Исправления контрольной работы на основе рецензии
Проверенная преподавателем контрольная работа возвращается студенту с рецензией и оценкой «зачтено» или «не зачтено». Студент должен ознакомиться с рецензией, с исправлениями, замечаниями, указаниями на полях работы, проанализировать их.
Если работа зачтена, но в ней допущен ряд ошибок, то их надо исправить. Руководствуясь указаниями рецензента, повторите соответствующий грамматический материал, проверьте значения неверно переведенных слов по словарю и т.д. Обязательно уясните сущность каждой допущенной ошибки. Все предложения, в которых были ошибки, перепишите в конце контрольной работы в исправленном виде. Контрольная работа с исправлением ошибок предъявляется преподавателю на зачетно-экзаменационной сессии.
Если работа не зачтена, ее следует переделать целиком или частично, в зависимости от указаний преподавателя, и вновь выслать на проверку вместе с незачтенной работой.
Контрольные работы являются учебными документами, которые необходимо сохранять и предъявлять на зачетах и экзаменах. При сдаче зачета или экзамена преподаватель может провести опрос и по контрольной работе.
Письменные консультации
Сообщайте своему рецензенту обо всех возникающих у вас в процессе изучения английского языка затруднениях и обращайтесь к нему за консультацией по вопросам, которые вы не можете решить самостоятельно.
Занятия по английскому языку во время сессии
На занятиях по английскому языку студент должен иметь:
- англо-русский словарь;
- русско-английский словарь;
- прорецензированные контрольные работы;
- переведенные учебные тексты, тексты по дополнительному чтению и тетрадь-словарь с выписанными и переведенными словами к ним;
- тетради с дополнительными упражнениями по грамматике;
- используемые учебники и пособия;
- данные методические указания.
График представления контрольных работ
Контрольные работы № 1 и 3 (для студентов I и II курсов, соответственно) высылаются на адрес университета или сдаются на кафедру иностранных языков до 1 октября.
Контрольная работа № 2 сдается до 1 марта; контрольная работа № 4 - до конца февраля.
Выбор варианта контрольной работы приводится на с. 8
Первый год обучения
КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ № 1
WHAT IS LAW?
Для правильного выполнения Задания №1 необходимо усвоить следующие разделы курса английского языка по любым учебникам:
1. Артикли. Множественное число и притяжательный падеж имен существительных. Предлоги как показатели падежных отношений. Порядок слов в английском предложении. Использование существительных в функции определения.
2. Степени сравнения имен прилагательных и наречия. Сравнительные конструкции.
3. Числительные.
4. Местоимения: личные, притяжательные, вопросительные, указательные, неопределенные и другие.
4. Формы настоящего, прошедшего и будущего времени
действительного залога изъявительного наклонения. Спряжение глаголов to be, to have в Present, Past, Future Indefinite.
6. Простое распространенное предложение: прямой порядок слов в
утвердительной и отрицательной форме; обратный порядок слов вопросительного предложения. Оборот"there + be".
6. Словообразование - основные суффиксы и префиксы.
Словосложение. Использование слов, одинаковых по форме, представляющих собой различные части речи.
После изучения всего указанного выше материала можно приступить к выполнению задания.
READING MATERIAL
Text I (A) Law
The English word 'law' refers to limits upon various forms of behavior. Some laws are descriptive: they simply describe how people, or even natural phenomena, usually behave. An example is the rather consistent law of gravity; another is the less consistent laws of economics. Other laws are prescriptive — they prescribe how people ought to behave. For example, the speed limits imposed upon drivers that prescribe how fast we should drive. They rarely describe how fast we actually do drive, of course.
In all societies, relations between people are regulated by prescriptive laws. Some of them are customs — that is, informal rules of social and moral behavior. Some are rules we accept if we belong to particular social institutions, such as religious, educational and cultural groups. And some are precise laws made by nations and enforced against all citizens within their power.
Customs need not to be made by governments, and they need not be written down. We learn how we are expected to behave in society through the instruction of family and teachers, the advice of friends, and our experiences in dealing with strangers. Sometimes, we can break these rules without suffering any penalty. But if we continually break the rules, or break a very important one, other members of society may ridicule us, act violently toward us or refuse to have anything to do with us. The ways in which people talk, eat and drink, work, and relax together are usually called customs.
Text 1 (В) Order
Order is rich with meaning. Let's start with "law and order". Maintaining order in this sense means establishing the rule of law to preserve life and to protect property. To the seventeenth-century philosopher Thomas Hobbes (1588—1679), preserving life was the most important function of law. He described life without law as life in a 'state of nature'. Without rules, people would live like predators, stealing and killing for personal benefit.
Members of every community have made laws for themselves in self-protection. If it were not for the law, you could not go out in daylight without the fear of being kidnapped, robbed or murdered. There are far more good people in the world than bad, but there are enough of the bad to make law necessary in the interests of everyone. Even if we were all as good as we ought to be, laws would still be necessary. How is one good man in a motorcar to pass another good man also in a motorcar coming in an opposite direction, unless there is some rule of the road?
Suppose you went to a greengrocery — and bought some potatoes and found on your return home that they were mouldy or even that some of them were stones, what could you do if there were no laws on the subject? In the absence of law you could only rely upon the law of the jungle.
Every country tries, therefore, to provide laws, which will help its people to live safely and comfortably. This is not at all an easy thing to do. No country has been successful in producing laws, which are entirely satisfactory. But the imperfect laws are better than none.
Text 1 (C) Legal systems
In order to understand why a particular country has a particular legal system, it is necessary to look at its history, political structure and social values. When there is political and social upheaval, one of the main concerns of a new government is to revise the legal system. Britain has had an unusual degree of political continuity. Despite civil wars in the fifteenth and seventeenth centuries and enormous social changes associated with industrialization, England and Wales have retained many laws and legal principles that originated eight centuries ago. On the other hand, most of the law of Japan, which experienced the rapid upheaval of the Meiji Restoration and foreign occupation after the Second World War, was developed within the last century.
Each country in the world, even each state of the United States, has its own system of law. However it is generally true to say that there are two main traditions of law in the world. One is based on English Common law, and has been adopted by many Commonwealth countries and most of the United States. The other tradition, sometimes known as Continental, or Roman law, has developed in most of continental Europe, Latin America and many countries in Asia and Africa, which have been strongly influenced by Europe. Continental law has also influenced Japan and several socialist countries.