Вопросительные местоимения
Who - кто?
Whom — кому?
Whose — чей?
Which - который из? какой?
What — что?
Who - употребляется для обозначения одушевленного подлежащего.
Who is it — Кто это?
Whom употребляется для обозначения одушевленного дополнения. Это местоимение может употребляться вместо who, когда оно является дополнением в придаточном предложении:
The woman whom I wanted to see was away on holiday, а также с предлогами to whom/from whom/with whom и т.д.
The woman whom he fell in love left him after a few weeks Однако в разговорной речи предпочтение отдается who или that.
или бессоюзным придаточным предложениям:
The man I saw. ..или The man who/that I saw.
Which - может относиться и к одушевленным и к неодушевленным предметам:
Which of you are going? Кто из вас идет?
Which is bigger? — Какой/который больше?
What - относится только к неодушевленным предметам.
What is this? Что это?
Возвратные и усилительные местоимения
Одна и та же группа местоимений в английском языке выполняет две функции - возвратных и усилительных местоимений. Эти местоимения изменяются по лицам и числам, подобно личным и притяжательным местоимениям, от которых они образованы.
Возвратные местоимения употребляются в предложении для того, чтобы сказать, что предмет, названный подлежащим предложения: (а) сам совершает действие, или (б) сам совершает действие и испытывает его на себе. Как правило, они переводятся глаголом с частицей -сь (-ся), которая присоединяется к глаголам. В английском языке возвратные местоимения образуются от личных:
I — myself, we — ourselves, you — yourself, you — yourselves, he – himself, they – themselves, she – herself, it — itself. Возвратное местоимение oneself образуется от неопределенного местоимения one + self.
Лицо | Единственное число | Множественное число | Неопределенно-личная форма |
I - myself | we - ourselves | ||
you - yourself he - himself she - herself it - itself | you - yourselves they - themselves | oneself |
(См. также в приложении таб. №9, №11, №12.)
Тренировочные упражнения
1. Вставьте местоимения somebody, anybody or everybody, nobody:
1. The questions were so difficult that …… could answer it. 2. …..left his bag in our classroom yesterday. 3. Has ….. in this group got a dictionary? 4. I am afraid there is…….. in the office now. It is too late. 5. …..knows that water is necessary for plants. 6. Is there …….. here who knows English? 7. You must find ….. who can help you. 8. ….. knew anything about our home task. 9. …… can answer this question. It is very easy. 10. There is … in the next room. I don’t know him. 11. Please tell us the story. …….. knows it. 12. Is there……. in my group who lives in the hostel? 13. Has ……. here got a red pencil?
2. Заполните пропуски местоимениями everybody, everything, everywhere:
1. Yesterday I looked …… for my umbrella. 2. Did you go ……. on foot? 3. ……. bought souvenirs on the trip. 4. I’ve done …….. you told me to do. 5. They did …….. possible to finish their home work. 6. We wanted to see …… in the museum but, of course, it was impossible. 7. I’ll do … for you, if you ask me. 8. … is present.
3. Заполните пропуски местоимениями something, anything, nothing:
Mike: I’m going to the disco tonight with Tina and I haven’t got … to wear.
Jack: What did you say? You have … to wear! You’ve got more clothes than the Queen.
Mike: Well, I haven’t got … nice to wear. There’s … I like in my wardrobe.
Jack: Here, take this. This is … to wear.
Mike: Your best Armani shirt! Thanks, John. You are a real friend. Now I should hurry. I have to buy … for Tina.
4. Заполните пропуски неопределенными местоимениями:
1. Is there …? I can do to help you? 2. Listen! There’s … at the door. 3. I don’t want … for my birthday. 4. Is there … who can help me? 5. We are going … warm for the holidays. 6. Let’s buy … nice for Mum. 7. – Is there … here? 8. – No, there’s …
5. Переведите на английский:
1. Тут есть кто-нибудь? 2. В саду никого нет. 3. В нашей комнате есть кто-нибудь? 4. В классе есть кто-то. 5. Там никого нет. 6. В саду есть кто-нибудь? 7. На столе есть что-нибудь? – Нет, там ничего нет. 8. В сумке что-то есть. 9. В этой книге есть что-нибудь интересное? 10. На стене есть какие-нибудь картины? – Да, там есть несколько. 11. В кабинете директора есть кто-нибудь? – Нет, там никого нет. 12. В нашей библиотеке есть какие-нибудь книги на английском языке. 13. В вашей библиотеке есть какие-нибудь книги на английском языке? 14. Мой друг не хочет мне ничего сказать. 15. Я хочу провести летние каникулы где-нибудь на берегу Черного моря.
