THE PRESENT SIMPLE.
Данное время употребляется для обозначения действия, относящегося к настоящему времени в широком смысле этого слова. Эта форма не указывает ни на длительность, ни на завершенность, ни на предшествование действия.
Настоящее простое образуется при помощи инфинитива (начальной формы) смыслового глагола без частицы to. Для образования вопросительной и отрицательной форм в настоящем простом используются вспомогательные глаголы do и does.
Таблица1
Утверждение | Отрицание | Вопрос | |
Единст. Число | I read He reads She reads It reads | I do not read He does not read She does not read It does not read | Do I read? Does he read? Does she read? Does it read? |
Множ. Число | Wе read You read They read | We do not read You do not read They do not read | Do wе read? Do you read? Do they read? |
Настоящее простое употребляется для выражения следующих значений:
1) Обычные факты, повторяющиеся регулярно, практически каждый день
He visitshis grandparents every Sunday. – Он ездит к бабушке каждое воскресенье.
Usually I get up at 7 o’clock in the morning. – Обычно я встаю в 7 часов утра.
My friends like to travel by car. – Мои друзья любят путешествовать на машине.
2) Последовательные действия, происходящие в момент речи в настоящем времени
In the morning I get up, wash myself, dress myself, drink coffee and go to work. – Утром я встаю, умываюсь, одеваюсь, пью кофе и иду на работу.
3) Общеизвестные истины, пословицы, поговорки
The Sun rises in the east. – Солнце встает на востоке.
All roads lead to Rome. – Все дороги ведут в Рим.
4) Прошедшие дeйствия с глаголами to forget, to hear, to be told (passive)
I forgetyour address. – Я забыл твой адрес.
I hear you are doing well. – Я слышал, у тебя все хорошо.
Показатели, характеризующие Present Simple:
Usually – обычно, often – часто, seldom – редко, never – никогда, every day – каждый день (week – неделя, year – год), generally – в основном, sometimes – иногда, regularly – регулярно, as a rule – как правило, now and then – теперь и потом, from time to time – время от времени.
Ex. 1. Ответить на вопросы согласно модели:
Model: What does a driver do? – He drives.
What do drivers do? – They drive.
1. What does a singer do? 2. What does a runner do? 3. What do students do? 4. What does a dancer do? 5. What do cooks do? 6. What do dancers do? 7. What does a painter do? 8. What do teachers do? 9. What does a typist do? 10. What do writers do?
Ex. 2. Поставить подлежащее в предложениях в форму 3-го лица единственного числа. Правильно оформить глаголы:
Model: I write to parents. – He writes to parents.
They grow potato. – She grows potato.
1. I think I am ill. 2. They often visit their Granny. 3. We live in Leeds. 4. You usually speak too quickly. 5. Do you like boiled potatoes? 6. The boys box in the gymnasium on Fridays. 7. His dogs always attack the neighbours. 8. Heavy trucks make a lot of noise.
Ex. 3. Составить для каждого предложения вопрос и отрицание:
Model: She understands the rule. – She doesn’t understand the rule.
Does she understand the rule?
1. He usually has breakfast at 8 o’clock. 2. The lecture starts at 10.15. 3. The flowers look fresh. 4. They usually walk in the morning. 5. He has coffee in the evening. 6. He plays chess very well. 7. They feel very cold. 8. That train goes very fast. 9. We harvest grapes in March.
Ex. 4. Написать данные предложения еще раз, начав со слова, данного в скобках, и сделав все необходимые изменения.
Model: Some people begin work very early in the morning. (A postman). –
A postman begins work very early in the morning.
1. Those children help their mother. (Megan) 2. I get up at 7 every morning. (My father) 3. We like to go for a walk in the morning. (The old man) 4. They prefer coffee to tea. (Martin) 5. I spend a lot of money on books. (My brothers) 6. Some people do nothing during the holidays. (Eddie) 7. We finish the day’s work at 6 o’clock. (The clerk)
Ex. 5. Заполнить пропуски глаголом в отрицательной форме:
Model: She plays the piano, but she ….. it very well. – She plays the piano,
but she doesn’t play it well.
1. That shop sells office furniture, but it ….typewriters. 2. Scott smokes a lot, but he …..before breakfast. 3. We know Robert, but we ….his father. 4. His father gives him pocket-money, but he …..him much. 5. I feel tired, but I ….unwell. 6. English people eat a lot of potatoes, but they … much rice.
Ex. 6. Составить вопросы, начиная с вопросительного слова в скобках:
Model: Bob plays chess. (How often?) – How often does Bob play chess?
1. Felix watches birds every morning. (How often?) 2. I write to my parents twice a week. (How often?) 3. I have dinner at 7 o’clock in the evening. (What time / usually?) 4. She works at a hospital. (Where?) 5. She goes to the Zoo. (Who?) 6. People do stupid things. (Why?) 7. The motor breaks down. (What?)
Ex. 7. Перевести предложения на английский язык.
1.Растения хорошо растут в теплом климате. 2. Мне нравится читать детективы, а мой брат предпочитает научную фантастику. 3. Никто не знает, где он живет. 4. В Лондоне часто идет дождь. 5. Он никогда не пьет утром кофе. 6. Что он обычно ест на ужин? 7. У тебя есть последний фильм Тарантино? 8. Кто владеет этой фирмой?