Указательные и вопросительные местоимения
this | это, эта, этот | these | эти |
that | тот, та, то | those | те |
This is a new dictionary. Это новый словарь.
These books are interesting. Эти книги интересные.
who | кто | what | что |
where | где, куда | when | когда |
how | как | whatbook | какая книга |
whose | чей | how many(lamps) | сколько |
whom | кого | how much(time) | |
which | который | why | почему |
How many students are there in your group? Сколько студентов в вашей группе?
Where do you live? Где вы живете?
3 Множественное число cуществительных
book книга - books[buks] pen ручка-pens[penz] door дверь - doors [dɔ:z] boy мальчик - boys day - день days balcony балкон - balconies[¢bælkəniz] library библиотека – librariesphoto фото - photos piano пианино - pianos bench скамья - benches [¢bentòiz] dress платье - dresses[¢dresiz] | shelf полка - shelves[òelvz] safe сейф – safes [seifs] knife нож - knives[naivz] roof крыша - roofs [rufs] man мужчина- men woman женщина - women[¢wimin] tooth зуб - teeth foot нога, фут - feet child ребенок - children mouse мышь - mice |
analysis анализ - analyses axis ось - axes basis базис - bases nucleus ядро, ячейка - nuclei | datum данная величина - data данные medium среда - media phenomenon явление - phenomena criterion критерий - criteria |
We take books from the library. Мы берем книги в библиотеке.
They studied these phenomena last year. Они изучали эти явления в прошлом году.
Notes: Существительные information, physics, news, mathematics и т. д.
используются только в единственном числе.
The news is interesting. Новости интересные.
4 Притяжательный падеж
the library of my father = my father’s library библиотека моего отца
the design of these engineers = these engineers’ design проектэтих инженеров
Export and import are important factors in the country’s economy. Экспорт и импорт – важные показатели в экономике страны.
The engineers’ design is interesting. Проект инженеров интересный.
5 Цепочка определений. Существительное в функции определения
Если между определителем и существительным, к которому он относится стоит несколько существительных, они образуют цепочку определений, а последнее существительное является по отношению к ним опорным. С него рекомендуется начинать перевод цепочки определений.
water supply водоснабжение
water supply system система водоснабжения
water supply system development сооружение системы водоснабжения
production price decrease уменьшение цен на изделие
bus stop автобусная остановка (остановка автобуса)
production processпроизводственный процесс
rapid hardening cement быстротвердеющий цемент
stainless steel top cover верхняя крышка из нержавеющей стали
First year students study Mathematics, Physics, Chemistry, Foreign Languages and other subjects. Студенты первого курса изучают математику, физику, химию, иностранные языки и другие предметы.
Light-weight building bricks differ from ordinary clay bricks. Легкие по весу строительные кирпичи отличаются от обычных глиняных кирпичей.
6 The verb TO BE
Present | Past | Future | |||
I | AM | I, he, she, it | WAS | I, we | SHALL BE |
he, she, it | IS | we, you, they | WERE | he, she, it, you, they | WILL BE |
we, you, they | ARE |
I am a second-year student. Я студент второго курса.
They are students. Они (есть) студенты.
Our house is in the centre of the town. Наш дом находитсяв центре города.
утвердительные | отрицательные | ||
I ama student / an artist. | I am not a student / an artist. | ||
He, she, it isa student / an artist. | He, she, it is not a student / an artist. | ||
We, you, arestudents / artists. they | We, you, are notstudents / artists. they | ||
вопросительные | вопросительные | ||
Am I a student? | Yes, I am. / No, I am not. | am I ? | |
Is he, she, it a student? | Yes, he is. / No, she isn’t. | What ishe, she, it ? | |
Arewe, you, students? they | Yes, we are. / No, they are not. | arewe, you? they | |
Are they always at home at this time? В это время они всегда бывают дома?
She’s never late. Она никогда не опаздывает.
утвердительные | отрицательные |
I, he, she, it was | I, he, she, it was not = wasn’t |
We, you, they were | We, you, they were not = weren’t |
The students wereat the conference on Friday. В пятницу студенты были на конференции.
He was not at the lecture on Friday. В пятницу он не был на лекции.
вопросительные | вопросительные |
WasI, he, she, it … ? - No, (he) wasn’t. | WherewasI, he, she, it? |
Werewe, you, they … ? – Yes, (they) were. | Where werewe, you, they ? |
Were the students at the conference on Friday? В пятницу студенты были на конференции? – Yes, they were.
утвердительные | отрицательные |
I’ll be =Ishall bea manager. | I shan’t be = I shall not be a manager. |
He, she, it’ll be=will be a manager. | He, she, it won’t be= will not be a manager. |
We’ll be =weshall be managers. | Weshan’t be = we shall not be managers. |
You, they’ll be= will be managers. | you, they won’t be = will not be managers. |
вопросительные | вопросительные |
ShallI, we bethere? | When shallI, we bethere? |
Willhe, she, it bethere? | When willhe, she, it bethere? |
Willyou, they be there? | When willyou, they be there? |
This work will be interesting. Эта работа будет интересной.
Whenwillhebein Moscow? Когда он будет в Москве?
7 Оборот THERE + BE
утвердительные | отрицательные |
There is some water in the bottle. | There isn't a book / (any) water = There is no |
There are (some) books on the shelf. | There aren't any books = There are no books |
There will be no lecture on physics tomorrow. Завтра не будет лекции по физике.
There are different kinds of concrete: reinforced concrete, precast and prestressed concrete Имеются различные виды бетона: железобетон, сборный и предварительно напряженный бетон.
вопросительные | вопросительные | |
Is there a pen / any water ? Are there (any) books? | Yes, there is. / No, there isn’t. | What is there in the glass? |
Yes, there are. / No, there aren’t. |