Учебно- методическое пособие
Английский язык
Учебно- методическое пособие
Казань
2017г.
ББК Ш 143.21-9
УДК 811.111
Расходова И.А. Габитова Г.Н.
Английский язык. Учебно-методическое пособие.
Сост. Расходова И.А. Габитова Г.Н. – 2-е изд., испр. – Казань: Изд-во КНИТУ-КАИ, 2017. 59с.
Учебно-методическое пособие представляет собой сборник грамматических правил и контрольных работ для студентов заочной формы обучения всех направлений бакалавриата. Цель пособия – обеспечить контроль освоения знаний по иностранному языку в рамках базового курса, а также основ профессионального языка.
Работа состоит из шести последовательных разделов, каждый из которых представлен общими грамматическими сведениями и контрольными заданиями к ним.
Наличие таблиц и схем помогут студентам более эффективно усвоить грамматический материал самостоятельно. Пособие следует рассматривать в качестве дополнения к основному учебнику для студентов заочного отделения всех технических вузов.
Объем контрольных работ соответствует количеству часов, отведенных студентам для самостоятельной работы.
Табл. Ил. Библиогр.:
Рецензенты: к.п.н., доцент Баранова А. Р. (Казанского (Приволжского) федерального университета)
к.ф.н., профессор Гизатова Г.К. (Казанский государственный аграрный университет)
UNIT 1.
§1. Глагол To Be
Глагол to be в Present, Past и Future Indefinite имеет следующие формы:
Present Indefinite | Past Indefinite | Future Indefinite | ||||
I am He She It We You They | is (есть) are | I He She It We You They | was ( был) were (были) | I He She It We You They | will be will be | буду будет будем, будете, будут |
В вопросительном предложении глагол to be ставится перед подлежащим. Например:
Was he in Africa last year? | Он был в Африке в прошлом году? |
Wherewere you yesterday? | Где вы были вчера? |
Отрицательная форма глагола to be в Present и Past Indefinite образуется без вспомогательного глагола; отрицание not следует непосредственно за глаголомto be.
Например:
The institute is not far from the metro station. | Институт находится недалеко от станции метро |
§2. Глагол To Have.
Глагол to have в Present Indefinite имеет следующие формы:
Present Indefinite | Past Indefinite | Future Indefinite |
I We You have They He She has It | I We You They had He She It | I We You They He will have She It |
Вопросительная форма глагола to have может быть образована двумя способами:
1) Путем постановки глагола to have перед подлежащим.
Например:
Had you a lecture on philosophy yesterday? | У вас была вчера лекция по философии? |
2) C помощью глагола to do.
Например:
Did you have a lecture on philosophy yesterday? | У вас была вчера лекция по философии? |
Отрицательная форма глагола to have может строиться двумя способами:
1) При помощи отрицательного местоимения no (или отрицательной группы not any) перед существительным.
Например:
They haveno car. | У них нет машины. |
§3. Оборот There is/are.
Предложения с оборотом there is/are употребляются, чтобы указать наличие или отсутствие какого-либо лица или предмета в определенном месте.
There is a pen on the table | На столе ручка. |
Число глагола в обороте there is/are определяется числом следующего непосредственно за ним существительного.
There is a pen and two pencils on the table.
There are two pens on the table.
После оборота there is/are исчисляемые существительные в единственном числе употребляются с неопределенным артиклем, а исчисляемые существительные во множественном числе и неисчисляемые существительные- с местоимениями some, any.
Перевод подобных предложений на русский язык следует начинать с обстоятельства места. Сказуемое может быть выражено глаголами есть, имеется, лежит, стоит.
Например:
There is a piano in the room. | В комнате есть пианино. |
Вопросительная форма с использованием оборота there is/are образуется путем постановки на первое место вспомогательного глагола is/are.
Например:
Is there a flower on the window? | На окне стоит цветок? |
Отрицательная форма оборота there is/are образуется с помощью отрицательной частицы not перед существительным.
Например:
There is not a piano in the room. | В комнате нет пианино. |
§4. Неопределенные местоимения some и any. Отрицательное местоимение no.
