается. Конечная y после согласной меняется на ie.

short - shorter - the shortest

big - bigger - the biggest

easy - easier - the easiest

Многосложные прилагательные образуют сравнительную и превосходную степени при помощи слов more (более) – для сравнительной и most (наиболее) – для превосходной степени.

difficult - more difficult - the most difficult

Особые случаи образования степеней сравнения:

good - better - the best

bad - worse - the worst

far - farther - the farthest

Количественные прилагательные

Сравнительная степень

many books - more books

much time - more time

few books - fewer books

little time - less time

Примеры употребления степеней сравнения прилагательных:

The Volga is longer than the Don.Волга длиннее Дона.

The Volga is the longest river Волга самая длинная река в Европе.

in Europe.

This book is more interesting Эта книга интереснее той.

thanthat (one). (Эта книга более интересная, чем та.)

It’s the most interesting book. Это самая интересная книга.

My flat is smaller than yours. Моя квартира меньше Вашей.

You have more (less) time У Вас больше (меньше) времени,

than I have. чем у меня.

You have more (fewer) books У Вас больше (меньше) книг,

than I have. чем у меня.

EXERCISES

Подготовьте чтение текста.

Подготовьте описание внешности и характера героев текста.

Опишите внешность и характер своего друга (подруги).

Подготовьте чтение диалогов.

Выучите диалоги и воспроизведите их со своим товарищем.

У Вашего друга есть брат и сестра, которых Вы никогда не видели. Расспросите его о них.

CHECK

Ответьте на вопросы

1. Mike is your best friend, isn’t he? 2. What is his profession? 3. Where does he work? 4. How old is he? 5. What does he look like? 6. What colour is his hair? 7. What colour are his eyes? 8. He is tall, isn’t he? 9. What kind of person is he? 10. Do you have much in common with him? 11. What do you usually talk about when you meet? 12. Is he well educated? 13. He has a family, hasn’t he? 14. When did you see him last?

2. Переведите на английский:

I

1. - Что за человек мистер Грин?

- Он прекрасный человек. Он умен, образован и трудолюбив.

- Он женат?

- Да, у него жена и двое детей. Его жена очень милая женщина.

2. - Как выглядит внешне Ваш брат?

- Ему 25 лет. Он высокий и стройный. Волосы у него темные. Лицо загорелое.

3. - Как выглядит мисс Браун?

- Она очень хорошенькая. У нее круглое лицо и большие голубые глаза. У нее красивая фигура.

4. - Я знаю, Вам не нравится Бен. Почему?

- Он глуп, упрям и эгоистичен. Я обычно избегаю таких людей.

5. - Майк вернулся из Сочи в прошлое воскресенье.

- Как он выглядит?

- Он выглядит прекрасно.

II

1. Ваша квартира больше моей. 2. Ник выше, чем его брат. 3. Моя сестра моложе меня. 4. Эта квартира комфортабельнее той. 5. Этот фильм интереснее того. 6. Ее комната самая маленькая в доме. 7. Это упражнение самое трудное. 8. Это самый интересный рассказ в книге. 9. Ник знает французский лучше меня. 10. Майк самый лучший студент. 11. Я читаю по-английски хуже, чем мои друзья. 12. Это наихудшая комната в квартире.

ТЕСТЫ

Этот тест проверит Ваши знания по английскому языку. Внимательно прочитайте условие каждого задания и только после того, как Вы поняли его, приступайте к его выполнению.

1. Выберите нужное:

Mary … in a village.

1) live

2) is living

3) lives

4) are living

2. Выберите нужное:

The students … a lecture at the moment.

1) attend

2) are attending

3) have been attending

4) have attending

3. Выберите нужное:

I … read any books by this writer, yet.

1) haven’t

2) didn’t

3) hadn’t

4) don’t

4. Выберите нужное:

What shall I do? I … my passport.

1) lost

2) have lost

3) had lost

4) has lost

5. Выберите нужное:

St. Paul’s Cathedral … destroyed in the Great Fire in London.

1) is

2) has

3) had been

4) was

6. Выберите нужное:

We … that we should get there by bus.

1) say

2) said

3) says

4) had said

7. Выберите нужное:

I’m hungry. I … concentrate on the quiz.

1) mustn’t

2) needn’t

3) can’t

4) shouldn’t

8. Выберите нужное:

When I got home, I found that someone … my bedroom window.

1) broke

2) has broken

3) had broken

4) have broken

9. Выберите нужное:

I hear that your exams are next week. You … be studying very hard at the moment.

1) must

2) may

3) should

4) can

10. Выберите нужное:

… many shops near your house?

1) Are

2) Is there

3) Are there

4) Was there

11. Выберите нужное:

Please give me … interesting to read.

1) anything

2) everything

3) nothing

4) something

12. Выберите нужное:

Excuse me, is it your book? No, it’s … .

1) him

2) his

3) her

4) their

13. Выберите нужное:

Everest is … mountain in the world.

1) higher

2) the highest

3) a high

4) the most high

14. Выберите нужное:

She speaks … English.

