Вечери Твоея тайныя днесь, Сыне Божий, причастника мя прими; не бо врагом Твоим тайну повеем, ни лобзания Ти дам, яко Иуда, но яко разбойник исповедаю Тя: помяни мя, Господи, во Царствии Твоем.

И стихи:

Боготворящую Кровь ужаснися, человече, зря:
Огонь бо есть, недостойныя попаляяй.
Божественное Тело и обожает мя и питает:
Обожает дух, ум же питает странно.

Зря –видя.

Автор четверостишия – Симеон Метафраст.

^ Потом тропари:

Услади мя еси любовию, Христе, и изменил мя еси Божественным Твоим рачением; но попали огнем невещественным грехи моя, и насытитися еже в Тебе наслаждения сподоби: да ликуя возвеличаю, Блаже, два пришествия Твоя.

Божественным Твоим речением –святым к Тебе стремлением. Ненасытитися еже в Тебе наслаждения –исполниться заключающимся в Тебе наслаждением; досыта насладиться Тобою.

+ Да ликуя возвеличаю, Блаже, два пришествия Твоя –то есть первое, при Воплощении, и второе, при конце мира. Когда мы соединимся с Христом в Таинстве Причащения, насыщаясь заключающимся в Нем наслаждением, — пришествие Его осуществляется для нас лично, здесь и сейчас, и тогда мы можем не отвлеченно, «теоретически», а всем своим существом ликуя, возвеличить и первое, и второе пришествия Христовы, столь близкие нам в этот святой миг.

Во светлостех святых Твоих како вниду, недостойный? Аще бо дерзну совнити в чертог, одежда мя обличает, яко несть брачна, и связан извержен буду от Ангелов. Очисти, Господи, скверну души моея, и спаси мя, яко Человеколюбец.

Во светлостех святых Твоих –в светлом сонме святых Твоих. Како вниду –как я войду? Аще бо дерзну совнити –потому что если я решусь войти вместе с ними.

+Тропарь обращает нас к Христовой притче о званых на брачный пир – см.: Мф.22:2-14.

Так же молитву:

Владыко Человеколюбче, Господи Иисусе Христе, Боже мой, да не в суд ми будут Святая сия, за еже недостойну ми быти, но и во очищение и освящение души же и тела, и во обручение будущия жизни и Царствия. Мне же, еже прилеплятися Богу, благо есть, полагати во Господе упование спасения моего.

Да не в суд ми будут Святая сия –да будет мне эта Святыня не в обвинение. За еже недостойну ми быти –за мое недостоинство.

+ Мне же, еже прилеплятися Богу, благо есть, полагати во Господе упование спасения моего –Пс.72:28 (в русском переводе: А мне благо приближаться к Богу! На Господа Бога я возложил упование мое).

И еще:

Вечери Твоея тайныя днесь, Сыне Божий, причастника мя приими; не бо врагом Твоим тайну повеем, ни лобзания Ти дам, яко Иуда, но яко разбойник исповедаю Тя: помяни мя, Господи, во Царствии Твоем.

^Благодарственные молитвы по Святом Причащении

Слава Тебе, Боже. Слава Тебе, Боже. Слава Тебе, Боже.

^Благодарственная молитва, 1-я

Благодарю Тя, Господи Боже мой, яко не отринул мя еси грешнаго, но общника мя быти Святынь Твоих сподобил еси. Благодарю Тя, яко мене недостойнаго причаститися пречистых Твоих и небесных Даров сподобился еси. Но Владыко Человеколюбче, нас ради умерый же и воскресый, и даровавый нам страшная сия и животворящая Таинства, во благодеяние и освящение душ и телес наших; даждь бытии сим и мне во исцеление души же и тела, во отгнание всякаго сопротивнаго, в просвещение очию сердца моего, в мир душевных моих сил, в веру непостыдну, в любовь нелицемерну, во исполнение премудрости, в соблюдение заповедей Твоих, в приложение Божественныя Твоея благодати, и Твоего Царствия присвоение: да во святыни Твоей теми сохраняемь, Твою благодать принимаю всегда, и не ктому себе живу, но Тебе, нашему Владыце и Благодетелю; и тако сего жития изшед о надежди живота вечнаго, в присносущный достигну покой, идеже празднующих глас непрестанный, и безконечныя сладость зрящих Твоего лица доброту неизреченную. Ты бо еси истинное желание и неизреченное веселие любящих Тя, Христе Боже наш, и Тя поет вся тварь во веки. Аминь.

Общника быти –причаститься. Нас ради –за нас.Даждь быти сим –дай, чтобы они были. Сопративнаго –врага. Очию –очей (родительный падеж двойственного числа).Исполнение премудрости –наполнение премудростью. Приложение –умножение. Присвоение –усвоение, приобретение. Во святыни –здесь: святости, чистоте. Теми –ими. И не ктому себе живу– и живу уже более не для себя (не ктому –уже не). О надежди живота вечнаго –в надежде жизни вечной. В присносущный достигну покой –я достигну места вечного покоя. Идеже –где. Доброту неизреченную –несказанную красоту, благость (см. примечание к 5-й утренней молитве). Вся тварь –все творение, все сотворенное.