Some,как правило, употребляется в утвердительных предложениях. В качестве определения к исчисляемому существительному во множественном числеsome имеет значение несколько, некоторые.
There are some pens on the desk. | На парте несколько ручек. |
Some children do not like washing. | Некоторые дети не любят умываться. |
В качестве определения к неисчисляемому существительному some имеет значение немного, некоторое количество:
He took some money and went to the cinema. | Он взял (немного) денег и пошел в кино. |
Some может употребляться и в вопросительных предложениях при выражении просьбы или предложения чего-либо:
Will you have some tea? | Хотите чай? |
Any употребляется, как правило, в вопросительных и отрицательных предложениях.
В качестве определения к исчисляемому существительному во множественном числе any имеет значение какие-либо, какие-нибудь, а в сочетании с отрицательным словомnot оно означает никакие.
Are there any books on the table? | На столе есть какие-нибудь книги? |
В качестве определения к неисчисляемому существительномуany имеет значение сколько-нибудь.
Have you got any salt here? | Здесь есть соль (сколько-нибудь соли)? |
Anyв этом значении очень часто на русский язык не переводится.
Any в повествовательных утвердительных предложениях может иметь значение любой.
Please, take any book you like | Возьмите, пожалуйста, любую книгу, какую хотите. |
Если в общем вопросе с оборотом there is/are имеется слово any, то в кратком утвердительном ответе употребляется слово some, а кратком отрицательном – any.
Are there any books on the table? - Yes, there are some. - No, there are not any. |
No, отрицательное местоимение употребляется для выражения полного отрицания наличия предмета в данном месте.
There is no time for this work. | Для этой работы нет времени. |
There is no ink in my pen. | В моей ручке нет чернил |
Времена группы Simple
Время | Present (настоящее) | Past ( прошедшее) | Future ( будующее) |
Simple/ Indefinite ( простое) | Констатация факта (Что делает?) Действие, повторяющееся регулярно, обычное. | Факт происхождения действия в прошлом | Действие, которое должно произойти в будущем |
формула | V( +s) | V2 (+ ed) | Will + V |
+ | I We You cook/write They He She cooks/writes It | I You He She cooked/wrote It We They | I You He will She cook/write It We |
? | I Do You We They cook/ write DoesHe She It | I You Did He cook? She write? We They | I You WillHe cook? She write? We They |
─ | I We You do not cook/write They He She does not cook/write It | I You He did not She cook /write It We They | I You He will not She cook /write It We They |
Контрольная работа №1
Задание 1.
Вставьте some, any или no.
1) There are buses today and I can’t go shopping.
2) My mother likes music.
3) Can I have milk in my tea?
4) Were there of our teachers in the laboratory?
5) People need oxygen for breathing.
6) My brother does not like carrot.
Задание 5.
About myself and my family.
My name is Alexander. My full name is Alexander Petrov. I am 20 years old. I was born on 16 November 1976 in Kazan. Kazan is my native town. In 1993, I finished school and went to work to the plant. I worked as a turner. In 1996, I entered Kazan University. I am a first year student. I belong to the faculty of Law. Law is my future speciality. We study different subjects: law, history, English and many others.
I have a large family: a mother, a father, a grandmother, two sisters and a brother. We all are live together. We are all are good friends. My father is a doctor. He works at the hospital. He is very busy. My mother is a teacher. She teaches history. My sisters are pupils. My brother is a student. He studies at the university. Every day he attends lectures and practical hours. At the end of the term, he takes examinations. He gets good and excellent marks in all subjects. When he graduates from the university, he will work as a geologist. My grandfather is retired from service. He has an old age pension. My grandmother is also a pensioner.
Словарь минимум:
full name | полное имя |
to be born v | родиться |
native town | родной город |
turner n | слесарь |
enter v | поступать |
to be a first year student | быть первокурсником |
belong v | принадлежать |
faculty n | факультет |
speciality n | специальность |
to be busy | быть занятым |
teach v | преподавать |
attend lectures | посещать лекции |
practical hours | практические занятия |
term n | семестр |
take examinations | сдавать экзамены |
graduate from | заканчивать (ВУЗ) |
to be retired from service | быть на пенсии |
Задание 7.
