I. Какое из данных утверждений выражает основную идею текста?
1. Newton was one of the greatest minds of his time and gave all his time to determining the laws which rule the Universe.
2. Newton led a quiet life in study and scientific work indifferent to what was going on around him.
3. Newton was not only a man of science but also a politician and the holder of some key posts.
II. Запишите номер абзаца, в котором вы найдете ответ на вопрос.
What are the achievements of Newton in the field of mathematics?
III. Расположите данные пункты плана в последовательности, соответствующей содержанию текста.
1. Newton invented mathematical tools allowing to predict natural events.
2. Newton took an active part in the political movement of his day.
3. Newton is known to be the greatest scientist of Great Britain.
4. Newton showed that the motion of the planets were the natural results of universal laws of nature.
5. As a technician, he made contribution to the development of astronomy.
IV. Есть ли в тексте ответы на вопросы? Запишите “да” или “нет”.
1. Where was Newton born?
2. What did he invent for observing the Moon and stars?
3. What was Newton’s favourite study?
4. What was Newton besides being a great scientist?
5. Why was the post of Master of the Mint very important?
V. Переведите письменно 3 и 4 абзацы.
КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 4
Вариант B
Для выполнения данной контрольной работы рекомендуется найти по словарю значения заданных слов и словосочетаний, постараться их запомнить, а затем перейти к выполнению контрольной работы.
to award, to design, benefit, promotion, manufacturing, annual, fluent, wealthy, fortune, peacekeeping, to reduce, substance, cost, way, tremendous, suggestion, investigation, to add, to train, achievement, to invent, to become, own, science.
Лексика
I. Найдите и запишите слово, объединяющее данную тематическую группу.
1. | chemistry | a) physics | b) science | c) physiology |
2. | nitroglycerine | a) substance | b) dynamite | c) silica |
3. | poetry | a) novel | b) story | c) literature |
4. | education | a) lecture | b) seminar | c) examination |
II. Найдите и запишите слово, выпадающее из данной тематической группы.
5. | achievement | a) success | b) progress | c) suggestion |
6. | fluent | a) great | b) large | c) tremendous |
7. | to design | a) to develop | b) to become | c) to construct |
8. | technique | a) field | b) manner | c) way |
III. Выберите и запишите слово, одинаковое по значению с данным.
9. | manufacturing | a) | production | b) | promotion | c) | benefit |
10. | to call | a) | to add | b) | to confer | c) | to name |
11. | fortune | a) | wealth | b) | prize | c) | cost |
IV. Выберите и запишите слово, противоположное по значению данному.
12. | to send | a) | to train | b) | to receive | c) | to award |
13. | international | a) | final | b) | annual | c) | local |
14. | to reduce | a) | to increase | b) | to insert | c) | to direct |
V.Выберите и запишите русское словосочетание соответствующее данному английскому.
15. | among the most prestigious awards | a) среди самых престижных наград b) наряду с самыми престижными наградами |
16. | different techniques | a) различные технические приемы b) различные области техники |
17. | chemical engineering | a) инженер-химик b) химическая технология |
18. | foundation for the work | a) основа для работы b) основная работа |
19. | led to invention of dynamite | a) вследствие изобретения динамита b) привело к изобретению динамита |
VI. Заполните пропуски словами, данными ниже.
20. Alfred Nobel built up over 80 companies in 20 … countries.
21. Nobel prizes are awarded on December 10, the … of Nobel’s death.
22. The Committee starts its own … into research projects.
23. He quickly saw a favourable set of conditions for his scientific ….
24. Laureates arrive at Stockholm during the second week in December to prepare for the … ceremony.
a) investigation b) award c) invention d) different e) anniversary
Грамматика
Для успешного выполнения заданий по грамматике необходимо проработать следующие темы. Passive Voice, Modal Verbs and their equivalents, словообразование (суффиксы –ly, -er/or, -tion, -ist, -ous, -able, -ic, -al, -less, -y, -ize)
I. По выделенному суффиксу определите часть речи.
1. | prestigious | a) глагол b) прилагательное |
2. | wealthy | a) прилагательное b) наречие |
3. | developer | a) существительное b) прилагательное |
4. | invitation | a) прилагательное b) существительное |
5. | controllable | a) прилагательное b) глагол |
II. По выделенным словообразовательным элементам определите, какому из английских слов соответствует предъявленное русское слово.
6. | направление | a) director b) directly c) direction |
7. | признавать | a) recognition b) recognize c) recognizable |
8. | ученый | a) scientist b) scientific c) scientifically |
9. | бесформенный | a) shaper b) shapely c) shapeless |
III. Из данных предложений выпишите и переведите то, в котором глагол to have выражает долженствование.
10. The American industry has financed research labs generating basic research.
11. The Nobel prizes had tremendous prestige and offered significant financial rewards.
12. Alfred Nobel had to move to Russia with his parents in 1842.
IV. Из данных предложений выпишите и переведите то, в котором глагол to be выражает долженствование.
13. World-famous for his works Nobel was never personally well known.
14. The award ceremony was to take place at the Oslo Town Hall.
15. His invention was help during the area of rapidly growing industries.