DiscussingNutritionProblems. Проблемы питания
Задание2.Алгоритм выполнения задания:прочитайте и переведите диалог
Simon: I’ve lived in this country for more than seven years, but I don’t yet understand why there’s so much talk about nutrition as a growing science.(наука)
Tom; (his American friend): Americans want to be healthy. But most of us have no understanding of nutrition problems.
Simon: Whenever I see my family doctor, he advises me to stick to (придерживаться) a low cholesterol diet.
Tom: And do you follow his advice?
Simon: It’s hard to keep a diet with my busy schedule.
Tom: For your health, it’s very important to get a balanced ( рациональная) diet.
Simon: What is a balanced diet?
Tom: Adults can get a balanced diet by including foods from the four main food groups. These are: the milk group (milk, cheese, yogurt, and other diary foods); the meat group (meat, poultry,(птица) fish, eggs, and meat alternates such as beans, lentils,(чечевица) and nuts); the bread group (bread, cereals, noodles (лапша) etc.); and the vegetable and fruit group.
Simon: Can people who don’t eat meat or fish stay healthy?
Tom: Absolutely. By eating enough dairy foods and meat alternates, people can get essential proteins.(белки)
Simon: What about the nutritional value of canned (консервированные) vegetables that we buy in the supermarket?
Tom: The nutritional difference depends more on how vegetables are prepared than on whether they are bought fresh or canned.
Simon: I wonder how knowledgeable you are. You could become a professional dietitian.
Tom: It’s just my hobby to read about food and health.
Simon: I was told to avoid such foods as bread or potatoes. What do you think?
Tom: By avoiding (избегать) bread and potatoes, you cut out several B vitamins, vitamin C, and other nutrients.
Simon: Are extra vitamin dosages useful?
Tom: You shouldn’t take more vitamins than the body needs.
Simon: Thank you for your valuable information.
Задание3.Алгоритмвыполнениязадания:Translate from Russian into English:
1.В мае много праздников. Люди проводят много времени за столом. Я боюсь поправиться, поэтому я стараюсь больше ходить.
2.Русские любят семейные праздники. Еда обычно достаточно традиционна: много салатов, мяса и овощей. Европейцы, как правило, предпочитают салаты из свежих овощей.
3.Картошка очень популярна в России. Мы едим ее вареную, жареную и печеную. Многие врачи считают, что мы не должны сочетать картошку с мясом или птицей.
4.Ваша жена печет? – Конечно, нет. В наши дни можно купить вкусный торт и не тратить время на кухне. – Не согласен с вами. Без домашних пирогов нет дома.
5.Я никогда не завтракаю, поэтому прихожу на работу голодная. – А я всегда ем сытный завтрак- яичницу, бутерброды, а иногда и суп.
6.Я не люблю мексиканскую кухню, поскольку она очень острая. Не понимаю, зачем они кладут столько специй в мясо и курицу!
7.Когда я был маленьким мальчиком, я думал, что моя мама готовит лучше всех на свете. Ее котлеты и борщи были самые вкусные!
8.Почему вы ничего не едите? Пожалуйста, угощайтесь. Я сама испекла этот пирог. - Спасибо, он очень вкусный, но я уже наелась. Я вообще мало ем.
9.Какое смешное сочетание: курица, грибы и лапша. – Почему смешное? По-моему очень вкусно.
10.Я всегда поджариваю лук прежде, чем положить его в суп. – Правильно, я тоже жарю лук, морковь, а потом добавляю их в бульон.
Задание 4.Алгоритм выполнения задания:StopandCheck. Food and Meals
Find the right variant.
I am a vegetarian. I don’t eat…
a. rolls b. beef c. soup
In McDonalds they serve …potatoes.
a. mashed b. baked c. fried
You are not to eat… It’s junk food.
a. chips b. apples c. yogurt
I am fond of different vegetables: cabbage, carrots and…
a. pears b. grapes c. tomatoes
We like fresh bread, so I …bread myself.
a. bake b. roast c. stew
Задание5.Алгоритмвыполнениязадания:Matchthetwocolumns:
Would you like some dessert? It’s too hot for me.
Do you have any seafood? No, thank you. I don’t like to eat out.
Do you like Mexican food? Here you are.
