Говорение. Работа с устными высказываниями по теме
Тема 2.1. Компьютер и его возможности (Computer and its possibilities)
1. Отработка новой лексики.
2. Чтение. Развитие навыков просмотрового чтения.
3. Говорение. Работа с устными высказываниями по теме.
5. Развитие навыков письма.
Отработка новой лексики
ЗАДАНИЯ
1.1. Найдите транскрипцию следующих слов в англо-русском словаре, если это необходимо. Проверьте произношение этих слов по транскрипции (см. Приложение1. Транскрипционные значки и их произношение) или прослушайте их (см. Введение. 2.Рекомендации по слушанию на английском языке). (Find a transcription of the following words in the English-Russian dictionary if it is necessary. Check up a pronunciation of these words on a transcription (see Application1. Transcription symbols and their pronunciation) or listen to them (see Introduction. 2.Recommendations for the hearing in English).
floppy disk - дискета
scanner - сканер
mouse - мышь
keyboard - клавиатура
tower – системный блок
monitor - монитор
CD-rewriter - дисковод
printer - принтер
memory - память
PCs and Notebooks - ПК и ноутбуки
speed - скорость
hardware - аппаратные средства
software - программное обеспечение
system - система
run - работать
process - процесс
performance - производительность
graphics - графика
store - хранить
components - компоненты
specifications - технические условия
1.2. Найдите указанные в задании 1) слова в тексте «Computer and its possibilities» и запишите их в контексте (см. Введение. 1.Рекомендации по заучиванию слов. Пример перевода слова из контекста). (Find shown in the task 1) words in the text «Computer and its possibilities» and write down them in the context (see Introduction. 1.Recommendations for memorizing words. Example of translating the word from the context.)
Computer and its possibilities
§1The parts of a computer you can touch, such as the monitor or the Central Processing Unit (CPU) are hardware. All hardware except the CPU and the working memory are called peripherals. Computer programs are software. The operating system (OS) is software that controls the hardware. Most computers run the Microsoft Windows OS. MacOS and Linux are other operating systems.
§2The CPU controls how fast the computer processes data, or information. We measure its speed in megahertz (MHz) or gigahertz (GHz). The higher the speed of the CPU, the faster the computer will run. You can type letters and play computer games with a 500 MHz CPU. Watching movies on the Internet needs a faster CPU and a modem.
§3 We measure the Random Access Memory (RAM) of the computer in megabytes (MB). RAM controls the performance of the computer when it is working and moves data to and from the CPU. Programs with a lot of graphics need a large RAM to run well. The hard disk stores data and software programs. We measure the size of the hard disk in gigabytes (GB).
§4Computer technology changes fast, but a desktop PC (Personal Computer) usually has a tower, a separate monitor, a keyboard and a mouse. The CPU, modem, CD-ROM and floppy disk drives are usually inside the tower. A notebook is a portable computer with all these components inside one small unit. Notebooks have a screen, not a monitor, and are usually more expensive than desktops with similar specifications.
Чтение. Развитие навыков просмотрового чтения
ЗАДАНИЯ
2.1. Переведите названия заголовков (Translate names of headings):
a Memory
b Speed
с PCs and Notebooks
d Hardware/Software
2.2. Прочитайте текст «Computer and its possibilities» быстро и соотнесите заголовки (а-d) из задания 1) с параграфами (1-4) данного текста (см. Введение. 3.Чтение. Рекомендации по обучению просмотровому чтению). (Read the text «Computer and its possibilities» quickly and match the headings (a-d) with the paragraphs (1-4) from the text (see Application. 3.Reading. Recommendations about training to viewing reading).
Говорение. Работа с устными высказываниями по теме
ЗАДАНИЯ
3.1. Прочитайте текст «Computer and its possibilities». Подготовьте устное высказывание по теме (см. Введение. 4.Говорение. Рекомендации по работе с устными высказываниями по теме. Пример подготовки устного высказывания по теме). (Read the text «Computer and its possibilities». Prepare a statement on a theme (see Application. 4.Recommendations to work with the statements on a theme. Example for preparing a statement on a theme.)
3.2. Запишите высказывание по теме текста «Computer and its possibilities», используя фразы для оформления высказываний (см. Приложение1. Фразы для оформления высказываний). (Write down the statement on a theme «Computer and its possibilities», using phrases for formulation of statements (see Application1. Phrases for formulation of statements.)
Развитие навыков письма
ЗАДАНИЯ
4.1. Прочитайте рекомендации по развитию навыков письма (см. Введение. 5.Рекомендации по развитию навыков письма). (Read our recommendations for the development of writing skills (see Application. 5.Recommendations for the development of writing skills.)
4.2. Заполните пробелы в предложениях (1-8) выделенными в тексте «Computer and its possibilities» словами и выражениями. Запишите эти предложения. (Complete the sentences (1-8) with the highlighted words and phrases in the text «Computer and its possibilities». Write down these sentences.)
1. The operating __________ (OS) is software that controls the hardware.
2. Most computers __________ the Microsoft Windows OS.
3. The CPU controls how fast the computer __________ data, or information.
4. RAM controls the __________ of the computer when it is working and moves data to and from the CPU.
5. Programs with a lot of __________ need a large RAM to run well.
6. The hard disk __________ data and software programs.
7. A notebook is a portable computer with all these __________ inside one small unit.
8. Notebooks have a screen, not a monitor, and are usually more expensive than desktops with similar __________.
ДОПОЛНИТЕЛЬНАЯ ИНФОРМАЦИЯ:Вы можете подготовить свою презентацию по теме «Компьютер и его возможности» и продемонстрировать ее в аудитории. (The additional information: You can make the presentation on a theme «Computer and its possibilities» and show it in the classroom.) Успехов! Successes!
Проверьте себя по ключу (Check up yourself on a key):
2. 2) a 3 b 2 с 4 d 1