Преступи Богородице, на зачало 58
[Последующие стихи 11, 1–26 опускаются, сразу читается 11, 27]
Чти Богородице:
Бысть же егда глаголаше сия, воздвигши некая жена глас от народа, рече Ему: блажено чрево носившее Тя, и сосца, яже еси ссал. Он же рече: темже убо блажени слышащии слово Божие, и храняще е.
Конец Богородице.
Некоторые зачала имеют несколько «преступок», характерным примером является евангельское чтение на литургии в праздник Воздвижения Креста Господня, от Иоанна зачало 60-е, которое имеет три «преступки» (как и Евангелие на Рождество Иоанна Предтечи на литургии, от Луки зачало 1-е):
[Ин. 19, 7–35] Во время оно, совет сотвориша архиерее и старцы на Иисуса, яко да убиют Его, и приведоша Его к Пилату, глаголюще: возми, возми, распни Его. Глагола им Пилат: поимите Его вы, и распните: аз бо не обретаю в Нем вины. Отвещаша ему иудее: мы закон имамы, и по закону нашему должен есть умрети, яко Себе Сына Божия сотвори. Егда же слыша Пилат сие слово, паче убояся. И вниде в претор паки и глагола Иисусови: откуду еси Ты? Иисус же ответа не даде ему. Глагола же Ему Пилат: мне ли не глаголеши? не веси ли, яко власть имам распяти Тя и власть имам пустити Тя? Отвеща Иисус: не имаши власти ни единыя на Мне, аще не бы ти дано свыше:
Преступи Кресту.
[Пропускаются стихи 19, 11б–12]
Чти Кресту
Пилат же слышав сие слово, изведе вон Иисуса и седе на судищи, на месте глаголемем Лифостротон, еврейски же Гаввафа. Бе же пяток Пасце, час же яко шестый. И глагола иудеом: се, Царь ваш. Они же вопияху: возми, возми, распни Его. Глагола им Пилат: Царя ли вашего распну? Отвещаша архиерее: не имамы царя, токмо кесаря. Тогда же предаде Его им, да распнется. Поемше же Иисуса и ведоша. И нося крест Свой, изыде на глаголемое Лобное место, еже глаголется еврейски Голгофа, идеже пропяша Его, и с Ним ина два, сюду и сюду, посреде же Иисуса. Написа же и титла Пилат и положи на кресте. Бе же написано: Иисус Назорянин, Царь Иудейский. Сего же титла мнози чтоша от иудей, яко близ бе место града, идеже пропяша Иисуса: и бе написано еврейски, гречески, римски.
Преступи Кресту.
[Пропускаются стихи 19, 21–24]
Чти Кресту:
Стояху же при кресте Иисусове Мати Его и сестра Матере Его, Мариа Клеопова, и Мариа Магдалина. Иисус же видев Матерь и ученика стояща, егоже любляше, глагола Матери Своей: Жено, се, сын Твой. Потом же глагола ученику: се, Мати твоя. И от того часа поят Ю ученик во свояси. Посем ведый Иисус, яко вся уже совершишася,
Преступи Кресту.
[Пропускаются стихи 19, 28б–30а]
Чти Кресту:
и преклонь главу, предаде дух. Иудее же, понеже пяток бе, да не останут на кресте телеса в субботу, бе бо велик день тоя субботы, молиша Пилата, да пребиют голени их и возмут. Приидоша же воини, и первому убо пребиша голени, и другому распятому с Ним. На Иисуса же пришедше, яко видеша Его уже умерша, не пребиша Ему голений: но един от воин копием ребра Ему прободе, и абие изыде кровь и вода. И видевый свидетельствова, и истинно есть свидетельство его.
Конец Кресту.