UNIT 2.
Предлоги
Предлоги, обозначающие движение | ||
Название предлога | Случаи употребления | Примеры |
to | Движение по направлению к предмету, протекающему процессу | Come to me Подойдите ко мне |
from | Движение от предмета, удаление от протекающего предмета | Take this book from the table Уберите книгу со стола I come from Russia Я из России |
into | Движение внутрь ограниченного пространства | Put the book into the bag Положи книгу в портфель |
out of | Движение из ограниченного пространства | Take the book out of the table Достань книгу из стола |
on (to) / onto | Движение на поверхность | Snow fell onto the ground Снег падал на землю |
through | Через, сквозь | He went in through the door Он вошел через дверь |
Предлоги, обозначающие место | ||
at | местонахождение у предмета, а также где протекает определенный процесс | I am sitting at the table Я сижу у стола I study at school Я учусь в школе |
in | местонахождение внутри ограниченного пространства | He is in the office—Он в офисе The books are in the bag Книги в портфеле. |
on | местонахождение на поверхности | The book is on the desk. Книга на столе. |
under | местонахождение под другим предметом | The book is under the table. Книга под столом. |
across | через | My school is across the street. Моя школа через дорогу. |
above | местонахождение над другим предметом | There is a lamp above the table. Над столом висит лампа. |
between | между | Between us. — Между нами. |
in front of | местонахождение предмета впереди другого предмета. | There is a telephone in front of him. Перед ним стоит телефон |
behind | местонахождение предмета позади другого предмета | There is a sport ground behind the school.—За нашей школой спортплощадка. |
around | местонахождение одного предмета вокруг другого предмета | We are sitting around the table. Мы сидим вокруг стола. |
beyond | по ту сторону | Beyond the limits of the city. За пределами города. |
over | над, через, сверх | There is a bridge over the river. Над рекой мост. |
near | вблизи, около, рядом, с, возле, за | She is sitting near the table. Она сидит за столом. |
up | вверх | Up the river. — Вверх по реке. |
down | вниз | Down the river. — Вниз по реке. |
Предлоги времени | ||
in | внутри временного отрезка | In April, in 1999.—В апреле, в 1999 году. |
in | через некоторое время | In an hour, in two days. Через час, через два дня. |
at | в (точка во времени) | At 5 o’clock, at midnight. В 5 часов, в полночь. |
on | в (с названиями дней недели, датами) | On Monday, on the 10th of February.—В понедельник, 10 февраля. |
by | к определенному моменту | By 8 o’clock tomorrow. К восьми часам завтра. |
for | в течении (отрезок времени) | For an hour—В течении часа. |
during | вовремя ( чего-либо) | During the lesson—во время урока. |
after | после (чего-либо) | After work—после работы. |
before | перед (чем-либо) | Before the lesson.Перед ур-м |
within | внутри, в рамках | Within a month—в течении месяца. |
Прочие предлоги | ||
by | при, около, посредством | By the window, by plane Около окна, самолетом |
with | вместе с | With a friend – с другом |
for | для | I’ll do it for you. Я сделаю это для тебя. |
Числительное (The Numeral)
Количественные | Порядковые | |
one | the first | |
two | the second | |
three | the third | |
four | the fourth | |
five | the fifth | |
six | the sixth | |
seven | the seventh | |
eight | the eighth | |
nine | the ninth | |
ten | the tenth | |
eleven | the leventh | |
twelve | the twelfth | |
thirteen | the thirteenth | |
twenty | the twentieth | |
twenty-one | the twenty-first | |
one hundred | the hundredth |
101 – one hundred and one (books)
1001 – one thousand and one (books)
1200 – one thousand two hundred (books)
2,045,328 books – two million forty-five thousand three hundred and twenty-eight books
Хронологические даты
in 1900 | in nineteen hundred | в 1900 году |
in 1905 | in nineteen five | в 1905 году |
in1964 | in nineteen sixty-four | в 1964 году |
on the 15th of January, 1968 | on the fifteenth of January, nineteen sixty-four | 15 января 1968 года |
on January 15, 1998 | on January fifteenth, nineteen ninety-eight | 15 января 1998 года |
Номера страниц, комнат, автобусов и т.д.
