Тексты для дополнительного чтения
УЧЕБНОЕ ПОСОБИЕ ПО
АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ
Для студентов заочных отделений
Аграрных университетов
Казань – 2011 год
УДК 802.0 (075)
ББК 81.2 Англ. я7
Ш Г-46
Данное учебное пособие рассчитано, прежде всего, на тех студентов, кто начинает изучение английского языка, кто прошел неполный курс обучения (1-2 года) или имеет большой перерыв в учебе. Цель пособия – обучить студентов навыкам чтения, дать основную грамматику как средство перевода. Учебное пособие состоит из четырех частей. В первой части перед текстами даются правила чтения, грамматический материал, словарь-минимум, далее следует текст и большое количество упражнений, направленных на закрепление грамматического и лексического материала данного урока. Цель второй части пособия – повторение лексического материала 1-6 уроков. Третья часть пособия последовательно продолжает структуру 1 части. В четвертой части напечатаны тексты для дополнительного чтения. Тексты имеют сельскохозяйственную тематику и могут быть использованы для чтения в межсессионный период. В конце пособия даются таблица нестандартных глаголов и англо-русский словарь.
СОСТАВИТЕЛИ: Гизатова Г.К., Люстиг З.А.,
Гилязова А.Г.
©Казанский государственный аграрный университет
2011 год
ЧАСТЬ I
УРОК I
Aa – [eI] Nn – [en]
Bb – [bI:] Oo – [ou]
Cc – [sI:] Pp – [pI:]
Dd – [dI:] Qq– [kju:]
Ee – [I:] Rr – [a:]
Ff – [ef] Ss – [es]
Gg – [dZI:] Tt– [tI:]
Hh – [eIt∫] Uu– [ju:]
Ii – [aI] Vv – [vI:]
Jj– [dZeI] Ww– ['dAblju:]
Kk – [keI] Xx – [eks]
Ll – [el] Yy – [waI]
Mm – [em] Zz– [zed]
2. Английское название букв дается в транскрипции – системе условных знаков, обозначающих звуки английского языка.
Запомните следующие транскрипционные значки:
[∫], [t∫],[Z], [ju:], [a:], [A],[O], [æ], [ә:], [ð], [θ], [ә]
3. Английские гласные звуки бывают долгими и краткими. Долгота и краткость звуков влияют на смысл слова:
ship [∫Ip] – корабль; sheep [∫I:p] – овца ([:] – знак долготы).
4. Буква “e” в конце слов не читается: take, lake.
Буква “y” в конце многосложных слов произносится как [I]:
lady - [leIdI], fifty - [fIftI].
5. Понятие о слогах:
Каждая гласная буква в английском языке имеет несколько вариантов чтения. Чтение гласных букв зависит от того, находится ли она в открытом или закрытом слоге, сочетается ли с другой гласной или с согласной “r”.
Открытый слог оканчивается либо на гласную, либо на согласную, за которой следует нечитаемая буква “e”:
no, be, name [nou], [bI:], [neIm].
В ударном открытом слоге буквы читаются так, как они называются в алфавите.
Слог считается закрытым, если он оканчивается на согласную букву: pen, plan [pen], [plæn].