Наконец, необходимо заметить, что два раза в году — на литургии в Великий Четверг и на вечерне в Великую Пятницу — читается составное евангельское чтение, схема которого в обоих случаях идентична: за основу берется текст Евангелия от Матфея, в который в определенных местах вставляются отрывки из других Евангелий. В качестве иллюстрации возьмем Евангелие на вечерне Великой Пятницы, тем более что одна особенность его содержания позволяет даже на слух заметить составной характер данного чтения. Итак, согласно приложению, на вечерне Великой Пятницы читается зачало 110-е от Матфея, которое состоит из пяти частей: Мф. 27, 1–38; Лк. 23, 39–43; Мф. 27, 39–54; Ин. 19, 31–37; Мф. 27, 55–61:
[Мф. 27, 1–38] Во время оно, совет сотвориша вси архиерее и старцы людстии на Иисуса, яко убити Его. И связавше Его ведоша, и предаша Его Понтийскому Пилату игемону. Тогда видев Иуда предавый Его, яко осудиша Его, раскаявся возврати тридесять сребреники архиереем и старцем, глаголя: согреших, предав кровь неповинную. Они же реша: что есть нам, ты узриши. И поверг сребреники в церкви, отыде, и шед удавися. Архиерее же приемше сребреники, реша: недостойно есть вложити их в корвану, понеже цена крове есть. Совет же сотворше, купиша ими село скудельниче, в погребание странным. Темже наречеся село то Село Крове до сего дне. Тогда сбыстся реченное Иеремием пророком глаголющим: и прияшла тридесять сребреник, цену Цененнаго, Егоже цениша от сынов Израилев: И даша я на селе скудельничи, якоже сказа мне Господь. Иисус же ста пред игемоном, и вопроси Его игемон, глаголя: Ты ли еси Царь Иудейский? Иисус же рече ему: ты глаголеши. И егда Нань глаголаху архиерее и старцы, ничесоже отвещаваше. Тогда глагола Ему Пилат: не слышиши ли, колико на Тя свидетельствуют? И не отвеща ему ни к единому глаголу, яко дивитися игемону зело. На всяк же праздник обычай бе игемону отпущати единаго народу связня, егоже хотяху. Имяху же тогда связана нарочита, глаголемаго Варавву. Собранным же им, рече им Пилат: кого хощете от обою отпущу вам? Варавву ли, или Иисуса глаголемаго Христа? Ведяше бо, яко зависти ради предаша Его. Седящу же ему на судищи, посла к нему жена его, глаголющи: ничтоже тебе и Праведнику Тому: много бо пострадах днесь во сне Его ради. Архиерее же и старцы наустиша народы, да испросят Варавву, Иисуса же погубят. Отвещав же игемон, рече им: кого хощете от обою отпущу вам? Они же реша: Варавву. Глагола им Пилат: что убо сотворю Иисусу, глаголемому Христу? Глаголаша ему вси: да распят будет. Игемон же рече: кое убо зло сотвори? Они же излиха вопияху, глаголюще: да пропят будет. Видев же Пилат, яко ничтоже успевает, но паче молва бывает, прием воду, умы руце пред народом, глаголя: неповинен есмь от крове Праведнаго Сего, вы узрите. И отвещавше вси людие реша: кровь Его на нас и на чадех наших. Тогда отпусти им Варавву, Иисуса же бив, предаде им, да Его пропнут. Тогда воини игемоновы приемше Иисуса на судище, собраша Нань все множество воин. И совлекше Его, одеяша Его хламидою червленою. И сплетше венец от терния, возложиша на главу Его, и трость в десницу Его: и поклоншеся на колену пред Ним, ругахуся Ему, глаголюще: радуйся, Царю Иудейский. И плюнувше Нань, прияша трость, и бияху по главе Его. И егда поругашася Ему, совлекоша с Него багряницу, и облекоша Его в ризы Его: и ведоша Его на пропятие. Исходяще же обретоша человека Киринейска, именем Симона: и сему задеша понести крест Его. И пришедше на место нарицаемое Голгофа, еже есть глаголемо Краниево место, даша Ему пити оцет с желчию смешен: и вкушь, не хотяше пити. Распеншии же Его, разделиша ризы Его, вергше жребия: И седяще, стрежаху Его ту. И возложиша верху главы Его вину Его написану: Сей есть Иисус, Царь Иудейский. Тогда распяша с Ним два разбойника: единаго одесную, и единаго ошуюю.