on page 305 | three hundred and five | на странице 305 |
in room 418 | four hundred and eighteen | в комнате 418 |
to take bus 134 | one three four | ехать 134-м автобусом |
Дробные числа (простые и десятичные)
1/3 ton | third of ton | 1/3 тонны |
½ kilometer | half of ton | ½ км |
¼ kilometer | a quarter of a kilometer | ¼ км |
3/5 ton | three fifth of a ton | 3/5 тонны |
0.5 | point five | 0,5 |
3.217 | three point two one seven | 3,217 |
54.85 tons | fifty-four point eighty- five tons. | 54,85 тонны |
Времена группы Сontinuous
Время | Present (настоящее) | Past (прошедшее) | Future (настоящее) |
Continuous/ продолженное | Действие происходит в момент речи | Действие в определенный промежуток времени в прошлом | Действие в определенный промежуток времени в будущем |
Формула | am is are+ V ing | was were+ V ing | will be + V ing |
+ | Now I am writing an exercise. | I was writing an exercise when you came. | I will be writing all day tomorrow. |
? | Am I writing an exercise now? | Was I writing an exercise when you came? | Will I be writing all day tomorrow |
─ | I am not writing an exercise now. | I was not writing when you came. | I will not be writing all day tomorrow |
Контрольная работа № 2.
Задание 1.
Задание 2.
Переведите следующие предложения на английский язык.
1) Какая из этих книг самая интересная?
2) Мой компьютер не такой новый как компьютер моего друга.
3) Наша лаборатория такая же большая, как и ваша.
4) Погода сегодня хуже, чем вчера.
5) Упражнение № 4 самое трудное в контрольной работе.
6) Яблоки такие же вкусные, как и сливы, но не такие вкусные как груши.
Задание 3.
Задание 4.
Раскройте скобки.
1) My birthday is on (27 of February 1985).
2) Katie lives on the (9) floor.
3) Make an exercise on page (456).
4) This coat is very expensive. It costs (56.783) rubles.
5) I do not believe you are tired, we have just walked (¼) way.
6) If you want to get to the center, you should take a bus (698).
Задание 5
Задание 6.
My working day.
I get up at seven o’clock in the morning. I do my morning exercise, wash, brush my teeth, put on my clothes, comb my hair, have breakfast and leave my home. It takes me about an hour to get to the institute. I go there by bus and by tram. Usually our classes begin at 9a.m., but on Tuesdays, they begin at half past 10 a.m. We have one or two lectures a day and two or three practical classes. Usually our classes are over at 3 p.m., on Tuesdays – at half past 4 p.m. after classes I can work in the library for an hour or two, and then I go home. Sometimes I shop on my way home. Usually I come home at about a quarter past 6 p.m. If there is no one at home, I cook a meal or clean the house. Then I have dinner and do my homework. After that, I watch TV, play with my younger sister or read a book. Every evening I walk with my dog for about half an hour. Usually I go to bed at 11 p.m.
On Sundays in winter, I go skiing, and in spring and autumn, I go with my family to our garden.
Словарь-минимум:
get up v | вставать |
morning exercise | утренняя зарядка |
brush smb teeth | чистить зубы |
put on | надевать |
clean the house | убирать дом |
go skiing | кататься на лыжах |
comb v | расчесывать |
practical classes | практические занятия |
to be over | заканчиваться |
on the way | по дороге |
quarter n | четверть |
walk with a dog | гулять с собакой |
cook v | готовить |
Задание 7.
The first balloons.
Etienne and Joseph Montgolfier lived in the eighteen century in a little village in France where their father had a paper factory. The two brothers took paper bags from their father, filled them with smoke over a fire and watched them go up into the air.
Then the brothers had constructed a bag some thirty feet in diameter. That big bag was filled with hot smoke, it went high up into the air .It was in the air for ten minutes and then, as the air bag become cold, the balloon went slowly down.