6. Замените выделенные слова личными местоимениями:
1. The teacher is helping the students to translate the article. 2. Mother will send Mary to buy the tickets. 3. The man gave the booksto the boy. 4. My friendis going to write a letter to his sister today. 5. This book is not suitable for young children. 6. Helen worked hard at history.
7. Переведите на английский язык:
1. Он сломал мое перо, но дал мне свое. 2. Я не знаю, куда я положил свой словарь. 3. Она рассказала мне вчера о своей поездке в Ленинград. 4. Она любит рассказывать нам о своих детях. 5. Я прочту вам свое сочинение и хочу, чтобы вы прочли мне свое. 6. Я вижу, что у вас нет словаря, я хочу дать вам свой. 7. Я потерял свое перо. Не можете ли вы дать мне свое? 8. Ее брат и мой работали в прошлом году в Ленинграде. 9. Этот словарь мой, а не ваш. 10. Я еще не написал свои упражнения. А ваши готовы? 11. Вот ваш портфель. А где мой? 12. Они всегда готовят уроки дома.
8. Переведите на английский язык:
1. Вы видели этот фильм? Да, я видел его вчера. 2. У них не будет урока английского языка сегодня, так как их преподаватель болен. 3. Вы видели профессора вчера? Да, я видел его и его жену. Я их видел в клубе. Я видел там также их сына. 4. Это очень интересный журнал. Дайте мне его, пожалуйста. 5. Тема лекции – «Радио и его использование в нашей стране». 6. Попросите их прийти сюда после урока. Я хочу объяснить им их ошибки в грамматических упражнениях. 7. Он дал нам эти книги и попросил нас вернуть их ему на следующий день.
9. Вместо точек вставьте соответствующие возвратные местоимения:
1. I will ask him … . 2. She will answer the letter … . 3. We’ll do it … . 4. Did you invite him … ? 5. He wants to do it … . 6. Be careful! You will hurt … . 7. I looked at … in the mirror. 8. Put on a thicker coat to protect … from the rain. 9. Put They told me the news … .
10. Переведите на английский язык:
1. Я сам отвечу на это письмо. 2. Он не любит говорить о себе. 3. Они хотят это сделать сами. 4. Она хочет это сделать сама. 5. Как вы себя чувствуете? 6. Не брейтесь в темноте, вы порежетесь. 7. Ваш отец сам был здесь. 8. Я часто купался в море, когда жил на юге. 9. Он обжегся. 10. Они очень много рассказывали нам о себе. 11. Я оставлю эту книгу для себя.
11. Выберите правильные притяжательные местоимения:
1. Is this (your / yours) book? 2. It’s (their / theirs) door, not (our / ours). 3.They’re new pupils and I don’t know (their / theirs) names. 4. (My / Mine) flat is bigger than (her / hers), but (her / hers) is nicer. 5. That’s not (my / mine) book. (My / Mine) is new. 6. They took (our / ours) books and we took (their / theirs). 7. Are these pencils (her / hers)? 8. Is this (your / yours) house or (their / theirs)?
12. Употребите нужное возвратное местоимение:
1. I shall ask him .... . 2. They want to do it .... 3. She washed ... . 4.You will answer the letter ... . 5. I looked at... in the mirror. 6. We shall tell her ... . 7. They have done the task ... . 8. She doesn’t like to speak about ... . 9. The story ... is very good, but not the translation. 10. Children, do it ... .
13. Вставьте личные или притяжательные местоимения:
1. The Queen has certain rights. But … power is limited by Parliament. But officially … is the head of the state. 2. The British Parliament is in the Westminster Palace. … has two chambers. … are the House of Lords and the House of Commons. 3. The Prince of Wales is a Crown Prince. … is the Queen’s eldest son. 4. The most essential element of currency system is banknotes of countries and … ability to serve as a medium of exchange. 5. Parliament has the power to determine the length of … own term. 6. Scotland, Wales and Northern Ireland possess … own legislatures and executives. 7. Public schools are free from state control. … are independent. Most of … are very prestigious.