Can you pass me the water? Thank you. I am full.
Would you like to go to the restaurant tonight? We have fresh shrimps.
Задание6.Алгоритмвыполнениязадания:Choose the right menu for (a) breakfast, (b) dinner, (c) vegetarian, (d) teenager
Tomato soup, rice with mushrooms on top, tomato salad with vegetable oil.
Orange juice, cereals with milk, toast with jam, coffee
Coca cola, cheeseburger with French fries and ice cream
Beefsteak and baked potato with mayonnaise and garlic and cheese, assorted vegetables and bread
Задание 7.Алгоритм выполнения задания:Completethesentences:
If your meal was good and you are pleased with the service you are … the waiter.
If you are low in calcium, you are to eat dairy products like …, …, …
The most popular chain of fast food restaurants in our country is called …
Russian cuisine is famous for its …
If you want to lose weight, don’t eat too much…
Задание8.Алгоритмвыполнениязадания:Find the right prepositions: into, to, after, for, with, of
a) If you want to make a quick salad, take some cucumbers, cut them…pieces and mix them…. dressing. b) What would you like…dessert? c) Please serve coffee…the main dish. d) We never serve fish …pasta. e) Can I have a piece…pie? f) We would like to invite you …dinner. g) Help yourself …the cake! h) I prefer chicken…pork
Должен знать: лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности. Должен уметь: общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы; переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности; самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.
Вывод по практической работе: __________________
ПРАКТИЧЕСКАЯРАБОТА № 20
Тема:Формирование навыков разговорной речи по теме: «Виды рыбы». Рыба.Морепродукты.PresentSimple/PresentContinuous
Актуализируются в работе ОК:
ОК 3.Принимает решение в стандартных и нестандартных ситуациях и несет за них ответственность.
ОК 4.Осуществлять поиск и использование информации, необходимой для эффективного выполнения профессиональных задач, профессионального и личностного развития.
ОК 5.Использовать информационно-коммуникационные технологии в профессиональной деятельности.
ОК 6.Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами
Цель:Изучение новой профессиональной лексики по заданной теме, умение переводить блюда из рыбы. Освоение грамматических времен группы Present (SimpleandContinuous).
Информационное обеспечение:рабочая тетрадь для выполнения практических работ, англо-русский словарь И.Р. Гальперина
Материально-техническое оснащение рабочего места обучающегося:компьютер, магнитофон
Ход работы
Задание1.Алгоритмвыполнениязадания:
Выучите новые слова
fish рыба
bream лещ
carp карп
caviar икра
beluga caviar белужья икра
red caviar красная икра
cod треска
cod liver тресковая печень
crab краб
eel угорь
fish soup уха
flounder камбала
herring сельдь
lobster лобстер
oyster устрица
perch окунь
pike щука
pike perch судак
salmon лосось, сёмга
sea products морепродукты
shrimp креветка
spiny lobster лангуст
sprat килька
squid кальмар
sturgeon осётр
trout форель
tuna тунец
dried fish вяленая рыба
fried fish жареная рыба
salted fish солёная рыба
smoked fish копчёная рыба
Задание2.Алгоритмвыполнениязадания:
Переведите названия блюд:
Trout steak with raspberries souse | |||
Salmon steak with vegetables (grilled or steamed) | |||
Halibut with pumpkin puree | |||
Dorado baked with onion sauce | |||
Salmon with a crust of parmesan with linguini and anise-orange sauce | |||
Salmon with Feta cheese | |||
Trout “Sharkjutier” | |||
Cutlets of perch and salmon with cream sauce | |||
Mussels, octopus, squid, cuttlefish braised sour cream |
Задание3.Алгоритмвыполнениязадания:
Вставьте глаголtobeв PresentSimple.