^Молитва святого Василия Великого, 2-я

Владыко Христе Боже, Царю веков и Содетелю всех, благодарю Тя о всех, яже ми еси подал благих, и о причащении пречистых и животворящих Твоих Таинств. Молю убо Тя, Блаже и Человеколюбче: сохрани мя под кровом Твоим, и в сени крилу Твоею; и даруй ми чистою совестию, даже до последняго моего издыхания, достойно причащатися Святынь Твоих, во оставление грехов и в жизнь вечную. Ты бое си хлеб животный, источник святыни, Податель благих, и Тебе славу возсылаем, со Отцем и Святым Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Создателю всех – Создатель (звательный падеж) всего. О всех, яже ми еси подал благих –за все блага (благая),которые (яже)Ты мне (ми)подал. В сени крилу –в тени крыл. До последняго моего издыхания –до последнего моего вздоха. Ты бое си хлеб животный –ибо Ты – Хлеб жизни.

^Молитва Симеона Метафраста, 3-я

Давый пищу мне плоть Твою волею, огнь сый и опаляяй недостойныя, да не опалиши мене, Содетелю мой; паче же пройди во уды моя, во вся составы, во утробу, в сердце. Попали терние всех моих прегрешений. Душу очисти, освяти помышления. Составы утверди с костьми вкупе. Чувств просвети простую пятерицу. Всего мя спригвозди страху Твоему. Присно покрый, соблюди же, и сохрани мя от всякаго дела и слова душетленнаго. Очисти, и омый, и украси мя, удобри, вразуми, и просвети мя. Покажи мя Твое селение единаго Духа, и не ктому селение греха. Да яко Твоему дому, входом причащения, яко огня мене бежит всяк злодей, всяка страсть. Молитвенники Тебе приношу вся святыя, чиноначалия же безплотных, Предтечу Твоего, премудрыя апостолы, к сим же Твою нескверную Чистую Матерь; ихже мольбы, Благоутробие, прими, Христе мой, и сыном Света соделай Твоего служителя. Ты бо еси освящение и единый наших, Блаже, душ и светлость; и Тебе леподобно, яко Богу и Владыце, славу вси возсылаем на всяк день.

Огонь сый –Ты – огонь. Содетелю –Создатель (звательный падеж).Уды –члены тела.Составы –суставы. Составы утверди с костьми вкупе –исходное греческое выражение означает: укрепи ноги в коленях (чтобы колени не подгибались и человек стоял прямо). Чувств просвети простую пятерицу –просвети пять основных (неразложимых на составляющие) моих чувст. Присно –всегда. Удобри –укрась.Покажи –яви, соделай. Селение –жилище, обиталище.Не ктому –уже не.Чиноначалия же безплотных –и чиноначальников бесплотных (ангельских) Сил. Нескверную –непорочную. Лепоподобно –благоприлично.

Ты бое си освящение и единый наших, Блаже, душ и светлость.В некоторых молитвословах несколько иной порядок слов, помогающий лучше понять выражение: Ты бо един еси и освящение наших, Блаже, душ, и светлость.

^Молитва 4-я

Тело Твое Святое, Господи Иисусе Христе, Боже наш, да будет ми в живот вечный, и Кровь Твоя Честная во оставление грехов; буди же ми благодарение сие и в радость, здравие и веселие; в страшное же и второе пришествие Твое сподоби мя грешнаго стати одесную славы Твоея, молитвами Пречистыя Твоея Матери и всех святых.

В живот вечный –в жизнь вечную. Благодарение сие –здесь: это Причащение (то есть Таинство Благодарения – Евхаристия). Одесную– по правую сторону.

^Молитва 5-я, ко Пресвятой Богородице

Пресвятая Владычице Богородице, свете помраченныя моея души, надеждо, покрове, прибежище, утешение, радование мое, благодарю Тя, яко сподобила мя еси недостойнаго, причастника быти Пречистаго Тела и Честныя Крове Сына Твоего. Но рождшия истинный Свет, просвети моя умныя очи сердца; Яже Источник безсмертия рождшая, оживотвори мя умерщвленнаго грехом; Яже милостиваго Бога любоблагоутробная Мати, помилуй мя, и даждь ми умиление, и сокрушение в сердце моем, и смирение в мыслех моих, и воззвание в пленениих помышлений моих; и сподоби мя, до последняго издыхания, неосужденно приимати пречистых Таин освящение, во исцеление души же и тела. И подаждь ми слезы покаяния и исповедания, во еже пети и славити Тя во вся дни живота моего, яко благословена и препрославлена еси во веки. Аминь.

Умныя –духовные. Яжездесь не переводится (на месте греческого артикля).Любоблагоутробная – любящая милосердие, любовно-добросердечная. Даждь ми… воззвание в пленений моих– в знач.: воззови меня, когда я буду в плену (греховных) помышлений моих; дай мне не оставаться в плену этих помышлений, скорее опомниться (от Твоего зова – воззвания). До последнего издыхания –до последнего вздоха. Исповедания –здесь: славословия, благодарения (со слезами исповедовать – пети и славити Тя). Во еже –а именно; что-бы. Живота моего –жизни моей.

+ И подаждь ми слезы покаяния и исповедания…

«Прежде всего молись о получении слез, чтобы плачем умягчить сущую в душе жестокость и, исповедовав на себя беззаконие Господеви (Пс.31:5), получить от Него оставление грехов».

Преподобный Нил Синайский

Наши рекомендации