In 1783, the Montgolfier brothers repeated their experiment in the presence of the King and Queen of France .This time the balloon carried a cage with a sheep, a cock, and a duck who were thus the first air travelers. The flight was successful. The balloon came down some distance off with the sheep, a cock, and a duck completely unharmed.
A month later, a balloon was sent up with a Frenchman, Rozier by name. He stayed up in the air for twenty-five minutes at a height of about one hundred feet above the ground, and then came down, saying that he had greatly enjoyed the view of the country.
In1785 a Frenchman and an American made crossed the English Channel in a balloon. When they had covered three quarters of the way, the balloon began to go down. They threw everything they could overboard. They even undressed and threw away practically all their clothes. If they had not done it, they would have never reached the French coast safely.
Словарь-минимум:
smoke n | дым |
fire n | огонь |
paper factory | бумажная фабрика |
fill with | заполнять |
go slowly down | медленно опуститься |
carry v | везти |
sheep n | овца |
cross v | пересекать |
quarter n | четверть |
undress v | раздеваться |
successful a | удачный |
come down v | опуститься |
unharmed a | невредимый |
height n | высота |
enjoy the view | наслаждаться видом |
cover v | преодолеть |
overboard a | за бортом |
reach v | достигать |
Unit 3.
Артикль и его употребление.
Определенный артикль (The definite article) The | |
Употребление | Пример |
С существительными единственными в своем роде | The sun, the moon, the earth, the sky, the air, the world |
С названиями морей, океанов, рек, пустынь, гор | The Pacific Oceanс |
С порядковыми числительными | Our classroom is on the first floor |
С прилагательными в превосходной степени | This is the biggest building in our town |
С существительными во множественном числе | The apples are on the table |
С названиями достопримечательностей | The Kremlin |
С некоторыми географическими названиями, названиями музеев, газет и журналов, кораблей и гостиниц | The United States of America, the Crimea, the Caucasus, the British Museum, the ‘Life’ |
С названиями сторон света | The North, the South, the East, the West |
С фамилиями во множественном числе для обозначения семьи в целом | The Petrovs |
С названиями предметов, о которых уже говорилось (это могут быть сущ. В ед. и мн. числе, исчисляемые и неисчисляемые) | The coat was large, the trousers too long. |
С уточняющим, ограничивающим прилагательным типа previous, last, following, next, only, very, same, right | The same story |
С исчисляемым существительным в единственном числе, представляющим весь класс или категорию предметов в их совокупности | She spoke about the duties of the doctor |
Неопределенный артикль (The indefinite article) a, an | |
Употребление | Пример |
С существительным, обозначающим профессию | My sister is a doctor Моя сестра-врач |
С существительными после оборота there is, а также после этого оборота в прошедшем времени there was и в будущем времени there will be | There is a big pool in our garden В нашем саду есть большой пруд |
В восклицаниях | What a nice evening! Какой чудесный вечер! |
После слова such | It was such a wonderful day! Это был такой замечательный день! |
С существительными, обозначающими время, скорость, вес, расстояние (а minute, a pound, a hundred, a million и т.д.) | I’ll be in a minute Я буду через минуту |
С исчисляемыми существительными в единственном числе (в этом случае имеется в виду один или какой-нибудь предмет из общего количества предметов) | Take a pencil, please Возьми, пожалуйста, карандаш |
Перед существительным нарицательным или перед существительным собственным- Именем или фамилией (в этом случае артикль имеет значение некий, некто, какой-то) | A man wants to see you Какой-то человек хочет Вас видеть |
Перед словосочетаниями good day, great deal, great many | A good deal, a great many, a great deal |
Модальные глаголы
Употребление модальных глаголов | ||
Название модального глагола | Случаи употребления | Пример |
Can, could | Выражает умение, физическую и умственную возможность, способность | Can you skate? Ты умеешь кататься на коньках? |
Выражает возможность выполнения действий при соответствующих обстоятельствах | You can see the forest through the other window В другое окно вы можете увидеть лес | |