1 . What … your name? – My name … Shirley Frank. 2. What … your address? – My address … 175 Grand Central Parkway. 3. What … your phone number? – My phone number … 718-1930. 4. Where … you from? – I … from New York. 5. I … a pupil. 6. My father … not a teacher, he … a scientist. 7. … your aunt a doctor? – Yes, she … . 8. …they at home? – No, they … not at home, they … at work. 9. My brother … a worker. He … at work. 10. … you an engineer? – No, I … not, I … a lawyer. 11. … your sister a typist? – No, she … not a typist, she … a student. 12. … your brother at school? – Yes, he …. 13. … your sister at school? – No, she … not at school. 14. My sister … at home. 15. … this your watch? – Yes, it … . 16. She … an actress. 17. This … my bag. 18. My uncle … an office worker. 19. He … at work. 20. Helen … a painter. She has some fine pictures. They … on the walls. She has so much paper. It … on the shelf. The shelf … brown. It … on the wall. Helen has a brother. He … a student. He has a family. His wife … not from St Petersburg, she … from Moscow. They … nice people.
Задание4.Алгоритмвыполнениязадания:
Раскройтескобки, употребляяглаголывPresentContinuous.
(NOW) 1. Timothy (to feed) his dog. 2. Mr Jones (to clean) his yard. 3. Nancy (to paint) her kitchen. 4. Our neighbours (to wash) their car. 5. I (to wash) my hair. 6. Who (to fix) your sink? 7. What she (to do) now? - She (to dance). 8. The children (to brush) their teeth. 9. What he (do) at the moment? – He (to fix) his bicycle. 10. They (to have) a big dinner together. 11. The boys (to run) about in the garden. 12. I (to do) my homework. 13. John and his friends (to go) to the library. 14. Ann (to sit) at her desk. She (to study) geography. 15. A young man (to stand) at the window. He (to smoke) a cigarette. 16. The old man (to walk) about the room. 17. The dog (to lie) on the floor. 18. You (to have) a break? 19. What language you (to study)? 20. Who (to lie) on the sofa? 21. What they (to talk) about? 22. It still (to rain). 23. I (to open) an umbrella. 24. John (to play) computer games. 25. My friend (to collect) material for a book that he (to write) now. 26. She (to feel) tired. 27. We (to have) a private lesson in computer science.
Задание5.Алгоритмвыполнениязадания:
Переведите на английский язык, употребляя глаголы в Present Continuous.
(СЕЙЧАС) 1. Я читаю. 2. Он не пишет. 3. Мы не работаем. 4. Вы читаете? 5. Он спит? 6. Коля и Миша играют в футбол. 7. Катя играет на рояле. 8. Она не поет. 9. Моя сестра спит. 10. Папа пьет чай? 11. Твои родители пьют чай? 12. Я не сплю. 13. Она сидит за столом. 14. Мы делаем упражнение. 15. Мы не купаемся. 16. Они играют во дворе? 17. Нина и Аня моют пол. 18. Коля помогает маме. 19. Ты помогаешь папе? 20. Моя сестра читает интересную книгу. 21. Они идут в школу. 22. Вы идете в школу? 23. Он работает? 24. Твоя бабушка идет в магазин? 25. Он покупает конфеты. 26. Что делает твоя сестра? 27. Где играют дети? 28. Почему ты смеешься? 29. Куда они идут? 30. Что несут эти мальчики? 31. Я сижу в парке на скамейке и кормлю птиц. 32. Мама сидит на диване в гостиной и смотрит телевизор. 33. Это фотография моих друзей. Том играет на гитаре, а Джейн поет. 34. А здесь они танцуют на вечеринке в мой день рождения.
Задание6.Алгоритмвыполнениязадания:
Раскройте скобки, употребляя глаголы вPresent Continuous или в Present Simple.
