Функции инфинитива в предложении

Инфинитив в предложении может употребляться в следующих функциях:

1. подлежащего:

То see means to believe. Увидеть - значит поверить.
To study foreign languages is not an easy thing. Изучать иностранные языки - нелегкое дело.
It is necessary to check the information. Необходимо проверить информацию.

2. части сказуемого:

То know everything is to know nothing. Знать все-значит ничего не знать.  

3. прямого дополнения:

I asked him to give me the magazine. Я попросил его дать мне журнал.
He likes to play computer games.   Ему нравится играть в компьютерные игры.

4. обстоятельства:

- цели:

I have come to tell you the truth. Я пришел сказать вам правду.
To obtain more data the scientists have to use new techniques of investigation Чтобы получить больше данных, ученым приходится использовать новые методы исследования.

- следствия. В этой функции он стоит после наречий too(слишком), enough, sufficiently (достаточно):

Molecules are too small to be seen with unaided eye. Молекулы слишком малы и поэтому их не видно невооруженным глазом.

5. определения. Часто в функции определения инфинитив переводится на русский язык определительным придаточным предложением.

Nature has many secrets to be discovered yet. У природы много секретов, которые еще предстоит раскрыть.
Here is the equipment to be repaired. Вот оборудование, которое нужно отремонтировать.

Инфинитив в функции определения часто употребляется после слов the first, the last и т.д.

The assistant was the first to leave the laboratory. Лаборант первым ушел из лаборатории.

В английском языке инфинитив с частицей to употребляется после следующих глаголов:

Глаголы, выражающие процесс передачи информации Глаголы, выражающие планы на будущее Глаголы, выражающие мысли и чувства
to offer - предлагать to agree - соглашаться to refuse - отказываться to threaten - угрожать to promise - обещать to aim- стремиться to plan - планировать to continue - продолжать to arrange - организовать to fail – потерпеть неудачу, провалиться, не сделать что-то to afford – позволить себе to manage - суметь to hope - надеяться to forget - забыть to learn - учиться to deserve - заслуживать to decide - решить to want - хотеть to expect - ожидать would like / love / prefer / hate – хотелось бы / очень хотелось бы / предпочел бы / очень не хотелось бы

1. Определите форму и функцию инфинитива, переведите предложения на русский язык.

1) It is important to listen to people.

2) I’m very happy to have been studying at our University for two years.

3) To develop a new device is not an easy task.

4) One of the best ways to keep car speed steady is to use a computer.

5) Experiments help Mendeleev to discover the properties of new chemical elements.

6) It’s nice to be staying here.

7) I hope to take a month away from my work. I think I deserve to have some rest.

8) She hopes to be chosen for the national team.

9) I’d like to have seen her face when she opened the letter.

10) Students have a lot of tasks to be done.

11) He doesn’t like to be interrupted while he’s working.

12) She was sorry not to have seen Bill.

13) Our teacher is always the last to leave the class-room.

14) Radar can control the brakes to avoid collision with other cars.

15) The “night vision” system must be small enough to be used in automobiles.

16) These signals are too weak to be measured.

17) Once a week I go to the laboratory to fulfill my laboratory works.

18) Here is the information to be processed immediately.

2. Перефразируйте предложения, используя инфинитив с предлогом for.

Например:

He shouldn’t play his music so loud. It’s too late.

It’s too late for him to play his music so loud.

1) Barry must go to the bank today. It’s necessary.

It’s necessary ____________________________ .

2) They must finish their homework. It’s important.

It’s important ____________________________ .

3) No one has taken my order yet. I’m still waiting.

I’m still waiting __________________________ .

4) You should move to the town centre. It will be more convenient.

It will be more convenient ___________________ .

5) John should learn a foreign language. That would be a good idea.

It would be a good idea _____________________ .

6) There are shops in the hotel. Guests can do their shopping.

There are shops in the hotel __________________ .

7) The teacher spoke loudly. Everyone could hear him.

The teacher spoke loudly enough ________________ .

8) I’ve brought some magazines so that you can read them.

I’ve brought some magazines ___________________ .

9) Children shouldn’t play with matches. It’s dangerous.

It’s dangerous _______________________________ .

10) Nick can't solve this problem. It is very difficult.

It’s very difficult _____________________________ .

3. Замените придаточные предложения соответствующими инфинитивными оборотами.

Например:

I am sorry I am bothering you. – I am sorry to be bothering you.

1) I am glad I've met you.

2) I was sorry I had disturbed him.

3) I expect I’ll have passed all my exams by June.

4) It seems that you are making a mistake. (You seem…)

5) I’m happy that I‘ve a chance to talk to you.

6) I was disappointed that I had missed the party.

7) It seems that she has got lost.

8) She was pleased that she had found the house.

9) Charles is sorry that he has wasted time at the University.

10) Edna was glad to know that she was asked to join the cheerleading team.

11) We are quite happy that we have been exchanging our information with your laboratory for a number of years.

12) Alex is not surprised that he has been given a warm reception there.

4. Закончите предложения, используя инфинитивные обороты.

Например:

The supermarket has a car park for the customers to park their cars in.

1) The hotel has a gym for the guests _________________________ .

2) The school has a playground for the children _________________ .

3) The office block has a restaurant for the staff _________________ .

4) The bus has a bin (мусорная корзина) for the passengers ________________________ .

5) The youth club has a cloakroom (раздевалка) for the members _______________ .

6) The plane has lockers (ящики) for the passengers _____________________ .

7) The University has a library for the students ____________________ .

8) The bus station has benches for the people ______________________.

5. Переведите предложения на английский язык.

1) Прежде чем переводить текст, необходимо внимательно прочитать его.

2) Профессор Смит всегда последним уходит с кафедры.

3) Этот раздел слишком сложен, и поэтому его невозможно понять без предварительной подготовки.

4) Чтобы решить эту проблему, нам придется вернуться к предыдущему материалу.

5) Их цель – разработать новый метод проведения опытных исследований.

6) Ник попросил проинформировать его обо всех возможных изменениях в повестке дня.

7) Ей бы хотелось, чтобы ее познакомили с новыми коллегами.

8) Чтобы добраться до вокзала, вам нужно сесть на автобус № 1 и проехать 4 остановки, затем вам следует выйти и пройти два квартала вперед.

9) Не могли бы вы дать мне что-нибудь почитать?

10) Что вы сделали, для того чтобы помочь им?

Наши рекомендации