6. 6 гласных и их чтение:
Гласные | Открыт. слог | Закрыт. слог | Примеры |
a e o u i y | [eI] [I:] [ou] [ju:] [aI] [aI] | [æ] [e] [O] [A] [I] [I] | late, bag, hat, name, fat, made be, Pete, hen, we, men no, note, not, top, hope, dog tube, tune, cup, but, use, duty nice, kiss, time, hit, like, bit my, type, sky, system, mystery |
7. Прочитайте следующие слова, соблюдая правила чтения гласных букв в открытом и закрытом слогах:
Kate – am Pete – pen no – not tube – but
take – man be – red so – stop tune – bus
make – bag he – hen hope – top fuse – run
name – sad she – ten home – hot duty – sum
date – plan we – set stone – on fume – fun
same – hat me – bed spoke – spot mute – us
fate – bad eve – men go – got dune– pump
like – hit my – mystery
time – bit type – symphony
fine – big fly – hymn
life – in sky – symbol
site – is spy – system
mine – did try – symptom
like – kiss dry – symmetry
УРОК 2
ПРАВИЛА ЧТЕНИЯ СОГЛАСНЫХ И БУКВОСОЧЕТАНИЙ
1)
[ð] this, that, these, the
th
[θ] thick, theme, thin
2)
[s] перед e, i, y – cite, nice
c
[k] в остальных случаях – cat, cope
3) oo [u] – soon, moon, good, food
4) ar [a:] – car, far
5) r [r] – (перед гласными) -red
6) ck [k] – black, clock
7) sh [∫] – fish, she
8) g - [dZ] – перед e, i, y – huge, gym
[g] в остальных случаях – go, gun
9) o + ld [ou] – old, cold, fold, bold
10) ew [ju:] – new, few
11) ou [au] – out, found
12) x [ks] – box, fox
13) ch, tch [t∫] – much, match, chess
Прочитайте слова, соблюдая правила чтения:
civil, neck, stock, soon, took, room, space, cycle, cry, name, came, part, farm, stick, lick, shy, shop, track, race, ran, grave, game, few, new, bound, found, gin, large, plunge, gymnast, place, shut, pocket, ship, from, drive, crime, lock, shelf, wish, cube, match, chess.
1. Понятие об артикле:
В английском языке перед существительными употребляются артикли:
неопределенный – «a» («an» – перед гласными). Употребляется только с существительными в единственном числе:
Take a pen! – возьми ручку (одну, любую, какую-нибудь, еще не известную говорящему);
Take the pen! – Возьми (эту) ручку!
Артикли на русский язык не переводятся.
2. Множественное число имени существительного:
а) Большинство английских существительных во множественном числе имеют суффикс -s, который произносится после глухих согласных как [s] (maps, hats) и после звонких согласных как [z] (pens, plans, names).
б) Существительные, оканчивающиеся на o, s, x, ss, tch, ch образуют множественное число путем прибавления -es к форме единственного числа. Суффикс -es читается как [Iz]: boxes, matches, benches, classes.
в) Некоторые существительные сохранили староанглийскую форму образования множественного числа:
man – мужчина, человек men – мужчины, люди
woman – женщина women – люди
child – ребенок children – дети
3. Личные местоимения:
I [aI] – я we [wI] – мы
you [ju:] – ты, вы you[ju:] – вы
he [hI:] – он they[ðeI] – они
she [∫I:] – она
it [It] – оно
4. Множественное число указательных местоимений:
this [ðIs] – этот, эта, это these [ðI:z] – эти
that [ðæt] – тот, та, то those [ðouz] – те
5. Глагол to be (быть, иметь место, являться) в простом настоящем времени:
I am we are
you are you are
he, she, it is they are
Вопросительная и отрицательная формы:
Is he a student? Are they students?
- No, he is not. He is not a student. - No, they are not. They are not students.
Am I a student?
- No, I am not. I am not a student.
В разговорной речи часто употребляются слитные формы глагола to be с отрицанием:
are not – aren’t
is not – isn’t
6. Предлоги для обозначения места:
on
|
on – на (на поверхности);
at at – у, возле, около; в, на ( при указании места, где совершается процесс).
СЛОВАРЬ-МИНИМУМ
1. this 19. bad
2. my 20. that
3. bag 21. your
4. pen 22. plan
5. these 23. take
6. his 24. and
7. pencil 25. to make
8. book 26. our
9. table 27. farm
10. black 28. very
11. red 29. good
12. on 30. far from
13. big 31. box
14. hat 32. what
15. nice 33. name
16. they 34. What is your name?
17. new 35. old
18. to be late
ТЕКСТ 1
It is a bag. This is my bag. It is a pen. These are his pencils. This is my book. This is my table. My bag is black. My pen is red. These pencils are on the table. The table is big. The books are on the table. This is not my hat. My hat is not black. My hat is nice. My books are not old. They are new. This is Kate. She is far from Moscow. Kate is not late. Pete is late. This is bad. He is not in time. That is his bag. Is that his bag? No, it is not. His bag is old.