1. | I (to take) my sister to school now. | I (to take) her to school every day. |
2. | He (to help) his father now. | He (to help) his father very often. |
3. | At the moment they (to go) to the river for a swim. | They usually (to go) to the river for a swim. |
4. | She (to play) the violin now. | She (to play) the violin every day. |
5. | I (to read) now. | I (to read) every day. |
6. | He (to sleep) now. | He (to sleep) every night. |
7. | We (to drink) tea now. | We (to drink) tea every morning. |
8. | They (to go) to school now. | They (to go) to school every morning. |
9. | I (not to sleep) now. | I (not to sleep) in the day time. |
10. | She (not to drink) coffee now. | She (not to drink) coffee after lunch. |
11. | We (not to watch) TV now. | We (not to watch) TV in the morning. |
12. | They (not to eat) now. | They (not to eat) at the lesson. |
13. | My mother (not to work) now. | My mother (not to work) at an office. |
14. | You (to work) now? | You (to work) every day? |
15. | He (to play) now? | He (to play) in the afternoon? |
16. | They (to eat) now? | They (to eat) at school? |
17. | Your sister (to rest) now? | Your sister (to rest) after school? |
18. | What you (to do) now? | What you (to do) every morning? |
19. | What you (to read) now? | What you (to read) after dinner? |
20. | What they (to eat) now? | What they (to eat) for breakfast? |
21. | What your brother (to drink) now? | What your brother (to drink) in the evening? |
22. | Everybody (to have) a good time now? | Everybody (to have) a good time every Saturday? |
23. | She (to take) medicine now? | How often she (to take) medicine? |
24. | Where they (to go) now? | Where they (to go) on Sunday? |
25. | They (to speak) English now? | What languages they usually (to speak)? |
Должен знать: лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности.
Должен уметь: общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы; переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности; самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.
Вывод по практической работе: __________________
ПРАКТИЧЕСКАЯ РАБОТА № 21
Тема:Мясо. Блюда из мяса.
Актуализируются в работе ОК:
ОК 1.понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии, проявлять к ней устойчивый интерес.
ОК 2.Организовать собственную деятельность, выбирает типовые методы и способы выполнения профессиональных задач, оценивать их эффективность и качество.
ОК 6.Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами
ОК 9.Ориентируется в условиях частой смены технологий профессиональной деятельности.
Цель:Изучение видов мяса, основных блюд и влияния на организм человека .
Информационное обеспечение:рабочая тетрадь для выполнения практических работ, англо-русский словарь И.Р. Гальперина
Материально-техническое оснащение рабочего места обучающегося:компьютер, магнитофон
Ход работы
Задание1.Алгоритмвыполнениязадания:
Прочитайтеипереведите
Meats and fish are sold in the meat department of grocery stores. Meats and fish are high in protein. Protein builds cells. Lean meats like skinless chicken breast are good for your health. Meats that are high in fat like salami should be limited. Meat comes from animals like cows, pigs, sheep, and chickens. Fish and shellfish come from animals that live in oceans, rivers, and lakes.
Whole Ham Ham is from a pig. Ham tastes salty. Ham and cheese sandwiches with pickles and mustard are popular. |
Steak Steak comes from a cow. T-bone steaks have a bone in them. The bones are shaped like the letter T. T-bone steaks taste great with grilled mushrooms on top. |
Chicken
Chicken comes from chickens.
Chicken can be fried, baked, broiled, or boiled in water to make soup.
Skinless chicken breasts are low in fat and calories.
Turkey
Turkey comes from turkeys.
Turkey is popular at Thanksgiving.
Turkey is low in fat and in calories.
Ground Beef
Ground beef comes from cows.
Ground beef is used to make hamburgers, meatloaf, and meatballs.
Ground beef can be as high as 22 percent fat or as low as 5 percent fat.
Hot Dogs
Hot dogs are made from beef, chicken, or pork.
Hot dogs can be boiled or grilled.
Hot dogs are served on hot dog buns with mustard, ketchup, relish, and chopped onions.
Lunchmeats
Lunchmeats are made from beef, pork, chicken, and turkey.
Lunchmeats are used to make sandwiches.
Most people put cheese on their lunchmeat sandwiches.
Bacon
Bacon comes from pigs.
Bacon, eggs, hash browns, and toast are popular breakfast foods.
Bacon is usually fried in a skillet and then drained on paper towels.
Sausage
Sausage is made from ground pork or ground beef.
Sausage is sold in the meat section of the supermarket.
Sausage is high in fat.
Duck
Duck comes from ducks.
Peking duck is a popular food in China.
The skin of a duck is much fattier than the skin of a chicken.
Задание2.Алгоритмвыполнениязадания:
Completethistable.
Food | Nutritional content | How much per day is good? |
Red meat | ||
Banana | ||
Wine | ||
Chocolate | ||
Cheese | ||
Rice |
Задание3.Алгоритмвыполнениязадания:
What’s most important to stay healthy? Put the most important at the top
Vegetables and fruit Money Happiness Sleep | Lack of stress Exercise Not smoking and drinking An active mind |
Задание4.Алгоритмвыполнениязадания:
BEEF:Spend one minute writing down all of the different words you associate with the word ‘beef’.