14. Вставьте указательные местоимения:
1. Manufacturing is very significant for Britain’s economy. Motor industry is a part of … sector. 2. Trade relations between countries are very important. … relations are regulated by currency system. 3. The UK is a constitutional monarchy: succession to the British throne is hereditary, governed by the principle of male preference primogeniture, but excludes Roman Catholics or … , who marry Roman Catholics. 4. When one party has an absolute majority in the House of Commons, the Sovereign appoints the leader of … party as Prime Minister. 5. People in countries outside the British Isles often call the inhabitants of the UK English. … is incorrect. The UK has at least four nationalities. … four nationalities are the English, the Scots, the Welsh and the Irish.
15. Переведите следующие предложения, обращая внимание на возвратные местоимения:
1. There are many Acts of Parliament which themselves have constitutional significance. 2. The government sought to strengthen the economy bу spending heavily itself. 3. The Queen herself is a symbol of the UK. 4. In the 1990-s, individuals and eventually the government itself sued tobacco companies over the health risks of cigarette smoking.
16. Вставьте неопределенные местоимения:
1. The organization is open to … country ready to accept the aims and principles of it. 2. There are … top universities in Great Britain. 3. Would you like … to eat. 4. There is … behind us. 5. I didn’t realize that … was recording our conversation.
18. Выберите нужную форму местоимения:
1. Is your bag new? Yes, (your, her, my, our) bag is new.
2. They are (you, your, it) former students.
3. Where is the dictionary? (He, it, she) is in (his, its, her) place on the table.
4. I like (you, your, our, their) hat, Ann.
5. This is our new swimming pool. (He, it, she) is very large.
6. She is late! What is (her, his, its, their) name?
7. The farm is big. What is (her, his, its, their) name?
8. He is late! What is (her, his, its, their) name?
19. Переведите на английский:
Много тетрадей, много молока, много воды, много дней, много газет, много мела, много снега, много лет, много картин, много музыки, много сахара, много чая, много лимонов, много мяса, много комнат, много учителей, много работы, много воздуха, много птиц, много машин.
20. Вставьте в пробелы «much» или «many»:
1. Please don’t ask me ….. questions. 2. How ….. money have you got? 3. I never eat ……. bread with soup. 4. Why did you eat so ….ice-cream? 5. She wrote us …… letters from the country. 6…….. of these students don’t like to look for words in the dictionary. 7……… in this work was too difficult for me. 8. He spent ….. time writing his composition in Literature. 9. There were …… plates on the table. 10. Thank you very……! 11. ……. of my friends are preparing for their entrance examinations now. 12. I don’t like ………. sugar in my tea.
21. Вставьте в пробелы little/a little, few/a few:
А.1. There is … salad in this bowl. 2. Would you like … salad? 3. I have … money, so we can go to the cinema. 4. I have … money, so we can not go to the cinema. 5. The girl works very …, so she knows nothing. 6. Mother gave us … apples, we were very glad. 7. He did not like it at the camp: he had very … friends at the camp. 8. The hall was almost empty: there were very … people in it. 9. She left and returned in … minutes. 10. I think you can spare me … time now. 11. I am sorry I have seen … plays by this author.
22. Вставьте в пробелы much, many, little, a little, few, a few:
1. I’d like to say …….words about my traveling. 2. She gave him ….water to wash his hands and face. 3. He had …… English books at home, so he had to go to the library. 4. After the lesson everybody felt ……. tired. 5. Let’s stay here ….. longer. I like it here. 6. There were …… new words in the text and Peter spent …….. time learning them. 7. There was ……. sugar in the bowl, and we had to put ……. sugar there. 8. My mother knows German ……. and she can help you with the translation of this text. 9. When we walked ……. farther down the road we met another group of pupils. 10. Have you got …… time before the lesson?