Выражает разрешение или просьбу | Can I use your car? You can use my car Можно мне взять твою машину? Да, ты можешь взять мою машину | |
Выражает сомнение и неуверенность | Can it be true? Неужели это правда? | |
Выражает невероятность | It can’t be true Не может быть | |
May, might | Выражает разрешение | May I borrow your pen? Можно мне взять твою ручку? |
Выражает предположение с оттенком неуверенности | He may be ill Возможно, он болен | |
Выражает неодобрение или упрек | You might have helped me Ты мог бы помочь мне | |
Must | Выражает обязательность совершения действия | You must talk to your daughter about her future Ты должен поговорить со своей дочерью о ее будущем |
Выражает запрещение | He must not leave his room for a while Какое-то время он не должен покидать свою комнату | |
Выражает эмоциональный совет | You must not miss the exhibition. It is very good.Ты не должен пропустить эту выставку. Она отличная. | |
Выражает предположение, граничащее с уверенностью | He had to do it Он должен был сделать это | |
To have to | Выражает обязанность | He had to do it Он должен был сделать это |
Выражает отсутствие необходимости | You don’t have to go there Тебе не обязательно туда идти | |
Should | Выражает моральную обязанность, долг или совет | It is late. You should go to bed Ужу слишком поздно. Тебе нужно спать |
Need | Выражает необходимость в вопросительных и отрицательных предложениях по отношению к настоящему и будущему времени | You needn’t be afraid of me Тебе не нужно бояться меня |
Выражает действие, которое было совершено. Но в этом не было необходимости | You needn’t have hurried Тебе не нужно было торопиться |
Время | Present (настоящее) | Past (прошедшее) | Future (настоящее) | ||||
Perfect/ завершенное | Законченное действие к моменту речи | действие, закончившееся до начала другого действия в прошлом | действие, которое закончится до начала другого действия в будущем | ||||
Формула | have, has+ V ed, ( V 3ф) | had+ V ed, ( V 3ф) | will have + V ed, ( V 3ф) | ||||
+ | He has writtenexercises today.
| He had writtenexercises 5 o’clock.
| He will have written exercises by five o’clock. I will have started the motor before the engineer comes. | ||||
? | Has he writtenexercises today?
| Had he writtenexercises 5 o’clock?
| Will he have written exercises by five o’clock? Will I have started the motor before the engineer comes? | ||||
─ | He has not writtenexercises today.
| He had not writtenexercises 5 o’clock.
| He will not have written exercises by five o’clock. I will not have started the motor before the engineer comes. |
Времена группы Perfect
Контрольная работа № 3
Задание 1.
Вставьте соответствующий артикль.
1) My mother never has supper with family because she does not like to eat in evening.
2) My brother works at plant. He is turner.
3) It was happiest day in my life.
4) Christian is working on North Pole now.
5) There is big tree in garden.
6) What wonderful present you have brought me!
Задание 2.
Задание 3.
Вставьте подходящие модальные глаголы.
1) I not believe. I failed another test. — But you go to more classes and less parties.
2) I take this book? Yes, but you not give it to anybody.
3) You bring me this book not later than Wednesday.
4) You not help me with the experiment I do it myself.
5) She was so tired. She sleep for a week.
6) Peter your advice. you help him.
Задание 4
Задание 5.
Задание 6.
My University.
My name is Peter. I am a student. I study at Kazan State Technical University after A.N. Tupolev. It was established in 1932 and named after the prominent aircraft designer A.N.Tupolev. Recently it was known as Kazan Aircraft Institution. But in1992 it became State Technical University. There are a lot of faculties in our university. Our students are future engineers, economists, layers and many others. I study at the faculty of Aircraft Engineering. I am an evening department student, but also we have part-time and full-time students. A lot of young people want to study at our University. That is why we have branch faculties in many towns of Tatarstan, for example, Zelenodolsk, Elabuga,Chistopol and many others. The university has also a preparatory department, where any young man can prepare for his entering exams. As a rule we study 5.5 years and if you want to continue your education you can get Bachelor or Master Degrees.
There are seven buildings in our University, during the year we study in all of them. Each of them has their own canteen and library, where you can rest and study.
