Имена существительные
Употребляющиеся только в единственном числе
Nouns used only in the singular
1. Неисчисляемые имена существительные обычно употребляются, как и в русском языке, только в единственном числе: sugar (сахар), iron (железо), friendship (дружба).
2. Существительные advice (совет, советы), information(информация, сообщения, сведения), progress(прогресс, успех, успехи), knowledge(знание, знания) употребляются только в единственном числе, между тем как в русском языке соответствующие существительные могут употребляться как в единственном, так и во множественном числе:
We have very little information on this subject.
У нас очень мало сведений по этому вопросу.
3. Существительное news (новость, новости) употребляется со значением единственного числа, хотя и имеет форму множественного числа:
What is the news? Какие новости?
4. Названия наук, оканчивающиеся на –ics (mathematics, physics, economics, phoneticsи т.п.), употребляются со значением единственного числа, хотя и имеют форму множественного числа:
Phonetics is a branch of linguistics. Фонетика – это раздел лингвистики.
5. Существительные, употребляющиеся только в единственном числе, требуют после себя употребления глаголов также только в единственном числе: Her hair is long and wavy. Ее волосы длинные и волнистые.
Mathematics forms the basis of many other sciences.
Математика составляет основу многих других наук.
Примечание: Существительное “police” (полиция) употребляется с глаголом
только во множественном числе: The police have arrested a friend of mine.
Полиция арестовала моего друга.
6. Если собирательное существительное обозначает коллектив, группу людей, представленную как единое целое, то оно согласуется с глаголом в единственном числе: My family is large. Моя семья большая (как единое целое).
Это же слово согласуется с глаголом во множественном числе, если оно обозначает отдельных членов коллектива, группы:
My family are early risers. У нас в семье все встают рано.
Примеры собирательных существительных:
Team, company, family, staff, firm, government
Имена существительные,
Употребляющиеся только во множественном числе
Nouns used only in the plural
1. Названия многих парных предметов употребляются, как и в русском языке, только во множественном числе: scissors (ножницы),trousers (брюки),spectacles(очки), scales(весы), tongs (щипцы).
These scissors are very sharp. Эти ножницы очень острые.
Wherearemyspectacles? Где мои очки?
2. Следующие существительные, в отличие от русского языка, употребляются только во множественном числе: goods (товар, товары), contents(содержание), clothes(одежда), proceeds(выручка), wages(заработная плата), riches(богатство, богатства):
The contents of the letter have not been changed.
Содержание письма не изменено.
His clothes were wet as he had been caught in the rain.
Его одежда была мокрая, так как он попал под дождь.
3. Все эти и подобные им существительные согласуются с глаголами во множественном числе:
These scales are not correct. Эти весы неточные.
The trousers were made in Italy. Брюки были сшиты в Италии.
4. Существительное people (люди)употребляется со значением множественного числа:
There were manypeople in the park. В парке было много людей.
Однако, когда существительное peopleозначает (народ, нация), оно употребляется как в единственном, так и во множественном числе, принимая во множественном числе форму peoples:
The Russian people is invincible. Русский народ непобедим.
How different are the beliefs of various peoples across the world!
Насколько различны убеждения разных народов во всем мире!
EXERCISES
Exercise 16. Choose between a singular or a plural verb to use in the following sentences.
1. Bad news …… make people happy.
а) don’t b) doesn’t
2. Knowledge …… power.
a) is b) are
3. I need my glasses. Where ……the glasses? .
a) is b) are
4. The police …… to interview Fred about the accident.
a) want b) wants
5. This team …… for Spain.
a) play b) plays
6. The team …… training hard for the coming match.
a) are b) is
7. It ….. a new company.
a) are b) is
8. The company ….. a new production.
a) are rehearsing b) is rehearsing
9. All the family ….. gathered to see the dog.
a) were b) was
10. Monty’s family ….. of about the same social status as my own.
a) were b) was
Exercise 17. Match the words on the left (1-10) with the appropriate phrases on the right (a-j) to get 10 sentences.
1) Your advice a) are located outside London.
2) Our headquarters b) she lent us was not enough.
3) The money c) are fit.
4) The premises d) is an important part of the Olympic
Games.
5) The information e) are often deceptive.
6) Best news f) is installed in our new shop.
7) New equipment g) against applying for that job was good.
8) Athletics h) was not reliable. It was published in
tabloids.
9) The scales i) is always printed in morning newspapers.
10) Appearances j) where he worked were in the suburbs.
Exercise 18. Find the mistakes in the following sentences and correct them. Some sentences have more than one mistake.
1. We had such a terrible weather that we left the hotel in the country (we did not have heatings there) and took an accommodation with a fire place in town instead.
