Молитва 1-я, святого Макария Великого, к Богу Отцу
Тропари
Поми́луй нас, Го́споди, поми́луй нас; вся́каго бо отве́та недоуме́юще [1], сию́ Ти моли́тву я́ко Влады́це[2] гре́шнии прино́сим: поми́луй нас.
[1] Вся́каго бо отве́та недоуме́юще – ибо не находя для себя никакого оправдания.
[2] Яко Владыце – как Владыке (имеющему власть отпускать грехи).
Сла́ва: Го́споди, поми́луй нас, на Тя бо упова́хом[1]; не прогне́вайся на ны зело́, ниже́ помяни́[2] беззако́ний на́ших, но при́зри и ны́не я́ко благоутро́бен[3], и изба́ви ны от враг на́ших; Ты бо еси́[4] Бог наш, и мы лю́дие Твои́, вси дела́ руку́ Твое́ю [5], и и́мя Твое́ призыва́ем.
[1] На Тя бо уповахом – ибо на Тебя мы уповаем (возложили надежду, упование).
[2] Не прогне́вайся на ны зело́, ниже́ помяни – не прогневайся на нас сильно (в меру грехов наших) и не вспоминай, не помяни.
[3] Но при́зри и ны́не я́ко благоутро́бен – но и теперь обрати к нам взор Твой, ибо Ты – сострадателен (милосерд).
[4] Ты бо еси – ибо Ты.
[5] Вси дела руку Твоею – все мы – творение рук Твоих.
И ны́не: Милосе́рдия две́ри отве́рзи [1] нам, благослове́нная Богоро́дице, наде́ющиися на Тя да не поги́бнем, но да изба́вимся Тобо́ю от бед [2]: Ты бо еси́ спасе́ние ро́да христиа́нскаго.
[1] Отверзи – открой, отвори.
[2] Да изба́вимся Тобо́ю от бед – да избавимся с Твоей помощью от напастей, невзгод.
Го́споди, поми́луй. (12 раз)
Молитва 1-я, святого Макария Великого, к Богу Отцу
Бо́же ве́чный и Царю́ вся́каго созда́ния, сподо́бивый мя да́же в час сей доспе́ти [1], прости́ ми грехи́, я́же сотвори́х [2] в сей день де́лом, сло́вом и помышле́нием, и очи́сти, Го́споди, смире́нную [3] мою́ ду́шу от вся́кия скве́рны пло́ти и ду́ха. И даждь ми, Го́споди, в нощи́ сей сон прейти́ в ми́ре, да воста́в от смире́ннаго ми ло́жа, благоугожду́ пресвято́му и́мени Твоему́ [4], во вся дни живота́ моего́ [5], и поперу́ борю́щия мя враги́ плотски́я и безпло́тныя [6]. И изба́ви мя, Го́споди, от помышле́ний су́етных, оскверня́ющих мя, и по́хотей лука́вых [7]. Я́ко Твое́ есть Ца́рство, и си́ла и сла́ва, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
[1] Cподо́бивый мя да́же в час сей доспе́ти – сподобивший меня прийти к этому часу (дожить до этого часа).
[2] Яже сотворих – которые (я) сотворил.
[3] Смиренную – здесь в значении сокрушенную, уничиженную.
[4] Даждь ми… в нощи́ сей сон прейти́ в ми́ре, да воста́в от смире́ннаго ми ло́жа, благоугожду́ пресвято́му и́мени Твоему – даруй (дай) мне сон этой ночи провести мирно, спокойно, да, встав с моего смиренного ложа, буду делать благоугодное Тебе (Твоему Пресвятому имени). (Употребление прилагательного смиренный в отношении ложа связано, по-видимому, с тем, что сон здесь рассматривается как образ смерти).
[5] Живота моего – жизни моей.
[6] Поперу́ борю́щия мя враги́ плотски́я и безпло́тныя – (чтобы я) побеждал нападающих на меня врагов – плотских и бесплотных. Речь идет о соответствующих грехах: плотских (таких как чревоугодие, блуд) и бесплотных, т.е. душевных (главные из них: сребролюбие, гнев, печаль, уныние, тщеславие, гордость).