Числительное
Числительное - часть речи, обозначающее количество или порядок предметов при счете. По своей структуре числительные бывают простые, составные и производные. К простым относятся числительные от 1 до 12. Производными являются числительные от 13 до 19. Они образуются при помощи суффикса -teen от соответствующих числительных первого десятка: four четыре - fourteen четырнадцать. Они несут ударение как на первом, так и на втором слоге (-'teen). Но когда за таким числительным следует существительное с ударением на первом слоге, суффикс -teen оказывается безударным: sixteen chairs - шестнадцать стульев. К производным относятся также числительные, обозначающие десятки. Они образуются при помощи суффикса -ty: six шесть - sixty шестьдесят. Исключения составляют 20 - twenty, 30 - thirty, 40 - forty, 50 - fifty, 80 - eighty. К составным относятся числительные, обозначающие десятки с единицами, начиная со второго десятка. В составных числительных между десятками и следующими за ними единицами ставится дефис: 21 – twenty-one
Между сотнями (или тысячами и миллионами) и следующими за ними десятками (или единицами, если нет десятков) в любом разряде всегда ставится союз and:
231 – two hundred and thirty one
507 – five hundred and seven
3005 – three thousand and five
5 674 850 – five million six hundred and seventy four thousand eight hundred and fifty
При обозначении количественных числительных при помощи цифр каждые три разряда (справа налево) отделяются запятой: 1,534; 3,580,000.
Числительные hundred, thousand, millionво множественном числе не имеют окончания – s, если перед ними стоит другое числительное:
428 – four hundred and twenty-eight
5,000 – five thousand
7,000,032 – seven million and thirty two
Но если эти числительные употребляются как существительные, то есть. Если перед ними нет другого числительного, они принимают во множественном числе окончание –s. В этом случае после них стоит существительное с предлогом of: hundreds of lakes, thousands of workers.
Числительные делятся на количественные (Cardinal Numerals), обозначающие количество, и порядковые (Ordinal Numerals), обозначающие порядок при счете. Количественные числительные отвечают на вопрос “how many?” (сколько?), порядковые числительные отвечают на вопрос “which?” (который?).
Порядковые числительные образуются прибавлением суффикса -th к количественному числительному, исключения составляют: one - first, two - second, three - third, five - fifth, twelve - twelfth.
Числа от 0 до 19
Numbers Числа | Cardinals Количественные | Ordinals Порядковые | Numbers Числа | Cardinals Количественные | Ordinals Порядковые |
0 | nought | - | 10 | ten | tenth |
1 | one | first | 11 | eleven | eleventh |
2 | two | second | 12 | twelve | twelfth |
3 | three | third | 13 | thirteen | thirteenth |
4 | four | fourth | 14 | fourteen | fourteenth |
5 | five | fifth | 15 | fifteen | fifteenth |
6 | six | sixth | 16 | sixteen | sixteenth |
7 | seven | seventh | 17 | seventeen | seventeenth |
8 | eight | eighth | 18 | eighteen | eighteenth |
9 | nine | ninth | 19 | nineteen | nineteenth |
При образовании порядковых числительных, обозначающих десятки, начиная с 20, конечная буква у меняется на i и добавляется е перед суффиксом -th для обозначения дополнительного звука [i]:
twenty — twentieth
thirty — thirtieth
Десятки от 20 до 90
Numbers Числа | Cardinals Количественные | Ordinals Порядковые | Numbers Числа | Cardinals Количественные | Ordinals Порядковые |
twenty | twentieth | sixty | sixtieth | ||
thirty | thirtieth | seventy | seventieth | ||
forty | fortieth | eighty | eightieth | ||
fifty | fiftieth | ninety | ninetieth |
При образовании составных порядковых числительных, состоящих из двух или более чисел, только последнее число приобретает форму порядкового числительного, а предшествующие числа выражаются количественными числительными, так же, как и в русском языке:
twenty third — двадцать третий
five hundred and eighty seventh — пятьсот восемьдесят седьмой
Года обозначаются количественными числительными. При чтении обозначений года хронологическая дата делится пополам, причем каждая половина читается как отдельное число:
1917 nineteen seventeen,
1848 eighteen forty-eight
Обозначение года читается также следующим образом:
1917—nineteen hundred and seventeen
1848—eighteen hundred and forty-eight
Даты обозначаются порядковыми числительными:
7th November 1917 (the seventh of November, nineteen seventeen)
November 7th, 1917 \ November 7, 1917 \ (November the seventh, nineteen seventeen)