2. Yesterday I got a permission to go there. What about you? Have you got your permits? 3. I love French impressionists but I would need an advice from a specialist before I bought any. My knowledges in that area are very poor. 4. Her works are definitely making great progresses these days. She has done a lot of researches lately. 5. Have you heard that Jack’s lodging is on London, but on the outskirt of the city? These are interesting news, aren’t they? 6. The police is looking for the criminals who escaped last night. The informations about them were sent to all the police stations of the district. 7. How many luggages are you taking? Oh, I think you won’t be able to cope with them. You’ll have to hire a porter. 8. Last week was awful for her. She had two tooth pulled out, her childs got ill and finally her husband lost moneys.
Exercise 19. Translate the sentences into English.
1. Его советы всегда бывают такими убедительными (convincing). Почему ты никогда им не следуешь? 2. Какой своевременный совет вы мне дали! 3. Она делает хорошие успехи в английском. 4. Успех, как правило, зависит от упорного труда. 5. Какая ненастная (nasty) погода! 6. Я удивлен (be surprised), что она поверила этим странным новостям. Боюсь, они недостоверны. Кто ей их сообщил? 7. Твоя новость меня порадовала. 8. Мне кажется, эти весы сломаны. 9. Вчера я положил сюда деньги. Где они? Я не могу их найти.
10. Деньги – вещь очень важная. Особенно когда их нет. 11. Мне не нравятся эти джинсы. Мне кажется, та пара джинсов лучше. 12. Эти товары некачественные. 13. Он пытается получить секретные сведения. Они ему очень нужны. 14. Информация о ценах заинтересует вас. 15. Ваши знания достаточно обширны. 16. Знание этих учебных предметов необходимо для твоей будущей профессии. 17. Мои часы отстают.
Категория падежа
The Category of Case
1. В английском языке имя существительное имеет 2 падежа – общий (The Common Case) и притяжательный (The Possessive Case). Имена существительные в общем падеже выполняют в предложении различные функции: подлежащего, именной части сказуемого, обстоятельства, прямого и косвенного дополнения. Существительные в общем падеже не имеют никаких окончаний, и их отношения с другими словами в предложении определяются их местом в предложении, а также предлогами (of, to, in, with и др.)
The CEO (подлежащее) is expecting the Marketing Manager (прямое дополнение) in his office (обстоятельство).
Исполнительный директор ожидает менеджера по вопросам
маркетинга в своем офисе.
2. Имя существительное в притяжательном падеже отвечает на вопрос Whose? Чей? и выполняет в предложении функцию определения. Притяжательный падеж имен существительных в единственном числе образуется путем прибавления к имени существительному окончания –’s.
Притяжательный падеж имен существительных во множественном числе
образуется путем прибавления только апострофа – ’.
Manager’s letter – письмо менеджера
Managers’ letters – письма менеджеров
3. Если существительное во множественном числе не имеет окончания – s, то притяжательный падеж образуется как в единственном числе, путем прибавления окончания -’s:
women’s magazine – женскийжурнал
businessmen’sguide – путеводитель для бизнесменов.
4. Окончание притяжательного падежа произносится по тем же правилам, что и окончание множественного числа имен существительных. Если существительное в единственном числе оканчивается на – s или – x, то притяжательный падеж можно образовывать двумя способами:
Mr. Tufts’s fax – факс м-ра Тафтса
или: Mr. Tufts’ fax – факс м-ра Тафтса
Однако в том и в другом случае это окончание произносится как [iz]
5. Притяжательный падеж образуют:
а) существительные, обозначающие одушевленные предметы:
my secretary’s mistake – ошибка моего секретаря
Mr.Snyder’s signature – подпись м-ра Снайдера
б) существительные, обозначающие время и единицы времени: hour (час), day (день), month (месяц), year (год), morning (утро), и т.п., а также наречия времени: yesterday (вчера), today (сегодня), tomorrow (завтра):
hour’sdelay – часовая задержка
today’s meeting – сегодняшняя встреча
tomorrow’s delivery – завтрашняя поставка
в) существительные, обозначающие названия городов, стран, а также существительные типа: world (мир), earth (земля), country (страна), city (город) и др.: the world’s best theatres – лучшие театры мира
the earth’s axis – земная ось
6. Притяжательный падеж составных существительных образуется путем прибавления окончания –’s к последнему слову, входящему в состав существительного: My father-in-law’s library - библиотека моего тестя
7. Когда два или более лица являются обладателями одного и того же предмета, окончание притяжательного падежа прибавляется к последнему существительному:
John and Helen’sflat is large – Квартира Джона и Хелен большая.
8. Функцию притяжательного падежа выполняет предлог of:
our company’s success – success of our company
the students’ hostels – hostels of the students
9. Слова “house, office, shop” часто опускаются после существительных в притяжательном падеже в предложных оборотах, выражающих обстоятельство места: I dined at my friend’s. – Я обедал у своего друга.
EXERCISES
Exercise 20. Choose the right variant.