Is that your bag? No, it is not. My bag is big and black. This is an old plan. Ann, take a pen and make a new plan.
This is our farm. It is very big. It is a good farm. Is it far from Kazan? Yes, it is. The farm is far from Kazan.
У П Р А Ж Н Е Н И Я
I. Прочитайте и переведите:
1) This is my bag. My bag is black. My bag is on the table. This is my pen. My pen is red. My red pen is in the box. This is his plan. The plan is good. It is new.
2) This is not my bag. My bag is not red. It is black. This is not my pen. My pen is not old. It is new.
3) Is this his table? Yes, it is. Is his table good? Yes, it is. His table is good. Is Ann on the farm? No, she is not. Ann is not on the farm. Are they on the farm? Yes, they are. They are on the farm. Are we late? Yes, you are. You are very late.
4) What is this? This is our plan. What is your name? My name is Ann. What is his name? His name is Pete.
II. Составьте предложения из следующих слов:
1) My, table, is, bag, on, the.
2) This, farm, Kazan, is, far, from.
3) Ann, late, and, Pete, are.
4) Am, late, I?
5) Pete, take, pen, my.
III. Переведите слова, данные в скобках, на английский язык:
1) This plan is (новый).
2) That farm is (хорошее).
3) My table is (большой).
4) This hat is (черная).
5) Your name is (красивое).
6) My box is (красная).
7) Our bag is (старая).
8) This pen is (плохая).
IV. Заполните пропуски соответствующими личными местоимениями:
1. Pete is late. … is not in time. 2. This is a very bad plan. … is not our plan. 3. Ann and Pete are far from Moscow. … are on the farm. 4. Is Ann nice? Yes, … is.
V. Употребите нужную форму глагола to be:
1. I … a student. 2. She … very old. 3. He … not old. 4. We … late. 5. That … not bad. 6. Ann and Pete … late. 7. My pen and my pencil … in my bag. 8. … this name nice? 9. … they in Moscow? 10. He … on the farm. 11. You … not in time. 12. They … far from Kazan.
VI. Переведите на русский язык:
In the box, on the farm, in this box, on that table, on this farm, in the table, at the table.
Кроссворд 1
1 новый | |||||||||||
2 тот | |||||||||||
3 шляпа | |||||||||||
4 они |
5 красивый, хороший | ||||||||||
6 его |
7 очень | ||||||||||
8 хороший | ||||||||||
9 наш | ||||||||||
10 ферма, хозяйство |
11 и | |||||||||||||
12 стол | |||||||||||||
13 делать | |||||||||||||
14 ручка | |||||||||||||
?
Кроссворд 2
1 брать | ||||||||||
2 шляпа | ||||||||||
3 большой | ||||||||||
4 3-е лицо, ед. число от глагола «быть» |
5 красивый, хороший | ||||||||||
6 эти |
7 сумка |
8 его | ||||||||||
9 мой | ||||||||||
10 плохой | ||||||||||
11 черный | ||||||||||
12 план |
13 новый | ||||||||||
14 книга | ||||||||||
15 ферма, хозяйство | ||||||||||
16 стол | ||||||||||
17 хороший | ||||||||||
УРОК 3
ПРАВИЛА ЧТЕНИЯ
1) ee, ea [I:] – sea, street
2) er, ir, ur [ә:] – her, first, fur
3) в конце слов “er, or” [ә] – sister, number
4) ow в середине [au] – town, brown
в конце слов [ou] – snow, show
Исключения: how, now, plow [hau], [nau], [plau]
Прочитайте слова, соблюдая правила чтения:
meet, feet, see, deep, keep, please, tea, read, meat, heat, sea, mean, peace, shirt, term, her, verb, nerve, firm, burn, turn, member, speaker, number, letter, show, grow, low, brown, town, bird, germ, feel, how, now, plow.
ГРАММАТИКА
1. Спряжение глагола to have:
I have a friend. We have a friend.
You have a friend. You have a friend.
He has a friend. They have a friend.
She has a friend.
Вопросительные и отрицательные формы:
Do you have a friend?
