III. Укажите, какие из данных утверждений соответствуют содержанию текста
1. The fourth generation of computers is associated with the use of large scale integrated circuits and microprocessors.
2. Minicomputers were the first computers that included the operating systems, which automated a number of computer’s tasks previously performed by humans.
3. Input and output devices of the computer are known as software.
IV. Выберите правильные ответы на вопросы.
1. What were the first generation computers based on?
a) on vacuum tube technology;
b) on integrated circuits.
2. What is the development of smaller, faster and more efficient computers associated with?
a) with transistors;
b) with large scale integration.
V. Прочитайте предложения. Выберите правильный вариант перевода.
1. Those room sized computers, such as the UNIVAC 1, were based on electromagnetic devices and vacuum tube technology.
a) Эти компьютеры, такие как UNIVAC 1, были размером с комнату, на электромагнитных устройствах и вакуумных лампах.
b) Компьютеры, такие как UNIVAC 1, занимали целые помещения, и создавались на основе электромагнитных устройств и вакуумных лампах.
2. These smaller computers were known as minicomputers and were the first to incorporate operating systems.
a) Эти уменьшенные компьютеры назывались миникомпьютерами и впервые включали в себя операционные системы.
b) Эти меньшие компьютеры были известны, как миникомпьютеры и впервые объединяли операционные системы.
3. A computer system is actually an integrated set of computing components.
a) В действительности, компьютер – это совокупность компонентов интегральных схем.
b) Компьютер, в действительности, является совокупностью вычислительных компонентов.
VI. Переведите письменно абзацы 3 – 5 текста.
Вариант 5
I. Перепишите предложения, выбрав подходящий модальный глагол. Переведите предложения на русский язык.
Example: These samples (may/ have to/ is to) be chosen deliberately. – Эти образцы могут быть отобраны (можно отобрать) произвольно.
1. A typical e-mail address (must/ might/ have to) be [email protected].
2. Two stations far enough apart (can/ should/ might) receive different messages transmitted on the same frequency.
3. The engineers (may/ mustn’t/ might not) work with faulty devices.
4. She (will be able to/ had better/ is able to) explain the properties of this group of alloys now.
II. Перепишите предложения, подчеркните слова, которые выражены Participle I, Participle II или Gerund, указав, чем они являются (из вышеназванных). Переведите предложения на русский язык.
Example: There are several ways of obtainingthis substance. (Gerund) – Существует несколько способов получения этого вещества.
1. There also exists an idea to use laser for solving the problem of controlled thermonuclear reaction.
2. While working at a new transmitter for deaf people Bell invented a telephone.
3. The results obtained are published in a monthly magazine.
4. Satellite links are used regularly in long-distance callings.