Развитие умения давать дефиницию как способ детализации мысли в объяснительном высказывании (с этапом ознакомления)
Основные интеллектуальные операции - обобщение и конкретизация (путем набора существенных признаков), а также принятие решения путем анализа.
The aim of the lesson is to teach you to ask and to explain to others the meaning of words and notions. You will also learn to give a description of a thing instead of its name in case you forget what the thing is called.
1. Фонетическая тренировка + логическая группировка слов.
Read the words aloud beginning each line with the word of themost general meaning:
School, college, education, Institute, University.
Writing, poem, novel, drama, article.
Play, performance, opera, dancing, concert.
Lake, mountain, nature, field, forest.
Scientist, specialist, teacher, doctor, engineer.
2. Формулировка сути понятия путем перечисления более частных понятий, составляющих его.
When a word has a very general meaning, you can explain it by giving several examples. E.g.: Gymnastics, athletics, swimming, skating are sports. Explain the meaning of some of the following words: clothes, animals, week-days, seasons, relatives, games.
3. Формирование понятия о достаточности характеристик в дефиниции.
When a word has a very concrete meaning, you must first explain what class (group) it belongs to, and then you must explain, its characteristic features which make it different from others belonging to the same group. E.g.: Supper is a meal which we have in the evening.
There must be enough characteristic features to recognize the notion! Say if the definition is complete: It is a piece of furniture to sit on. What can it be? (a chair, a sofa, an armchair, etc.) And if we add that it is soft? Yes, it can still be a sofa or an armchair. What must we add to define a sofa? Is it for one person or for several persons? Now give the complete definition of a sofa. (... a soft piece of furniture for several people to sit on).
4. Тренировка в быстром соотнесении понятий и их дефиниций.
Now let's play a game. You are a very absent-minded person who is very old and keeps forgetting the names of well-known tilings. Ask your partner what it is called using the words in brackets. Mind that in Russian we say"как называется" and in English we say"what do we call...".
"Sorry, I keep forgetting things. (= theword has slipped my mind,the word escapes me). What do we call...?"
"I suppose you mean..., don't you?"
"Yes, thank you."
The biggest four-footed animal; a story for children in which animals and things act and speak like people; the kind of holiday when you live in a tent; the bird we keep to give us eggs; the thing we usetokeep the food cold and fresh, etc.
5. Тренировка в определении достаточности/недостаточности характеристик для однозначной дефиниции (с возможным завершением неполных определений).
Look through these definitions and give the words they define. If you can give only one word, the definition is complete. Prove that some of them are not complete: enumerate the things they can mean. (Then try to improve the incomplete definitions.)
... is the coldest season of the year.
... is an animal which we keep at home for a pet (=friend).
... is a hundred-year period.
... is a piece of land surrounded by water.
... is your father's brother.
... is a piece of furniture in which we keep things., etc.
E.g.: "A piece of furniture in which we keep things" is not a complete definition! It can be a bookcase, a sideboard, a wardrobe and other things. To make it complete, we can say, for example: "A piece of furniture in which we keep dresses, suits and other clothes."
6. Догадка о значении заведомо незнакомых слов по контексту и их дефиниция с опорой на лексику контекста или на логику.
In these sentences there are some words which you may not know. Guess what they mean and explain them to each other.
a) If you smoke so much, use an ash-tray, and don't leave cigarette ends all over the house!
b) If you can't get up in time, buy an alarm-clock; I can't phone you every day to wake you up.
c) It's the 10th of May. I'll return in a fortnight, so meet me on the 24th.
d) I hear your son has got married. And how do you like your daughter-in-law?
(Первые два случая проще тем, что в самом контексте содержится достаточная лексика для дефиниции: a thing (dish, plate) in which people leave cigarette ends, a clock that wakes you up. Последние же два текста требуют парафраза сообщения: two weeks, your son's wife. Такая градация контекстов желательна, если не ограничиваться догадкой с переводом незнакомого слова на родной язык.)
7. Заполнение пропусков в связном высказывании и его продолжение по своему усмотрению. Высказывание требует не дефиниции как таковой, а ее неотъемлемого компонента: указания на функцию объекта высказывания, которая в данной коммуникативной ситуации выступает как его самая существенная характеристика.
Reproduce these pieces of explanation filling in the right words. Continue each piece adding a few sentences.
a) We need many things for our flat. We need a new ... because we have too many books, we must have a ... to keep cups and plates in, we need a ... so that the children may play on the floor. We must also buy (have, get) ... (Explain what else you need and why!)
b) Every subject we study at school can be useful in life. For example, we study... to be able to count things in daily life, we study...to learn about the past and understand the present, we have lessons of ... to be strong and healthy, we study (have lessons of)... etc. (Explain the practical use of studying various subjects.)
В структуре этого занятия к этапу ознакомления относится задание 3, к этапу тренировки - задания 1, 2, 4, 5, 6, а к этапу речевой практики - оба варианта задания 7, причем первый представляет собой монологическое высказывание в рамках ролевой игры, а второй - реально-коммуникативное объяснительное высказывание, где учащийся, стараясь быть объективным, тем не менее высказывает собственные суждения о полезности того или иного школьного предмета. Таким образом, умение давать дефиниции и понимать их реализуется в разнообразных коммуникативных ситуациях; при этом в некоторых случаях требуется отдельный компонент умения (указание на функцию объекта или причисление его к классу объектов).
Задание 4, являясь условно-коммуникативным, как бы иллюстрирует легкость поиска слова по его дефиниции. В коммуникативном плане оно «пересекается» с заданием 5 - «подсказка забытого слова» учит соотносить дефиницию с понятием, а задание 5 -соотносить понятие с дефиницией. Тем не менее задания 4 и 5 нежелательно менять местами: с точки зрения умения давать дефиницию, задание 4 выполняет роль рецептивного упражнения и готовит к выполнению задания 5.