Задание5.Алгоритмвыполнениязадания:
Put the words into the gaps in the text.
Health authorities in Britain have (1) ____________ against eating too much red meat. The British government has (2) ____________ a set of red meat guidelines which caution against eating more than 500 grams a week, or 70 grams a day. This is the (3) ____________ of two beef burgers. Scientists say that eating more than this increases the risk of getting colon and bowel cancer. The new (4) ____________ are down on the 90 grams a day recommended in 1998. Researchers think people who eat a lot of meat like lamb, beef, ham and bacon have a (5) ____________ risk of cancer. A 2005 European study found people who ate about 160 grams of red meat a day (6) ____________ their bowel cancer risk by one third (7) ____________ to people who ate little meat. People have around a one in 19 (8) ____________ of developing bowel cancer in their lifetime. | increased equivalent chance issued advised higher limits compared | |
Experts told people the new guidelines did not (9) ____________ people had to abandon red meat. The (10) ____________ of health information at Cancer Research U.K. said: "This doesn't mean people have to become vegetarian, but if you're having a steak every day, that's probably not (11) ____________.” Scientists are (12) ____________ as to why red meat increases the risk of colon cancer. They suspect that haem, the pigment that gives meat its (13) ____________, damages the cells in the digestive system and the lining of the colon. A World Cancer Research Fund official said: "Following simple (14) ____________ and lifestyle advice can help protect against cancer. Red meat can be part of a healthy balanced diet. It is a good (15) ____________ of protein and vitamins and minerals…But people who eat a lot of red and processed meat should consider (16) ____________ down.” | unsure diet helping cutting mean source colour head |
Задание6.Алгоритмвыполнениязадания:
Readtheheadline. Guess if a-h below are true (T) or false (F).
a. | Britain’s government has said people should give up red meat. | T / F |
b. | Scientists say red meat increases the risk of getting colon cancer. | T / F |
c. | Britain has reduced its recommended red meat limits by 20g a day. | T / F |
d. | Nineteen people die each year from bowel cancer in Britain. | T / F |
e. | Experts advised people to become vegetarians. | T / F |
f. | Another expert says a steak a day is good for you. | T / F |
g. | An agent in red meat breaks down the cells in our digestive system. | T / F |
h. | A cancer research official said people should eat less processed meat. | T / F |
Задание7.Алгоритмвыполнениязадания:
Match the following synonyms from the article.
1. | issued | a. | chance |
guidelines | b. | think about | |
3. | caution | c. | uncertain |
4. | risk | d. | rules |
5. | chance | e. | gave |
6. | experts | f. | give up |
7. | abandon | g. | likelihood |
8. | unsure | h. | wall |
9. | lining | i. | specialists |
10. | consider | j. | warn |
Задание8.Алгоритмвыполнениязадания:
PHRASE MATCH: (Sometimes more than one choice is possible.)
1. | advised against eating | a. | increases the risk | ||
issued a set of red meat | b. | in 19 chance | |||
3. | eating more than this | c. | lifestyle advice | ||
4. | increased their bowel cancer | d. | guidelines | ||
5. | around a one | e. | digestive system | ||
6. | people had to abandon | f. | meat its colour | ||
7. | the pigment that gives | g. | too much red meat | ||
8. | damages the cells in the | h. | of protein | ||
9. | Following simple diet and | i. | risk by one third | ||
10. | Itisagoodsource Задание9.Алгоритмвыполнениязадания: Ответьте на следующие вопросы: | j. | red meat | ||
a) | What did you think when you read the headline? | ||||
b) | What springs to mind when you hear the word ‘meat’? | ||||
c) | What do you think of the U.K. government’s guideline? | ||||
d) | Do we absolutely need to eat meat? | ||||
e) | Is red meat good for us? | ||||
f) | Would you cut down on a food if your government said it caused cancer? | ||||
g) | Do you worry about what you eat? | ||||
h) | Do you believe scientists when they report on what can give us cancer? | ||||
i) | What do you know about cancer? | ||||
j) | Why is it better to eat white meat than red meat? | ||||
Должен знать: лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности.