[7] Похотей лукавых – от злых, коварных страстей, пожеланий.
Молитва 5-я
Го́споди Бо́же наш, е́же согреши́х во дни сем [1] сло́вом, де́лом и помышле́нием, я́ко Благ и Человеколю́бец [2] прости́ ми [3]. Ми́рен сон и безмяте́жен да́руй ми. А́нгела Твоего́ храни́теля посли́, покрыва́юща и соблюда́юща мя [4] от вся́каго зла, я́ко Ты еси́ храни́тель душа́м и телесе́м [5] на́шим, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
[1] Еже согреших во дни сем – то, в чем я согрешил сегодня.
[2] Яко Благ и Человеколюбец -Ты как Благой и Человеколюбивый.
[3] Ми – Мне.
[4] Соблюдающа мя – оберегающего (охраняющего)
[5] Душам и телесем – душ и тел.
Молитва 6-я
Го́споди Бо́же наш, в Него́же ве́ровахом [1], и Его́же и́мя па́че вся́каго и́мене призыва́ем [2], даждь нам, ко сну отходя́щим, осла́бу души́ и те́лу [3], и соблюди́ нас от вся́каго мечта́ния, и те́мныя сла́сти кроме́ [4]; уста́ви стремле́ние страсте́й [5], угаси́ разжже́ния воста́ния теле́снаго [6]. Даждь нам целому́дренне пожи́ти де́лы и словесы́ [7]; да доброде́тельное жи́тельство восприе́млюще, обетова́нных не отпаде́м благи́х Твои́х [8], я́ко благослове́н еси́ во ве́ки. Ами́нь.
[1] В Негоже веровахом – в Которого мы уверовали.
[2] Егоже имя паче всякаго имене призываем – Чье имя более всякого имени призываем.
[3] Ослабу души и телу – ослабление напряжения, отдых души и тела.
[4] От вся́каго мечта́ния, и те́мныя сла́сти кроме — от всяких пустых мыслей, мечтаний и темных, нечистых удовольствий.
[5] Устави стремление страстей – останови движение, нападение страстей.
[6] Угаси́ разжже́ния воста́ния теле́снаго – угаси огонь страстей, поднимающихся, восстающих в теле, плоти.
[7] Даждь нам целому́дренне пожи́ти де́лы и словесы – помоги нам целомудренно провести жизнь и в делах, и в словах.
[8] Да доброде́тельное жи́тельство восприе́млюще, обетова́нных не отпаде́м благи́х Твои́х – чтобы, начав проводить жизнь добродетельную, не лишились (бы) мы обещанной Тобою благодати (спасения), не отпали от благости Твоей.
Кондак Богородице
Взбра́нной Воево́де[1] победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от злых, благода́рственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богоро́дице[2], но я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую[3], от вся́ких нас бед свободи́[4], да зове́м Ти[5]; ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная[6].
Это первый кондак из Акафиста Пресвятой Богородице – древнейшего Акафиста (VII век), явившегося образцом для всех остальных акафистов.
[1] Взбранной Воеводе – (Тебе), Сильной в духовной брани (в борьбе, в преодолении вражды) Предводительнице, Военачальнице (Небесных Сил).
[2] Победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от злых, благода́рственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богоро́дице – (как) избавленные от бедствий, победную (триумфальную) благодарственную песнь Тебе приносим мы, рабы Твои, Богородица.
[3] Но яко имущая державу непобедимую – но Ты, имеющая неодолимую силу (неодолимое могущество).
[4] Свободи – освободи (спаси).
[5] Да зовем Ти – да взываем к Тебе.
[6] Невесто Неневестная – Невеста, не познавшая брака.
Пресла́вная Присноде́во[1], Ма́ти Христа́ Бо́га, принеси́ на́шу моли́тву Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, да спасе́т Тобо́ю[2] ду́ши на́ша.
[1] Приснодево – всегда Дева.
[2] Тобою – Твоими молитвами.
Все упова́ние мое́ на Тя возлага́ю, Ма́ти Бо́жия, сохрани́ мя под кро́вом[1] Твои́м.
[1] Под кровом – под покровом, защитой.