Прейди Пятку Великому вечер, к Луце, зачало 111:
Чти Пятку Великому вечер:
[Лк. 23, 39–43] Един же от обешеною злодею хуляше Его, глаголя: аще Ты еси Христос, спаси Себе и наю. Отвещав же другий, прещаше ему, глаголя: ни ли ты боишися Бога, яко в томже осужден еси? И мы убо в правду, достойная бо по делом наю восприемлева: Сей же ни единаго зла сотвори. И глаголаше Иисусови: помяни мя, Господи, егда приидеши во Царствии Си. И рече ему Иисус: аминь глаголю тебе, днесь со Мною будеши в раи.
Прейди Пятку Великому вечер, в Матфеи:
И паки зде чти:
[Мф. 27, 39–54] Мимоходящии же хуляху Его, покивающе главами своими, и глаголюще: разоряяй церковь, и треми деньми созидаяй, спасися Сам: аще Сын еси Божий, сниди со креста. Такожде же и архиерее, ругающеся с книжники, и старцы, и фарисеи, глаголаху: Иныя спасе, Себе ли не может спасти? Аще Царь Израилев есть, да снидет ныне со креста, и веруем в Него. Упова на Бога, да избавит ныне Его, аще хощет Ему: рече бо, яко Божий есмь Сын. Тожде же и разбойника распятая с Ним поношаста Ему. От шестаго же часа тма бысть по всей земли до часа девятаго. О девятом же часе возопи Иисус гласом велиим, глаголя: Или, Или! лима савахфани? Еже есть: Боже Мой, Боже Мой! вскую Мя еси оставил? Нецыи же от ту стоящих, слышавше, глаголаху: яко Илию глашает Сей. И абие тек един от них, и прием губу, исполнив же оцта, и вонзе на трость, напаяше Его. Прочии же глаголаху: остави, да видим, аще приидет Илиа спасти Его. Иисус же паки возопив гласом велиим, испусти дух. И се, завеса церковная раздрася на двое, с вышняго края до нижняго: и земля потрясеся, и камение распадеся. И гроби отверзошася: и многа телеса усопших святых восташа: И изшедше из гроб, по воскресении Его, внидоша во святый град и явишася мнозем. Сотник же и иже с ним стрегущии Иисуса, видевше трус и бывшая, убояшася зело, глаголюще: воистинну Божий Сын бе Сей.
Прейди Пятку Великому вечер, во Иоанна, зачало 61:
Зде чти Пятку Великому вечер:
[Ин. 19, 31–37] Иудее же, понеже пяток бе, да не останут на кресте телеса в субботу: бе бо велик день тоя субботы, молиша Пилата, да пребиют голени их, и возмут. Приидоша же воини, и первому убо пребиша голени, и другому распятому с Ним. На Иисуса же пришедше, яко видеша Его уже умерша, не пребиша Ему голений: Но един от воин копием ребра Ему прободе: и абие изыде кровь и вода. И видевый свидетельствова, и истинно есть свидетельство его: и той весть, яко истину глаголет, да вы веру имете. Быша бо сия, да сбудется Писание: кость не сокрушится от Него. И паки другое Писание глаголет: воззрят Нань, Егоже прободоша.
А Пятку Великому возвратися в Матфеа зачало 113:
И паки чти зде:
[Мф. 27, 55–61] Бяху же ту и жены многи издалеча зряще, яже идоша по Иисусе от Галилеи, служаще Ему. В нихже бе Мариа Магдалина, и Мариа Иаковля, и Иосии мати, и мати сыну Зеведеову. Позде же бывшу, прииде человек богат от Аримафеа, именем Иосиф: иже и той учися у Иисуса. Сей приступль к Пилату, проси телесе Иисусова. Тогда Пилат повеле дати тело. И прием тело Иосиф, обвит е плащаницею чистою. И положи е в новем своем гробе, егоже изсече в камени: и возвалив камень велий над двери гроба, отыде. Бе же ту Мариа Магдалина, и другая Мариа, седяще прямо гроба.