Должен уметь: общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы; переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности; самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.
Вывод по практической работе: __________________
ПРАКТИЧЕСКАЯ РАБОТА № 22
Тема:Овощи, зелень, специи, приправы. Овощные блюда.
Актуализируются в работе ОК:
ОК 1.понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии, проявлять к ней устойчивый интерес.
ОК 5.Использовать информационно-коммуникационные технологии в профессиональной деятельности.
ОК 6.Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами
ОК 7. Берет на себя ответственность за работу членов команды (подчиненных), результат выполнения заданий.
ОК 8.Самостоятельно определять задачи профессионального и личностного развития, заниматься самообразованием, осознанно планировать повышение квалификации.
Цель:Изучение новой профессиональной лексики,формирование навыков разговорной речи по теме «Зелень, специи» при помощи лексико-грамматических упражнений .
Информационное обеспечение:рабочая тетрадь для выполнения практических работ, англо-русский словарь И.Р. Гальперина
Материально-техническое оснащение рабочего места обучающегося:компьютер, магнитофон
Ход работы
Задание 1.Алгоритм выполнения задания:выучите новую лексику.
asparagus [ ə'spærəgəs ] – спаржа
avocado [ ˌævə'kɑ:dəu ] – авокадо
beans – бобы
bean sprout – стручковая фасоль
beet – свекла
Brussels sprout – брюссельская капуста
broccoli [ 'brɔkəli ] – брокколи
cabbage [ 'kæbiʤ ] – капуста
capers каперсы
carrot – морковь
cauliflower [ 'kɔliflauə ] – цветная капуста
celery сельдерей
chard – артишок
corn кукуруза
cucumber [ 'kju:kʌmbə ] – огурец
eggplant – баклажан
French beans - фасоль
garlic – чеснок
kohlrabi [ ˌkəul'rɑ:bi ] – кольраби
leek – лук-порей
lentils – чечевица
Lettuce - салат
onion – лук репчатый
parsley - петрушка
pumpkin - тыква
peas – горох
pepper – стручковый перец
potato – картофель
radish редис
scallion [ 'skæliən ] – лук-перо, лук-шалот
spinach [ 'spiniʤ ] – шпинат
squash [ 'skwɔʃ ] – тыква
sweet potato – батат, сладкий картофель
tomato - помидор
turnip – репа, турнепс
zucchini – цуккини
Приправы, специи
Приправа Seasoning
Горчица Mustard
Кетчуп Ketchup
Майонез Mayonnaise
МаслоOil
УксусVinegar
НедосоленоIt needs more salt
МукаFlour
МедHoney
ВареньеJam
Овес Oats
Пшеница Wheat
Задание 2.Алгоритм выполнения задания:Прочитайте и переведите названия специй:
Common spices: | Where to use them: |
Bay leaf | soups, marinades, sauces, pot roasts |
Basil | tomato dishes, tomato sauces, pesto, salads, soups, pasta |
Black pepper | variety of dishes |
Cayenne pepper | chili, anything you want spicy |
Chives | salad, egg dishes, potatoes, vegetables |
Cinnamon | baking |
Cumin | chili, soups, Mexican and Indian food, beans |
Curry powder | Indian food-soups, meats |
Dill | potato, soups, cream sauce |
Ginger | Asian cooking, stir fry, marinade |
Nutmeg | baking, dairy, sauces, soups |
Oregano | Italian dishes, soups, sauces, salads, dressings |
Paprika | egg dishes, chicken |
Parsley | salad dressings, salads, soups, sauces, Italian dishes |
Sage | chicken, stuffing, pork, roasts |
Thyme | vegetables, chicken, meats, soups |
Задание 3.Алгоритм выполнения задания:Прочитайте и переведите названия блюд из овощей, угадайте названия блюд:
1.Soup with…
cauliflower
cabbage
potatoes
onion
carrots
Wash, peel and cut all vegetables in small cubes or pieces. Add to a large soup pan.