Богоро́дице Де́во, не пре́зри мене́, гре́шнаго[1], тре́бующа Твоея́ по́мощи и Твоего́ заступле́ния[2], на Тя бо упова́[3] душа́ моя́, и пом́илуй мя.
[1] Не презри мене грешнаго – не пренебрегай (не гнушайся) мною, грешным.
[2] Тре́бующа Твоея́ по́мощи и Твоего́ заступле́ния – нуждающегося в Твоей помощи и защите.
[3] На Тя бо упова – ибо на Тебя уповает, надеется.
Молитва
Осла́би, оста́ви, прости́[1], Бо́же, прегреше́ния на́ша, во́льная и нево́льная[2], я́же в сло́ве и в де́ле[3], я́же в ве́дении и не в ве́дении[4], я́же во дни и в нощи́, я́же во уме́ и в помышле́нии[5]: вся[6] нам прости́, я́ко Благ и Человеколю́бец.
[1] Ослаби, остави, прости – облегчи наказание (за грехи), освободи от них, прости окончательно.
[2] Вольная и невольная – по своей воле (добровольные) и непреднамеренно совершенные.
[3] Яже в слове и в деле – (прегрешения), которые (совершены) словом и делом.
[4] В ведении и не в ведении – сознательно и неосознанно.
[5] Во уме и в помышлении – рассудком (образом мыслей), или намерением.
[6] Вся – все.
Молитва
Ненави́дящих и оби́дящих нас прости́, Го́споди Человеколю́бче. Благотворя́щим благосотвори́[1]. Бра́тиям и сро́дником на́шим да́руй я́же ко спасе́нию проше́ния[2] и жизнь ве́чную. В не́мощех су́щия посети́[3] и исцеле́ние да́руй. И́же на мо́ри упра́ви[4]. Путеше́ствующим спутеше́ствуй[5]. Служа́щим и ми́лующим нас грехо́в оставле́ние да́руй. Запове́давших нам недосто́йным моли́тися о них поми́луй по вели́цей Твое́й ми́лости. Помяни́, Го́споди, пре́жде усо́пших оте́ц и бра́тий на́ших и упоко́й их, иде́же присеща́ет свет лица́ Твоего́[6]. Помяни́, Го́споди, бра́тий на́ших плене́нных[7] и изба́ви я от вся́каго обстоя́ния[8]. Помяни́, Го́споди, плодонося́щих и доброде́лающих во святы́х Твои́х це́рквах[9], и даждь им я́же ко спасе́нию проше́ния и жизнь ве́чную. Помяни́, Го́споди, и нас, смире́нных и гре́шных и недосто́йных раб Твои́х, и просвети́ наш ум све́том ра́зума Твоего́[10], и наста́ви нас на стезю́ за́поведей Твои́х[11], моли́твами Пречи́стыя Влады́чицы на́шея Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и и всех Твои́х святы́х: я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в. Ами́нь.
[1] Благотворя́щим благосотвори – сотвори добро (доброе) тем, кто делает добро.
[2] Даруй яже ко спасению прошения – даруй исполнение тех из их прошений, которые направлены ко спасению.
[3] В немощех сущия посети – немощных (больных) посети (Своей милостью, Своим состраданием).
[4] Иже на море управи – направь (пути) тех, которые (находятся) в море, сохрани их.
[5] Спутешествуй – сопутствуй, сопровождай.
[6] Упоко́й их, иде́же присеща́ет свет лица́ Твоего – даруй им упокоение там, в тех местах, где светит свет Твой; букв. в тех местах, которые посещает свет, исходящий от Твоего лица.
[7] Плененных – находящихся в плену.
[8] Изба́ви я от вся́каго обстоя́ния – избавь их от всякого несчастья, бедствия.
[9] Плодонося́щих и доброде́лающих во святы́х Твои́х це́рквах – приносящих плоды своих трудов в Твои святые церкви и их украшающих.
[10] Просвети́ наш ум све́том ра́зума Твоего́ – просвети наш ум светом, который происходит от познания Тебя.