– Yes, I do. I have a friend.
– No, I do not. I do not have a friend.
Does she have a friend?
– Yes, she does. She has a friend.
– No, she does not. She does not have a friend.
В разговорной речи употребляются слитные формы:
do not have – don’t have
does not have – doesn’t have
2. Притяжательные местоимения:
my [maI] мой, моя, мое, мои
your [jO:] твой, твоя, твое, твои
his [hIz] его
her [hә:] её
its [Its] его, её
our[auә] наш, наша, наше, наши
your [jO:] ваш, ваша, ваше, ваши
their [ðεә] их
3. Указательные местоимения this, these, that, those могут выполнять две функции – подлежащего и определения:
This is a book. Это книга (подлежащее).
This book is new. Эта книга новая (определение).
4. Притяжательный падеж и предлог of:
Притяжательный падеж – это сохранившаяся в современном английском языке форма родительного падежа, выражающая принадлежность. Эта форма употребляется, главным образом, с существительными, обозначающими одушевленные предметы, и служит определением к другому существительному. Существительные в притяжательном падеже употребляются перед определяемыми существительными и имеют окончание ‘s (апостроф s) и просто ‘ (апостроф) соответственно в единственном и множественном числах:
Pete’s pen. – Ручка Пети.
Students’ book. – Книга студентов.
Притяжательный падеж, соответствующий родительному падежу, может также быть образован при помощи существительного с предлогом of, который употребляется перед существительным:
This is the plan of our farm – Это план нашего хозяйства.
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ
1. Один из наиболее часто встречающихся суффиксов имен существительных – суффикс -ture [t∫ә]: picture, culture.
2. Суффикс er [ә], как правило, участвует в образовании существительных от глаголов. Такие слова обозначают действующее лицо: teach – teacher, work – worker.
Прочитайте, обращая внимание на произношение суффиксов:
Lecture, culture, picture, nature, literature, farmer, teacher, worker, reader.
СЛОВАРЬ-МИНИМУМ
1. student 8. hostel
2. state 9. building
3. University 10. room
4. Institute 11. friend
5. large 12. English
6. street 13. a first-year student
7. to live 14. reading-room
ТЕКСТ 2
My name is Ann. I am a student of the Kazan State Agrarian University. I study at the Institute of Economics. Our Institute is large. It is in Karl Marx street. I live in the hostel. My hostel is far from the Institute. It is a large building. The rooms of the hostel are not large. This is my room. My books are on the table. I have a friend. Her name is Kate. She is from Buinsk. This is my friend’s table. These are her English books. They are on the table. Kate is a first-year student of the agronomy faculty. She is in the reading-room now.
У П Р А Ж Н Е Н И Я
I. Прочитайте и переведите:
student, I am student, I am a first-year student; Institute, this is a new Institute, an old Institute, our Institute is old; hostel, a nice hostel, far from the hostel; room, his room, a new room, the rooms of the hostel; large, a large room, a large hostel; friend, she is my friend; English, an English book, an English lesson; street, in Pushkin street, to live, to live in the hostel, I live in Pushkin street; building, the building of our Institute, a nice building; reading-room, the reading-room of our Institute.
II. Переведите следующие предложения, пользуясь словами из таблицы:
1. Он агроном. 2. Она студентка. 3. Я не экономист. 4. Вы студент? 5. Они в комнате. 6. Катя – мой друг. 7. Она экономист. 8. Катя в общежитии?
Kate He She I You They | am is (not) are | an economist in the room students (a student) an agronomist my friend in the hostel |
III. Поставьте правильную форму глагола to have:
1. We … a good friend. 2. He … a nice room. 3. They … a new book. 4. Do you … an old plan?
IV. Поставьте отрицание don’t have или doesn’t have.
1. We … this book. 2. They … English books. 3. I … his books. 4. She … six pencils.
V. Переведите следующие словосочетания:
my plan, my bag, my hat, his farm, his name, his table, her pen, her pencil, her box, our table, our plan, your name, your hat, your time, their friends, their boxes, their books.
VI. Заполните пропуски нужными местоимениями:
1. Is your bag new? Yes, … is new. 2. I like … hat, Ann. 3. She is late. What is … name? 4. The farm is large. What is … name?
VII. Переведите, обращая внимание на притяжательный падеж:
1. This is my friend’s room. It is large and good. It is in the hostel. 2. This is Kate’s table. It is not large. Kate’s books are on the table. 3. This is my friend’s book. 4. His sister’s bag is on the shelf. She is a student of the Kazan State Agrarian University. 5. My friend’s mother is in Kiev. 6. This is the hostel of our Institute. 7. Petrov’s sisters are on the farm. 8. The pencils are in Nina’s box. 9. Our friends are students of the Moscow University. 10. Ivanov’s father is not in Moscow. 11. The students of this group are in the classroom.
VIII. Переведите предложения. Скажите, показателем какой грамматической категории является конечная буква “s”:
1. These rooms are very nice. 2. Ann’s friends are on the farm. 3. The students’ books are on the table. 4. Kate’s friends are students. 5. The pencils are in Nina’s bag. 6. These are their new plans. 7. His friend’s name is Pete.
Кроссворд 1
1 жить |
2 большой | ||||||||||
3 комната | ||||||||||
4 год |
5 первый | ||||||||||||||||||||||||
6 улица | ||||||||||||||||||||||||
7 здание | ||||||||||||||||||||||||
8 читать | ||||||||||||||||||||||||
9 друг | ||||||||||||||||||||||||
10 английский | ||||||||||||||||||||||||
11 общежитие | ||||||||||||||||||||||||
Кроссворд 2
1 мы | ||||||||||||
2 государство | ||||||||||||
3 здание | ||||||||||||
4 английский | ||||||||||||
5 университет | ||||||||||||
6 общежитие | ||||||||||||||||||||||||||
7 год | ||||||||||||||||||||||||||
8 жить | ||||||||||||||||||||||||||
9 студент | ||||||||||||||||||||||||||
10 друг | ||||||||||||||||||||||||||
11 чтение | ||||||||||||||||||||||||||
12 комната | ||||||||||||||||||||||||||
13 институт | ||||||||||||||||||||||||||
УРОК 4
ПРАВИЛА ЧТЕНИЯ
o + th, v, m, n [A] – London, mother, love
wor [wә:] – work, word
[t∫] much, child
ch
[k] mechanic, chemist
oi, oy [OI] – soil, boy
ture [t∫ә] – picture, culture
er, or [ә] – winter, sister, doctor (в конце слов)
Прочитайте следующие слова:
out, house, found, cloud, work, word, worse, boy, soil, oil, noise, try, match, child, chess, March, catch, teach, inch, chemist, scheme, school, technical, agriculture, brother, London, love.
ГРАММАТИКА
1. Количественные числительные:
____________________________ _____
1 – 12 13 – 19
_
1 – one [wAn] 13 – thirteen ['θә:'tI:n]
2 – two [tu:] 14 – fourteen ['fO:'tI:n]
3 – three [θrI:] 15 – fifteen ['fIf'tI:n]
4 – four [fO:] 16 – sixteen ['sIks'tI:n]
5 – five [faIv] 17 – seventeen ['sevn'tI:n]
6 – six [sIks] 18 – eighteen ['eI'tI:n]
7 – seven ['sevn] 19 – nineteen ['naIn'tI:n]
8 – eight [eIt]
9 – nine [naIn]
10 – ten [ten]
11 – eleven [I'levn]
12 – twelve [twelv]
_____
20 – 90 100, 1000
___
20 – twenty ['twentI] 100 – one hundred ['wAn'hAndrId]
30 – thirty ['θә:tI] 1000 – one thousand ['wAn'θauzәnd]
40 – forty ['fO:tI]
50 – fifty ['fIftI]
60 – sixty ['sIkstI]
70 – seventy ['sevntI]
80 – eighty ['eItI]
90 – ninety ['naIntI]
__________
75 – seventy-five
246 – two hundred and forty-six
803 – eight hundred and three
4691 – four thousand, six hundred and ninety-one
Даты:
1955 – nineteen fifty-five
1989 – nineteen eighty-nine
1905 – nineteen (ou) five
2. Порядковые числительные образуются от соответствующих количественных числительных путем прибавления суффикса -th:
seven – the seventh
nineteen – the nineteenth
sixty-four – the sixty-fourth
Исключением из правила являются следующие числительные:
one – the first [ðә'fә:st]
two – the second [ðә'sek(ә)nd]
three – the third [ðә'θә:d]
3. Степени сравнения прилагательных и наречий:
Положительная Сравнительная Превосходная
степень степень степень
big bigger the biggest
interesting more interesting the most interesting
Особая группа прилагательных и наречий образует степени сравнения от других корней:
good [gud] better [betә] the best [best]
хороший лучше самый хороший
bad [bæd] worse [wә:s] the worst [wә:st]
плохой хуже самый плохой
many [menI], more [mO:] the most [moust]
much [mAt∫] больше наибольший
много
little [lItl] less [les] the least [lI:st]
маленький меньше наименьший
4. Оборот речи there is (are):
В предложениях с there is (are) слово there является формальным элементом и на русский язык не переводится. В русском языке сочетание there is (are) переводится как “имеется”, “находится”, “есть”:
There is a book on my table. – На моем столе (есть) книга.
There are books on my table. – На моем столе (имеются) книги.
Вопросительная и отрицательная формы:
There is a book on the table.
Is there a book on the table? – Yes, there is.
– No, there is not.
– There is no book on the table.
Запомните: перед числительными и местоимениями используется отрицание “not”:
There are not many students in the reading-room.
There are not five books on the table, there are six.
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ
1. -teen [tI:n] – суффикс числительных от 13 до 19.
2. -ty [tI] – суффикс числительных от 20 до 90.
Прочитайте, обращая внимание на произношение суффиксов:
1. thirteen, fourteen, fifteen, sixteen, seventeen, eighteen, nineteen;
2. twenty, thirty, forty, fifty, sixty, seventy, eighty, ninety.
СЛОВАРЬ-МИНИМУМ
1. family 22. engineer
2. father 23. to be married
3. mother 24. children
4. grandmother 25. boy
5. sister 26. girl
6. brother 27. wife
7. to work 28. teacher
8. farm 29. school
9. very 30. young
10. busy 31. second
11. man 32. a second-year student
12. many 33. interesting
13. much 34. but
14. spring 35. schoolgirl
15. summer 36. to be fond of
16. autumn 37. agricultural
17. same 38. to study
18. parents 39. department
19. house 40. How old are you?
20. centre 41. I am 27 years old.
21. village
MY FAMILY
My family is large. I have father, mother, grandmother, one sister and two brothers. My father is an agronomist. He works on a big farm. He is a very busy man. He has much work in spring, summer and autumn. My father is fifty-three years old. My mother is forty-nine. She is an economist on the same farm. My parents have a big house in the centre of the village. My elder brother is an engineer. He is twenty-seven. He is married and has two children: a boy and a girl. My brother’s wife is a teacher of biology at school. My younger brother is a second-year student of the Kazan University. He is married, but he doesn’t have children. My sister’s name is Nina. She is a schoolgirl. She is fond of reading books. I am a first-year student of the Agricultural Institute. I study at the economy (agronomy, engineering) department.
У П Р А Ж Н Е Н И Я
I. Прочитайте и переведите на русский язык:
family, a large family, Kate’s family; busy, a busy student; father, her father, my friend’s father; mother, Ann’s mother; man, a very busy man; work, good work; spring, a very nice spring; summer, a bad summer; same, the same building, the same student; parents, this student’s parents; house, this new house, that old house; village, an old village; children, her nice children; boy, a good boy, his friend’s boy; girl, a nice girl; wife, his wife, that student’s wife; teacher, a teacher of English; school, a school teacher; department, the economy department, the agronomy department; agriculture, a book on agriculture.
II. Переведите на русский язык:
1. I have a large family. 2. My friend has a boy and two girls. 3. I have many friends at the Institute. 4. My parents have a nice house in a village not far from Kazan. 5. My father is a very busy man. 6. I am a student of the Economy department. 7. We have a nice room in the hostel. 8. Does your friend have a family? – Yes, he does. Does he have many children? – No, he does not. He does not have many children, he has two children. They have much work in spring, summer and autumn.
III. Переведите на русский язык.
1. We have many interesting books on history. My sister has two English books. 2. Does your brother have a new book on biology? No, my brother doesn’t have books on biology, he has many books on economy. 3. Their parents have a big house in a village not far from Kiev. 4. They don’t have friends in Moscow. 5. Do you have a sister? Yes, I do. I have two sisters. 6. My elder sister has a good room in a new house. 7. My friends have a nice room in the hostel. 8. Do you have children? No, I don’t have children.
IV. Переведите «цепочки» существительных:
farm work, family farm, village house, school year, village centre, University hostel, school teacher, family friend, summer house.
V. Переведите слова в скобках на английский язык:
The name of my elder brother is Boris, but my (младший) brother’s name is Misha. My younger brother is 20 (лет), he is a student of the Agricultural Institute. My elder brother is a (фермер). He is an (агроном). He has much work (летом, осенью, весной). He is (женат), but he doesn’t have children. His wife is a teacher of biology at (школе). She is (любит) of her work.
VI. Прочитайте, переведите текст:
OUR UNIVERSITY
I am a student of the Kazan State Agrarian University. I study at the Institute of Economics. The old building of our Institute is in Karl Marx street. There are many classrooms and different laboratories there. In the classrooms we have classes in physics, mathematics, chemistry, foreign languages – English or German. We have also a conference hall and a reading-room. There are many textbooks, journals and newspapers in the reading-room. There are many students there. They read,write and prepare their lessons.
VII. Заполните пропуски глаголами to be и to have:
1. I … a sister. 2. My sister … a student. 3. She … many friends at the Institute. 4. My sister’s name … Ann. Ann … a good room in the hostel. Ann’s hostel … far from the Institute. 5. My friend … married. His name … Pete. Pete … a family. He … two children. Pete … a busy man. He … much work now. His wife … a teacher, she … fond of English.
VIII. Составьте предложения из следующих слов:
1. Is, my, name, brother's, Boris. 2. A, student, you, are, Moscow, University, of? 3. Your, children, have does, friend? 4. Doesn’t, sister, a, have, his, elder, family. 5. Her, a, have, big, parents, do, house?
IX. Сделайте предложения вопросительными:
1. She is a second-year student of the Agrarian University. 2. I have a nice room in the hostel. 3. Your friend has many English books. 4. They are farmers. Their farms are far from Kazan. 5. His brother is a worker. He has a boy and two girls. 6. My sister is a teacher of English at school. She has a large family.
X. Сделайте предложения отрицательными:
1. His father is old. 2. My parents have a big house. 3. We are workers. 4. My friend has a new book on agriculture. 5. This room is very big. 6. Our hostel is far from the Institute. 7. Our University is large. 8. My brother has three boys. 9. You have ten English books. 10. Olga has a good room in the hostel. 11. They have much work to do.
XI. Назовите по английски:
1) следующие количественные числительные:
11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 28, 33, 54, 70, 82, 140, 261, 795, 800, 1000, 5346, 350, 427, 7040, 1002, 63, 193, 991, 20, 11550;
2) даты: 1917, 1945, 1812, 1900, 1799, 1853, 1965, 1905, 1987, 2002, 2011.
XII. Образуйте степени сравнения от следующих прилагательных и наречий:
short, long, much, well, busy, important, bad, necessary, big, good, many, difficult, little.
XIII. Переведите на русский язык:
stronger, most important, worse, more, heavier, lowest, more beautiful.
XIV. Переведите на русский язык:
There is a book on the table. There are many students in this room. Is there a pen in this box? No, there isn’t. There is no pen there. There are many good rooms in the hostel. There are English journals on the table. There are no students in the lecture hall now.
XV. Вставьте правильную форму глагола to be:
1. There … two boys and three girls in the room. 2. There … a pencil on the table. 3. There … English books on the table.
Кроссворд 1