Cover with water. Imagine how the soup would taste without seasonings if we left it just like this! Go ahead and taste your soup. Now add the follow seasonings and spices to your soup,
1 teaspoon basil
1/2 teaspoon pepper
2 teaspoons salt
1 teaspoon oregano
2 bay leaves
2 -3 cubes beef bouillon
Allow to cook 20-30 minutes. Taste the …soup again and see if you'd can tell if it needs any more flavor. You can add a little more if you think it needs it. Cook until all vegetables are tender.
Tasting soup or other "safe dishes" while cooking is key. It helps you know what your soup might need. As you continue to cook, you'll learn quickly if it needs more salt, pepper, parsley or other seasoning.
Salad
Cut tomatoes and cucumbers into big pieces. Peel a cayenne and an onion and chop them. Take some cheese and cut it into cubes. Put all the ingredients into a bowl, mix them, add some oil, lemon juice, olives, salt and pepper. Goodappetite!
Задание 4.Алгоритм выполнения задания:
Разгадайте кроссворд:
Down:
1) горох; 2) огурец; 3) цветнаякапуста; 4) боб; 5) репа; 6) помидор; 7) салат; 8) лук; 9) чеснок.
Across:
1) перец; 2) капуста; 3) тыква; 4) свёкла; 5) морковь; 6) картофель; 7) баклажан; 8) лук-порей; 9) редис.
Должен знать: лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности.
Должен уметь: общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы; переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности; самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.
Вывод по практической работе: __________________
ПРАКТИЧЕСКАЯ РАБОТА № 23
Тема:Изучение названий ягод и фруктов.
Актуализируются в работе ОК:
ОК 1.понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии, проявлять к ней устойчивый интерес.
ОК 3.Принимает решение в стандартных и нестандартных ситуациях и несет за них ответственность.
ОК 4.Осуществлять поиск и использование информации, необходимой для эффективного выполнения профессиональных задач, профессионального и личностного развития.
ОК 5.Использовать информационно-коммуникационные технологии в профессиональной деятельности.
ОК 6.Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами
Цель:Изучение названий овощей и фруктов на английском языке, отработка диалогической речи при помощи новых выражений вопроса и предложений.
Информационное обеспечение:рабочая тетрадь для выполнения практических работ, англо-русский словарь И.Р. Гальперина
Материально-техническое оснащение рабочего места обучающегося:компьютер, магнитофон
Ход работы
Fruits
Яблокоapple
Грушаpear
Абрикосapricot
Персикpeach
Hектаринnectarine
Сливаplum
Авокадоavocado
Фигаfig
Гранатpomegranate
Цитрусовый фруктcitrusfruit
Апельсинorange
Мандаринmandarin
Грейпфрутgrapefruit
Лимонlemon
Лаймlime
Долька (+ noun in the genitive case, for example, долька апельсина)
orange segment
Ломтик (+ noun in the genitive case, for example, ломтик лимона)
a slice of lemon
Дыня melon
Арбузwatermelon
Тропическийфрукт tropical fruit
Киви kiwi
Манго mango
Кокос coconut
Банан banana
Ананасpineapple
Berries
Ягода berry
Клубника strawberry
Ежевика blackberry
Малина raspberry
Черника blueberry
Брусника cowberry
Клюква cranberry
Смородина currants
Чёрная смородина blackcurrant
Красная смородина redcurrant
Крыжовник gooseberry
Вишня cherry
Черешня sweet cherry
Шелковица mulberry
Виноград grapes
Задание 1.Алгоритм выполнения задания:
Ответьте на следующие вопросы:
What fruits do you like?
What fruits do you like to eat?
What fruits don’t you like?
What fruits does he/she not like?