[11] Наста́ви нас на стезю́ за́поведей Твои́х – направь, утверди нас на пути заповедей Твоих; ср. Пс. 18:1 (и далее): Блажени непорочнии в путь (в пути), ходящии в законе Господни…
Тропари
Поми́луй нас, Го́споди, поми́луй нас; вся́каго бо отве́та недоуме́юще [1], сию́ Ти моли́тву я́ко Влады́це[2] гре́шнии прино́сим: поми́луй нас.
[1] Вся́каго бо отве́та недоуме́юще – ибо не находя для себя никакого оправдания.
[2] Яко Владыце – как Владыке (имеющему власть отпускать грехи).
Сла́ва: Го́споди, поми́луй нас, на Тя бо упова́хом[1]; не прогне́вайся на ны зело́, ниже́ помяни́[2] беззако́ний на́ших, но при́зри и ны́не я́ко благоутро́бен[3], и изба́ви ны от враг на́ших; Ты бо еси́[4] Бог наш, и мы лю́дие Твои́, вси дела́ руку́ Твое́ю [5], и и́мя Твое́ призыва́ем.
[1] На Тя бо уповахом – ибо на Тебя мы уповаем (возложили надежду, упование).
[2] Не прогне́вайся на ны зело́, ниже́ помяни – не прогневайся на нас сильно (в меру грехов наших) и не вспоминай, не помяни.
[3] Но при́зри и ны́не я́ко благоутро́бен – но и теперь обрати к нам взор Твой, ибо Ты – сострадателен (милосерд).
[4] Ты бо еси – ибо Ты.
[5] Вси дела руку Твоею – все мы – творение рук Твоих.
И ны́не: Милосе́рдия две́ри отве́рзи [1] нам, благослове́нная Богоро́дице, наде́ющиися на Тя да не поги́бнем, но да изба́вимся Тобо́ю от бед [2]: Ты бо еси́ спасе́ние ро́да христиа́нскаго.
[1] Отверзи – открой, отвори.
[2] Да изба́вимся Тобо́ю от бед – да избавимся с Твоей помощью от напастей, невзгод.
Го́споди, поми́луй. (12 раз)
Молитва 1-я, святого Макария Великого, к Богу Отцу
Бо́же ве́чный и Царю́ вся́каго созда́ния, сподо́бивый мя да́же в час сей доспе́ти [1], прости́ ми грехи́, я́же сотвори́х [2] в сей день де́лом, сло́вом и помышле́нием, и очи́сти, Го́споди, смире́нную [3] мою́ ду́шу от вся́кия скве́рны пло́ти и ду́ха. И даждь ми, Го́споди, в нощи́ сей сон прейти́ в ми́ре, да воста́в от смире́ннаго ми ло́жа, благоугожду́ пресвято́му и́мени Твоему́ [4], во вся дни живота́ моего́ [5], и поперу́ борю́щия мя враги́ плотски́я и безпло́тныя [6]. И изба́ви мя, Го́споди, от помышле́ний су́етных, оскверня́ющих мя, и по́хотей лука́вых [7]. Я́ко Твое́ есть Ца́рство, и си́ла и сла́ва, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
[1] Cподо́бивый мя да́же в час сей доспе́ти – сподобивший меня прийти к этому часу (дожить до этого часа).
[2] Яже сотворих – которые (я) сотворил.
[3] Смиренную – здесь в значении сокрушенную, уничиженную.
[4] Даждь ми… в нощи́ сей сон прейти́ в ми́ре, да воста́в от смире́ннаго ми ло́жа, благоугожду́ пресвято́му и́мени Твоему – даруй (дай) мне сон этой ночи провести мирно, спокойно, да, встав с моего смиренного ложа, буду делать благоугодное Тебе (Твоему Пресвятому имени). (Употребление прилагательного смиренный в отношении ложа связано, по-видимому, с тем, что сон здесь рассматривается как образ смерти).
[5] Живота моего – жизни моей.
[6] Поперу́ борю́щия мя враги́ плотски́я и безпло́тныя – (чтобы я) побеждал нападающих на меня врагов – плотских и бесплотных. Речь идет о соответствующих грехах: плотских (таких как чревоугодие, блуд) и бесплотных, т.е. душевных (главные из них: сребролюбие, гнев, печаль, уныние, тщеславие, гордость).
[7] Похотей лукавых – от злых, коварных страстей, пожеланий.