II. Проверьте, как вы поняли текст, ответив на
следующие вопросы.
1. At what numerical quantities of the price elasticity is demand elastic or inelastic?
2. When do economists say that demand is unit - elastic?
3. What is the key piece of information which is required in setting prices?
4. What determines whether the price elasticity of demand for a good is high or low?
5. For what categories of commodities is demand usually inelastic?
6. What is the most important consideration which affects consumer responses to change in the price of a good?
7. What is the demand elasticity for narrower definitions of commodities?
III. Дайте краткое содержание текста на русском языке.
VI. Выскажите свое мнение по содержанию текста, используя следующие выражения: “Ibelieve”, “Ithink”, “Myopinionisthat …”.
V. Вставьте модальные глаголы сan, couldили модальный оборот tobeableto в нужной форме.
1.Even at present computers … (not) translate from one foreign language into another without mistakes.
2.By means of computer programmes economists … make more complex economic models in future.
3.In the past members of a farmer’s family … produce most necessities on their farm, such as clothes and other things.
4.Small nations … ensure their economic security only by effective cooperation with other nations.
5.The firm was closed as it … (not) to pay its debts.
6.Manufacturing … (not) develop before the Industrial Revolution of the 18th century.
7.Developing countries … (not) become economically independent until they import less than they export.
VI. Выберите из приведенного списка термины,
соответствующиеданнымопределениям.
a) a good for which demand increases 1. a substitute
when incomes rise; 2. to afford
b) a good for which demand falls when 3. a normal good
incomes rise; 4. an inferior good
c) a thing performing some function 5. a complement
instead of another thing; 6. taste
d) a thing which cannot be used without
the other one;
e) personal preference for a particular
good;
f) to be able to spend money for some –
thing you are willing to buy.
VII. Выберите существительное, которое может следовать
за данным глаголом:
1) to stimulate a) demands b) customs c) substitutes | 2) to afford a) a product b) an affect c) an advance |
3) to watch a) incomes b) films c) tastes | 4) to shape a) substitutes b) consumers c) tastes |
5)to encounter a) tastes b) definitions c) health | 6) to shift a) a quantity b) a price c) a curve |
VIII. Выберите из колонки справа по смыслу слова, пропущенные в предложениях.
1) This table … the relation between bus fares and a) shift
petrol prices.
2) Cars and buses can be … for the tube. b) consumers
3) If people buy chocolate to eat at the
cinema, films would be a … for bars of chocolate. c) inferior
4) If you look at this figure you will see that the d) depicts
increase in ice-cream prices leads to the … in the e) afford
demand curve.
5) In the following unit you will … more examples f) substitutes
of complements.
6) When their income rise, … buy more of everything. g) tastes
7) An example of an … good can be nasty cuts of meat. h) available
8)… depend on convenience, custom, and social i) complement
attitudes.
9) People would prefer not to buy inferior goods if j) encounter
they could … to spend a little more.
10) Technological advances enables the new k) precise
product to be … at a much lower price. l) exception
Английский язык
Контрольная работа №3
Вариант 1
Рекомендуемая литература
1. | Bridge to English. Intense Publishing Ltd. 2008 |
2. | V. E. J. Dooley. New Round – Up. Pearson Education Ltd. 2010 |
3. | Практикум по английской грамматике. Г. Ходсон – Херст. Москва. Айрис Прессю2005 |
4. | R. Murphy. English grammar in Use. Cambridge University Press, 2010 |
5. | М.А. Гацкевич. Грамматика. Сборник упражнений.. Каро. Санкт-Петербург, 2013 |
6. | 400 тем по английскому языку для школьников, абитуриентов, студентов и преподавателей. Сост. Ю.В. Куриленко, М., Бао-ПРЕСС, 2005 |
Требования к экзамену
1. | Выполнить контрольную работу вашего варианта в тетради. |
2. | Подготовить устные темы. |
Содержание экзамена
1. | Реферирование текста (1000 печатных знаков, 20 минут, без словаря) |
2. | Собеседование по темам. |
Выбор варианта контрольной работы:
Студенты, шифр зачётной книжки которых заканчивается
на 0, 1, 2, 3, выполняют вариант 1,
на 4, 5, 6, выполняют вариант 2,
на 7, 8, 9, выполняют вариант 3.
Грамматический материал:
1. | Артикли. |
2. | Условные предложения. |
3. | Сослагательное наклонение. |
4. | ВременаГлаголов: - Present Simple; - Past Simple; - Present Perfect; - Present Continuous; - Past Continuous. |
5. | Порядок слов в предложении. |
6. | Виды вопросов. |
Контрольная №2
Вариант 4