1) perfectly

2) perfect

3) more perfect

4) most perfect

15. Выберите нужное:

Can you play … the guitar?

1) on

2) at

3) –

4) in

16. Выберите нужное:

Helen likes … in the sun for hours.

1) coming

2) during

3) sitting

4) nothing

17. Выберите нужное:

He could not do his homework … help.

1) with

2) without

3) instead of

4) because of

18. Закончите вопрос:

The English people often talk about the weather, … they?

1) didn’t

2) don’t

3) aren’t

4) do

19. Выберите правильный вопрос к подчеркнутому:

They learn German.

1) What language they learn?

2) What language did they learn?

3) What language do they learn?

4) What language learn they?

20. Выберите правильный вопрос к предложению:

The car belongs to Michael.

1) Does the car belongs to Michael?

2) Do the car belongs to Michael?

3) Does the car belong to Michael?

4) Belongs the car to Michael?

21. Выберите нужное:

Do you often … TV?

1) see

2) look

3) watch

4) observe

22. Выберите нужное:

I … like autumn. I hate rains.

1) unlike

2) like

3) disagree

4) dislike

23. Выберите нужное:

Take … of the children, please!

1) place

2) notice

3) care

4) part

24. Выберите нужное:

It was difficult to believe that autumn had … begun.

1) almost

2) always

3) already

4) also

25. Выберите нужное:

“Low” is opposite of “…”.

1) hight

2) hate

3) hay

4) high

26. Выберите нужное:

… louder. We can’t hear you.

1) Talk

2) Tell

3) Speak

4) Say

27. Выберите нужное:

The … was thick. Nothing was seen.

1) snow

2) rain

3) wind

4) fog

28. Выберите нужное:

Spell and translate the … words.

1) coming

2) approaching

3) going

4) following

29. Выберите нужное:

He … a very interesting report at the last conference.

1) did

2) accomplished

3) performed

4) made

30. Выберите нужное:

Russia is our … .

1) earth

2) land

3) soil

4) ground

The great painter Sir James Thornhill was employed for decorating the interior of the dome of St. Paul’s in London. One day he stepped back on the scaffolding to see how his work looked at a distance. His servant, who was standing near, was terrified to see him within some inches of the edge of the scaffolding. At the last movement backwards he would be thrown and dashed to pieces on the pavement. How could he be warned of this danger? If the servant cried out, he would probably in his alarm take a fatal step.

So the man threw a pot of paint over the piece of work the painter was just admiring. Sir James, in a rage, rushed forward to punish him. Thus his life was saved. On finding out why the servant had spoilt his painting. Sir James was glad to reward him instead of punishing him.

31. Определите тему текста и закончите предложение:

The text is about …

1) St. Paul’s cathedral and how it was built

2) the way Sir Christopher Wren decorated the cathedral

3) the servant who saved the life of his master

4) the servant who spoilt his master’s painting

32. Закончите предложение в соответствии с содержанием текста:

Sir James Thorhill was … .

1) an actor

2) an architect

3) a builder

4) a painter

33. Выберите предложение соответствующее содержанию текста:

1) Sir James Thornhill decorated the interior of St. Paul’s Cathedral.

2) St. Paul’s Cathedral is the City’s greatest palace.

3) The painter fell off the scaffolding.

4) Sir James Thornhill punished his servant.

34. Укажите правильный ответ на вопрос:

Why did the servant throw the pot of paint over the painting?

1) He did not like the painting.

2) He was afraid of his master.

3) He wanted to warm his master.

4) He wanted to prevent his master’s falling down.

35. Выберите предложение, не соответствующее содержанию текста:

1) Sir James Thornhill got very angry.

2) The painter wanted to punish the servant.

3) Sir James Thornhill was surprised.

4) The master rewarded his servant.

36. Выберите синоним к выражению “has spoilt the painting”:

1) had admired the painting

2) had ruined the painting

3) had made it better

4) had made it worse.

37. Закончите предложение в соответствии с содержанием текста:

The servant proved that he was … .

1) modest

2) selfish

3) quick-witted

4) brave

38. Выберите наиболее удачный заголовок:

1) Sir James Thornhill’s Masterpiece.

2) A Fatal Step.

3) Sir James Thornhill’s Mistake.

4) The Servant saves His master.

39. Выберите нужное:

The capital of Britain is … .

1) Glasgow

2) Washington D.C.

3) London

4) Ottawa

40. Выберите нужное:

Britain is a … .

1) monarchy

2) federal republic

3) parliamentary monarchy

4) republic

Ключи к тестам

1) 3 2) 2 3)1 4) 2 5) 4 6) 2 7) 3 8) 3 9) 1 10) 3 110 4 12) 2 13) 2 14) 2 15) 3

16) 3 17) 2 18) 2 19) 3 20) 3 21) 3 22) 4 23) 3 24) 3 25) 4 26) 4 27) 4 28)4 29) 4 30) 2 31) 3 32) 4 33) 1 34) 4 35) 3 36) 2 37) 3 38) 4 39) 3 40) 3

Для замечаний

Наши рекомендации