1. Авторская книга
а) the author’s book b) the authors’ book
2. Ключи от автомобиля
a) the car’s keys b) the cars’ keys
3. Мужская команда
a) the man’s team b) the men’s team
4. Школа для девочек
a) the girl’s school b) the girls’ school
5. Пятилетняя работа
a) five years’ work b) five year’s work
6. Приказ главнокомандующего
a) the Commander’s-in-Chief order
b) the Commander-in-Chief ’s order
7. Новый адрес Ольги, Саши и Димы.
a) Olga, Sasha and Dima’s new address
b) Olga’s, Sasha’s and Dima’s new address
Exercise 21. Paraphrase the following using the possessive case.
Example: The son of my aunt – my aunt’s son
A.1) The house of Mr. Smith; 2) a doll of the girls; 3) the works of Rembrandt;
4) a toy of the baby; 5) a meeting of the employees; 6) the bags of those women;
7) the orders of our boss; 8) the books of the children; 9) the cottage of my parents; 10) a garage of her cousin.
Example: The best museums of our city – our city’s best museums
B.1) coal deposits of the world; 2) the influence of the sun; 3) the atmosphere of the earth; 4) the joys and grieves of life; 5) the arrival of the ship; 6) icy mountains of Greenland; 7) the policy of the company; 8) gold reserves of Russia; 9) the gravitation of the planet; 10) the decisions of the commission.
Example: The car of Tom and Nick – Tom and Nick’s car
C.1) the mother of Kate and Mary; 2) the children of our aunt Ann; 3) the paintings by Picasso and Dali; 4) the gun of the commander-in-chief; 5) the times of Ivan the Terrible; 6) the speech of the Minister of Foreign Trade; 7) the correspondent of the “Herald Tribune”; 8) a flat of my father-in-law; 9) the wives of Henry the Eighth;
10) oil wells of Saudi Arabia.
Example: Work of seven years – seven years’ work
D.1) a cruise which lasts three weeks; 2) work which takes two hours; 3) a distance of five kilometres; 4) the operation which lasted seven hours; 5) the flight which took ten hours; 6) a semester of four months; 7) the rest which lasted an hour; 8) a play of three acts; 9) a football match which lasts ninety minutes; 10) a telephone conversation which lasts twenty minutes.
Exercise 22. Paraphrase the following using the possessive case.
Example: I must sleep 9 hours a day to feel well. – I must have nine-hours’ sleep
to feel well.
1. Every day at noon we have a break, which lasts fifteen minutes. 2. I can’t understand why he is so tired. The distance he covered is a mile only. 3. The walk to the station was short. It took us eight minutes. 4. Last year we spent two weeks in Greece. The holiday was terrific. 5. If you want to get there, a trip will take you only five hours. 6. Don’t take a training course that lasts a week. It won’t do you good. 7. I slept only three hours yesterday, because my train came late. 8. Last Monday our lesson lasted thirty minutes, because our teacher was to leave at 12 o’clock. 9. If you want to have a voyage round Europe, you will need at least three weeks. 10. My workweek lasts five days.
Exercise 23. Translate into English using the possessive case.
1. День рождения моей мамы в марте. 2. Это семья моего друга Джека. Отец Джека – инженер, а мама – экономист. 3. Завтрашняя программа очень напряженная. 4. После двухчасовой прогулки все захотели есть. 5. Джон один из близких друзей моей сестры. 6. Я обычно встречаюсь со своими родственниками в доме у бабушки и дедушки. 7. Эта девушка – одна из студенток моей мамы. 8. Ему очень нужна была машина, и он воспользовался машиной своего босса. 9. Портрет жены Рембрандта – одна из самых известных картин художника. 10. Приезд Джона и Лиз был неожиданностью для тети Энн. 11. Романы Ильфа и Петрова популярны у многих поколений читателей. 12. Субботним утром любой человек может выступать в Уголке Оратора в Гайд-Парке.
Exercise 24. Read the following phrases and find their Russian equivalents. Make up sentences of your own using these phrases.
To one’s heart’s content; at one’s fingers’ ends; at a hair’s breadth; in the mind’s eye; one’s money’s worth; out of harm’s way; at arm’s length (reach); for Heaven’s sake; for Goodness’ sake; for appearance’s sake; at death’s door; to be nobody’s fool; to know someone for donkey’s years; at razor’s edge; (at) a stone’s throw from….; to be at one’s wit’s end; at gun’s point; a bird’s eye view.
Exercise 25. Read the following phrases and explain their meaning.
1. Noah’s ark; 2. Pandora’s box; 3. Hobson’s choice; 4. Rubik’s cube; 5. Parkinson’s disease; 6. Aesop’s fables; 7. Achilles’ heel; 8. Aladdin’s lamp; 9. Murphy’s law;
10. Cleopatra’s needle; 11. Caesar’s wife; 12. Christie’s; 13. Tiffany’s; 14. Love’s old sweet song; 15. An old wife’s tale.