But do not think that we study and study only, there are a lot of things which we can do in our free time. A lot of competitions are held in our university. For example you can take part in competitions on different subjects such as English, Russian, mathematics and many others. And if you are pretty or creative enough you can take part in ‘Students’ Spring” or “Miss KAI” competitions. Many students take part in sport competitions and take the first place.
I am proud of being the student of my University.
Словарь-минимум:
prominent a | выдающийся |
aircraft a | авиационный |
department n | отделение |
full-time a | дневной |
part-time a | заочный |
branch faculties n | филиалы |
preparatory a | подготовительный |
canteen n | столовая |
competition n | соревнование |
Задание 7.
Tupolev Airliners.
Tupolev designed and developed six types of jet airliner: the TU-104, TU-124, TU-134 and supersonic TU-144, the trijet TU-154 and the twinjet TU-204. Over 3,000 of these aircraft have been produced and 1,500 remain in service today, including 300 with 15 carries in countries outside the Russian Federation. The design of the TU-204 is thus based on very extensive experience.
The design bureau is located in Moscow and the flight test centre is situated at Zhukovsky, which is also the site of the Russian Central Aerodynamics Institute.
The Tupolev TU-204 is the first Russian airliner to fly with Western engines. Similar in appearance and role to the Boeing 757, it was initially designed for Aeroflot as a 200-seat replacement for the trijet TU-154.
The TU-204 aircraft is designed to carry 178 to 214 passengers, depending on the seating layout used, at a speed of 850 km/h over distance up to 7.000 kilometres. It is designed for two-pilot operation, low noise levels and good maintainability.
Tupolev’s designers managed to achieve the maximum passengers comfort while meeting international standards and ensuring the highest level of transportation efficiency.
Словарь-минимум
jet airline | реактивный авиалайнер |
initially a | специально |
supersonic a | сверхзвуковой |
layout n | план |
trijet n | трехдвигательный самолет |
achieve v | достигать |
remain in service | оставаться в эксплуатации |
ensure v | давать уверенность |
extensive experience | обширный опыт |
efficiency n | эффективность |
to be similar to | быть похожим на |
maintainability n | обслуживание, эксплуатирование |
UNIT 4.
Вопросы: общие, специальные, разделительные, альтернативные.
Общие вопросы (General questions) требуют ответа “да“ или “нет”.
1) Do the boys like to play football?
2) Are they playing football now?
3) Have they been playing football for an hour?
4) Have they played a match?
Специальные вопросы (Wh-questions) начинаются с вопросительных слов: who, why, what, how long, which of you.
1) Where do you play football?
2) What are you doing?
3) How long have they been playing football?
4) What have they done?
Разделительные вопросы (Tag questions) утверждение или отрицание плюс краткий вопрос.
1) They play football, don’t they?
2) They are not playing football, are they?
3) They have been playing football for an hour, haven’t they?
4) They have played the match, haven’t they?
Альтернативные вопросы (Alternative questions) вопросы выбора между двумя предметами, действиями и т.д.:
1)Do they play football or do they study?
2)Are they playing football or are they dancing?
3)Have they been playing football for an hour or two?
4)Have they played the piano or the guitar?
Ing-формы
Ing-формы могут быть частью сказуемого и вместе с предшествующим вспомогательным глаголом be составляет единое целое (времена группы Continuous)
Ing- формы, не входящие в состав собственного сказуемого могут выступать в предложении как:
1) подлежащее; 2) часть сказуемого; 3) дополнение; 4) определение;
5) обстоятельство; 6) часть сложного дополнения и обстоятельства, выраженных предикативным оборотом.
1. Подлежащее
Smoking is bad for you. | Вам вредно курить. |
There is no avoiding it. | Этого нельзя избежать. |
2. Часть сказуемого
They began arguing. | Они начали спорить. |
His hobby is collecting stamps. | Его любимое занятие - коллекционирование марок. |
He finished reading | Он закончил читать. |
The film is worth seeing. | Фильм стоит посмотреть. |
3. Дополнение
I gave up smoking. | Я бросил курить. |
Avoid catching cold. | Избегайте простуды. |
We were surprised at hearing the news. | Мы были удивлены, когда услышали эту новость. |
There is no harm in trying. | Попытка - не пытка. |
4. Определение
He gave up the idea of becoming an actor. | Он отказался от идеи стать актером. |
The quality of goods being advertised leaves much to be desired. | Качество рекламируемых товаров оставляет желать лучшего. |
The students writing a test were from my group. | Студенты, писавшие тест были из моей группы. |
She is looking at the boys playing in the yard. | Она смотрит на мальчиков, играющих на дворе. |
5. Обстоятельство
Reading a book, he made notes. | Читая книгу, он делал заметки. |
Контрольная работа № 4.
Задание 1.
Поставьте глаголы главного предложения в прошедшем времени и внесите соответствующие изменения в придаточном предложении. Предложения переведите.
1) I wonder whether she lives in St. Petersburg.
2) He says that he will not allow her to treat people in this way.
3) He does not know what the word means.
4) She sees that I am not afraid of him.
5) Do you know that it is going to rain?
6) It seems to me that I have seen him somewhere.
Задание 2.
Задание 3.
Задание 4.
Расположите по порядку:
а) предложения, в которых ing-форма является подлежащим;
в) предложения, в которых ing-форма является обстоятельством;
с) предложения, в которых ing-форма является частью сказуемого.
1. The driving wheel of the machine is broken.
2. Driving in a motor car, we passed many villages.
3. We have every chance of passing our examinations well.
4. Having been knocked down by a passing car, the poor man was at once taken to hospital.
5. You don’t know what you miss, not having the desire to listen to good music.
6. These happenings are remarkable.
7. Travelling is a pleasant way of improving one’s education.
8. Every trust arranges for the marketing of its products.
9. I was told of a great friendship existing between two captains.
10. It is no use crying over spilt milk.
11. Asking him for help is useless.
12. Happily we escaped being delayed on our way.
Задание 5.
My native city.
My native city is Kazan. I was born here. Kazan is one of the biggest cities in our country. It is the capital of our republic Tatarstan. Its population is over a million people. Kazan is a multinational city: Tatars, Russian, Ukrainian, Chuvashes and many others live together in peace and friendship. Kazan is an industrial city; there are a lot of plants, factures and different enterprises, which produce a lot of goods.
Kazan is a very old city. It is 1000 years old. It has a rich historical culture and tradition.
Kazan is also a big cultural centre. Many festivals are hold here. There are many theaters, cinemas, clubs, a big concert hall, a conservatory and many museums in Kazan. Kazan is also youth city, because many institutions, universities, colleges are situated there. Students from different cities of our country and even abroad come here to study. Many outstanding people lived there such as Lobachevski, Tupolev, Leo Tolstoy, Tukay and many others.
Kazan is a very beautiful city. There are a lot of green parks and squares, where you can walk and enjoy the nature. My favorite place in Kazan is a Bauman street. It is a wide street for pedestrians, where you can walk, take photos near fountains, talk with your friends in a café and go shopping.
There are a lot of wonderful cities in the world but for me Kazan is the best.
Словарь-минимум:
native a | родной |
capital n | столица |
population n | население |
multinational a | многонациональный |
goods n | товары |
youth a | молодежный |
abroad n | заграница |
outstanding a | выдающийся |
pedestrian n | пешеход |
Задание 6.
When the Sun freezes over?
Will the Sun ever burn out? How soon will it happened? And what will happen to us?
If you have ever set by a bonfire in the evening, you would have noticed without constant stocking it would burn out. Nevertheless, our Sun has been burning non-stop over 4.5 billion years without dying out. So will it ever burn out? Yes, it will. However, the Sun has enough fuel last another 5.5 billion years, the remaing is lost as energy in the form of heat, light and x-rays.
Dwarf star, about 1.5 million kilometers across, is our closest star. It is around 150 million kilometers, it weighs about two billion kilograms and 1.3 million times the earth's volume and around 1.4 million kilometers in diameter.
The Sun temperature is 15 million degrees Celsius but the time the heat reaches the surface of the Earth, it has cooled down to 5800 degrees Celsius.
How did the Sun come into existentсе?
Over a period of million years, a cloud formed into rotating disk with a huge central bulge with a temperature of sever