Задание 2.Алгоритм выполнения задания:
Составьте диалог при помощи следующих выражений:
Мне, пожалуйста, батон хлеба | I would like a loaf of French bread |
Дайте, пожалуйста, … пачку кофе (чая) 200 граммов сыра 250 граммов ветчины | I would like… a packet of coffee (tea) two hundred grams of cheese two hundred fifty grams of ham |
Взвесьте, пожалуйста, килограмм… апельсинов яблок помидоров огурцов | Please weigh out one kilo of … oranges apples tomatoes cucumbers |
Дайте, пожалуйста,… двести граммов ветчины десять яиц лимон | Please give me… two hundred grams of ham ten eggs a lemon |
У вас есть…? маслины сардины грейпфруты | Do you have…? olives sardines grapefruit |
Пожалуйста, бутылку (пакет)… молока сока сухого вина пива минеральной (фруктовой) воды кока-колы | A bottle (a box) of… please milk juice dry wine beer mineral water (fruit drink) Coca-Cola |
Примите, пожалуйста, заказ на завтра | I would like to make an order for tomorrow, please |
Я оплачу заказ сейчас | I will pay for this order now |
Задание 2.Алгоритм выполнения задания:
Переведите следующие слова
sour
srong
earthy
sharp
crisp
squishy
zesty
ripe
fragrant
firm
tangy
acidic
crunchy
bitter
refreshing
delectable
tough
smooth
tender
spicy
Задание3.Алгоритмвыполнениязадания:
How can you eat the fruit?
Examples:
Cut them into fun shapes and eat them raw
Add to favorite dish (spaghetti, casseroles, tacos, pizzas, sandwiches).
Add sliced fruit to yogurt.
Add shredded fruits.
Use fruit in a mixed green or spinach salad.
Steam,boil,stir‐fry or microwave until cooked but still crisp.
Make a fruit kabob
Должен знать: лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности.
Должен уметь: общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы; переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности; самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.
Вывод по практической работе: __________________
ПРАКТИЧЕСКАЯ РАБОТА № 24
Тема:Молочные, крупяные и мучные блюда и продукты.
Актуализируются в работе ОК:
ОК 1.понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии, проявлять к ней устойчивый интерес.
ОК 3.Принимает решение в стандартных и нестандартных ситуациях и несет за них ответственность.
ОК 4.Осуществлять поиск и использование информации, необходимой для эффективного выполнения профессиональных задач, профессионального и личностного развития.
ОК 5.Использовать информационно-коммуникационные технологии в профессиональной деятельности.
ОК 6.Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами
ОК 8.Самостоятельно определять задачи профессионального и личностного развития, заниматься самообразованием, осознанно планировать повышение квалификации.
ОК 9.Ориентируется в условиях частой смены технологий профессиональной деятельности
Цель:Изучение новой профессиональной лексики, а так же кондитерских изделий и наименования выпечки.
Информационное обеспечение:рабочая тетрадь для выполнения практических работ, англо-русский словарь И.Р. Гальперина
Материально-техническое оснащение рабочего места обучающегося:компьютер, магнитофон
Ход работы
Dairy products
butter | масло |
cream | крем |
cheese | сыр |
blue cheese | сыр с плесенью |
cottage cheese | зернистый творог |
goats cheese | козий сыр |
crème fraîche | крем фреш (сметана 30% жирности с легким кисловатым привкусом) |
eggs | яйца |
free range eggs | яйца от птиц на свободном выгуле |
margarine | маргарин |
milk | молоко |
full-fat milk | цельное молоко |
semi-skimmed milk | полужирное молоко |
skimmed milk | обезжиренное молоко |
sour cream | сметана |
yoghurt | йогурт |
Bread, cakes, and home baking
Хлеб, пирогиидомашняявыпечка
baguette багет, французскийбатон
bread rolls булочки
brown bread чёрный хлеб
white bread белый хлеб
Danish pastry булочка
sponge cake бисквит
Pastry кондитерские изделия
Sponge-cake Бисквит
Bun Булка сдобная
Roll Булочка
Flour Мука
Biscuit Печенье
Pie Пирог
Fancycake, pastry Пирожное
Puff Слойка
Rusks Сухари
Cake Торт
Крупы Горох | Peas |
Горохлущеный | Speit peas |
Гречка | Buckwheat |
Зерно | Grain |
Крупа | Groats, cereals |
Кукуруза | corn |
Кукурузные хлопья | Cornflakes |
Манная крупа | Semolina |
Овсяная крупа | Oatsmeal |
Перловая крупа | Pearl-barley |
Пшеница | Wheat |
Пшено | Millet |
Рис | Rice |
Соя | Soya |
Фасоль | Beans |
Чечевица | Lentil |
Ячмень | Barley |
Ячневая крупа | Fine-barley |
Задание1.Алгоритмвыполнениязадания: